BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: Luc2000 op 19 april 2012, 19:24:23
-
Artitec heeft enige tijd geleden een eenmalige serie van de PLAN W (blauw) met reclame geleverd. Welke reclame stond er op de 3 verschillende rijtuignummers? Alleen "volkskrant"?
-
Zo dat ik weet ook Europeesche reisverzekering.
Maar waarom kies je niet voor LSmodels, veel mooier en goedkoper.
En dan de klap op de vuurpijl, ook nog veel betere rijeigenschappen. Rijtuigen van Artitec willen nog al eens aanlopen en waggelen over de baan. En dan niet te spreken over de vaak ontbrekende delen.
Groet,
Maarten
-
Weten jullie of er nog ergens een LS set 44122 (IC kleuren) te koop is?/
En herkennen jullie de ervaringen van Maarten mbt rij eigenschappen en ontbrekende onderdelen bij Artitec?
Groetjes
Luc
-
Rij-eigenschappen waren destijds bij mijn Artitec W's geen probleem, wel de witte (terugkerende) uitslag op de draaistellen.
De detaillering van LS is iets beter (te zien in handgrepen, traptreden en interieur)
-
Ik heb er drie ( 2x blauw en 1x IC kleuren) Het enige wat ik bevestigen kan is die witte uitslag op de draaistellen waar ik overigens na het weatheren geen last meer van heb ;).
Rijeigenschappen vind ik uitstekend, van ontbrekende onderdelen heb ik geen last gehad.
Ernest
-
Verschil is niet groot, ik gebruik ze zelfs door elkaar, LS en Artitec.
Je kunt beter eerst kijken welke je nu nog kan kopen, want met de LS kan dat misschien een probleem zijn.
De laatste oplage van de artitec Plan W zit trouwens beter in elkaar en is ongeveer even duur als die van LS.
-
Weten jullie of er nog ergens een LS set 44122 (IC kleuren) te koop is?/
Groetjes
Luc
Vorige week zaterdag nog een set LS plan W IC bij Wapstad in Rijswijk gezien.
-
Tja, ik heb mijn Artitecs vervangen door LSM. Vooral omdat ik die van LSM mooier vindt, maar ook omdat in ieder geval mijn Artitecs last hadden van de grijze troep en slecht functionerende koppelmechanieken.
-
...en weten jullie ook of de LSM Plan W met reclamebanen nog ergens te koop zijn?
44113
44116
44117
44118
-
de 44116 en de 44117 zijn nog te koop in Vlaardingen
-
slecht functionerende koppelmechanieken.
Die was ik vergeten... idd ook de Plan W had weer last van hangende koppelingen.
-
Heb er van elk merk drie, en ze zijn goed te combineren. Heb geen problemen met de rijeigenschappen van de Artitec's, maar wel met losrakende (dwarse) veerpakketjes in de draaistellen, het wit uitslaan van het kunststof van de draaistellen, en inderdaad de afhangende koppelingen.
Welke mooier is, is en blijft een kwestie van smaak, maar zelfs zonder het prijsverschil geef ik de voorkeur aan de probleemloze LSM-modellen.
Off topic: wel jammer dat ik gisteren in Dortmund weer moest horen dat de Stalen D van LSM 'volgend jaar' komt. Dat zei men vorig jaar ook al ???
Eric
-
Het grootste verschil tussen de Att en LSM zijn de hoekrondingen van de ramen, waarbij naar mijn mening die van Att het best getroffen zijn....
-
3 LSM-ers en 1 Artitec sieren mijn collectie. Het verschil tussen de hoekrondingen vind ik moeilijk te zien. Wel zie ik bij LSM op de hoeken extra handrails. Ook de treden verschillen, bij Art zijn ze massief, bij LSM is het filigrain, veel mooier. En de wielstellen zijn bij Art lelijk uitgeslagen, maar dat is al vaak hier gemeld. Bij Art MOET je goed nakijken of alles aanwezig is en vast zit. De eerste die voor mij werd uitgepakt in Rijswijk had een gebroken en los liggend onderdeel. De tweede was gelukkig heel.
