BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: OpBezoekBij op 17 maart 2012, 09:09:14
-
In de serie “Op Bezoek Bij – de clubeditie” is het OBB team ditmaal afgereisd naar Zwolle om kennis te maken met de VvMrZ , de Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/obb_zwolle_intro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/obb_zwolle_intro.jpg)
Vereniging van Modelbouwers regio Zwolle
Clubruimte: Veemarkt 39 te Zwolle
Contactpersoon BNLS: Ronald69 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=8657)
Land: Nederland, Engeland, Duitsland
Schaal en Systeem: Tweerail Analoog (N en H0) & Digitaal (H0), Koploper
Tijdperk: II-IV
Website: vvmrz.nl (http://vvmrz.nl)
Het eerste Station in de eeuwenoude Hanzestad werd op 6 juni 1864 geopend als station aan de spoorlijn Utrecht – Kampen van de NCS, de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij. De gemeente Kampen legde voor die tijd een gigantische som geld op tafel, ca. 300.000 gulden en bedong dat alle treinen uit Utrecht zouden doorrijden naar Kampen waardoor dit station in Zwolle een kopstation was. Twee jaar later, in 1866 wordt het huidige station er naast gebouwd door de Staats Spoorwegen aan de spoorlijn Arnhem-Leeuwarden. Door toevoeging van het locomotiefdepot en de centrale werkplaats in 1870 groeit het station al snel uit tot één van de belangrijkste spoorwegknooppunten van Nederland.
In 1980 vierde de stad Zwolle haar 750-jarig bestaan en in de voorbereiding van dit jubileum ligt het begin van de VvMrZ. Het leek de gemeente leuk om tijdens de festiviteiten ook een maquette van het Station te tonen en de NMF werd benaderd. Een aantal modelbouwers is toen enthausiast aan de slag gegaan. Het station is opgebouwd uit meerdere lagen architecten karton. Bijzonder is dat dit gebouw van binnen naar buiten gebouwd is. Eerst is het hele station in glas gebouwd en daarna in lagen de rest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_001.jpg)
Al tijdens het bouwen van het station in 1979 vatten meerdere deelnemers het plan op om een vereniging op te richten zodat men verder kon wanneer deze "klus" geklaard was. Nu, ruim 30 jaar later neemt het emplacement Zwolle nog steeds een prominente plaats in op de zolder van het verenigingsgebouw en wordt er nog steeds aan de baan gewerkt. Gezien de leeftijd van de baan zijn sommige onderdelen helaas ook aan renovatie toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_011.jpg)
De baan is flink uitgebreid en ook hebben een aantal Kampenaren met het boemeltje de weg naar de VvMrZ gevonden en is station Kampen aan de baan toegevoegd. Ondertussen is de baan gedigitaliseerd en wordt deze aangestuurd met Koploper software.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_010.jpg)
Uitgangspunt voor de baan is het zo natuurgetrouw mogelijk nabouwen van de situatie eind jaren 50, begin 60 waardoor er nog volop ‘gestoomd’ kan worden. De perronoverkapping is dan ook nog de oorspronkelijke open kap waardoor de stoom makkelijk weg kon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_0090.jpg)
In de jaren 80 woonden wij in Kampen en werkte mijn vader op de Verkeersleiding in Zwolle. Als student aan de Windesheim kwam ik bijna dagelijks op het station. De baan was voor mij dan ook een feest van herkenning. Zoals bijvoorbeeld de “Hoge Brug” waar ik altijd over heen liep op weg naar de Hogeschool. De andere kant van het station is nu volgebouwd met kantoorpanden, maar begin jaren 90 kwam deze nog gewoon uit in de weilanden. De brug is de enige brug in Nederland met lensliggers en staat sinds 1989 op de rijksmonumentenlijst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_002.jpg)
Tegenover het station staan de werkplaatsen van Stork. Deze worden nu gerestaureerd en voorzien van stoomgeneratoren en verlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_003.jpg)
Aan de zuidoost kant van het station ligt de kolenoverslag. Aan de noordkant, richting Kampen is er wat meer fantasie ingestoken om een stukje IJssel aan de baan toe te kunnen voegen met de bekende uit 1864 stammende oude spoorbrug die sinds 2011 vervangen is door de Hanzeboog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_004.jpg)
