BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 10:42:38

Titel: Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 10:42:38
Hallo,

Na wat aandringen van niet verder bij naam te noemen personen heb ik wat platen geschoten van mijn baan in opbouw.
Die komen straks in de volgende post, laat ik beginnen met de inleiding:

In december vorig jaar ben ik verhuisd, we hebben tijdelijk in een recreatiewoning gewoond en daar heeft alles braaf in dozen gezeten. Nu in het nieuwe huis wil ik er zo snel mogelijk mee aan de slag, de dingen die in het huis zelf nog moeten gebeuren komen ooit nog wel eens, al zul je er op een gegeven moment best aan wennen dat er ergens een plintje ontbreekt.

Bij de zoektocht naar een koopwoning heb ik natuurlijk bijzonder gelet op de mogelijkheid een goede ruimte voor de treinen, en dat is gelukt. Ik wilde graag lang en smal, en het is een zolderruimte geworden van 3,0 bij 9,4 meter (vloeropp.). Daar moest nog wel wat aan gebeuren, was niet geisoleerd, stond nog een dragend muurtje die de ruimte in tweeen splitste en ook een dakraam zat er niet in. Dat hebben we laten veranderen, toen dat klaar was hebben mijn broer en ik half januari het houtwerk voor de baan geplaatst (grotendeels nog bewaard uit mijn vorige huis in Emmerich).

Houtwerk: MDF van 1,8 centimeter dik, meeste platen van 70 x 120 centimeter. Platen waren 80, maar ik ben uitgegaan van 70 breedte zodat ik ze hoger kon plaatsen. Aan iedere zijde is de baan 70 breed, loopruimte 60. Hoogte van de poten 86 centimeter (ze waren 90, dus ik moest van 36 poten elk 4 centimeter afhalen).

Daarna ben ik aan de slag gegaan met rails leggen. Als je weet wat je wilt en je hebt een beetje kennis van het grootbedrijf is dat binnen een week wel klaar. Vraag me niet naar een baanplan, veel zat in mijn hoofd en gewoon beginnen werkt voor mij het meest makkelijke.

De nadruk van de baan ligt bij het rangeren. Dom rondjes rijden gaat bij mij zo vervelen. Meeste treinen zijn gemengde goederentreinen die ik met een rangeerlok uit elkaar trek en waarvan ik de wagens op de juiste bestemming neerzet, of klaarzet voor doortransport.
Daarom heb ik geprobeerd zoveel mogelijk aansluitingen te maken waar ik goederenwagens kwijt kan. Aan de hand van de foto´s gaan we die straks bij langs.

Reizigersvervoer is er wel, maar beperkt zich tot een drietal treinen. De eerste is een moderne SBB-stam met o.a. een panorama-, restauratie- en slaaprijtuig, de tweede een stammetje Halberstadter (groen/creme) met DB AG-logo aangevuld met een Mitropa en de derde is een railbus in altrot met MBV-reclame.
Ik had totaal geen plannen om een station te maken voor reizigerstreinen, ware het niet dat ik op de laatste beurs vorig jaar in Houten eindelijk de railbus tegenkwam die ik al wat langer zocht. Zodoende is er toch een mini-halte gebouwd, en ach, het staat nog wel leuk ook.
De andere 2 treinen kun je dus rondjes mee rijden (yeeha) met een willekeurige bijpassende lok uit de cargo-omloop, al zal ik het niet nalaten om te simuleren dat er een defect rijtuig moet worden uitgezet (niet IND-stijl, uitzetten = uit trein rangereren)

Cargo-omloop? Ja. Loks komen in vast patroon op de baan, zoveel mogelijk passende bij elkaar gezocht (al zijn er combinaties bij die vloeken met de werkelijkheid) en die op volgorde gezet van tijdperk 4 naar 6. Misschien wat moeilijk uit te leggen, hopelijk wordt het in het verloop van dit draadje duidelijk. In ieder geval gaat het om loks uit Duitsland (DB en privaten), CH (idem), A (ook al) en Frankrijk die in het echt ook de landsgrenzen opzoeken en overschrijden.

Hoe werkt het? Vanaf de dubbelsporige hoofdbaan komt iedere ochtend uit elke richting een gemengde goederentrein. Uit de ene richting komt een lok uit Duitsland met een sleep wagens, uit de andere richting een lok uit CH, A of F.
De lokale rangeerlok duwt de trein naar de sorteersporen en sorteert op:

1. Wagens met bestemming bedieningspunten `linkerzijde' rangeerterrein;
2. Wagens met bestemming bedieningspunten `rechterzijde`rangeerterrein;
3. Wagens bestemd voor buurtgoederentrein;
4. Wagens met bestemming industrieterrein dat buiten de modelbaan is gelegen;
5. Wagens met bestemming industrieterrein te bedienen vanaf de hoofdbaan.

De wagens van spoor 3 gaan met een aparte lok weer verder. Per omloop zijn dus eigenijk 4 diensten, dus 4 loks.

De rangeerlok neemt de wagens van spoor 1, 2, 4 en 5 voor zijn rekening, en daar ben je dan ook nog wel even mee zoet.

In de middag komt de buurtgoederentrein terug, ditmaal met een andere lok. Deze overnacht bij het depot. De rangeerlok verzamelt de wagens en formeert een tweetal treinen voor de loks die ´s ochtends zijn binnengekomen.
De wagens van de DB of ingeschreven in Duitsland gaan met de Duitse lok mee en de overige wagens met de andere lok. Je kunt natuurlijk willekeurig wagens in een trein donderen maar dit geeft een toch wat meer realistischer beeld, ook al gaat in het grootbedrijf ook alles door elkaar. Het beeld wordt gevormd door wagens die in het grootbedrijf ook weinig buiten de landsgrenzen vormen, vandaar.
Het lijkt bijna op dwangneurose, maar door jezelf dit soort dingetjes op te leggen krijg je A) een redelijk realistische treinenloop en B) een leuke rangeerpuzzel, en daar zit voor mij dus de uitdaging.

Digitaal? Nee. Ik zie de voordelen niet. Ik rij met 3 trafo´s, een voor ieder hoofdspoor en een regelaar voor de rangeerlok.

Wissels elektrisch? Nee. De meeste wissels liggen bij de aansluitingen waar ik wagens moet plaatsen. Ik stop met mijn rangeerdeel voor het wissel, leg het om, plaats een wagen etc. Zo ben ik voor mijn gevoel meer aan het rijden conform de werkelijkheid.

Sporen stroomloos? Sommige wel, lang leve de `denkende` wissels van Fl. Profi.

