BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 15 maart 2007, 20:58:17

Titel: Kato class 66 N
Bericht door: Materieeltest op 15 maart 2007, 20:58:17
KATO EMD Class 66, N
Door: Jeroen Mentink

Het voorbeeld

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_02.jpg)

Geschiedenis
Class 66. 66. Klaas. Officieel heet het apparaat JT42CWR. Deze makkelijk te onthouden naam is toegekend door GM EMD. Ofwel: General Motors, Electro-Motive Division.

Het verhaal is zo dat EWS (English, Wales and Scottish) werd overgenomen door Amerikaanse en Canadese bedrijven. Nu was het locomotievenpark van de EWS nogal aan de gare kant, dus daar moest verandering in komen. Niet gek natuurlijk dat ze eens gingen kijken wat er aan die kant van de Grote Plas qua locomotief beschikbaar was voor de goederendienst. GM EMD kwam met het JT42CWR-model, dat eigenlijk van de Class 59 was, en ontwikkelde de 66. 'Doe er maar 250' zei EWS. En zo was de unusual loc in Europa.

Naar het schijnt zijn deze bakbeesten erg slijtvast, en dus hebben meerdere maatschappijen op het Europese vasteland ook wat van die dingen rondrijden, waaronder ERS Railways. Zij hebben 12 66's waarmee ze per week ca. 70 containertreinen tussen Nederland en Duitsland rondrijden. Over het algemeen is het een zeer opvallende locomotief als je de hoogtes van de Class 66 en een gemiddeld Westerse (=Europese vasteland) loc bekijkt, waarin je duidelijk het lagere Engelse railprofiel kunt herkennen.

Het Model

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_03.jpg)

De 66 van KATO ziet er zo hatseklats vanuit het doosje op tafel op het eerste gezicht goed uit. Details zijn er genoeg, behalve de radio-antennae op het dak. De ribbels in de zijkant zijn erg fijn, wat ook veel bijdraagt aan het geheel, zo op het eerste gezicht al. De machinistencabine is ook wat gedetailleerd, hoewel summier. Toch heeft niet elk N-model dit, dus weer een plus voor de 66. Qua belettering e.d. is ook alles ruim in orde. Ook handgrepen zijn er, en in aparte kleuren. Niet slecht voor een model van 100 euro. Ik moet er bij vermelden dat een handgreep in N geen 'tussenruimte' heeft, dus van een aangeplakte rail kun je niet echt spreken. In aparte kleur is een absoluut pluspunt.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_04.jpg)

De draaistellen zijn goed gedetailleerd en geveerd, waarover later meer. Wat erg goed getroffen is, is dat het hele draaistel lekker laag bij de grond hangt. Geeft het een realistisch uiterlijk.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_05.jpg)

De vrij lange diesel zit over het geheel goed in de verf. Strakke lijnen overal. De uitlaat op het dak is een apart deel, en is al van een beetje roetaanslag voorzien. Attente jongens, die van KATO.

Eigenschappen
De loc heeft fantastische rij-eigenschappen. De krachtbron bestaat uit een 5-polige motor. Tijdens het rijden geeft deze een sereen zoemend geluidje, overigens nauwelijks hoorbaar. Met enige fantasie -wat niet moeilijk is als je als treinengek welhaast overgefascineerd zit weg te dromen bij je landschap- lijkt dit wel op een 1:160 turbo in je 1:160 dieselprutteltje. De aandrijving geschiedt via kardanassen, en alle 6 assen worden aangedreven. Twee relatief grote vliegwielen zorgen voor een schokvrij berijden van wisselstraten, en bij vol gas loopt het model zo'n 30 cm uit. Al met al is het één van de stilste en trilvrije N-locomotieven die ik ken.

De 66 bezit geen antislip-bandjes. Bij zware treinen vormt dit een probleem op hellingen en scherpe bochten (R1+R2). Als we het toch over R1 bochten hebben; hier houdt de KATO 66 niet zo van. Ten eerste geeft het meer geluid. Het kleine boze 66'je begint een beetje te grommen en te kreunen, zo van: 'Dit doe je mij en mijn oude diesellijf toch niet aan?' Je hoort echt dat er wat wringt. Dat er wat wringt, uit zich uiteindelijk in licht slippen van de loc. In combinatie met het bovenstaande is het het overwegen waard of het ding wel nut heeft op de baan. Na een paar uurtjes inrijden, merk je wel wat verbetering. Overigens is de trekkracht van de loc, op vlakke stukken ruim voldoende, mede door het relatief grote gewicht van de loc, en de aandrijving op alle assen. Zoals eerder genoemd, moet de loc het tijdens hellingen icm zware treinen afleggen tegen collega's uitgerust met antislip-bandjes.

De verlichting is gedaan met LED's, via lichtgeleiders. Dit geeft een zeer mooie verlichting, geen doorschijnen in de cabine. Hoewel er tussen het draaistel en de cabine wel wat licht doorlekt. Lijkt me dat dit weg te werken is. Uiteraard wisselt de verlichting met de rijrichting. Sluitlichten zijn, zoals normaal bij N-locs, niet aanwezig. De venstertjes voor de rode sluitverlichting zijn wel aanwezig. Ook bij maximaal gas op de zuigers schijnt niks van de witte frontverlichting door. Dit is bijna alleen bij analoge rijders van belang.

