BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Bob R. op 01 augustus 2011, 14:41:09
-
De NS heeft de 1100 serie nooit een levensverlengende revisie gegeven
zoals bij de reeks 1300.
Dit waarschijnlijk vanwege de slechte rijeigenschappen van de NS 1100
Nu was ik nieuwsgierig hoe dat eruit zou hebben gezien.
Even voor de lol: ;D
Verhaal:
Ondanks de instroming van de nieuwe 1600 locomotieven besloot de NS de
1100 toch een levensverlengende revisie te geven.
Men ging toen nog uit van een flinke groei van het goederen vervoer.
Als eerste (en na later bleek de enige) werd de 1130 onder handen genomen.
De locomotief kreeg dezelfde outfit als de NS 1300
Doordat de groei in het goederenvervoer tegenviel besloot de NS geen
vervolg te geven aan deze ingrijpende revisie.
De NS 1130 bleef dan ook een uniek exemplaar.
Het is opmerkelijk dat er zo weinig foto's en bekendheid bestaat rond
de 1130, de locomotief werd weliswaar niet vaak ingezet.
(er waren nogal wat technische problemen ontstaan sinds de verbouwing,
de loc wrd door personeel zelfs gekscherend Kreupele Marie II
genoemd) maar het waren vaak wel speciale treinen, zo werd een aantal
keer de Libelle zomerweek trein gereden (speciale trein met een extra
bagagerijtuig).
Ook enkele internationale treinen zijn gereden door de 1130, en het
rangeren van de internationale trein in Amsterdam was ook enkele keren
de taak van de 1130.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/NS1130.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/NS1130.jpg)
De 1130 was ook te zien op een materieelshow in Alkmaar maar
de meeste bezoekers dachten dat het om een 1300 ging.
De locomotief stond dan ook vrij goed verborgen tussen het andere materieel.
Uiteindelijk ging de 1130 in oktober 2002 als laatste 1100 definitief
buiten dienst om begin 2003 gesloopt te worden.
De laatste jaren werd de 1130 echter zelden ingezet.
Model:
Ik heb een Märklin 1100 onder handen genomen met gebruik van KleiNSpoor transfers voor de 1300.
Het nummer 1130 is dan ook ideaal.
Naast een ander outfit kreeg ze ook losse handgrepen op de neus en luchtslangen.
Verder werd een achterwandje geplaatst in de bak.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311935.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311935.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311929.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311929.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311927.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311927.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311936.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311936.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311944.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311944.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311951.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311951.jpg)
Rijdend met de pantos omlaag.....
Samen met de Piko fantasielok (geweldig idee van Piko, maar alleen jammer dat de vishaak niet juist is, net als op de hondekoppen...) & Rivarossie 1300:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311940.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311940.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311941.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P7311941.jpg)
Grootspoorfoto is een eigen foto
Met dank aan Romar voor de Rivarossi seinbalken (y)
-
(y) Ziet er goed uit. Ik wist niet dat die zo verkleed bestaan had.
-
Heeft ook niet zo bestaan....helaas ;D
-
De 1130 was ook te zien op de laatste materieel show in Alkmaar maar
de meeste bezoekers dachten dat het om een 1300 ging.
De locomotief stond dan ook vrij goed verborgen tussen het andere materieel.
Uiteindelijk ging de 1130 in oktober 2002 als laatste 1100 definitief
buiten dienst om begin 2003 gesloopt te worden.
Zucht, wat een story/onderwerp. En zelfs de gegevens kloppen niet, immers laatste materieelshow te Alkmaar was ruim na 2003.........
-
:o blijft toch wel leuk om te zien 8)
-
Hij is weer leuk! ;D
Ik zit me spontaan af te vragen wat er gebeurd zou zijn als de serie 1000 zo goed was bevallen dat deze ook een levensduurverlenging had gekregen. Volgens mij staaat zo'n geel jasje met grote vishaken de serie 1000 erg goed!
Zit er al een volgend projectje in de pijplijn?
Zucht, wat een story/onderwerp. En zelfs de gegevens kloppen niet, immers laatste materieelshow te Alkmaar was ruim na 2003.........
