BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: dancer op 28 maart 2007, 19:26:24
-
Hoi,
Aangezien ik verschillende schaduwstations wil zelf maken (ik zal een analoge en digitale(waar wel analoog geschakeld wordt) baan hebben..vroeg ik me af hoe dit kan worden gedaan..
Bezetmelding zou met contactrails of schakelrails gebeuren..treinen rijden in 1 richting...
Ik weet dat Lauer en Tams dit maken..maar is veel te duur voor me..
Elk schaduwstation zou 3 sporen hebben...
Ik weet dat hierover al een paar topics bestaan..maar men heeft zich er nooit 100% in verdiept....
Volgens enkel heb ik gehoord dat het gemakkelijk te maken is met relais.....en een paar weestanden en diodes... maar hoe gebeurt de aansluiting..??
First in-first out zou voor mij voldoende zijn (als ik dat al heb zou ik echt al blij zijn zodat niet dezelfde treinen rijden en dan kan ik ook meer treinen laten rijden...)
Wie helpt me? Want ik ben een dikke nul op dat gebied.. en het schaduwstation is eignelijk zowat 1 van de belangrijkste dingen op de baan vind ik......
O ja, ik zou met m en c rails rijden... misschien dat ik zelfbouw contactrails ga maken van de m-rails.. (contactrails zijn betrouwbaarder dan schakelrails..)
Ik had ook gehoord dat in plaats van schakel-of contactrails of reedcontacten ook "moving detectors kunnen gebruikt worden: hele kleien paaltje smet infraroodlicht..
Ik zou misschien (indien mogelijk) een webcam plaatsen zodat er een overzicht is over wat er gebeurt in het schaduwstion...(of schaduwstations..)
Groeten
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//schaduwstation%20(800%20x%20505)1.jpg)
Hoi Dancer, zelf maak ik gebruik van bovenstaand schema voor mijn schaduwstation. Misschien helpt het je op weg. Ik rij wel analoog/gelijkstroom maar dat maakt voor de werking niet uit.
Uitgebreidere info en schema's zijn hier (http://modeltreinbaan.nl/?page_id=415) te vinden.
Groet Jaap
-
Hartelijk dank voor info... super..de link ahd ik wel al eens ergens gezien..
Het probleem is dat ik die aansluitschema's niet zo goed begrijp..ik bedoel hiermee dat ik van electronica heel weinig weet, en dat ik totaal niet begrijp hoe te beginnen met het maken van zo'n automatisch schaduwstation.../electronica aansluiten..en dergelijke..
Als ik dat zo zie dan lijkt het wel een serieus groot verschil qua prijzen voor het schaduwstation..
Ik weet wel dat Marklin wissels niet denkend zijn..maar gelijkstroomwissels wel..maakt dat hier nou een verschil?
-
Als je de componenten aansluit zoals getekend hoef je geen verstand van electronica te hebben. Gewoon proberen en dan zie je vanzelf wat er gebeurt. Het denken van de wissels maakt in deze schakeling niet uit omdat je één rail onderbreekt die pas weer stroom krijgt als het bistabiele relais omgezet wordt.
Groet Jaap
-
ok, dat was een snel antwoord...
Ik zou de componenten moeten kopen en eens testen thuis..
Ook probeer ik via kennissen te informeren...
Thanks!
-
Eigenlijk lijkt het ingewikkeld.. maar ik denk dat het logisch is.(Maar ik ehb wel problemen met logisch nadenken vind ik zelf). maar natuurlijk is het iets dat men met het blote oog moet zien...
Nogmaals bedankt!
-
Jaap
Dis is een simpele oplossing die je bedacht hebt, KISS noemen we dat op het werk (Keep it stupid simple), zat zelf ook al aan zoiets te denken.
Maar ben er een beetje huiverig voor vanwege het feit dat als omwat voor reden dan ook het reedrelais geschakelt blijft staan de wisselspoel spanning blijft krijgen, of heb jij wissels met eindafschakeling?
Zit zelf meer te denken aan een elektronische sturing, hoewel daar natuurlijk ook wat mee kan gebeueren.
