BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hoek op 23 maart 2007, 23:10:32

Titel: 7 loks op een intellibox
Bericht door: hoek op 23 maart 2007, 23:10:32
Eerdere topics meldden voltages, amperages en vermogens op de vraag welke trafospecs. minimaal nodig zijn voor een ongestoord IB-bedrijf.
Meer dan 50VA bij 16V en bvk 70VA waren enkele adviezen.
Mijn IB stuurt zonder problemen 7 locs, waarvan 4 met sound aan.
Op een na, rijden ze onbelast. De belaste loc(een met sound) trekt 4 verlichtte rijtuigen. Alle zijn Rocos half 0 gelijkstr. De trafo is van Fleischmann en levert 45VA bij 16V.(IB adv. zelf een trafo van 16V 70A)
Uiteraard rijden ze alle 7 op hetzelfde moment; en zijn ze soms vollast in bedrijf.
Wanneer ik bij vollast ga spelen met de bediening van een aantal wissels, pas dan ontstaan er weigeringen of schakelen wissels trager.
Hieruit maak ik op dat de theoretische berekeningen/adviezen voor het max aantal te besturen locs op een standaard IB eigenlijk benaderingen zijn en de praktijk toch een klein beetje anders is.
Ondanks dit alles (7 loks en verlichting is -gelet op de specs van de IB- toch een theoretische overbelasting) komt de beveiliging niet in werking. Ik durf echter niet verder te gaan door nog een lok te plaatsen.
Wel komt de beveiliging in werking bij een ''echte kortsluiting".
Maar goed ook, zo zie je dan een andere reden waarom beveiligingen
in het algemeen belangrijk kunnen zijn bij onze expirimenten!

Rest toch een vraag: Heeft iemand ervaring met het in werking treden van de beveiliging van de IB wanneer zijn vermogen langzaam maar zeker wordt overvraagd?
Zelfs bij de toepassing van een ondergewaardeerde voedingstrafo?


mvg

Cil van den Hoek. 
 
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: R Fongers op 23 maart 2007, 23:39:23
Hallo Cil,

Ik rij met TC met de zelfde stroom voorziening als jij maar op N-spoor. Baan wordt gestuurd door koploper en die staat zo ingesteld dat maximaal 10 treinen tegelijk kunnen rijden wat in de parktijk regelmatig voorkomt. Totaal staan er 25 op de baan. Alle treinen hebben hoofd en sluit (led) verlichting. welke deels uitgeschakeld wordt bij stilstand. Mn wissels en seinen worden apart gevoed. Bijna alle treinen zijn op de maximale baanlengte. dwz passagiers 7 wagons+ loc, goederen afhankelijk van type tot ca 50 assen. Alle assen voorzien van weerstandslak i.v.m detectie.

Daarbij heb ik mn TC voorzien van een ventilator op het koelblok  zodat die echt niet meer warm wordt, een oude van van een celerion processor, geschakeld via de railspanning. Voordat ik de koeling erop had sloeg hij regelmatig op tilt en moest ik enkele minuten wachten alvorens de Tc weer inschakelde. Ik heb mn TC nu meer dan 4 jaar en nog steeds perfect. De ven zit er nu ca 2,5 jaar op. Ik heb dit ook voor me gehouden om bepaalde discussies uit de weg te gaan maar het werkt wel.  De Overbelasting en Kortsluiting zijn m.i. aparte beveiligingen die niets met elkaar te maken hebben zodat je die met elkaar kan vergelijken

Meer als 10 treinen gaat gewoonweg niet omdat mn baan dat bijna niet toelaat en alles vertraagd waardoor lange wachttijden ontstaan op plaatsen waar ik dat eigenlijk niet wil.

Een idee van mn baan kan je vinden bij youtube : http://www.youtube.com/watch?v=eSKUf36ED9I (http://www.youtube.com/watch?v=eSKUf36ED9I)

ennn nog eentje (bijgevoegd 26-03-07) : http://www.youtube.com/watch?v=Fl5dQEOcyWE (http://www.youtube.com/watch?v=Fl5dQEOcyWE)

Gr Rob
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 maart 2007, 00:01:58
Op een na, rijden ze onbelast.
..............................
Uiteraard rijden ze alle 7 op hetzelfde moment; en zijn ze soms vollast in bedrijf.
Dit snap ik even niet. Hoe kunnen ze onbelast zijn en toch soms vollast in bedrijf?
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: hoek op 24 maart 2007, 00:06:17
Beste Klaas,

Met onbelast bedoel ik dat de locs geen rijtuigen trekken.

mvg

Cil.
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: Moddemeijer op 24 maart 2007, 00:43:50
Overbelasting en kortsluiting zijn hetzelfde. Als de stroom te groot wordt, dan schakelt de IB uit. Echter ik heb nog nooit overbelastingsproblemen gehad.

