BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Sander Fondse op 24 april 2007, 19:51:33

Titel: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Sander Fondse op 24 april 2007, 19:51:33
Citaat
ik meen dat in grootspoor 2 bakken AB in zitten en 3 bakken B en 1 kopbak.
eh, 1 AB bak, 2 of 3 B bakken, en de kopbak is ook AB (bij de oude 'Panda' stellen)
Titel: Re: Show hier je nieuwe aanwinsten!
Bericht door: ZwolsBas op 24 april 2007, 19:52:45
 :o ik dacht dat de Panda altijd al 6 delig rond reed...zat er vroeger 1e klasse in de kopbak van de Panda ? ( AB bak )
Titel: Re: Show hier je nieuwe aanwinsten!
Bericht door: Felix op 24 april 2007, 19:57:24
De huidige samenstelling is (volgens Somda (http://www.somda.nl/)) Loc 1800 - Bv - ABv - Bv - ABv - Bv - Bvk

Er zijn idd aardig wat wijzigingen met klassenummering gebeurt. Daarvoor moet je helaas niet bij mij zijn :D Volgens mij is 1 van de Bv rijtuigen een omgenummerd ABv rijtuig.

Felix
Titel: Re: Show hier je nieuwe aanwinsten!
Bericht door: ZwolsBas op 24 april 2007, 20:05:45
 ;D Achja zo ver ga ik niet is vrijwel onmogelijk om alles kloppend te krijgen.

Ben al blij dat ik deze complete stam + lok voor 275,- heb kunnen vinden alles bij elkaar ;D

Wel in 3 jaar tijd compleet gekregen ( ben sloom in verzamelen )  ;D ivm vriendin en andere hobby.

Nu een berg rijtuigen pimpen ( raamlijsten interieur baanruimer ) pffff....
als je goed kijkt heb ik 1 rijtuig al gepimpt  ;D ( raamlijsten )
Titel: Re: Show hier je nieuwe aanwinsten!
Bericht door: Felix op 24 april 2007, 20:08:45
Weer een leuk projectje dus ;D Ik zie trouwens niet welk rijtuig je bedoeld, maar dat maakt verder ook niet uit.
Titel: Re: Show hier je nieuwe aanwinsten!
Bericht door: ZwolsBas op 24 april 2007, 20:10:47
 ;D 2e rijtuig dus niet kop maar die ernaa je kan wel zien dat ie ff totaal anders eruit ziet dan...

Leuk projectje ja baanruimer wel maar die raamlijsten.....hoe krijg ik die GOED zwart die stiften drogen telkens uit hierzo...
Titel: Re: Show hier je nieuwe aanwinsten!
Bericht door: Julius op 24 april 2007, 20:23:22
Volgens mij is 1 van de Bv rijtuigen een omgenummerd ABv rijtuig.
Die gedeklasseerde bakken rijden gewoon rond in Bv-diensten. Enige tijd terug was er een set die op zich correct was samengesteld, maar wel bestond uit alleen maar ABv's en gedeklasseerde ABv's plus een Bvk :)
Er zijn ook sets zonder gedeklasseerde bak, zeker nu een deel van die dingen is/wordt teruggebouwd tot ABv. :(

Groet, Julius
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 april 2007, 20:33:44
eh, 1 AB bak, 2 of 3 B bakken, en de kopbak is ook AB (bij de oude 'Panda' stellen)
Uhm nee de kopbak is GEEN AB, de kopbak=stuurstandrijtuig zijn Bvk= 2e klas, rijtuig met verdiepingenen stuurstand. Die dubbeldekkers hebben in het verleden variërend van 5 t/m 8 bakken gereden. Dit hangt wel wat af van het tijdperk.

Voor eerste klas in de stuurstand moet je vooral naar Duitsland, want hier in NL kennen we dat niet.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 24 april 2007, 20:35:04
Bijna goed Michiel, de DDM was maximaal zeven delig. ;)
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 24 april 2007, 20:38:18
is Zevendelig met Lok of zonder ?

De ene telt de lok mee de andere niet  ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 24 april 2007, 20:41:24
Loks tellen mijn inziens nooit mee ;)
Ik neem aan dat het vroeger Bvk - ABv - Bv - ABv - Bv - ABv - Bv - loc was of iets in die richting.