Arthur
-
Jajo..ik zie dat er ook sprake is van gelijkspanning..wil dit zeggen dat dan gebruik gemaakt wordt van een transfo van gelijkstroom?
-
@Arthur: Het omzetten van de wissel gebeurt m.b.v. een gewoon goedkoop relais (monostabiel) dat weer afvalt als de trein het reedje gepasseerd is. Eigenlijk dus een korte puls. Dat relais moet er tussen omdat anders het reedcontact na één keer doorbrandt :(
De gelijkspanning voor beide relais' is m.b.v. een bruggelijkrichtertje ( 40 ct) uit iedere trafo te halen.
Groet Jaap
-
Natuurlijk is dit systeem ook toepasbaar voor meer sporen bijvoorbeeld:
spoor 1 schakelt spoor 2, spoor 2 schakelt spoor 3 en spoor 3 schakelt spoor1 enz. Last in-first out.
Voor elk spoor heb je dan natuurlijk wel extra reedcontacten nodig, 1 bistabiel relais en 1 gewoon relais voor de extra wissel.
De uitrijwissel is bij mij wel electrisch maar niet absoluut noodzakelijk omdat ze open of dicht gereden worden.
Groet Jaap
-
maar maakt het een verschil uit of je reedcontacten gebruikt of contactrails (ik zou contactrails gebruiken)..??? contactrails geven een langere puls dacht ik..
-
een "bruggelijkrichtertje", wat is dat? is dat een weerstand?
ik neem aan dat de trafo 14 Volt moet zijn.. dus een goekdope Lima trafo werkt daarvoor ook of zo..
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-2-162.jpg)
Het meest linkse zwarte blokje is een bruggelijkrichter
Vanuit de Lima trafo 14 volt naar ~ en ~ en aan de andere kant heb je dan + en - gelijkstroom :)
Het voltage komt niet zo precies.
Contactrails zullen ook wel kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee omdat een reedje maar een paar duppies kost. ;)
Groet Jaap
-
Ja dat begriip ik
Het omzetten van de wissel gebeurt m.b.v. een gewoon goedkoop relais (monostabiel) dat weer afvalt als de trein het reedje gepasseerd is. Eigenlijk dus een korte puls. Dat relais moet er tussen omdat anders het reedcontact na één keer doorbrandt
Maar wat nu als het reedcontactje gesloten blijft...
Arthur
-
sorrymaar dit:
Vanuit de Lima trafo 14 volt naar ~ en ~ en aan de andere kant heb je dan + en - gelijkstroom
snap ik spijitig genoeg niet..
Wel goed dat je de foto's erop gezet hebt...
Het bruggelijkrichtertje gelijkt op een relais..
Wat is het tweede, en derde en de 4de objecten (met dat geel..)?
Alvast bedankt...!!!
Het handige is met een oude trafo van lima of zo lukt dit dan ook..is veel minder duur dan een trafo van Marklin..
-
Maar wat nu als het reedcontactje gesloten blijft...Arthur
Hij blijft niet gesloten!
Het bruggelijkrichtertje gelijkt op een relais..
Wat is het tweede, en derde en de 4de objecten (met dat geel..)?
Die andere dingen zijn veel te moeilijk, ik had geen andere foto van een gelijkrichter voor handen.
Het meest linkse onderdeel is waar het om gaat en dat lijkt in de verste verte niet op een relais.
Tip: ga even naar conrad.nl en typ> relais> zoeken dan zie je waar ik het over heb. Idem met bruggelijkrichter>zoeken
Groet Jaap
-
ok, bedankt voor de tips..blijkbaar ken jij wel veel van electronica... amai!
-
Zoveel weet ik er ook niet van. Maar als je in een electronica winkel die paar dingen koopt en een stukje draad, het aansluit zoals getekend, dan heb je wat je wilt. :)
En daar ging dit verhaal over.
Groet Jaap
-
Ok, ik ben benieuwd..en zou het eens allemaal moeten testen...
De groeten!
-
Het 2e is een spanningsregelaar.
Het 3e is een super elektrolytische condensator (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elco) (goldcap)
Het 4e en verder zijn gele LED (http://nl.wikipedia.org/wiki/Led)'s
Het onderdeel daarboven geeft weerstand (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_%28component%29) ;)
Dit alles voor de binnenverlichting.
