BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2012 => Topic gestart door: Basilicum op 14 januari 2012, 19:12:23
-
De eerste nieuwtjes van Brawa van 2012 zijn te vinden op Drehscheibe (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5726051,5726051#msg-5726051)-online.
Groet,
Bas
-
Kan het niet vinden Bas.
Groet Jaap
-
Als je op de link die Bas geeft klikt, volgt er een soort beginscherm waar je ergens bovenaan weer op een link moet klikken ('Hier geht es zu...').
Succes!
Groeten,
Bart
-
Hmm, bij mij geeft de link wel het gewenste resultaat. :-\
Even kijken of ik hem kan verbeteren.
Groet,
Bas
Edit: Probeer de link in het bovenste bericht nu nog eens. Ik heb hem aangepast. :)
-
Nu is de link inderdaad direct naar de gewenste pagina. (y)
-
Werkt nu goed (op iPad/safari)
Hans
-
Je kunt nu een neuheiten prospekt bestellen op de Brawa site http://www.brawa.de/service/prospektbestellung.html (http://www.brawa.de/service/prospektbestellung.html)
Hans
-
Hello.
Here the link to the BRAWA news-flyer 2012:
http://www.brawa.de/fileexchange/BRAWA-Neuheitenprospekt_2012-d.pdf
greetings
Ralf Wittkamp
-
Is de V100 van ITL nu de juiste uitvoering vande V100 zoals ze hier ook rondrijden van oa. RRF?
(zie blz. 26)
Groet,
Jakop
-
Ik heb ook een vraag aan de kenners: Kwamen de Bmhe-rijtuigen van de DR, afgebeeld op bladzijde 38-41 ooit in Nederland?
mvg,
Gert
-
Die ITL versie is voor nederland niet de goeie :(
Had even goeie hoop bij het lezen van de ITL versie,maar helaas
-
Wat mankeert er dan (nog) aan of is ie grof fout?
Jakop
-
Heel grof gezegd lijkt dit mee een langere versie van de V100 zoals we hem hier kennen. Cabine is anders,tank ligt niet in het midden onder cabine.
Als je googled op ITL V100 zul je zien dat duidelijk twee verschillende machines zijn, wel verwant natuurlijk
-
Maar rijdt er dan elders wel zo een ITL-loc rond of heeft Brawa een loc genomen die er veel op lijkt en die in de ITL kleuren gestoken? M.a.w.: Is het model überhaupt niet goed dus? Ook niet voor de Duitse markt?
mvg,
Gert
-
Zoals Remco ook al zei, de cabine en tank kloppen niet, maar zo zijn er nog wel een paar verschillen.
Let maar eens op het front, het rooster in de huif, de schoorste(e)n(en) en de deuren in de huif.
De Spitzke, is dit ook een bestaand model? Zo ja, dan kwam deze zeker niet in NL?
Romar
-
Ja snap ik Romar, maar ik wilde dus even weten of er niet twee soortgelijke, maar toch verschillende types in werkelijkheid bij ITL rondrijden. Ik begrijp nu dus dat dat niet het geval is.
mvg,
Gert
-
Ik heb ook een vraag aan de kenners: Kwamen de Bmhe-rijtuigen van de DR, afgebeeld op bladzijde 38-41 ooit in Nederland?
Dergelijke (of ogenschijnlijk verwante) rijtuigen in het groen op 15 maart 1986 achter de 1616 in een kindertrein uit de DDR NL binnen zien komen (via Ah) maar geen organiek bezoek als je dat bedoelt...
-
Dat laatste bedoelde ik inderdaad. Dank voor de info.
mvg,
Gert
-
Informatie over de ITL en Spitzke V100 is hier te vinden:
ITL 293.02: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1401007&id=39179&action=portrait
Spitzke V100-SP-001: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1401007&id=38969&action=portrait
De Spitzke V100 is een van de Spitzke V100'en die niet is toegelaten in Nederland.
-
Jammer inderdaad van de ITL en Spitzke, maar misschien kan BRAWA op basis van dit model wel een V100 van HUSA maken.
-
Heeft HUSA dan een V100?
-
Nee niet in Nederland.
-
O jawel !!