Piet
-
...en weten jullie ook of de LSM Plan W met reclamebanen nog ergens te koop zijn?
44113
44116
44117
44118
Hoi Luc,
Zoals Brabantspoor al aangaf zijn de 44116 en 117 daar nog te halen.
De 44113 daar komt van LS Models zelf nog een rerun van.
-
Ik heb zowel LSM als Artitec Willems.
Hierbij een paar verschillen (kleine en grotere) buiten de bekende zaken als de roosters bij de deuren.
De IC kleuren uitvoering is in het geval van de Artitec het oude IC-geel en past goed bij de ICR van LSM. De IC kleur van LSM lijkt meer op het nieuwe IC geel en komt overeen met de ICRm. Mijn gevoel zegt dat het eerste bter klopt want ze reden indertijd regelmatig met de ICR.
De Artitec heeft veel losse onderdelen die je nog moet aanzetten, wat soms een heel gepeuter is. De LSM heeft een weergave van die onderdelen.
De internationale Willems (voor de buurlanden) hebben op de koppen rangeertreden en horen handgrepen te hebben. Die zitten er bij de Artitec Willems (voor de benelux dienst b.v.) niet op.
In de daken van de Artitec Willems zit op de hoeken van het dak een opening voor de afvoer van regenwater. Niet bij de LSM.
DE IC uitvoering van Artitec staat bij mij in een ICR trein. De beneluxen van LSM staan in de trek-duw. De blauwen zowel artitec als LSM in een plan E trein.
Spoorfan
-
Voor wat betreft de IC kleuren uitvoering vind ik de Artitec versie veel mooier ogen dan de LS. Dit komt met name door de (te opvallende) kleur van de ramen (bij LS). Als aanvulling op de W1 zou ik dan ook nog steeds graag een W2 in IC kleuren van Artitec zien!
Groetjes, Bart
-
Weet iemand of de ramen van de Artitec Plan W in de sponningen van de LS models Plan W passen?
-
Ik heb zowel LSM als Artitec Willems.
Hierbij een paar verschillen (kleine en grotere) buiten de bekende zaken als de roosters bij de deuren.
De IC kleuren uitvoering is in het geval van de Artitec het oude IC-geel en past goed bij de ICR van LSM. De IC kleur van LSM lijkt meer op het nieuwe IC geel en komt overeen met de ICRm. Mijn gevoel zegt dat het eerste bter klopt want ze reden indertijd regelmatig met de ICR.
Spoorfan
De Plan W in IC kleurstelling had in het grootbedrijf een diepere donkere gele kleur.
Donkerder dan de ICR rijtuigen in die tijd.
Dus kwa kleur klopt het LSM rijtuig.
ICRm met airco had weer een donker gele kleur zoals de ICK en de gerenoveerde NS E-lok 1800.
-
Hier heeft Chris een mooi vergelijk gemaakt tussen de Artitec en de LSM.
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/lsmodels/608-lsmodels-plan-w-serie?showall=&start=7
-
Dankjewel, die site en link kende ik al.
Ik ben benieuwd of iemand het al geprobeerd heeft en of het mogelijk is.
-
Nog een aanvulling. Bij de modernisering zijn in de Willems omvormers onder de bak gehangen. De dynamo’s zijn toen verwijderd. De luchtketels zijn een kwart slag gedraaid. Ergo als de luchtketel haaks op de bak staat horen de dynamo’s op de draaistellen ( een grote asgenerator en een een kleintje). Bij een aantal beneluxen van LSM zit die grote asgenerator er niet op. Dat zijn volgens mij de beneluxen die 44 120 zaten.
Spoorfan
-
@spoorfan
Vanaf wanneer zijn deze wijzigen bij en Plan W rijtuigen door gevoerd
-
Tussen 1991 en 1993.