Groet Erik
Kijk voor de werking van de bruggelijkrichter even hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter).
-
wat ik niet snap is dat naar wissel 2 ook eenv erbinding van stroom is... wissel 2 wordt toch totaal niet gebruikt ? ik bedoel hiermee, dat wissel 2 (de uitgaanswissel) geen elektrisch aangedreven wissel moet zijn aangezien het systeem maar in 1 richting werkt...
-
De uitrijwissel is bij mij wel electrisch maar niet absoluut noodzakelijk omdat ze open of dicht gereden worden.
Groet Jaap
-
die hoeft idd niet percee van stroom worden voorzien want die rij je idd zelf open.
ik zelf ik gebruik trouwens geen reed contacten.
mijn testen daar mee waren niet zo positief mijn magneten waren te sterk waardoor in krappe bochten mijn trein wel eens uit de bocht werd gedrukt door dat de magneet naar de rail staaf werd getrokken. met onstporing als gevlog
ik gebruik dus een electronische oplosing. voor mijn schaduw station en d'n keerlus.
maar ik weet aardig wat van electronica.
ik kan je wel het schema er op zetten voor de gene die dat willen.
het is een aangepast schema die digitaal rijders vaak gebruiken voor de zelfde rede
ik gebruik dus een trein detectie die gebruik maakt van optocouplers zodat mijn rijspaning gescheiden blijft van mijn stuurspaning.
-
Nou beste Vissie
ik kan je wel het schema er op zetten voor de gene die dat willen.
Daar ben ik wel in geintresseerd.
Arthur
-
Jep Vissie..ik ben serieus geïnteresseert...JAjo, bedankt voor de info.. we leren elke dag bij!
Ik kan niet meer wachten om het te oefenenen...
-
Hier (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/uhlenmelder.gif) een bezetmelder geschikt voor analog en digitaal. Werkt op basis van stroomdetectie. En geschikt is voor beide richtingen.
Mvg
Wim.
-
dan ga ik hem ff oudewets uit tekenen. de gene die op de com is gemaakt snap ik nu alleen. ik hoop dat ik ergens eind van de midag af heb en online kan plaatsen.
-
wat is "rijspanning"?
Wat is "stuurspanning"?
-
rijspaning is de spaning die naar de rails gaat.
stuurspaning is de spaning waar mee je dingen bestuur zoals relais
dit is de schakeling die ik gebruik
http://www.elfd.nl/vissie/treindetectie.JPG (http://www.elfd.nl/vissie/treindetectie.JPG)
ff snel de onderdelen lijst.
d1 t/m 5 = de 1n4004
r1 = 4.7 ohm
ok1 t/m 2 = til 111
k1 = src-12-vdc van velleman
t1 = bc548
al deze onderedelen heb ik bij de plaatselijke electronica winkel gekocht.
werking:
waneer de loc in het baanvak van de stroom detectie komt gaat de rij stroom over d1 en d2 omdat d1 en d2 een spanings val samen hebben van 1,4 volt gaat ok1 geleiden. de kleine stuur stroom schakelt t1 die dan tot geleding komt en het relea komt op.
tip:
d5 staat in gesperde richting over k1 om de inductie stroom op te vangen. doe je dit niet zou t1 het naar verloop van tijd begeven.
doe dit bij al je relais die je gebruikt in je baan.
als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
-
Schema lijkt me, op z'n zachts uitgedrukt, toch voor verbetering vatbaar.
1° LED's van de opto staan parallel. Ik vermoed dat dat ze antiparallel horen te staan (m.a.w. kathode LD1 aan anode LD2.)