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5732474 (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5732474)
2e foto
-
Ow, een buitenlandse HUSA V100. Ik dacht aan een versie die in Nederland reed. ;)
-
Spitzke V100-SP-001: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1401007&id=38969&action=portrait
De Spitzke V100 is een van de Spitzke V100'en die niet is toegelaten in Nederland.
Ah, da's jammer, want als je met Google Earth op Weert inzoomt, zie je (behalve dat het kermis is) een Spitzke V100 op weg naar het zuiden rijden.
Overigens staat de RailPro V100 in de folder, nota bene een foto van het origineel met donkergrijze huif (en een te licht blauw voor de Nederlandse vlag, zodat ze op die van Luxemburg lijkt). Niet dat het mij verder uitmaakt, aangezien ik 'm al heb en er blij mee ben.
Edit: ah, schaal N, ik dacht al. Overigens lijkt het dus mee te vallen met de paniekverhalen dat Brawa niet meer voor de Nederlandse markt zou willen produceren vanwege het gedoe met de juiste kleur grijs.
- Peter
-
Dat geldt natuurlijk alleen voor H0, N is nog wel lief enzo. ;D
-
Ook weer een BR 216. Dit keer de 035. De loc was omstreeks 1980 gestationeerd in Gelsenkirchen-Bismarck en Oberhausen dus 'in het echie' waarschijnlijk niet in NL ingezet geweest. http://www.diesellok.v160.info/index.php?option=com_steckbrief&view=detail&id=216035&fz=216+035-6&Itemid=245
-
Informatie over de ITL en Spitzke V100 is hier te vinden:
ITL 293.02: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1401007&id=39179&action=portrait
Spitzke V100-SP-001: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1401007&id=38969&action=portrait
De Spitzke V100 is een van de Spitzke V100'en die niet is toegelaten in Nederland.
Laatste opmerking is maar gedeeltelijk juist.
V100-SP-001 is niet toegelaten als trein op in dienst zijnd spoor, maar is zeker diverse keren in Nederland geweest om als loc te worden ingezet op buiten dienst gesteld spoor!
Onder andere achter een ACTS125x met fcs'n naar Zutphen-Dieren in 2004 (y)
-
En in de folder ook een Nederlandse goederenwagen.
http://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/48262-gedeckter-gueterwagen-chdg-ns.html (http://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/48262-gedeckter-gueterwagen-chdg-ns.html)
Erg leuk, omdat dit geen na de oorlog achtergebleven wagen is, maar bij een serie hoort die begin jaren twintig door ns werd aangeschaft. De wagens waren gebaseerd op de Duitse g10 wagens, vandaar dat Brawa zeer goed gelijkende modellen kan leveren. Is toch meer een ns-wagen dan al die achtergebleven enkelingen waar we altijd mee worden doodgegooid.
Hans Nahon liet al weten dat de bruine kleur en het opschrift Nederland niet samen gaan. Los van de kleur lijkt het als een tijdperk 3a wagen te zijn bedoeld.
Nog leuker zou een tijdperk 2 wagen zijn geweest op basis van dit model. Maar misschien komt dan nog.
-
Hierbij de orginele opmerking van Hans en de reactie van Thowra uit het ontspoorde N/H0-draadje:
En ook Brawa deed weer belabberd huiswerk: een bruine wagen met opschrift "NEDERLAND" is fout, en het graanopschrift moet een geel vlak zijn....
- hans -
@Zolderling (Hans N.)
Volgens de afbeelding gaat dit om een 'handmonster' en denk ik persoonlijk dat het een en ander nog aangepast gaat worden. Anders is het inderdaad een foutief model van Brawa.
Hoewel Hans?
check..http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/163215 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/163215)
Of is dat een grijs exemplaar? Ben daar niet zo thuis in eerlijk gezegd.
Jeroen
-
De foto uit het Utrechts Archief die Jeroen liet zien is een vooroorlogse opname.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/163215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/163215.jpg)
Je kunt goed zien dat het Brawa model heel goed overeenkomt met de ns-wagens. Maar voor 2012 staat er dus een tijdperk 3 wagen op het programma. Als iemand de foutjes even aan Brawa laat weten, dan komt het misschien wel goed.