Modelbouwtechnische hoogstandjes? Nee. Ik ben een rijder, geen bouwer.

Railmateriaal: Fleischmann Profi. Ik rij dus gelijkstroom.

Gebouwen: Meest Kibri, wat Pola en in een enkel geval Walthers. Ik heb de meeste gebouwen wel behandeld door de muren te voegen (grijze verf of voegenpasta van AnitaDecor) en de te glimmende vlakken wat te behandelen met talkpoeder. Het grootste gedeelte van de gebouwen had ik al in bezit, sommige al een jaar of 10.

Scenery: Voor zover niet aanwezig komt dat in de loop der jaren.

Foto´s: Ja, die komen er aan. Zijn van dit weekend, updates komen vanzelf. Op dit moment staat er heel weinig rollend materiaal op, komt als de baan iets verder af is..
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 26 februari 2012, 10:48:43
Klinkt goed, ik ga dit draadje maar eens uitgebreid volgen denk ik... ;D

Veel succes!

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 10:54:16
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5170.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5170.jpg)

Hier de toegang tot de aankomst/vertreksporen aan de linkerkant. We zien vlnr de 2 hoofdsporen met overloopwissels, een spoor wat naar wat bedrijven gaat, een spoor (met de bruine Piko railcleaner) naar de goederenloods en een kopspoortje waar nog een koplading gemaakt gaat worden. Achter het Pola-seinhuisje liggen de A/V-sporen.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:00:54
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5171.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5171.jpg)

Hier het andere einde van de ruim 3 meter lange A/V-sporen. Bovenaan de hoofdbaan, die nog van bovenleiding wordt voorzien, net als de bovenste 2 A/V-sporen en de 2 korte opstelsporen voor loks. Op eentje daarvan staat een groene R/e 6/6. Deze lok heb ik sinds mei vorig jaar en heeft onlangs de eerste meters gemaakt. Wow.....

Het 3e spoor links is voor de buurtgoederentrein, het 4e spoor was de oude laad-losweg en die wordt in deze tijd gebruikt als containeroverslag. Op dit kopspoor passen 11 wagens (33 TEU). Heb er 8 en een hele zwik containers ter variatie. Containerkraan staat op de zoeklijst.

De sporen die rechts uit beeld verdwijnen leiden naar de sorteersporen en het depot, zie volgende post.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: reMARKable op 26 februari 2012, 11:02:55
Wat goed dat je een draadje bent gestart Arjan. Super goede intro en het smaakt naar meer  (y)
Ik blijf je op de voet volgen  8)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:10:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5172.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5172.jpg)

Ziehier het vervolg. Onderaan is de tankplaats voor dieselloks, de grote tank wordt natuurlijk per ketelwagen gevuld.

Locloods is van Kibri (Ottbergen), hier staat de lokale rangeerlok. Voorheen lag er voor de loods nog een draaischijf, helaas vervangen door een eenvoudig drieweg-wissel. Ik wil het zo maken dat je de contouren nog kunt zien.
Het andere kopspoortje is voor de lok die de buurtgoederentrein rijdt.

Duidelijk te zien is ook de aansluiting met de hoofbaan , en rechstboven het begin van de sorteersporen. Omdat ik om de (best wel grote) locloods heen moest en per se VOOR het seinhuis langswil liggen de sporen op deze manier.

Seinhuis is ook van Kibri (ook weer Ottbergen) en ik wilde graag het mooie driehoekige uitsteeksel wel in het zicht. De meeste rangeerbewegingen gaan hier dus langs, en op lage snelheid. Vanuit het seinhuis kijk je langs de locloods naar de sorteersporen.

Het spoor voor het seinhuis krijgt bovenleiding, de rest niet.

Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:19:14
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5173.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5173.jpg)

De sorteersporen! 6 stuks. Relatief kort als je kijkt naar de A/V-sporen. De ervaring uit Emmerich heeft geleerd dat ik ze toch nooit volzet, dus konden ze wel iets korter. Enige is dan wel dat als ik een lange trein samenstel ik dat over 2 of meer sporen moet gaan doen, en die dan vervolgens `onder de draad` trek.

De NoHaB van de NEG (Heljan) was de eerste lok die op de baan heeft gereden, ettelijke rondjes met de cleaner. Dat was geen straf voor dat ding, meer de gelegenheid om zijn (of is het haar) brute kracht te uiten. (en deze lok heeft geen anti-slipbandjes, vandaar)

Rechtsonder komen de `dienstsporen` voor dienstmaterieel, zoals verblijfswagens of wagens met assen of draaistellen. Ook defecte goederenwagens of personenrijtuigen (daar is tie dan) worden hier gerepareerd. En als ik zin heb om een commerciele bediening op het rechterspoor te doen (losweg is nu immers containeroverslag) dan gaat dat ook gewoon gebeuren.

De `stamlijn` verdwijnt rechtsboven uit beeld...
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:27:07
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5174.jpg)

De kopse kant aan de rechterkant van de baan. De stamlijn (en ook de hoofbaan) lopen hier om een woonwijkje heen.

Dit gedeelte ziet er op dit moment tamelijk `speelgoedachtig` uit, dat gaat veranderen in de toekomst. Wil het een beetje de sfeer geven zoals je dat ook in het Ruhrgebiet tegen kan komen, en zoals ook zelf live heb gezien. Het bruine huis rechtsonder komt ook uit de serie `Bottrop` van Kibri. Wel grappig, we reden er eerst langs en kwamen ze een kwartier later in model tegen bij de winkel (in Bottrop dus).

Het straatwerk is van Busch en moet een vervallen straat voorstellen. Helaas komt het iets te donker over.

De rechthoek rechtsonder wordt een rijbak voor paarden en slaat op de hobby van mijn vriendin. Gewoon een beetje interesse, dat doe ik andersom ook. (Alleen lazerde ik er toen van af, brak een ruggewervel en liep er een paar maanden als Robocop bij)

Overigens: Zie het verschil tussen de linker- en rechterstal, gevoegd en niet gevoegd.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:32:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5175.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5175.jpg)

De eerste bediening `rechterzijde` van de baan. `rechterzijde` betekent: je staat voor de A/V-sporen en verlaat die met je rangeerdeel aan de rechterkant. Dat deze gebouwen aan de andere zijde van je baan staan (je bent immers een boog door) doet niet ter zake.

Hier een 100% score van Kibri vwb de bebouwing. Wat voor fabriek het is weet ik nog niet, in ieder geval worden er gesloten wagens geplaatst (zie de Railship van Roco) en achter de loods worden zelflossers type Tds gelost.