Wat (althans bij mijn model) opmerkelijk is, is dat aan de 'grijze' kant van het model (ERS-beschildering, voor de kenners) de verlichting geel is, en aan de 'blauwe' kant wit. Ik vermoed dat de verlichting met witte LED's is uitgevoerd, waarbij dan het venstertje geel is gespoten. De heren Japanners zijn dat bij mij dus aan 1 kant vergeten ... Zou KATO van Yamaha zijn? (Ofwel: Yapanse Amateurs Maken Alles Half Af).

De 1:1 class 66 heeft felgele verlichting, bijna wit. De verlichting van het model is in vergelijking iets te wit (meer halogeen wit). Wat erg leuk is, en voor mij iets nieuws, is de geveerde ophanging. Hierdoor veren de draaistellen mooi bij het rijden over wissels. Leuk technisch trucje! (ik kwam hierachter toen ik het model op de rails zette, en ik het lochuis wat kon induwen t.o.v. de draaistellen).

Decoder
Getest zonder decoder. Het model heeft wel een digitale interface.

Verzorging
Het model zit beschermd in zijn verpakking, dankzij schuimrubber en luchtblaasjes-plastic 'on top'. Bij mij zaten de N koppelingen er al op. Er worden 2 koppelingsimitatieplaatjes (3 x woordwaarde, jawel...) meegeleverd ter vervanging van de functionele koppeling. Dit natuurlijk indien de class 66 uitsluitend wordt ingezet in een vaste samenstelling en rijrichting.

Onder het schuimrubber, onder in het doosje zit een beschrijving van hoe de loc moet worden geopend en hoe je de koppelingen verwisselt. Ook een aanvraagformulier voor reserve-onderdelen. Al met al redelijk summier. Er zit bijvoorbeeld geen smeer-schemaatje bij zoals je dat bij Fleischmann bijvoorbeeld wel vindt. Als het niet je eerste loc is, is het een prima standaard treindoosje.

Al die onzin van 'mogelijke treinsamenstellingen' en 3 A4tjes met waarschuwingen dat ik 'm niet in het zwembad moet gooien, en vooral niet - als ik dàt toch heb gedaan - hem moet drogen in de magnetron, is voor mij in ieder geval wat overbodig.

Overig
KATO komt met de 66's niet alleen met de ERS versie. Beschikbaar zijn ook HGK (2 versies de DE61 en DE66), Rail4Chem en HHPI Berlin. Het grootste verschil tussen de HGK DE61 en DE66 is dat de ene een geel front heeft ipv rood.

Voor de liefhebbers, er zijn meer versies aangekondigd, waaronder een ACTS versie.

Conclusie
Voor de diehard N'ers onder ons (zoals ikzelf) is het niet vanzelfsprekend om tot aanschaf van dit model over te gaan. Laat mij de term "diehard N'er" wat nader verklaren.

De Diehard N'er

Ik versta hieronder iemand die de class 66 aanschaft om een mooie trekezel te hebben voor zijn 1:160 kilometerlange containertrein. ERS doet het in het echt ook niet anders! Niks dubbeltractie of wat dan ook. Wanneer je veel hoogteverschillen en spiralen op je baan hebt, kan dat een probleem geven, om de redenen opgenoemd bij 'Eigenschappen'. Let er dus op dat je, mocht je veel hellingen en bochten hebben, je uitsluitend mega-soepel lopend materieel achter de loc bindt. Vooral zware containers kunnen een probleem geven.
En wie gaat er nou met een containertrein zonder containers rondrijden? Niet echt windstgevend natuurlijk voor je zolder-containeroverslag... de Diehard N'ers zijn hierbij gewaarschuwd.

En dat is jammer...

De Class 66 van KATO

...want het model is werkelijk fantastisch met verder sublieme rij-eigenschappen. Qua details is het dik in orde, de verlichting is voldoende. zeker als je gewend bent aan gloeilampjes. En laten we dan vooral de prijs van afgerond slechts 100 Euro niet vergeten, stelletje Nederlanders! (of: gezonde modelspoorders!)

Gewoon een topmodel, wat voor zowel in de Nederlandse als de Duitse tijdperk V-modelwereld in N een opvallende verschijning is tussen het overwegend gele respectievelijk rode materieel!