Niet zo mopperen, ik vindt dit een leuke en originele beleving van de hobby (y)
Eelco
-
Ha, briljante creatie. (y)
Ben ook wel benieuwd naar die 1000 die Eelco aanhaalt. ;D
Mvg,
Romar
-
Zit er al een volgend projectje in de pijplijn?
Voorlopig alleen serieuze verbouwingen, dan hoeft Treinhobbijist zich minder te ergeren.
Een 1000 mag eerst in aanmerking komen voor geel/grij(n)s
-
Ik schrik mij iedere keer weer kapot als ik zo'n draadje van je open... 't is niet mijn manier van hobby bedrijven maar ik weet jouw fantasie en creativiteit zeer te waarderen. De verhaaltjes er om heen zijn ook leuk! (y)
-
Voorlopig alleen serieuze verbouwingen, dan hoeft Treinhobbijist zich minder te ergeren.
Ik vind dat je leuk aan het hobbyen bent, Bob. Ja, Hobbyen met een groter H.
Als dit niet naar de zin van Treinhobbijist is dan moet hij zich maar Treinmodellist noemen.
Kom op, het is een hobby. (y)
Trouwens Bob, wist je dat Nico Spilt via een fotobewerking een 1100 een 1600 neus gegeven heeft? Je hebt/of had dus een soort van voorbeeld .
-
leuke loc op deze manier (y)
Trouwens komt het geel van uw uit de luchtspuit of de spuitbus en als het de spuitbus is
welke dan ::)
-
Als dit niet naar de zin van Treinhobbijist is dan moet hij zich maar Treinmodellist noemen.
Ach... Treinhobbijist (hij schrijft het nog verkeerd ook)... die kan hier alleen maar zeuren en zuur doen. Op een creatie heb ik hem nog niet kunnen betrappen... ::)
Bob, wanneer gaat wethouder Hekking deze loc "Juinen" dopen? :D
-
Geel komt uit de spuitbus, van Karwei ;D
Is wel wat aan de lichte kant, al doet de zon wonderen met (1/1) NS geel ;)
Trouwens Bob, wist je dat Nico Spilt via een fotobewerking een 1100 een 1600 neus gegeven heeft? Je hebt/of had dus een soort van voorbeeld .
Volgens mij hebben de ontwerpers van de echte botsneus goed gekeken naar de neus van de 1600.
Bij de 1300 hebben ze weer gekeken naar de Plan V/T wat de seinbalk betreft...lijkt mij ;)
Bob, wanneer gaat wethouder Hekking deze loc "Juinen" dopen? :D
Is helaas nooit gebeurt, de NS vond het wapen van Juinen (http://www.ngw.nl/j/juinen.htm) te bewerkelijk, vooral omdat Hekking het wapen even groot wilde hebben als de vishaak ;D
Als ik kijk naar het resultaat moet ik ieder weer denken aan de Austin allegro (http://www.productioncars.com/send_file.php/austin_allegro_red_1980.jpg) ;D
-
thanks voor de kleurinfo (y)
zoek nog steeds naar de juiste spuitbussen want helaas geen luchtspuit.
-
Austin allegro (http://www.productioncars.com/send_file.php/austin_allegro_red_1980.jpg)
Whahaha! Nooit geweten dat dat lelijke autootje een facelift heeft gehad... Vooral die stationcar met die krulstaart was erg...
zucht... zagen we ze nog maar eens...
Is helaas nooit gebeurt, de NS vond het wapen van Juinen (http://www.ngw.nl/j/juinen.htm) te bewerkelijk
Jammer! Uiteindelijk hebben ze het wapen van Den Haag ook weten te styleren... (en wel dusdanig dat het verschil tussen de ooievaar en de flankerende leeuwen volgens de HOV-correspondent alleen te zien was aan het aantal poten...)
-
haha.. je bent goed op dreef Bob! (y) Wat een gedrocht is het eigenlijk geworden, zo met die voorzetsneus. Wel een heel aparte look zo.
Mijn bedoeling ligt om een Roco kap om te gaan spuiten met een platte neus. Dat is iets voor op latere termijn.
Ben benieuwd wat je ons de volgende keer met 'tam tam' aankondigd. ;)
Jeroen
-
Leuk gemaakt Bob! Haha, deze kleurstelling vind ik er toch helemaal niet bij passen, maar zeker leuk gemaakt. (y)
Gr. Rick
-
Leuk gedaan inderdaad, ook al is het fictief (maar ach, de meesten modelbanen zijn meestal ook fictief, past er eigenlijk dan wel weer bij ;D).