De grondplaten (Busch) moet ik nog meer van leggen zodat de ondergrond wat minder saai wordt.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:38:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5176.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5176.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5177.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5177.jpg)

2e en laatste bedieningspunt rechterzijde. 2 sporen onder de overslag, het 3e spoor is voor het stallen van ketelwagens op eigen terrein.
Gezien de stoffen en het gevaar er van is een hoog hek noodzakelijk, dit zijn een heleboel bouwhekjes van Kibri. Het is de bedoeling dit ooit door een fatsoenlijk gaashek te vervangen.

De achtergronden zijn van Busch, thema Rhein. In het echt hangen ze wel strak, echt waar!  8)

Niet helemaal dus, 1 achtergrond kwam al gekreukt uit de verpakking, en voor de rest lijkt het op de foto erger dan het is.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:45:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5178.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5178.jpg)

We gaan helemaal terug naar de linkerzijde van de A/V-sporen (1e foto), vandaar beginnen we het verkennende veldwerk naar de bedieningen `linkerzijde` van de modelbaan.

Op deze foto weer de overloopwissels en de aansluiting met de hoofdbaan, dit alles bewaakt vanuit het seinhuis `Genthin` van Pola.

Het spoor wat ietwat schuinligt op de voorgrond is de eerder genoemde koplading. Hier worden autowagens geladen en gelost, maar ook open, platte en gesloten wagens zullen hier te vinden zijn.

Aan de linkerkant 3e spoor van boven is de stamlijn. Met 2 kleuren balast wil ik onderscheid maken tussen de hoofbaan en de rest. Het 4e spoor (met cleaner) leidt naar de goederenloods, zie volgende foto!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:50:12
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5179.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5179.jpg)

Ziehier de goederenloods. Ook weer Kibri en ook voorzien van voegen, de verdere details komen in een later stadium.

Hier worden gesloten wagens geplaatst, SNCF type `Sernam` Roco 46444 (omdat het zulke mooie wagens zijn) en expressgoedwagens van de DB, M+D 257. Plaatjes hiervan: Later.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:55:58
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5180.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5180.jpg)

De kopse kant aan de `linkerkant` van de modelbaan. Vanaf de stamlijn steekt een spoortje terug en verdwijnt ook weer achter een enorm hek, wat ik voor het merendeel nog plaatsen moet. Dit is de aansluiting van de `Bundesheer` en laat een klein, heel klein deel van een militaire vliegbasis zien.
Hier komen wat voertuigen en wat helikopters (type EC135) te staan, de jets staan helaas verderop en dus niet zichtbaar.

Defensie maakt gebruik van `Bahn-eigen`wagens, hier komen alleen schuifwand- en platte wagens van de DB.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 11:59:42
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5181.jpg)

We zijn `de boog om` en komen bij de overslag van BayWa. Op dit moment staat alleen de silo en het kantoorgebouw, de overslagloods is nog niet helemaal af.

Bediening: Graanwagens 2 en 4-assig, maar ook 2-assige cementwagens type Ucs 908 en 909. Lang leve de vrije inzet van modeltreinen!

PS: de gebouwen rechts hebben we het straks wel over.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 12:04:12
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5182.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5182.jpg)

Laatste bedieningspunt `linkerzijde`: de houtverlading.

Wie goed heeft opgelet zal merken dat de wagens vanaf het rangeerterrein geduwd hier naar toe worden gebracht. Er is 1 overslagspoor en 1 opstelspoor.

Hout gaat per plank, stam of snipper, daarom diverse wagens hier als bezoeker. Voor de simulatie van boomstammen gebruik ik zoethout, niet duur en behoorlijk realistisch.

De hoofdbaan loopt door, en passeert de bruggen (overgespoten Roco) die hier niet zichtbaar zijn.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 12:11:50
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5183.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5183.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5184.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5184.jpg)

Nu we met de stamlijn klaar zijn gaan we ons richten op wat andere zaken. In de openingspost noemde ik de railbus en het stationnetje. Dit is gelegen tussen de houtverlading en de BayWa-silo op het smalle gedeelte langs het rookkanaal van de open haard.

Bij het station zit een Duitse vreetschuur `Zum Eisenbahn` en een bushalte. Dit hoekje van de baan moet een beetje een tp4 uitstraling krijgen.

De rare knik in de stamlijn bij het terras van het restaurant was nodig om de sporen van de houtverlading iets langer te kunnen maken.

Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: reMARKable op 26 februari 2012, 12:13:42
Bij die knik kan de railbus niet stoppen. Wellicht een idee om aan die kant op het perron een hekwerk neer te zetten.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 12:19:57
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5185.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5185.jpg)

Er is 1 aansluiting die vanaf de hoofdbaan wordt bediend. Met het indelen van de baan kwam dit beter uit, andere optie was om de hoofdbaan na het passeren van het rookkanaal weer richting de muur te leiden maar dit vond ik in mijn hoofd al niet mooi dus in de praktijk heb ik het maar niet uitgetest.

Vanaf de hoofdbaan steekt een wissel terug naar de fabriek. Dit heeft 2 redenen:
1. Bij een terugstekend wissel heb je minder kans op ontsporingen van treinen die op hoge snelheid doorrijden;
2. De sporen op het terrein kunnen nu langer zijn.

Tussen de hoofdbaan en het fabrieksterrein komt nog een heel mooi hek uit dezelfde serie waarvan ook de gebouwen en de toegangspoorten zijn.

@Mark: De railbus stopt alleen op de sporen in de hoofdbaan, dus niet aan de zijde van de stamlijn. Vandaar het stukkie gras, en aan die zijde van het perron komt ook een hek. Ooit...
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 12:26:19
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5186_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5186_1.jpg)

De fabriek. Het hoofdgebouw is van Kibri, heb het goede voorbeeld van mijn broer (die dat ding ook heeft) gevolgd en de achterkant naast de voorkant geplakt. De achterzijde is dus hol, en zo kun je dit gebouw mooi tegen de achtergrond plaatsen. Hierdoor loopt het dak niet mooi rond, maar wie daar op let is een kniesoor.

Bij het gebouw links heb ik een stukje straatspoor nedergevleid zodat hier ook vrachtwagens behandeld kunnen worden.

Het lijkt op deze foto alsof de hoofdbaan hier uit 3 sporen bestaat, het gaat echter alleen om de onderste 2. Het andere spoor gaat naar de volgende post!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 12:29:10
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5187.jpg)

Ziedaar, een loods van fabrikaat Walthers. Hier zullen gesloten wagens type Tbis vaste klant zijn.