Wat Sander meldt is in ieder geval niet juist, dat is meer een soort DDAR/DDM combi ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 april 2007, 21:56:16
Bijna goed Michiel, de DDM was maximaal zeven delig. ;)
@rick ze reden de eerste 6 tot 8 delig, groetjes Michiel

Ps; En dat is dus zonder loc, loc telt daarbij niet mee inderdaad.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 24 april 2007, 21:58:42
Heb je hier een foto van ;D?

Er zijn weinig DDM-1 fotos en helemaal van 20 jaar terug.

DD-AR barst het ervan  >:(

Het valt me ook op dat DDM-1 Rijtuigen in veel betere staat verkennen dan DD- AR  die vol krassen kleurverschillen enzo.

En DDM-1 zit nog behoorlijk goed in de lak hoewel ze ruim 20 jaar oud zijn....
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 24 april 2007, 22:11:13
@Michiel: Nee, echt maar zeven hoor. Ik heb het nog even opgezocht, het staat in 'Sporen in de tijd', waar heb jij de acht-delige stammen vandaan?

@bas: In dat boek staat nog een mooie foto ervan, een zesdelige stam met stuurstand voorop in de buurt van Schagen (blz 233).
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 24 april 2007, 22:16:43
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/DDM/dub-03.jpg

Tellen dan maar  ;D.

Inderdaad de langste is 7 delig.

achter zie je een lok 1635 wat nu 1835 is  ;D.

met lok erbij is 8 delig  ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 april 2007, 22:39:58
@Michiel: Nee, echt maar zeven hoor. Ik heb het nog even opgezocht, het staat in 'Sporen in de tijd', waar heb jij de acht-delige stammen vandaan?
Ik heb van vroeger uit die 6 t/m 8 bakken in m'n kop zitten maar nu ik foto's aan het zoeken ben kom ik inderdaad nie verder dan 7 bakken.

groetjes Michiel

Edit; volgens een artikel in Railmagazine 114 reden er in 1986 treinen bestande uit 1600+4xBv+3xABv+Bvk en dat is dus 8 rijtuigen met als toevoeging dat dat later standaard werd( goed dit kan niet in alle gevallen want daar zijn niet genoeg rijtuigen voor). Helaas staan daar geen foto's bij.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 24 april 2007, 22:48:37
Hmm, eens die RM opzoeken want die kon ik niet. :)
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 24 april 2007, 23:52:19
ik heb de discusie wel of niet * bakken ook ff doorgespeelt naar somda ;), om zo nog meer kennis aan te boren ;)

Groetjes Michiel

Kan nog steeds geen foto's vinden van 8 bakken :-|
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 25 april 2007, 09:54:16
 ;D miss dat ie ooit een keer 8 delig heeft gereden ( proef ).

is geen gezicht zolang 6 delig is al lang.

in HO is die 6 delig + lok al lang hoewel het 1:100 is  :P ( 1,90m )

mn station is 2,50 m gelukkig past dat  ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Agebe op 25 april 2007, 11:16:24
Hallo,

De dubbeldeksstammem DDM1 hebben van het begin af aan rond gereden met 7 bakken. Dit waren 9 stammen. 1 stam reed rond met 6 bakken. totaal 10 stammen, zover ik weet, en misschien wel 2 met 6 bakken. Er waren/zijn 13 Bvk's, dus 13 stuurstand rijtuigen.
3 van deze stammen reden altijd tussen Amsterdam en Den Helder. Een vierde reed tot Alkmaar.
De samen stelling die ik van een tekening afhaalde die op zolder hangt is:
Bvk ABv ABv Bv Bv Bv ABv. met lok 1600. ??? Wijzigt steeds in tegenstelling met DDAR.
Later zijn er wijzigingen geweest i.v.m. rijtuigen die als fietsrijtuigen in de 800 serie gingen mee rijden. Er onstonden toen meer 6 bakkers.
Op een ander tijdstip werden er treinen samen gesteld met 5 bakken die bestemd waren voor de venendaal lijn. Je begrijpt al die "verdwaalden" en kwamen overal terecht.
Een paar jaar geleden is de samenstelling ontstaan van 6 bakken.
In de vorige dienstregeling reden er veel stammen in de 5800 serie Alkmaar Amersfoort, en in de dienst naar Enkhuizen.
Nu rijden deze stammen in NH alleen nog maar naar en van Enkhuizen, en elders in het land (Rotterdam-Breda).
Van het begin af aan is er sprake geweest van een stam(men) van 8 bakken.
Ook onlangs zijn er weer plannen geweest in die richting. Maar is er nooit van gekomen. Misschien alleen als proef.
Maar ook kortere stammen ala DDAR, maar dan met een IC indeling.
Wie weet? Maar sloop is ook nog mogelijk, waarbij een gedeelte  omgebouwd wordt als DDAR. Plannen plannen maar komt het er ooit van! ;D