-
Hij is leuk (y).
Volgende wordt zeken een 1300 die niet meer voldoet aan de huidige bost eisen. Deze krijgt zeker een 1100 neusje.
-
Hij is inderdaad leuk Bob! Niet eens zo heel erg verkeerd!
Groeten Ronald.
-
Hallo Bob,
Geinig gedaan en nu komt er ook een ACTS jasje erbij? :P
Overigens met een beetje gekkigheid moet je de foto's naar Märklin sturen dan heb je meteen de kans dat ze hem in een beperkte oplage voor een enorme prijs over de toonbank doen. ;D ;D
Groetjes,
Antal
-
Maar dan wel een HUSA-jasje..... ;D
-
Klasse Bob! Ik vind dit soort "wat zou er gebeurd zijn als..." verbouwingen altijd erg leuk. Wat mij betreft een keer een onderwerp voor een dioramawedstrijd.
-
Wel een grappig idee, daar kan je veel kanten mee op. Niet alleen wat materieel betreft maar ook wat sporen betreft. Stel dat spoorlijnen (NOLS, GOLS, NBDS, Haarlemmermeerlijnen) die nu (deels) weg zijn juist wél een grandioos succes zijn geworden. Of anderen juist niet zijn aangelegd.
-
De 1100 neus van de 1600 afgekeken? Uh, de verbouwing begon in 1978 al... dan moet het al van het Franse origineel zijn afgekeken.
-
Ziet er goed gelukt uit! (y) Die "wat zou er gebeurd zijn als" verhaaltjes en modellen zijn altijd mooi om te lezen/zien.
Die leegtes waar bij de geel/grijze versie de vishaken zitten zijn alleen een beetje jammer.
Misschien met raampjes daar of zonder ramen dat het beter zou zijn geweest?
Voorbeelden.
Extra ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_11.png)
Helemaal zonder ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geen_ramen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geen_ramen.png)
-
Die raampjes zitten op dezelfde plaats (vanaf de cabinedeur) als bij de 1300. Eigenlijk had ik het midden van het logo over het eerste raampje moeten laten lopen, maar ik vond het zo mooier ;)
De 1100 neus van de 1600 afgekeken? Uh, de verbouwing begon in 1978 al... dan moet het al van het Franse origineel zijn afgekeken.
Dat is waar, misschien is de de neus door Alsthom getekend?
Sluit in ieder geval mooi aan op het 1600 ontwerp.
Zo leer je de 1100 wel beter kennen. :D
-
Dat is waar, misschien is de de neus door Alsthom getekend?
Dat lijkt me wel. De "nez cassé" bestond in 1978 natuurlijk al een aantal jaren (CC 6500, CC 72000, BB 15000, en BB 7200 en 22200 kwamen net kijken) en het kenmerkende silhouet is - net als de rest van die locs - ontworpen door Paul Arzens, al is "onder leiding van Arzens" waarschijnlijk een betere woordkeus. Verantwoordelijke voor de kopvorm is dus de DM (Direction du Matériel) van de SNCF. Hoogstwaarschijnlijk beschikte Alsthom over de ontwerpen en mochten ze die ook gebruiken voor dergelijke operaties (als de SNCF heel erg op "hun" auteursrecht zouden zitten, zouden er nooit 1100-en, 1300-en of 1600-en geweest zijn: een indicatie dat Alsthom de SNCF-ontwerpen mocht gebruiken voor eigen verkopen).
Ik was er natuurlijk niet bij, dus dit is reconstructie, maar het lijkt me wel een realistische reconstructie.
-
Ik denk dat de SNCF weinig te vertellen had toen de Franse industrie locomotieven kon leveren aan Nederland.
Blijf me afvragen of de NS dat reusachtige logo ook zou hebben toegepast als de 1600 geen zijroosters had gehad.
-
Ik denk dat de SNCF weinig te vertellen had toen de Franse industrie locomotieven kon leveren aan Nederland.