Naast de hoofdbaan beschikt de vereniging over twee stevige modulebanen; Eén in H0 en een N baan. Beide banen zijn analoog en opgedeeld in blokken. De leden van de vereniging gaan circa 2 x per jaar met deze modulebanen naar beurzen en vooral de N-Baan doet het goed in Duitsland. De H0 baan is gebouwd naar Engels-Duits voorbeeld. Ook hier zijn de meeste gebouwen van papier gemaakt en er is bijzonder veel aandacht geschonken aan de achtergrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_005.jpg)
In de bergen, aan de ‘Duitse kant’ van de baan, ligt nog een klein stukje N-spoor. Er stroomt overigens echt water naar beneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_006.jpg)
De N baan is een mix van stijlen. Aan de linkerkant zien we een stukje Hollands landschap met de Zwolse Peperbus en de Sassenpoort als meest in het oogspringende elementen. Beide ook weer zelfgebouwd met papier. De dakpannen van de Sassenpoort komen rechtstreeks uit de perforator. De rechterkant van de baan loopt op naar het bergland waar er voor je gevoel zo een zware touretappe kunt organiseren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_012.jpg)
Zoals de naam van de vereniging misschien al een beetje doet vermoeden zijn de hobby’s van de leden niet uitsluitend beperkt tot modelspoor. De vereniging heeft nog een klein groepje leden dat zich wijdt aan scheepsbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB_Zwolle_008.jpg)
De vereniging heeft ca. 35 leden en zit nu al zo’n 20 jaar op de huidige locatie die men voor een symbolisch bedrag van de gemeente huurt. De gemeente is natuurlijk zelf een beetje schuldig aan het modelbouw virus in Zwolle en gemiddeld één keer per twee jaar komt het gemeentebestuur dan ook nog op bezoek.
Als je zelf wilt kijken bij de VvMrZ kan dit het beste op de ‘rijdagen’ wanneer alles aangesloten is en de leden hun rollend materieel meenemen. De rijdag is elke laatste vrijdag van de maand. In het weekend van 31 maart en 1 april staan de deuren ook open in het kader van de Nederlandse Modelspoor Dagen.
Tekst & Foto’s – Johan Vermij
-
Soms lees je gewoon over fouten heen. De Nederlandse Modelspoor Dagen zijn dit jaar natuurlijk op 31 maart en 1 april.
Dus staan ook de deuren in Zwolle op die dagen open, en niet zoals vermeld op de 24e en 25e. Excusez moi.
-
Dank je Johan voor het plaatsen van de juiste datum, hierbij de poster van de open dag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Open_dag_1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Open_dag_1_2.jpg)
Grt, Ronald.
-
Mooi verslag (y)
Wij gaan dat zaterdag met eigen ogen bekijken ;)
-
En op 6 oktober? 8)
(dit weekeinde kan ik niet, maar ik wil dit wel eens live zien)
groet,
Michel
-
Zeker leuk om te lezen! Mooi stuje werk, die Sassenpoort, heel herkenbaar!
Toch een vraagje - bestond de NMF in 1980 al?
MvgJan
-
Het moet natuurlijk NVM zijn. ;)
Erik
-
Eric,
Om misverstanden te voorkomen, er zijn 2 overkoepelende organisaties:
De NMF ==>>> Nederlandse Modelspoor Federatie (http://www.nmf.nl/)
De NVM ==>>> Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (http://www.modelbouwers.nl/)
Grt, Ronald.
-
In 1980 vierde .... de NMF werd benaderd.
Als mijn geheugen me niet bedriegt, werd de NMF ergens in de jaren '90 (van de vorige eeuw) opgericht.
Het moet natuurlijk NVM zijn.
-
Langs geweest bij de open dag, 2x zelfs.
Eerst alleen met Dolly, daarna ook met neefje zus en zwager die erg genoten van de mooie banen (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3310078.jpg)
2 banen naast elkaar, de rechter baan is Duits H0 + N-spoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3310077.jpg)
Links H0, het Zwolse rangeer terrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4010098.jpg)
De fabriek bij Zwolle
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4010101.jpg)
En natuurlijk station Zwolle
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P3310081.jpg)
Om de hoek is er ook nog een mooie N-spoor baan.
Ik zou zeggen kom zelf kijken ;)
-
Mooie foto's Bob, en dank voor het bezoek.
En op 6 oktober is het forum van harte welkom!
Grt, Ronald.
-
is de Peperbus nou zo laag of de Sassenpoort zo hoog?
-
Prachtige foto's en dito baan! (y) (y)
Ik kom vast een keer langs! ;)
Groet Jaap
-
Bestaan jullie nog? en zo ja waar zitten jullie? Het gebouw van Stork komt mij wel heeeeeel bekend voor ;D
-
Nog steeds, en wij zijn te vinden op het volgende adres: Veemarkt 39(achter de IJsselhallen).
Voor meer info stuur maar een PB.
Grt, Ronald.