Mvg Ab Boezerooij. (Die ooit een paar speciale ritten met DDM1 door NH mocht mee maken, waarvan een een rondje om de kerk heette)
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 25 april 2007, 12:54:51
 ;D DDM 1 sloop zou wel zonde zijn want het is totaal geen kleine serie  ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Agebe op 25 april 2007, 14:08:01
Hallo Bas,

;D DDM 1 sloop zou wel zonde zijn want het is totaal geen kleine serie  ;D

Slopen is inderdaad zonde.
Op de lijn Amr-Hdr zie je nu alleen nog maar VIRM ook spits treinen. En dat vind ik al erg genoeg.
Vond het altijd een mooi gezicht, in het weekend bleven ze over en stond de Stra van de Bvk tegen de draad.
In Alkmaar stond er altijd een stam zonder lok, er hing dan aan de lok zijde een bordje op de buffer aan een ketting, met een waarschhuwing voor Hoogspanning. 
DDM1 werd beschouwd als een getrokken trein ondanks trek/duw en in tegenstelling tot DDAR.
Op de foto zie je nog een 5 bak's spitstrein in Ana
http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.g.boezerooy/anna-paulowna-10.JPG

Mvg Ab
 
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: laurent op 25 april 2007, 18:12:30
Worden die stra's tegenwoordig nog wel eens gebruikt?
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 25 april 2007, 18:58:30
Ja, als er geen loc aan zit. Ik zag het vorige maand nog bij de Zaanstraat dat een DDM stam zo stond opgesteld (was ook meteen de eerste keer dat ik die stra in gebruik zag).
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: johnny-VIRM op 25 april 2007, 20:52:22
8 delig is een keer geprobeerd alleen de omzetter in het stuurrijtuig kon dit net niet goed aan, daarom nooit meer als 7 bakken.
Zoals het er nu voor staat gebeurt er niks meer met DDM-1, de DDar daarentegen word in ongeveer in 2010 omgebouwd naar intercity.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: laurent op 25 april 2007, 21:35:32
Maar DDM-1 is veel cooler, langer, gaver, dieriger...















Lekker houden zo dus!!! ;D ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rik op 25 april 2007, 22:50:59
Ik zit praktisch elke dag op weg van werk in Rotterdam terug naar huis in Leiden in DDM 1, deze rijdt dan de sneltrein Breda - Amsterdam Centraal. Er zijn nu veel verschillende samenstellingen, zelfs een met alleen maar 1e klas rijtuigen en een stuurstand (meeste 1e klas rijtuigen zijn dan gedeklasseert). In het weekend staan ze altijd overal opgesteld en rijden er gewoon darretjes... in Rotterdam staat er dan ook meestal eentje opgesteld.

Ik vind de DDM-1 stammetjes altijd erg fijn om in te reizen, zeker de gedeklasseerde rijtuigen zijn een genot voor mijn zitvlees ;)

Groet, Rik. die ook op werk regelmatig DDM-1 stammen ziet rijden maar dan in een stam met 3 rijtuigen... best raar he ;D
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: mmhajvth op 25 april 2007, 23:12:47
Rik,

Dat vind ik gaaf!
Ik kom vrijwel iedere dag op Breda maar ik zie nou nooit een DDM1 rijden daar, wel DD-AR afwisselend met loc of motorwagen. Die zijn wel 3 of 4 delig   ;)

DDM1, 3 delig komt volgens mij gewoon niet voor. (muv op de modelspoorbaan)   ;)
DDM2 en DDM3 met loc zijn wel veel 3 delig geweest maar zijn tegenwoordig veel al 4 delig.