-
Filmpje over Brawa in Neurenberg: http://www.youtube.com/watch?v=t4y5rD8dkw8&context=C329babfADOEgsToPDskKVhXgP-FKFogl1G11hKaoo
mvg,
Gert
-
Vandaag te horen gekregen en gelezen in de folder van september.
De V100 van Locon.
Bedrijfsnummer 212.
Dit is het zusje van de in Nederland rijdende 220.
Toch maar even besteld.
Groetjes Chris (y)
-
Helaas geen eeneiige tweelingzus,anders had het perspectieven geopend voor de Nederlandse markt :(
-
Hopelijk komt Brawa nog ooit met een nummervariant. Waarschijnlijk bedenken ze zich dat een loc met een 'Nederlands' nummer misschien niet zo snel in de thuismarkt Duitsland verkocht zou worden, maar dat is natuurlijk maar giswerk.
- Peter
-
Loc is een heel ander type als de versies die in Nederland rijden,dus alleen een nummervariant is niet voldoende.
-
AH, maar ondertussen dacht ik aan de Spitzke, waar het wel slechts een ander nummer is. Locon doet me eerlijk gezegd niet zo heel veel.
- Peter
-
Ach, Brawa, poepetrage firma die slecht luistert naar adviezen, typische vorm van conservatief!
Wim.
-
Tja, dat soort opmerkingen zal natuurlijk niet echt helpen als we nog meer Nederlandse modellen van Brawa willen zien. De RailPro V100 ligt nog vers in het geheugen en dat was voor zowel Brawa als de consument een beetje jammer (wat mij er overigens niet van heeft weerhouden om dit leuke model aan te schaffen).
- Peter
-
Als met conservatief wordt bedoeld dat Brawa kans ziet fraaie detaillering te combineren met robuustheid, dan maar conservatief. Details die bij Märklin of Roco ontbreken en bij LSM of Artitec afbreken als je ernaar kijkt, blijven bij Brawa gewoon zitten. (y)
-
Goesoo Henk!
Gr. Jaap
-
Ik had die jongens jaren (veel) al eens foto,s laten zien van de verschillende V100,en.
Dat was toen kort nadat zij in ons land opdoken, nou dan weet je het wel.
En nee, ik heb geen Brawa lok,s.
Ooit eens een promo wagen van Heineken gescoord via een tijdschrift, kwam toen een Luxemburger tegen.
-
Brawa heeft in ieder geval mijn grote belangstelling. Poeptraag of niet, dan wacht ik wel even. Bovendien zijn alle stoomlocs met digitale snufjes uitgerust wat mij wel kan bekoren. Jammer dat de prijs dan wel weer de hoogte in gaat. Maar ja je kunt niet alles hebben.
Andre
-
Ook qua rij-eigenschappen is Brawa toch wel een topper... ik heb een BR216 welke geweldig mooi rijd
-
Ik had die jongens jaren (veel) al eens foto,s laten zien van de verschillende V100,en.
Dat was toen kort nadat zij in ons land opdoken, nou dan weet je het wel.
Ja, dat ze het niet erg interessant vinden. En waar zo'n Roco Railion V100 in de dump is verdwenen, zou Brawa dat nog weleens goed kunnen zien ook.
-
En daarbij heeft Brawa ook een super onderdelen service, ook van oudere modellen.
Ik blijf tevens op een RRF v100 hopen, dat heeft mijn voorkeur.
Mvg, Marcel
-
Ja, dat ze het niet erg interessant vinden. En waar zo'n Roco Railion V100 in de dump is verdwenen, zou Brawa dat nog weleens goed kunnen zien ook.
Komt misschien ook omdat die V100'den alleen in Zeeuws-Vlaanderen zijn ingezet en ondertussen al weg zijn uit Nederland? De nieuwe V100'den van de diverse firma's als RRF, Shunter, Volkerrail enzovoorts zijn nog dagelijks te zien en vele komen in heel Nederland. Lijkt me dat je er daar in Nederland maar ook Duitsland en andere landen genoeg van kan verkopen. Maar ja helaas durft niemand het aan om met een moderne V100 te komen met alle aanpassingen.