BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: 1200blauw op 18 maart 2012, 11:26:05

Titel: Noordzee-Express (eind) jaren '70
Bericht door: 1200blauw op 18 maart 2012, 11:26:05
Even uit een ander topic gekaapt, omdat het antwoord op deze vraag nooit is gegeven, maar mij wèl interesseert:

Frank,

konden voor deze Noordzee expressen ook een 1100 met botsneus staan (blauw met gele fronten)?
Deze kwamen vanaf 1978, of waren de samenstellingen van deze treinen toen alweer anders?

mvg,
 Sander

Lijkt me dat een gerenoveerde 1100 of 1200 in ieder geval NIET kan met een RD plan D. Ik heb een Mä 1200 (grijsgeel, gerenoveerd of blauw, zonder vishaak) en een 1100 (Roco, botsneus), een RD Plan D (met vishaak) van Roco en sinds gisteren de complete stam ABm's en B's van LSM (blauw-beige) die benodigd zijn. Het Nederlandse deel vloekt met elkaar lijkt me, maar aangezien ik nergens meer de hand kan leggen op een geschikte RD Plan E van Artitec (ik kom alleen nog de fietsenrijtuigen tegen), rijdt het momenteel wèl zo rond.

Achterliggende vraag is wat mij betreft: hoe lang heeft de Noordzee Express in deze samenstelling rondgereden:

1100/1200/1300+RD+B+B+AB+B+AB+B

Deze samenstelling is door Mispoes aangegeven als de juiste samenstelling op het traject Utrecht - Hoek van Holland in 1978.
Mocht dat bijvoorbeeld in 1979 ook nog het geval zijn, dan rechtvaardigt dat het gebruik van gerenoveerde 1100's of 1200's. Echte puriteinen zijn dan natuurlijk nog niet tevreden, aangezien uitgerekend de Mä 1200 (NS 1211) pas in de jaren '80 werd gerenoveerd...  ;)



EDIT: zie dat er ook een vergelijkbaar draadje over is. SVP daar reageren: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42630.0.html