Temperatuur problemen ontstaan als de koelvin te heet wordt. Ook dan schakelt de IB uit totdat de teperatuur gezakt is. Temperatuur problemen krijg je met een zware belasting.

Ik heb de temperatuurproblemen ruim 5 jaar geleden ook opgelost door een PC fan op de koelvin te monteren en te voeden met dezelfde voeding als de IB. In schaal N kunnen ruim 10 treinen tegelijk rijden.
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 maart 2007, 08:08:29
Met onbelast bedoel ik dat de locs geen rijtuigen trekken.
Aha, dat dacht ik al. Maar wat bedoel je dan met vollast? Is dat volle snelheid? Dat is niet hetzelfde. Het zal je misschien verrassen, maar de snelheid van een loc heeft heel weinig invloed op de stroom.
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: Dirk op 24 maart 2007, 10:42:27
Op het vorige forum van Beneluxrail heb ik ook al de melding gedaan dat er op mijn testbaan probleemloos gereden werd met meer dan 7 loks. Er stonden er 11 op de baan maar die konden zelden alle 11 rijden omdat de baan het niet toe liet. Ik reed  toen met loks waarvan de verlichting uit lampjes bestond, en de wissels en seinen werden allemaal via dezelfde Marklin trafo gevoed. En ook ik had geen problemen. De IB werd wel soms behoorlijk warm, maar verder alles OK. De theoretici zullen wel hun uitleg hebben, maar blijkbaar verhouden  theorie en de praktijk zich toch soms anders.

Dirk
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: Erwin Kooij op 24 maart 2007, 13:37:13
Ik had vorige week op internet nog een mooi document gevonden hoe de ib te voorzien van 2 fans.

Ik kan het alleen nergens meer vinden.... Dom dat ik het niet opgeslagen heb.

Mocht ik toch nog tegen komen zal ik het plaatsen.
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: R Fongers op 24 maart 2007, 14:38:40
Bij deze foto's van mijn fan op de TC.

(http://i128.photobucket.com/albums/p167/Seaking100/TCVentilator01.jpg)

(http://i128.photobucket.com/albums/p167/Seaking100/TCVentilator02.jpg)

(http://i128.photobucket.com/albums/p167/Seaking100/TCVentilator03.jpg)

Zoals je zie heb ik 2 plugjes op het ventilator huis geplakt die in de koelribben klem zitten zodat hij altijd verwijderd kan worden zonder beschadiging om bijv. regelmatig het neergeslagen stof te verwijderen


Gr Rob
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: hoek op 25 maart 2007, 21:35:02
Aan allen die gereageerd hebben; dank voor de info.
Rob, je spoort echt! Maar let op de bochten!
Klaas, je hebt gelijk, zoals bijna altijd het geval is.
''Vollast en max snelheid zijn niet evenredig als het gaat om
het afgenomen vermogen''.

Zo, nu weer verder blokken en terugmelden.

groetjes

Cil.

Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: jack zwegers op 21 augustus 2008, 23:59:58
wel een risico sommige delen kunnen verhit raken
Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: Wim Ros op 22 augustus 2008, 00:14:36
Het aantal treinen is geen maatstaaf, het gaat erom wat die treinen aan stroom afnemen.
Als een lok 1A aan stroom afneemt kun je drie van die loks laten rijden.

Neemt je loks per stuk 200mA af dan kun je er 15 laten rijden. Verder is het zaak om de goede werking van de centrale, deze te voeden met de juiste hoeveelheid energie, dan kunnen alle beveiligingen op de juiste manier hun werk doen.

Mvg
Wim.

Titel: Re: 7 loks op een intellibox
Bericht door: santerdam op 22 augustus 2008, 00:21:36
Na anderhalf jaar heeft Hoek nog steeds niet gemeld dat de zaak oververhit is geraakt, dus het valt met zijn overbelasting kennelijk wel mee.