2° De BC548 heeft geen basisweerstand. Zoals hier getekend sneuvelen of de optocoupler of de bc548 als de eerste trein passeert. Weerstand van 10K in serie met de basis plaatsen
3° Bij dit type is de basis van de fototransistor is naar buiten gevoerd met de bedoeling een voorinstelling te maken voor het werkpunt. Dit is in deze toepassing niet noodzakelijk. Meer nog, door de basis los te laten hangen maak je de schakeling gevoelig voor storingen. Raak bij wijze van test deze pin maar eens aan met je vinger of een draadje. Vervanging van de optocoupler door bvb. een TLP521 is een veel betrouwbaardere oplossing
mvg,
Patrick Smout
-
punt 1 klopt foutje van mij moet idd antiparallel staan. ik heb hem vanmorgen vroeg getekend toen ik nog geen 5 min uit mijn bed was.
punt 2 heb ik nog geen problemen mee gehad. dus daarom zit die er niet in. maar idd, het is officeel wel verstandig om het te doen.
punt 3 ik ga hem niet met mijn vinger aanraken. dus ik heb er nog geen problemen mee gehad.
-
Vissie,
Ik enk dat dit voor analoog beter zal werken, als je er ook een referentie, (meetspanning) bij doet dan wordt een stilstaande trein ook gezien. Het schema even aangepast.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/vissie.jpg)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/vissie.jpg
Mvg
Wim.
-
je heb gelijk wim. ik wou het met een over neem contact gaan doen maar dan had ik gelijk weer een extra kaart nodig om hem te verbreken.
dus dit in is totaal een beter oplosing. wat weer koste bespaarend is.
-
..
punt 2 heb ik nog geen problemen mee gehad. dus daarom zit die er niet in. maar idd, het is officeel wel verstandig om het te doen.
punt 3 ik ga hem niet met mijn vinger aanraken. dus ik heb er nog geen problemen mee gehad.
...
Gouden raad die zich zeker niet beperkt tot electronica:
Probeer te doorgronden en te begrijpen waarom bepaalde onderdelen in een schakeling wel/niet mogen/moeten. Het zal je in staat stellen om problemen te *voorkomen* (wat zeker nog één stapje verder is) en de factor geluk volledig uit te schakelen. Weten is vrij eenvoudig, begrijpen is heel wat moeilijker.
mvg,
Patrick Smout
-
pff.. van die laatste schakelingen snap ik been bal.....
maar bon..tijd genoeg nog om het te leren begrijpen..
-
dancer het is vrijsimpel.
de laaste schakeling kijkt of er een trein in een bepaald baan vak begeeft aan de ene kant als de de loc rij door de rijspaning en aan de andere kant door de 16 volt.
omdat de trein geleidt heb je een gesloten stroom kring.
over de diodes komt 1,4 volt te staan. die 1,4 volt laat de led in de optocoupler branden. dus de transitor die er in zit gaat geleiden en geef een kleine stroom af.
met die kleine stroom sturen we de basis van de van de transitor aan zo dat die begint te geleiden. op het moment dat die gaat geleiden wordt stroom kring met de relai gesloten. daardoor gaat er stroom lopen over de spoel van de relai en komt die op.
en dit is een korte beschrijving hoe die werkt.
-
kan ik dit schema ook voor roco gelijkspaning gebruiken
-
Als je het laatst genoemde schema (Rosoft) bedoelt?
Bij 3-rail werk je met massadetectie, bij 2-rail met stroomdetectie.
Maar het principe blijft min of meer gelijk.
Ik splits het schema gemakshalve even op in
iets links van de PC844 (optocoupler), en
iets rechts van de PC844.
Jaren geleden maakte Rosoft deze pagina (https://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html) voor 2-rail detectie.
Hij gaf elders aan dat, als je detectie wilt bij stilstaande 2-rail treinen,
er iets bij moest namelijk referentie
(net zoals Rosoft aangeeft in het schema voor 3-rail detectie met referentie):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rosoft-stroomdetectie-met-referentie.jpg)
De rechterkant van het 3-rail schema (rechts van optocoupler PC844) geeft aan
hoe je een relais aanstuurt op basis van een optocoupler in geleiding.
Dat gewone (monostabiele) relais werkt op gelijkstroom,
vandaar de gelijkrichter in het 3-rail schema
Natuurlijk kun je ook gewoon een 12 vDC trafo nemen voor een 12 vDC relais.
Je krijgt dan zoiets (hier is een monostabiel relais getekend met 4 stroomkringen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rosoft-optocoupler-met-relais.jpg)
Doe er je voordeel mee. En test het bij gelegenheid even uit. (y)
En pak dit draadje (https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal) er even bij.