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_06.jpg)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_07.jpg)

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item04/class66_01.jpg)

De Details:

Algemeen
Merk: KATO
Type: EMD Class 66
Schaal: N
Tijdperk: V
Catalogusnrs: K10813
2-rail analoog
Frame: metaal (verder ondefinieerbaar, ben geen techno-chemicus)
Opbouw: plastic
Gewicht:
Min. Radius: hij haalt R1 (=ontspoort niet, neigt daar ook niet toe), maar hij houdt daar niet van!
Koppeling: N standaardkoppeling
Prijs: € 99,95 (Wentink Arnhem)
Testuitvoering: ERS-livery
Stroomafname: alle wielen
Motor: 5-polig
Verlichting: LED's
Decoder: nvt
Krachtoverbrenging: 2 x kardanas, daarna gebruikelijke tandwieloverbrenging
Vliegwiel: 2 maal
Trekkracht: zie boven...
Demontage: heel makkelijk, gewoon N-logische manier van kap eraf halen. Duidelijk beschreven in de handleiding
Zelf aan te brengen onderdelen: optioneel koppelingsplaten-imitatie ipv standaard N-koppeling

Maten (1:1;1:160;model) (! Metingen van 't model zijn met een gare rolmaat gedaan, derhalve niet ècht nauwkeurig !)
Lengte : 20,1 m/12,56 cm/12,6 cm
L.o.b.: 21,35m/13,34/13,3 cm
Hoogte: 3,9 m/2,44 cm/2,43 cm
Breedte: 2,65 m/1,66 cm/1,52

Rijeigenschappen
Vmax:
V voorbeeld: 120 km/h
Vmin:
Tijdperk: V

Bronnen:
http://www.1zu160.net/ (http://www.1zu160.net/)
http://www.wikipedia.org/ (http://www.wikipedia.org/)
http://class66.railfan.nl/ (http://class66.railfan.nl/)
Achterkant van 't treindoosje...

Fotoverantwoording: Claudia Wolf en Jeroen Mentink
Titel: Re: Kato class 66 N
Bericht door: vanDyk op 15 maart 2007, 21:41:35
Ik heb welliswaar niks toe te voegen, maar toch wil ik even melden dat ik het een mooi, en vooral uitgebreid, verslag vond.

Ik kijk nu al 4 weken naar het model, en nooit zien rijden (werk in treinenwinkel, noem geen namen).
Titel: Re: Kato class 66 N
Bericht door: wisselstromer op 15 maart 2007, 22:04:33
Het is een mooi model.
Ik heb er al tig aantal gedigitaliseerd, en het rijd mooi.
Nu alleen nog sluitlichten inbouwen ( moet lukken toch )

Gr.Patrick
Titel: Re: Kato class 66 N
Bericht door: Rick op 15 maart 2007, 22:33:21
Ik heb niet zo'n uitgebreide documentatie erbij zitten, alleen een lijstje met reserveonderdelen die je kan nabestellen. :P
Titel: Re: Kato class 66 N
Bericht door: KroKo op 16 maart 2007, 09:13:02
Dit is de eerste loc die ik ongezien, bij voorintekening, gekocht heb en dat zonder spijt. Dit is de prijs/kwaliteit verhouding die ik goed vind. Voor €119,- (incl. decoder) staat er een juweeltje in de vitrine.

Bij het inbouwen van de decoder is het jammer dat de decoder, schijnbaar, voor de licht geleiders gaat zitten. Dit terwijl er ruimte genoeg is in de rest van de loc. Zie hier (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/kat-class66.php) voor een inbouw voor beeld.

Ik heb die van mij tijdens de beurs in Rijswijk van een kühn N-025 voorzien, die er door MTE bij geleverd werd. De aansluitingen met nem stekker werd door hen verlengd, zodat de decoder een andere plek kan krijgen. Bij mij zit hij dan ook in de ruimte onder de nem-stekker.

Het eerste wat mij op viel is dat de loc met decoder niet reageerde op m'n locmaus. Pas nadat hij een keer aangestuurd was door een IB, lukte het aansturen met de locmaus ook. Dit zal ongetwijfeld aan de decoder hebben gelegen. Ook op de baan van Het NProject (http://www.nproject.nl/) reageerde hij direct (Lenz-centrale), terwijl hij daarna nog een keer weigerde met de locmaus.

Het tweede wat me opviel was dat de loc na een aantal uren op "de baan" dienst weigerde, pas na enige tijd afkoelen reed hij weer.

Verder een toplok. Een mooie mix tussen Nederlands en Amerikaans rijden. Hij is mooi op schaal, hierbij is de GF NS600 een reus.

groet Erik
Titel: Re: Kato class 66 N
Bericht door: EWS 58038 op 08 april 2007, 18:27:37
Dienst weigeren na een beetje warmte... hoe echt kan Kato hun locs nog meer maken ;D
Titel: Re:Kato class 66 N
Bericht door: Jeroni op 22 december 2010, 19:46:31
Het was even zoeken naar mijn verslag over de Class 66, maar ik wil er even iets over kwijt. Ik heb sinds vanmiddag mijn 66, de testlok dus, voorzien van ASB's. Deze kun je gewoon kopen op een asje. Asje verwisselen, en hoppa! Zelf heb ik de middelste assen verwisseld, dat leek mij het handigst met oog op hobbelen. Niks geen gehobbel nu, en de trekkracht......is énorm toegenomen. De zwaarste containertreinen sleept hij nu door mijn spiraal heen. Zelfs mijn zware ertstrein, die normaal alleen door echt sterke loks hier wordt getrokken, was geen echt probleem voor 'm. In een keer is het nu één van de sterkste loks die ik nu heb.

Zo. Dan kan er nu weer stof op dit onderwerp vallen! ;)

J