Als de rangeerlok vanaf het rangeerterrein komt gaat het geduwd weer terug en dan nog over `verkeerd spoor` ook. Is misschien maar beter dat ik niet digitaal rij...
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 12:32:48
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5188.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5188.jpg)

De uitsmijter: De nog best wel leeg ogende containeroverslag en de A/V-sporen. Binnenkort: Bovenleiding, lichtmasten, balast, containers, vrachtwagens en vooral: treinen!

Ik ga maar weer eens voor de slag, bedankt voor het kijken (we zijn de 200 al gepasseerd) en voor de reacties!



Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: joey op 26 februari 2012, 12:55:24
Interessante baan.
Ook erg herkenbaar, bij mij zijn de treinsamenstellingen ook erg wisselend.
De koppelingen hebben meer te lijden dan de rest van de treinen. :D
Succes en ik ga dit volgen.
Groet Joey
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 26 februari 2012, 13:32:40
dank je!

Ik gebruik overigens de Flm- Profi-koppelingen (6515) omdat die wat minder ver uitsteken dan bijvoorbeeld de kortkoppeling van Roco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: joey op 26 februari 2012, 14:58:31
Die heb ik zelf ook, zijn best betrouwbaar.
Ik heb zelf alleen soms last van niet goed afkoppelen op de (geëlektrificeerde) ontkoppelrail 6114.
Op de standaard elektrische 6111 gaat het betrouwbaarder.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Joost Ve op 26 februari 2012, 17:32:57
Wow, mooi ontwerp en lekker duidelijk en uitgebreid uitgelegd !  (y)

Van welk merk zijn die landschapsachtergronden ?
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 27 februari 2012, 13:58:45
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5172.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5172.jpg)

Ziehier het vervolg. Onderaan is de tankplaats voor dieselloks, de grote tank wordt natuurlijk per ketelwagen gevuld.

Locloods is van Kibri (Ottbergen), hier staat de lokale rangeerlok. Voorheen lag er voor de loods nog een draaischijf, helaas vervangen door een eenvoudig drieweg-wissel. Ik wil het zo maken dat je de contouren nog kunt zien.
Het andere kopspoortje is voor de lok die de buurtgoederentrein rijdt.



Is het niet mooier als je het spoor van de tankplaats 20cm opschuift naar rechts; zodat het spoor gelijk naast de locloods komt te liggen? Is m.i. optisch een stuk mooier; in het echie ligt er vaak ook nog een spoortje naast een locloods.

Gr Marco.

Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 27 februari 2012, 17:11:44
@Joost: Bedankt voor je positieve post!

Achtergronden zijn van Busch: Die met de rivier bestaat uit 2 delen, artikelnummer 2875 en 2876. Totale lengte is 4 meter, heb nog 1 van beide nodig.

Bomenachtergrond is artikelnummer 2872, ook hier heb ik er 2 van.

@Marco: Ik kan je idee volgen, en een spoor naast de loods misstaat zeker niet. Maar zoals het nu ligt is natuurlijk volgens een wetenschappelijke theorie waar ik wel 0,43 seconde over heb nagedacht en wel:
1. In het echie ligt een tankplaats ook altijd uit de buurt van bebouwing ivm brandgevaar, bovendien moest ook hier, net als bij een tankstation voor auto´s, een lekbak worden ingegraven, zie foto.
2: In model: dan werd de open ruimte links van het spoor nog groter.... ;) (Staat nu wel de Ottbergen-watertoren, staat er alleen een beetje verloren bij, dus een of ander gebouw is welkom)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 18 maart 2012, 14:53:22
We zijn weer een stukje verder inmiddels, hoop gedaan om de zaak wat aan te kleden. Over een tijdje zal ik foto´s gaan maken die het verschil laten zien tussen de foto´s die ik heb gemaakt voordat ik dit draadje opende en de situatie zoals ie dan op dat moment is.

Voor nu iets kleins, iets makkelijks en iets goedkoops tegelijk, maar dat iets maakt mijn modelbaan wel ietsje completer: de koplading.

Met wat afvalhout heb ik de koplading in ruwbouw gemaakt tot de juiste hoogte. Een dun plankje voor het schuine gedeelte er tegenaan en daar overheen een stuk straatsteen weg van Busch geplakt en het teveel weggesneden.
Aan de zijkanten een beetje verhoging om te voorkomen dat een voertuig er aan de zijkant afsukkelt.
De zijkant van de koplading is voorzien van papier met steenmotief van Faller. Een stukje wegfolie (donkergrijs) imiteert een plank die net op de wagen gelegd kan worden, zo uitgekiend dat de buffers en koppeling van de wagen er onder vallen.

Totale kosten: weinig. Had alles al, lang leve de rommelbak!

Wagens die hier op bezoek komen zijn de Kbs (foto) en autowagens. Voor mensen die ook zoiets willen en tijdperk 3 rijden: Er zijn gesloten wagens met kopdeuren, Roco heeft deze onder andere in het programma.

Op de foto is het een beetje te zien wat ik nog meer heb gedaan, daarover in een later stadium meer.

En die foto komt dus morgen!

Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 18 maart 2012, 17:34:16
Eeeehhh... Wat hebben die ketelwagens met je verhaal over het kopladingspoor te maken? Was het vroeg vanochtend?   ;D

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Viktor op 18 maart 2012, 17:36:11
Deze foto's heb ik net in een advertentie gezien   ;)
(zo, reactie nu blijf ik het ook volge.  :D)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 18 maart 2012, 18:28:38
De goede foto!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5196_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5196_1.jpg)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 20 maart 2012, 20:50:26
Dat ziet er al stukken beter uit!  (y)
Nu nog wat onkruid eromheen om het af te maken; dan lijkt het al weer heel anders.

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Tim89 op 20 maart 2012, 20:54:22
Ziet er goed uit, en de rest van de baan ook (y)!

(Zie dit topic nu pas voor het eerst... :-[)

Tim
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 25 maart 2012, 13:27:40
Hier nog even een plaatje van de andere kant. De reden waarom ik het spoor schuin weg heb laten lopen van het seinhuis is nu duidelijk: De goederenloods staat er achter. Verkeer wat van de koplading afrijdt zit het vrachtverkeer wat bij de loods staat niet in de weg.