Even kort nog een makkelijk te herkennen verschil van de DDM1 en DDM2 en 3 (DD-AR). De laatst genoemde catagorie heeft fel groene banken in de 2e klas. De eerst genoemde catagorie (DDM1) heeft donker rode banken in de 2e klas.

Een groot verschil tussen de DDM2 en DDM3 kan ik zo helaas niet noemen... Iemand?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Julius op 26 april 2007, 08:30:05
Ik kom vrijwel iedere dag op Breda maar ik zie nou nooit een DDM1 rijden daar
Rijdt er wel, zie Somda diensten NSI5 en NSI6.
Even kort nog een makkelijk te herkennen verschil van de DDM1 en DDM2 en 3 (DD-AR). De laatst genoemde catagorie heeft fel groene banken in de 2e klas. De eerst genoemde catagorie (DDM1) heeft donker rode banken in de 2e klas.
Idd, er is één uitzondering in de vorm van Bvk 115, die na een brand groene DD-AR-stoelen model plankbank heeft gekregen. Verder:
*DDM-1 heeft geen koersdisplays, DD-AR wel
*DDM-1 met 16/1800, DD-AR met 1700
*DDM-1 stroomafnemer op de Bvk, DD-AR niet
*DDM-1 heeft een lang UIC-nummer en rijdt als getrokken trein, DD-AR heeft baknummers en rijdt in stamverband

Groet, Julius
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Agebe op 26 april 2007, 10:02:56
Ja, als er geen loc aan zit. Ik zag het vorige maand nog bij de Zaanstraat dat een DDM stam zo stond opgesteld (was ook meteen de eerste keer dat ik die stra in gebruik zag).

Ook als de lok aanwezig is staat de stra van de Bvk tegen de draad als de stam is opgesteld (staat in de tuin, zeggen ze dan ;D)
Als DDAR staat opgesteld, staan beide stra's tegen de draad, dit geldt voor de lok 1700 als voor de Mddm.

Mvg Ab

Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: laurent op 26 april 2007, 10:48:32
Wie wist er trouwens dat DD-AR in eerste instantie in dienst is gekomen als spitstreinen, die buiten de spits helemaal niet gebruikt werden???
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 26 april 2007, 11:33:10
Euh dat klopt niet.


in 1994/1995 reden ze al dagelijks tussen Zwolle - Utrecht  (stoptrein)

Nu nog steeds.


Hoe komt het dat het DD-AR in slechtere staat verkent dan het DDM ? ( qua verf schade kleurverschil )?
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: jumboy op 26 april 2007, 11:44:25
Tot voor de nieuwe dienstregeling van nu, reden de DDM-1 stammen op het traject: Alkmaar - Amersfoort Schothorst dagelijks. Ma t/m Zon.

En nu rijden er veel DDM-1's op het traject: A'dam - Enkhuizen, althans in de spits zie ik ze vaak.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 26 april 2007, 19:13:07
Ook als de lok aanwezig is staat de stra van de Bvk tegen de draad als de stam is opgesteld (staat in de tuin, zeggen ze dan ;D)
Als DDAR staat opgesteld, staan beide stra's tegen de draad, dit geldt voor de lok 1700 als voor de Mddm.
Nee dat klopt niet, ik heb er speciaal vandaag nog even op gelet ;) de panto's van de 1800 staan bij DDM omhoog als deze staat opgesteld 9dat hoeft niet in de tuin te zijn trouwens ;)). DDAR en mDDM hebben inderdaad wel beide stra's omhoog.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: johnny-VIRM op 26 april 2007, 19:47:38
als je de stuurkabel in de loc steekt knalt de stroomafnemer van een DDM-1 gelijk naar beneden.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: laurent op 26 april 2007, 22:10:00
Dat over spitstreinen stond in een of ander heel erg oud railmagazine geval dat ik heb liggen. Een 1700 met 2 rijtuigen een stuurstand. Stond op het toen hagelnieuwe station Sloterdijk. Erbij stond trouwens: Spitstreinen buiten de spits, waar laat je ze. Gelukkig is deze stam maar van geringe lengte, zodat deze weinig ruimte vergt. Dit is ook op de modelbaan een altijd terugkerend probleem.

