BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bas, Dordrecht op 08 januari 2012, 15:55:32
-
Hallo allemaal
Ben nu al ff bezig mijn nieuwe Roco NS loks met Lokpilot Versie 4 in te regelen. Welke instellingen gebruiken jullie om een mooi resultaat te krijgen met Roco motoren?
Groeten
Bas
-
Ik pas meestal niet veel aan, behalve afremsnelheid en optreksnelheid. Eenmaal heb ik de frequentie verzet van hoog naar laag. Het treinstel reed toen meteen beter. Vind de standaard instellingen voor mijn gebruik goed. Vind echter op de een of andere mannier de standaardinstelling van de lokpilot v3 beter.
Binnenkort ga ik al mijn locomotieven laten rijden op de baan en ze misschien beter instellen.
De instellingen zijn denk ik wel persoonlijk en afhankelijk van je baan.
-
Er zit een functie in de V4, waarmee hij zelf ijkt wat de beste waardes zijn. Die functie kan je aan zetten
dmv een CV. Er staat in de handleiding welke.
Gr,
Mathyn
-
Hi All,
Volgens mij staat de autotunefunctie voor de LokPilot 4.0 juist niet in de manual, omdat het nog niet officieel is. Het werkt als volgt:
CV54 op 0 zetten en de loc op een vrij stuk baan zetten met iets van 2 meter uitloop (officieel 1 meter, maar dat blijkt wel eens aan de korte kant te zijn). Vervolgens op F1 drukken en de loc springt een stuk vooruit, waarbij CV52 - 56 worden ingesteld. Er wordt overigens wel heel verschillend over deze functie geschreven. Je leest zowel hele positieve als hele negatieve reacties. Het kan dus geen kwaad de oorspronkelijke waarden even te noteren, zodat een en ander teruggezet kan worden als blijkt dat de autotune een verslechtering geeft in plaats van een verbetering. Zelf verander ik overigens ook vrijwel nooit iets in de CV52-56-reeks. Als ik het doe probeer ik eerst de waarden die voor de verschillende typen motoren in de manual worden genoemd. Dat heeft altijd nog mooi rijdende locs gegeven.
Omdat ik met Koploper rijdt, staan CV3 en CV4 op een lage waarde. Bovendien tune ik met behulp van de ijkfunctie in Koploper de juiste maximum snelheid op een realistische waarde voor de betreffende loc (CV5) en zet CV6 op 30% van de waarde van CV5, zodat je een mooie (vind ik) holle snelheidscurve krijgt met kleine stapjes bij lage snelheden en wat grotere stappen bij hoge, maar die rijdt je op een modelbaan bijna nooit.
-
Hoi,
Ik tot nu toe nog geen bevredigend resultaat gehaald met de auto-tune functie :(
Vuistregel die ik aan het ontdekken ben voor Roco, is om de CV54 en CV55 waarden met een factor van ca. 1/3 - 1/2 te verlagen. Fleiscmann rondmotoren zijn wispelturiger. Of beter, geen pijl op te trekken ???
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Met de autotune functie tot nog toe hele wisselende ervaringen.
Sommige locs geven een verbetering bij andere hele slechte resultaten. Als ik bij die locs cv 52 tm 55 uitlees en dan overnieuw de autotune doet, krijg ik daarna hele andere waarden voor deze cv's. Het lijkt erop dat de autotune niet goed kan meten en er dan maar wat van maakt.
Dan ga ik uit van de aangeraden waarden voor de motoren in de handleiding en vanaf daar in stapjes aanpassen tot het mooiste rijgedrag.
persoonlijk vond ik de lopi 3 beter
Groetjes Ronald
-
persoonlijk vond ik de lopi 3 beter
Idem hier ! (y) (y) Als ik er tegenkom, schaf ik ze dan ook gelijk aan ;)
Grtzz,
Karst
-
Als je nu nog beschrijft waar jij komt, dan weet ik dat ik daar niet meer hoef te zoeken ......
Ook ik geef de voorkeur aan de goede vertrouwde lopi 3.
Sander
-
Hoi
Volgens mij hebben ze bij MTE nog een voorraadje gevonden.
Ikzelf vind de 4 een stuk beter rijden. Maar om deze mooi afgesteld te krijgen heb je wat tijd nodig, en in mijn geval een testbaan met een flinke spanningsval erin.
Oftewel; CV53 zo afstellen dat de lok op 16V ook nog net zo hard loopt als op pakweg 20V.
Dan met lage snelheid CV54 opzoeken, met 3/4 snelheid CV55.
Uiteindelijk CV52 zo afstellen dat je bij afremmen net geen sprongetje krijgt.
Bart