Op het spoor staan nu Roco-autowagens beladen met Audi´s van Busch. Niet helemaal conform het voorbeeld, de wagens zijn van een ouder type met dito opschriften en verhuurd aan General Motors Suisse door Goth Transports. De audi´s waren echter goedkoop, 2 euro per stuk en dat compleet met showbox en originele Audi geschenkverpakking. Dat doet me dan niet zoveel, bovendien heb je weinig aan de showbox als je de auto zelf op een wagon wilt plaatsen  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5214.jpg)






Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 25 maart 2012, 13:59:31
Nog een plaatje met een onderwerp waar vooruitgang in zit: de vliegbasis.

Blader voor de grap eens terug in dit draadje waar een soortgelijke foto staat maar dan van een maand geleden!

- ballast gestrooid, zie kleurverschil tussen hoofdbaan en raccordement;
- bovenleidingsmasten geplaatst;
- Gras gelegd op stukken waar nog niet gedaan;
- Hekken geplaatst;
- Opgeruimd (ook niet onbelangrijk);
- Witte strepen geplaatst om vliegzone aan te duiden.

Dat trekken van witte strepen was vrij simpel, ik heb gebruik gemaakt van een lat en: Een Pritt-correctieroller. Werkt prima, niet duur en ziet er direct heel anders uit. Heb het ook gebruikt bij de containeroverslag, een foto daarvan komt later nog wel eens.

Inmiddels is de basis in gebruik genomen door de Duitse Bundesheer. Een Unimog-Loctrac (Roco) maakt een proefritje, en 2 helikopters type EC-135 zojuist geland. De linker is van een transportsquadron, de rechter is van de Bundesgrenzgeschütz. We bevinden ons in een grensgebied, en dat vertaalt zich ook naar het treinverkeer.

De 2 Unimogs zijn ook van Roco, en zat samen met de Loctrac en een platte wagen in een set die ik ooit eens van een forumlid heb overgenomen. Was al langer op zoek naar een dergelijke Unimog in camouflagekleuren, dat is op die manier gelukt.De truck die er naast staat is van het Zwitserse leger en op bezoek. Deze zat dan weer op een Zwitserse platte wagen type Kbs, ook van Roco.
Buiten de 2 heli´s en de platform-Golf moet ik alles nog voorzien van onderdeeltjes, maar dat komt nog wel een keer.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5209.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5209.jpg)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Myron op 28 maart 2012, 17:19:37
Ziet er erg mooi uit dat vleigveldje (y)
Erg leuk gedaan.

Gr, Myron
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 09 april 2012, 09:56:04

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5186_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5186_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5201.jpg)

Zoek de verschillen!

De bovenleiding is van Electrotren en niet functioneel. Bovenleiding volgens het grote voorbeeld is me nu nog te duur en te veel priegelwerk, als dat verandert ga ik het zeker aanbrengen op de baan.
Het plaatsen van alleen al de masten in dit geval geeft de baan in zijn geheel al een andere aanblik, zeker als je op ooghoogte gaat kijken.
Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de seinen. Busch heeft een leuk setje waarin een stapel dummyseinen zitten, daar heb ik 2 van gehaald en verdeeld over de baan.

Het hekwerk van de fabriek wil ik op termijn ook nog uitbreiden door het tegen de achtergrond aan te zetten.

Rollend materieel op de bovenste foto:

Straatspoor: Roco DB Tds Quarzsand, aanvulling op de set met 1 x Tds en 2 x silowagen die ik ook heb;

Onderste foto:

Straatspoor: Roco SBB Gbs

Rechts: 2 x FS Gbs van het merk OsKar. Optisch wel aardig, voor de rest een drama. Gelukkig (of juist daarom) waren ze in de dump.


Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 29 april 2012, 12:30:33
Niet zo heel moeilijk te realiseren was de houtverlading, daarom maar eens wat plaatjes.

De sporen sprek wel voor zich denk ik, een spoor voor het laden en het andere om wagens op te stellen. Er is geen mogelijkheid om om te lopen, er moet vanaf het rangeerterrein geduwd worden gereden. Ik vind dat geen bezwaar, bovendien zou een extra wissel ook extra ruimte kosten.

Waar nu de boomstammen liggen en de shovel staat heb ik grijs gemaakt met de verfroller. In de toekomst komen hier stelcon-platen van Busch.

Voor de boomstammen gebruik ik zoethout. Deze stokjes hebben een mooi boomstam-motief, ik maak van 1 stokje 3 delen, ongeveer gelijk aan lengte. Mooie is dat er geen 1 stukje hetzelfde is. Bij de snoepwinkel zoek ik de meest dunne en rechte er uit.

De shovel met boomstamgrijper komt bij Wentink Arnhem weg, voor 7,95 in officiele verpakking met Volvo-logo. Net als bij de autootjes van Busch doet me dat niet zoveel, maar verpakkingen bepalen de prijs blijkbaar, nog geen 6 meter verderop in dezelfde winkel lag dezelfde shovel in een andere witte verpakking voor 34,95...

De tractor is een half metalen model van Siku, de aanhanger een of ander rommelmodel van ik dacht Herpa.

De wagens die momenteel beladen worden zijn fraaie DB-wagens van Piko, op het opstelspoor staan 2 beladen E-tjes van Roco en 3 lege 4-assers, 2 van Brawa en 1 van Adam-modelbau. Van de Brawa heb ik er overigens nog 2, omdat het allemaal wat veel werd staan die nu bij EHBO.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5739.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5739.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5740.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5740.jpg)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 29 april 2012, 12:51:27
Ziet er goed uit die houtverlading!  :) Ik denk dat die stelconplaten van Busch er zeker goed bij zullen passen, ik ga er binnenkort ook mee aan de gang. Ze zijn iets lichter grijs van kleur dan de kleur die je nu als ondergrond hebt. Als je ze gaat leggen zou ik een randje ballast weghalen langs het verlaadspoor zodat ze strak naast het spoor komen te liggen.
Komt er ook nog een koffiekeet oid? Dit voor de koffie natuurlijk en administratie enzo...

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 29 april 2012, 13:04:05
Ja, koffie!

Een schaftkeet of iets in die richting moet ik eens tegenaan lopen, maakt het beeld wel compleet.

Stelconplaten moet ik gaan meten hoeveel ik er nodig heb, denk dat als ik ze strakker tegen het spoor aanleg het inderdaad mooier is.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Fleischmann87 op 29 april 2012, 13:09:53
Voor de boomstammen gebruik ik zoethout. Deze stokjes hebben een mooi boomstam-motief, ik maak van 1 stokje 3 delen, ongeveer gelijk aan lengte. Mooie is dat er geen 1 stukje hetzelfde is. Bij de snoepwinkel zoek ik de meest dunne en rechte er uit.