Zoals geschreven: had de SNCF gewild, dan hadden ze m.i. gewoon hun auteursrecht kunnen doen gelden en hadden Alsthom c.s. nooit hetzelfde ontwerp aan het buitenland mogen leveren. Tenzij er contractueel bedongen was dat het auteursrecht overgedragen werd aan de betreffende fabrikant natuurlijk, maar ook dat is simpelweg een onderhandelingsresultaat (danwel een gangbare praktijk die is voortgekomen uit dergelijke onderhandelingen). Natuurlijk had de DM wel een zekere machtspositie t.o.v. de industrie: het ging immers vaak om grote orders (veel groter dan de exporten van bijv. BB 7200-achtigen), dus de SNCF wilde je niet kwijt als klant.
-
De SNCF is toch een staatsbedrijf, Export is ook een stukje landsbelang.
In theorie zullen ze hun eisen kunnen stellen, maar in de praktijk....
Nu ik er een tijdje tegen aan heb gekeken vind ik dat (overwegend) grijs met wat geel niet erg mooi.
We zijn er aan gewend, maar het is allemaal maar erg simpel.
De NS 1300 met groot logo heb ik alatijd erg mooi gevonden (al hoop ik dat ooit 1 van de bewaarde 1300en teruggebracht wordt in afleveringstoestand)
1 heel groot voordeel, NS materieel is makkelijk in de juiste gewenste kleuren te krijgen, geen ingewikkelde "warbonnets" voor de NS modelspoorhobbyist (y) ;D ;D
-
Dat zeg ik dus... maar jij poneerde de stelling dat de SNCF niks te vertellen zou hebben in wat de industrie met de ontwerpen deed, en dát is niet het geval denk ik. Het is niet zo dat de SNCF niks mocht of kon tegenhouden, maar wel dat de Société dat niet deed.
-
O.k. maar het blijft gissen wie nou echt de rechten bezit over de kopvorm of is het een feit dat die liggen bij de "Direction du Matériel" ?
-
Dat blijft inderdaad gissen, maar aangezien de DM de hele loc heeft ontworpen, lijkt me dat de rechten op de kopvorm ook daar liggen, tenzij ze contractueel overgedragen zijn aan een ander (bijv. de industrie).
-
Maar dan wel een HUSA-jasje..... ;D
Zo dus ongeveer, (Niet schrikken):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130_HUSA.jpg)
-
Dan ben ik direct benieuwd naar de blauw gele en zwart oranje versie van ACTS :P
Al vind ik het er toch geinig uitzien! :) :P
Groetjes,
Antal
-
Nee joh de RRF Antwerpen versie......
-
Leuk gedaan! Ik heb er ook eens over zitten fantaseren hoe zó´n gerneoveerde 1100 eruit zou hebben gezien, en het klopt aardig met hoe ik het mij had voorgesteld :). Je had er ook nog 1-beensstroomafnemers erop kunnen zetten.
Een gerenoveerde 1000 is inderdaad ook gaaf: met front-/sluitseinen à la de 1200 en natuurlijk een frontsein in het midden en hoekige buffers.
Maarten
-
En wat te denken van een 2600 in gemoderniseerde stijl zoals de 1300, met dikke seinbalk en een groot ns logo :)
-
Dan ben ik direct benieuwd naar de blauw gele en zwart oranje versie van ACTS :P
Al vind ik het er toch geinig uitzien! :) :P
Groetjes,
Antal
Is dit wat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/acts_1100.jpg)
Geen zin om t netjes te doen dus geen deuren en ramen, maar t gaat om het idee.
Groet Ivo
-
De gerenoveerde 1100'en komen uitsluitend in het goederenvervoer terecht. Omdat de treinen nu heel wat zwaarder zijn dan in de jaren '50 worden de locs in vaste sets van 2 ingezet. Zo kunnen ze toch aanzetten met de tegenwoordig gangbare snelheid. Van iedere loc komt één cabine te vervallen, de botsneus aan die zijde kan dan verwijderd worden.
-
Hallo Ivo,
Geniaal gedaan en dat ziet er toch best leuk uit. :)
Het zou best vreemd gestaan hebben als er een 6700 achter hing... :)
Dank je voor de moeite en leuk zoiets fantasievol gezien te hebben.