Stonden nog wel meer leuke dingetjes in, zoals een een sleep Plan W's en Plan E's, waarvan maar 4 Wtjes de basis waren, de rest van 10 wagens waren versterkingsrijtuigen.

Zal dat geval eens gaan zoeken.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: ZwolsBas op 26 april 2007, 22:24:50
Als die DDM-1 verbouwt wordt naar IC achtig materieel (wikipedia) vervallen die kleuren dan?.

ik had ooit op beneluxrail een koprijtuig plaatje gezien in vlavlip kleuren DDM.

Ben benieuwd wat de kleuren wordt uiteindelijk ;D.

Hopelijk houden ze hun oude stijl kleuren geel(oranje) met reclame banen echt NS.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Swaan op 27 april 2007, 18:30:14
Omdat deze treinen zowel ingezet kan worden in sneltreinen en stoptreinen heeft de ns nog niet beslist welke kleurstelling ze krijgen. Vandaar die dingen nu nog hun oude vertrouwde kleur hebben.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Agebe op 27 april 2007, 21:20:39
Nee dat klopt niet, ik heb er speciaal vandaag nog even op gelet ;) de panto's van de 1800 staan bij DDM omhoog als deze staat opgesteld 9dat hoeft niet in de tuin te zijn trouwens ;)). DDAR en mDDM hebben inderdaad wel beide stra's omhoog.
De beide foto's die ik heb genomen in Den Helder, geven toch iets anders aan.
Zo werden deze treinen altijd weggezet. Spoor 1 was in Den Helder altijd het vaste opstel spoor voor een stam DDM1.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.g.boezerooy/hdr1.JPG
http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.g.boezerooy/hdr10.JPG

Johnny als je gaat koppelen met de koppel doos treedt de beveiliging in werking
als de stra omhoog staat.
Als je de trein gewoon weg zet heb de de situatie zoals op de foto.
Dat de lok met twee stra''s omhoog staat zal een andere reden hebben die mij niet bekend is.

Mvg Ab
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Sander. op 28 april 2007, 00:05:13
Dat DDM-1 zo wordt weggezet als op de foto van Ab in Den Helder dat wist ik niet (Rij zelf nooit DDM-1)
Ziet er overigens wel erg leuk uit. Een reden zou kunnen zijn dat de Bvk over een parkeerstand beschikt. Loc 16/1800 heeft deze functie iig niet.

De 1700 en mDDM hebben wel een parkeerstand. In deze bedrijfstoestand komen automatisch beide stroomafnemers op.

mvg

Sander.
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: Rick op 28 april 2007, 11:02:47
@Ab: Okay, zo heb ik ze nooit zien staan hier. :)
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: johnny-VIRM op 28 april 2007, 20:27:20
zo werden ze inderdaad in het weekend zo weggezet, maar dan werd de batterij schakelaar in de 1600 uitgezet echter dit was niet de normale manier daar er bewoners in den helder een baksteen door de ramen van de 1600 hadden gekeild vanwege de compressor, de stuurrijtuigen hebben een schoonmaak stand als je hem voed via de H.S. kabel van een loc of werkplaats voeding (lees geen depot voeding).
Titel: Re: Treinsamenstelling DDM-1
Bericht door: edegroot op 29 april 2007, 18:16:11
Wie wist er trouwens dat DD-AR in eerste instantie in dienst is gekomen als spitstreinen, die buiten de spits helemaal niet gebruikt werden???
Dat klopt, de 1ste inzet was in de 4700 (toen nog stoptrein Amsterdam - Alkmaar) en de 4500 (stoptrein Amsterdam - Enkhuizen). Na zo'n 8 maanden is DDAR ook overdag ingezet maar ontstonden er problemen met de koppelingen waardoor DDAR ook overdag gekoppeld was te zien. Na het wijzigingsblad van Dec of Jan 1992/1993 is men ook met DDAR gestart in diverse andere treinseries.