Ik heb zelf ook houtstammen gemaakt, echter was ik gewoon de tuin in gelopen en één en ander gesnoeid, gedroogd en licht bewerkt. Heb ze toen op een plankje geplakt (om hoogte te winnen) en in een Fleischmann Eanos geplaatst. Met zoethout is inderdaad een goed alternatief, ga ik ook eens mee werken voor de verdere Eanos'en!

gr. Sander
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Twinkie op 29 april 2012, 13:34:21
Tuinafval werkt prima  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SBB_Eaos_geweatherdjpg.jpg)

gr. Twinkie
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 29 april 2012, 14:19:05
Dat ziet er inderdaad prima uit, en ook de rest van de zaken op de foto mogen er zijn!

Voor de open wagens zal ik ook eens in de tuin duiken, kijken wat ik tegenkom.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Dion op 29 april 2012, 14:23:44
Mooie belading en vervuiling. (y) Denk dat ik de mijne maar eens gaan aanpassen.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Slipband op 29 april 2012, 16:06:29
Hoi,

Heel mooi gedaan.  (y)
Ga je nog banden over het hout heen spannen?

Groeten Ferdinand.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 01 mei 2012, 21:07:30
Hierbij een plaat van hoe ik de stelconplaten van Busch heb gelegd naast het spoor. Eerst heb ik het spoor gelegd en daarna een 4mm dik stukje MDF er strak naast gelegd. Heb nog 1-2 mm ruimte overgehouden tussen de bielzen en die plaat. Toen de plaat ingesmeerd met houtlijm en de (vooraf) op maat gesneden stelconplaten erop gelegd en onder druk laten drogen. Zo ligt het geheel net iets hoger, de platen liggen op dezelfde hoogte als de bovenkant van de spoorstaaf.
Daarna de boel geballast en ziehier:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1586_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1586_1.jpg)

Hierna moet ik nog aan de slag met het onvermijdelijke onkruid en aanverwante zooi.
En verdere aankleding, vervuiling en de niet te missen koffiekeet.... ;)

Misschien een ideetje om het ook zo te doen?


Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 13 mei 2012, 14:25:16
Ziet er strak uit Marco! Beter dan bij mij momenteel, ik ervaar wat problemen met het lijmen van de platen op een geschilderde ondergrond.
Ik heb een gedeelte van de ballast weggehaald zodat de platen wat dichter bij het spoor komen te liggen.

Mocht het resultaat zoals ik het nu doe niet helemaal naar wens zijn dan kan ik het eenvoudig nog een keer overnieuw doen, misschien dan ook wat hoger.

Van een afstandje lijkt het in ieder geval al heel wat, nu van dichtbij nog!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 13 mei 2012, 14:42:33
Ok, jammer dat het niet gelijk gelukt is. Ik heb de platen onder druk laten drogen, iets zwaars erop gelegd wat de stelconplaat volledig bedekte. Het ligt dan zo vast als een huis! Maar bij mij was die ondergrond niet geschilderd.

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 13 mei 2012, 14:46:07
Inmiddels zijn we ver over de 1700 views van dit draadje, tijd voor een update!

Vandaag een stukje over de chemie-overslag.

Het terrein is ruim opgezet ivm de risicobeperking bij verschillende chemische vloeistoffen. Er zijn in totaal 4 opslagtanks, 2 lage gekoppelde en 2 hoge. Elke tank is omringd door een dijkje, wat in werkelijkheid wordt gebruikt om het wegstromen bij lekkage te voorkomen/beperken.

Het overslagstation heeft 2 sporen. Op het terrein (omringd door hoge hekken) is ook een opstelspoor.

Op de foto´s staan 4 ketels op het opstelspoor, 2 wagens bij de verlading en een V15 in de kleuren van de WAB komt een 2-assertje halen. Op de hoofdbaan passeert een Dispo-Taurus van Rail4Chem met een forse keteltrein met daarin verschillende wagens.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5751_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5751_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5752.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5752.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5749.jpg)

Veel kijkplezier, en zoals altijd: Een reactie is leuk!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 13 mei 2012, 18:56:05
Ziet er goed uit!  (y)
Komt er ook nog een kantoor / koffiekeet bij?  :P

Grtz Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 13 mei 2012, 19:52:13
Dat vroeg je bij de houtverlading ook, in dit geval: Kijk maar eens rechtsonder op de laatste foto!

Is oud dingetje van Pola, had er niet echt een plek voor dus hier maar neer geplempt.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Bart Donker op 13 mei 2012, 19:57:09
Ziet er erg fraai uit, Arjan! Vooral de ruime opzet en de dammen om de tanks heen vind ik leuk gedaan.

Groetjes, Bart
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 14 mei 2012, 15:08:54
Had de koffiekeet over het hoofd gezien; had zelf de koffie nog niet op denk ik... ;D
Zat meer naar de Rail4Chem loc te kijken, puik ding!  (y)

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: nscargo2008 op 14 mei 2012, 15:50:36
ziet er goed uit , dus je hebt er een FAN  bij  (y)

groet stefan  ;)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 15 mei 2012, 10:29:58
@Marco: Ja, zeker mooi ding, de sleep ketels er achter smoelen ook goed. Zaten een hoop wagens bij die nu hun eerste meters hebben gemaakt. Zeer positief ben ik over de Ermewa (Brawa) achter de lok, en met name de kleuren van de 4 VTG-wagens (Marklin) springen er ook uit.

@Stefan: Bedankt! Updates komen wat onregelmatig, maar ik doe mijn best.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 04 juni 2012, 18:56:57
Omdat ik toch de camera op zolder had liggen om de inzending voor de fotowedstrijd voor elkaar te boxen maar weer eens wat plaatjes gemaakt.

Dit keer is de containeroverslag aan de beurt. Laatste keer Houten een portaalkraan gekocht en deze heeft inmiddels een plekje gevonden. Ooit (ja, daar gaan we weer) moet ik nog aan de slag met rails om de kraan langs de hele trein te kunnen laten rijden. Nou ja, fictief dan.

Ondergrond is MDF, met de verfroller `geasfalteerd` en om het wegverkeer wat ordelijk te laten verlopen heb ik met de Tipp-ex-roller wat witte strepen gezet.

Recentelijk heb ik een 3e CrossRail-set van Fleischmann gekocht. In deze set zitten 3 wagens van de SBB, lichtgrijs met SBB-Cargo logo. Het zijn de welbekende 4-assers waar 3 20-voetscontainers op passen. Daarnaast heb ik nog 2 losse wagens van Roco, zodat het totaal op 11 komt, en geheel toevallig passen er precies 11 op het kopspoor. De (model) capaciteit is totaal dan 33 TEU.