Groetjes,
Antal
-
De gerenoveerde 1100'en komen uitsluitend in het goederenvervoer terecht. Omdat de treinen nu heel wat zwaarder zijn dan in de jaren '50 worden de locs in vaste sets van 2 ingezet. Zo kunnen ze toch aanzetten met de tegenwoordig gangbare snelheid. Van iedere loc komt één cabine te vervallen, de botsneus aan die zijde kan dan verwijderd worden.
Na verbouwing tot een dubbellok zijn ze er zo uit gaan zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130_2_eenheid_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1130_2_eenheid_2.jpg)
Daarbij heeft wpl Tilburg de 1130 samen met de 1133, die toch al een neus moest missen ivm een overwegbotsing met een vrachtwagen, daartoe verbouwd. Verder zijn er technisch enige aanpassingen aan gebracht om te zorgen dat de totale stroomopname niet te hoog wordt, om wegsmeltende bovenleiding te voorkomen. Tot slot zijn van elke lok één stroomafnemer afgehaald, en zijn de hoogspanningsinstallaties met elkaar verbonden zodat er van één stroomafnemer gebruik gemaakt kan worden, en een zekere gewichtsbesparing wordt verkregen.
-
Nou wees maar niet bevreesd, 8000 A als het mis gaat dan is het wel in die minkukkels. Wel heel mooi gedaan, maar in werkelijkheid nah.
Gr Hans
-
Maximum stroom in Nederland zit rond de 4000A, dus 8000a is toch wel teveel van het goede lijkt mij. Dit waarom bij de 1700, en alle andere moderne eloccen die in Nederland kunnen rijden, bij rijden in multiple schakeling de tractiestroom wordt gehalveerd ;)
-
Hoi, weet ik ook wel, maar dit is toch fake??? Of niet en 2 maal fake is 8000A toch?
Gr Hans
-
Ja, dat is nep. Dan maakt het niet uit nee ;D.
-
samen met de 1131, die toch al een neus moest missen ivm een overwegbotsing met een vrachtwagen
Nep of niet, misschien in dit kader toch niet helemaal een handig gekozen nummer: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/157494
-
Maakt niet uit 4000 A is wat er maximaal geleverd kan worden, en dan alleen maar door Secherons, GE's is aboluut ondenkbaar.
Gre Hans
-
Nep of niet, misschien in dit kader toch niet helemaal een handig gekozen nummer: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/157494
Nummer aangepast :-[
-
Leuk gedaan, Erwin Nederduitsemeester!
-
Jullie zijn echt helemaal los met de 1130 he? :o ;D
Een ACTS uitvoering is leuk, maar dat zou ik liever uitvoeren op 1300.
De 1300en werden immers ook lange tijd te koop aangeboden.
Een NS Cargo versie kan in dit geval niet meer, die grap hebben ze 1/1 al uitgevoerd ;D
-
Hmm, misschien tijd voor een NS Cargo 1200? ;D
Eelco
-
Had Lima niet zoiets in het assortiment?
-
Zo een? ;D
(http://img167.imageshack.us/img167/7003/sl552385sd7.jpg) (http://img167.imageshack.us/img167/7003/sl552385sd7.jpg)
-
juist ja.... misschien toch niet zo'n goed idee. Doet geen recht aan de loc. ;D
-
Lima had net zoveel fantasie als wij ;D
In werkelijkheid had het ook niet gekund, de 1200 verdween in 1998 bij de NS en NS Cargo werd in 1999 opgericht (als ik het goed heb ???).
Zou in ieder geval een lastig verhaal worden ;D
-
Jij verzint locs die nooit gebouwd zijn, dus om je nou zo druk over een enkel jaartalletje te maken... ;D
-
Dat is waar, mijn serieuze kant zat even in de weg ;D
Ik heb bij de 1200 ook nog gedacht aan een totaal gele uitvoering groot logo, maar die roosters zitten te veel in de weg (net als bij de NS 1600).
-
Even doorfilosoferen: Stel nou dat de series 401-415, 2001-2018 en 2601-2606 wél goed voldaan hadden, dan waren die net als de series 2200 en 2400 waarschijnlijk ook geel/grijs geworden...
Eelco
-
De geel/grijze Beel hebben we al voorbij zien komen als suggestie :) ... ergens... maar mogelijk in een ander draadje.