Om het verder nog wat aan te kleden hoop ik ooit nog eens een containerheftruck (Kalmar van Kibri) en nog wat vrachtwagens te kunnen plaatsen. Daarnaast zijn extra losse containers en wissellaadbakken om te kunnen varieren in belading van de wagens nooit verkeerd.

Door de lengte is het wat lastig te fotograferen, hoop dat het goed overkomt. Ook wilde ik jullie de bonte verzameling dozen niet onthouden  ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5787_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5787_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5793_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5793_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5796_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5796_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5798.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5798.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5801.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_5801.jpg)




Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Fleischmann87 op 04 juni 2012, 19:06:35
Ik vind het een geslaagd geheel! (y) En zien mijn ogen het goed dat op foto 2 een Ewals 185 aan het slapen is ;D

Gr. Sander
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 04 juni 2012, 19:15:26
Scherp gezien, ondanks dat ie er wat wazig opstaat  (y) . Smoelt goed als je de eerste 2 wagens achter de lok van de 4 Ewals 30-voeters voorziet. Verder staat de op de zijkant klein het Crossrail-logo, dus de CR-bakken staan er ook goed bij. Dat laatste doet me trouwens herinneren dat ik nog een advertentie bij EHBO moet zetten overigens.

De Ewals zal met name de tractie gaan verzorgen, afgewisseld met bijvoorbeeld de SBBC 484 (het zijn tenslotte SBBC-wagens) of de WLB-Taurus (omdat ik die niet anders ken dan met KLV) of iets anders wat er bijpast.

7-7 weer op jacht naar losse bakjes!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Fleischmann87 op 04 juni 2012, 19:17:46
Nice! Heb hem zelf ook voor een flinke CR-sleep staan met een zustermachine. Wat betreft de WLC, daar kan je bv. ook autotransporters achterhangen, moet je alleen even wat werk verrichten van welke maatschappij... dat durf ik zo niet te zeggen.

Succes ermee! (y)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Mcn1986 op 04 juni 2012, 19:24:22
Arjan,

Ik vind het er echt super uitzien, je benaderd heel erg goed de werkelijkheid met name de sfeer.
Super om op de modelbaan een echt overduidelijk cargo wereld te zien.
Ga zo door :-)

Gr. Silvester
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 04 juni 2012, 19:30:24
Heren, bedankt voor de complimenten!

Wordt (uiteraard) vervolgd....
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: W. Thomas op 04 juni 2012, 19:30:36
De WLC rijdt idd autotreinen van en naar Aachen west. Naar aachen toe is hij beladen met dacia's en vanaf aachen naar
Roemenië leeg.
Het zijn 4 assige mosolf autotransports.

Verder reed WLC ook een tijdje een keteltrein, die kwam altijd door köln west, Deze wordt tegen woordig gereden dooe RTB cargo, WLC heeft deze trein gereden in opdracht van RTB.

Hier een plaatje met de RTB 185 ervoor, maar dat was dezelfde trein.
(http://farm7.staticflickr.com/6009/6011193405_d440395f43_b.jpg).

Verder heb je heel mooi materieel, ook het tijdperk spreekt mij aan.
Ga zo door, ik blijf het draadje volgen. (y)

groeten, wesley
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 04 juni 2012, 19:40:06
Dank!

Ketelwagens zijn ook nooit verkeerd trouwens, zie de stam die ik achter de R4C had hangen.

Vond nog een plaatje tussen de CH-oogst van april van een Cargo-draagwagen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwitserland_2012_125___Kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwitserland_2012_125___Kopie.jpg)

Zat in een voorbijrijdende cargo te Winterthur. Helaas ook deze met graffiti, had me voorgenomen veel platen te schieten van de goederenwagens maar dan wel graffitivrij. En als je dan bij Limmattal bent kun je beter rechtsomkeert maken, dat zag er echt niet uit.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: nscargo2008 op 04 juni 2012, 20:51:57
ziet er goed uit Arjen , zoiets heb ik ook in gedachten als baan , alleen heb ik tegenwoordig veel minder ruimte als eerst , dus nu maak ik modules , ik heb als je wilt trouwens wel een mooie portaalkraan in de aanbieding , die is te groot voor mij , maar erg geschikt voor jou containerterminal , als ik tijd heb zal ik wel een keer foto van maken , dan kan je er over nadenken , ik dacht dat de portaalkraan van Volmer was , ga zo door , ik vind het een geslaagde baan  (y)

groet stefan ;) (y)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: J_wijk op 05 juni 2012, 12:31:14
Mooie containers heb je zeg :o (y)

Van welk merk zijn die rail-cargo-austria containers ?

Mvg. Jarno
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: reMARKable op 05 juni 2012, 13:29:34
Die komen denk ik van een roco draagwagen af maar kan alleen ff t nummer niet vinden :-\
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 05 juni 2012, 13:54:08
De RCA containers komen van een Roco ÖBB draagwagen; het artikelnummer is 66986. Dat model is uit 2005!
Lastig te vinden op beurzen, heb ze al een tijd niet meer gezien.

Grtz Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Fleischmann87 op 05 juni 2012, 15:42:09
Er zijn nog meerdere modellen: zelf heb ik een MAV containerwagon 66624 met 2 Rail Cargo Austria bakken. Deze zijn misschien wat makkelijker te verkrijgen... (y)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 05 juni 2012, 17:16:26
Marco1016 gaat door voor het magnetron-ei, alhoewel ik die van voorkennis verdenk.

@Stefan: Momenteel staat er al een portaalkraan, deze is van Faller. Heb bewust voor een niet al te groot exemplaar gekozen om de kleinschaligheid van de overslag beter te benaderen. Ding is wel een basismodel, maar voldoet voor dit moment.
Voor de prijs hoefde ik hem ook niet te lagen liggen, bouwdoos was 15 euro (al acceptabel) en bij betere bestudering bleek er in de doos ook nog een goederenloods en een seinhuis te zitten, waar ik de tipgever blij (hoop ik dan) mee heb gemaakt.
Als die van Vollmer van jou dezelfde is dan die ik wel eens heb gezien dan vind ik die persoonlijk een beetje lomp. Hij voldoet aan de wensen qua grootte, dat dan weer wel. Zal eens zoeken naar een artikelnummer.
Ultieme wens is de portaalkraan van Roco, artikelnummer 1805. Zeldzaam, maar erg mooi en voorzien van diverse decals. In elkaar zetten schijnt wel een crime te zijn, Roco is sowieso al bekend om veel (losse) kleine onderdeeltjes, voor dit ding schijnt het verstandig te zijn je vrijwillig aan te melden voor een week eenzame opsluiting... :P
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: J_wijk op 05 juni 2012, 18:10:08
Er zijn nog meerdere modellen: zelf heb ik een MAV containerwagon 66624 met 2 Rail Cargo Austria bakken. Deze zijn misschien wat makkelijker te verkrijgen... (y)

Oke ik zal wel even kijken op beurzen en zo  (y)

Mvg. Jarno
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Klaas Boekema op 05 juni 2012, 19:49:03
Las net voor het eerst je draadje.
Ziet er goed waar je mee bezig bent, ben zelf druk aan het testen voor ik met de scenery bezig kan.
Ga je draadje zeker volgen.

Gr. Klaas
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 06 juni 2012, 20:41:19
Arjan232, had inderdaad enige voorkennis! De containers kwamen me niet geheel onbekend voor...  ;)

Je hebt in ieder geval een fraaie containerterminal gemaakt zo, als er 11 wagens kunnen staan is het formaat er van dik in orde.  (y) Staat er hier ook al een koffiekeet oid?  ;D

Grtz Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: spoorzeven op 20 augustus 2012, 10:13:10
Arjan, ben je al weer wat verder? Mis eigenlijk een update van dit prima draadje.

Groet, Frank
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 20 augustus 2012, 10:17:21
Ha Frank,

De beloofde update met de 3 Gs-wagens zit zeker nog in het vat!

Voor de rest ben ik nog niet zo heel veel verder, ben nu voornamelijk aan het rijden en daarnaast is het soms gewoon te warm op zolder.

Maar: Ik heb nog niet van alle objecten foto´s gemaakt van de situatie zoals het nu is. Na mijn vakantie (vanaf morgen, yeeha) ga ik er zeker weer mee verder en dat hoop ik dan te vertalen naar een leuke update.

Ik hou je op de hoogte!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 20 augustus 2012, 10:22:07
Warm op zolder? RAARRRR.... ;D

Grtz Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 20 augustus 2012, 11:06:38
Tja, en de verkopende partij noemde het een ' koel' huis... Afgelopen winter ook al niks van gemerkt. Ik wil mijn geld terug!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Marco1044 op 20 augustus 2012, 18:58:22
Hij bedoelde een COOL huis denk ik.... 8)

Gr Marco.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: obb70 op 12 oktober 2012, 16:22:50
Geweldige baan zeg! Fijn rangeren  (y)
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 12 oktober 2012, 16:46:17
Dank je!

En weer een extra hint voor mijzelf om een update te gaan maken. Binnenkort komt ie echt!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Wouter97 op 12 oktober 2012, 17:07:02
Is een mooie en ook best grote baan met leuke rangeermogelijkheden (y)
Ga zo door!
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Arjan6511 op 04 december 2012, 15:19:33
Tijd voor een update.

Deze keer een stukje over het vervoer van stukgoed, post-emballage en de inzet van gesloten goederenwagens in het algemeen.

Allereerst een plaatje van de wagens waar we het over hebben:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6433.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6433.jpg)

v.b.n.b:

5 x Sernam, 4 x Roco 46444 en 1 x keer 46445. Die laatste wagen had origineel een bruin dak en bruine luiken, ik had nog een extra 46444 die beschadigd was en zo heb ik er weer 1 hele van gemaakt. Bij de 46445 zitten losse opschriften bij voor Sernam en ook voor Danzas. Die heb ik verdeeld over alle wagens (niet conform voorbeeld, wel leuk) zodat een leuk stammetje ontstaat met ook verschillende wagennummers.
Ik vond deze wagens al leuk sinds mijn eerste Roco-catalogus, door de klinknagels op het dak (minder saai), de lengte en de opschriften natuurlijk

1 x Roco SBB Gbs met standaard remmersbalkon/set Os.Kar. met 2 x Italiaanse (FS) Gbs/Roco ÖBB Postbeiwagen. Die laatste wagen is door de gele streep wat minder saai dan de standaardversie en bovendien heb ik wel wat met postvervoer per spoor (heb ooit een blauwe maandag postrijtuigen verzameld)

3 x M+D 257/Roco 66841/Klein Modelbahn Gos met remmersbalkon. Die eerste 3 wagens zijn echt super. Wie tot begin jaren 90 wel eens een kijkje nam op Utrecht GE kon ze daar aantreffen (foto´s, iemand?) vanuit Duitsland via Emmerich. Wagen 4 is Roco 66841 (ex Klein) en de laatste nog een originele van Klein. Nog voordat Roco Klein overnam bracht Roco al wagens van Klein uit, dit model met remmersbalkon is jaren geleden al door Roco uitgebracht in de DR-versie.

Gs DSB/Gs DB/Gs SNCF (alle Roco)
Deze wagens zijn allemaal geweatherd en symboliseren de nadagen van dit soort wagens in tijdperk 5. Af en toe kwam je er nog wel eens eentje tegen, en het leek er op dat ze net zo lang zonder onderhoud in dienst bleven tot ze bijna uit elkaar vielen. In 1999/2000 liep ik stage in Onnen en heel af en toe kwam er een Franse wagen binnen met bestemming Veendam voor emballagevervoer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6439.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6439.jpg)

Bovenstaand de aansluiting op de baan waar de meeste G-wagens worden geplaatst, de goederenloods. Inmiddels verder aangekleed met accesoires. Vrachtwagen van DB Stückgut completeren het geheel (combi is van Herpa, de kleine van Wiking)

Een oranje Roco-V60 in de kleuren van de Deutsche Post (de blauwe heb ik ook, maar moet nog worden nagezien) plaatst een wagen die ook bij het postvervoer werd ingezet: een Werkspoor Hbis. Die dingen kwamen nooit in het buitenland, deze wordt ingezet voor emballagevervoer, 1 van de dingetjes die in de hobby gewoon kunnen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6443_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_6443_1.jpg)

De andere kant is ook verder aangekleed met losse spullen die het een iets aangekleder geheel geven.

Kwaliteit van de foto´s is deze keer niet zo denderend al zeg ik het zelf, heb wat ruzie met de nieuwe lens.
Titel: Re:Cargo bij Arjan6511 (tijdperk 4/5/6, D/CH/A)
Bericht door: Joost Ve op 07 december 2012, 16:19:06
Mooi Arjan ! (y)