BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Bob R. op 07 juli 2011, 11:39:46
-
Weer een nieuw project in het kader van "wat als"
Dit keer geen verbouwing van een Lima NS 1200 naar een 1 koppige dieselversie maar een zwaar onder handen genomen (Piko!!) NS 1300.
Wel een erg ongeloofwaardig model, maar wel met de meeste humor ;D
Eerdere stel dat (ver)bouwsels van mijn hand:
NS 2701 diesel elektrische locomotief (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=25491.0)
Piko VEB 1300 gepimpt (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=35800.0)
NS 1130 gerenoveerd t.b.v. levensverlenging (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38240.0.html)
Geniet of huiver.....
-
NS serie 900
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/NS900.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/NS900.jpg)
De 913 had 1 beens panto's en andere buffers. Ze was daardoor een geliefd onderwerp voor fotografen & treinspotters.
Eind jaren 50 was er bij de NS behoefte aan een locomotief die nog kleiner was dan de 1100.
Deze locomotieven zouden worden ingezet voor buurtgoederentreinen.
Het moest om een elektrische loc gaan omdat die efficiënter omgaat met energie + ze produceren geen uitlaatgassen.
Een 1100 zou daar net een te zwaar tractiemiddel voor zijn.
Omdat machinisten geklaagd hadden over de krappe cabines van de 1100, werden de cabines afgeleid van die van de 1300 reeks.
Aan iedere zijde was er 1 cabinedeur met, in tegenstelling tot de 1300 een raampje.
Op het dak bevond zich maar 1 pantograaf.
In de praktijk werden de 10 locomotieven ook in de rangeerdienst ingezet om bijvoorbeeld Internationale treinen voor te rijden.
Incidenteel zijn ze zelfs gebruikt om de TEE in Nederland te rijden als die uit niet meer dan 4 rijtuigen bestond.
Vanwege het koddige uiterlijk was de locomotief een favoriet bij buitenlandse treinspotters, de 900 werdt echter maar zelden ingezet vanwege de slechte rijeigenschappen.
Machinisten waren ook niet erg enthousiast vanwege het tekort aan vermogen.
Bijnaam van deze serie was: "Bonsai 1300"
Model.
Omdat er nog steeds geen fabrikant is die zich gewaagd heeft aan een model van de NS 900 moet je zelf aan de slag.
Snelste manier is een Lima of Rivarossi 1300 te kannibaliseren .
Als onderstel heb ik een Fleischmann 1306(!) en de kap is dan ook op dezelfde manier verbonden doormiddel van de buffers.
Je zult verstelt staan hoe ver je de 1300 moet inkorten om het passend te maken, zo'n 1300 is dan ook behoorlijk lang.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-8.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-8.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-4.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-4.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-5k.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-5k.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-2.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-2.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-7.jpg) (http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/908-7.jpg)
Bronnen/met dank aan:
Grootspoor foto (http://www.nicospilt.com/k/k07854_groot.JPG) Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/)
Diesel-Elektrische locomotieven ns-serie 900 uitgeverij St. Rail fantasy
Spoorwegen rond Juinen & TerWeksel H. F. Kriele uitgeverij Hekking
myths and stories about railways Cliff Clavin, Int. road books publishers
Ik denk dat ik voor de meeste onder jullie, nu veel te ver ben gegaan :-[.... ;D ;D
-
Ik denk dat ik voor de meeste onder jullie, nu veel te ver ben gegaan :-[.... ;D ;D
Haha, misschien wel, maar ik vind het wel een leuk locje! Als deze in het echt gereden had zou ik deze zo kopen als deze in model bestond!
-
Ik vind um wel schattig :)
Groet,
Michel
-
Een klein en koddig modelleke. :)
Eric.
-
Erg leuk verhaal om te lezen 8) Lok heeft wel iets weg van een trammetje. ;)
-
haha is een leuk loccie geworden met een mooi verhaal (y). Wat volgt er nu voor project na de bonsai 1300 Bob.
Mvg, Johan.
-
Het gaf mij een idee voor een diesel 1300.
iets verhoogd dak, en besteld eind jaren 50 beginjaren 60 ivm de falende 2600. Valt dus prima in de serie 2650 ;D
Maar de bouw duurt denk ik nog wel even. Nog steeds een mooie lok, de 1300 :D
Groet,
Michel
-
Die enkele stroomafnemer is dit iets in de aard van deze hier?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM5512.jpg)
Heeft zo te zien een beetje weg van de NMBS verise van de 25 of eventueel de type 16 E-loc.
Eric. :)
-
Die zijn alleen geschikt voor de 913 + 907 ;)
Wat volgt er nu voor project na de bonsai 1300 Bob.
Een locomotief die minder ongeloofwaardig zal zijn ;)
Het gaf mij een idee voor een diesel 1300.
iets verhoogd dak, en besteld eind jaren 50 beginjaren 60 ivm de falende 2600. Valt dus prima in de serie 2650 ;D
Werkspoor is daadwerkelijk bezig geweest met een vervanger van de NS 2600.
Die leek heel veel op de bekende Bolle Neus.
Maar dan is een 1300 geen goed uitgangspunt.
-
voor zover de werkelijkheid en Werkspoor,
maar ondertussen zat Alsthom ook niet stil, ze hadden al leuke deals gemaakt met de NS getuige de 2400, 1100, 1300. Bleken allen betrouwbaar, dus wat lette ze om een nieuwe diesel te ontwikkelen? :D
Dus Alsthom zag het debacle met de 2600 en had al voorbereidende gesprekken gevoerd met de directie van de NS. En als studie model hadden ze reeds een CoCo Diesel ontwikkeld, op basis van een CC7100. ;D
(de BB7200 (NS 1600) heeft een gelijkende dieselzuster CC 72000, dus waarom niet met de CC 7100?)
groet,
Michel
-
Uiteraard kan je iets maken (vooral doen (y)) met Alsthom als uitgangspunt.
Is er niets Frans wat je als voorbeeld kan gebruiken?
Ook een uitdaging om van de NS 1600 een dieselversie te maken.
De cc 72000 is idd een mooi voorbeeld, alleen jammer dat dat een zes asser is.
(http://home.tiscali.nl/dollyscavia/sncf7.jpg)
(eigen foto)
-
Waarom is dat jammer?
Mij lijkt het een heel leuk uitgangspunt. Zeker als je TEE versie gebruikt dat waren meerspaningsloks.
Papierbouwer
-
Ik dacht aan een pure dieselversie van de NS 1600.
-
Die zijn alleen geschikt voor de 913 + 907 ;)
In de tekst staat dat er 10 gebouwd zijn. Hoe verklaren we het nummer 913? ;D ;D
-
De eerste 4 waren prototypes waarvan de eerste 3 technisch te veel afweken van het 4de prototype de 904.
De eerste 3 zijn toen uiteindelijk verkocht aan de spoorwegen van Molvanië (http://www.molvania.com/) waar ze ingezet werden in het voorstad verkeer van Lutenblag (de hoofdstad).
Het spoorwegmuseum van Molvanië heeft trouwens plannen om 1 van deze 3 op te nemen in de collectie nadat ze (als het mee zit) uit dienst gaan in 2025.
Deze serie heeft daar als code/nummering SP1101,SP1102, & SP1103.
-
Ik dacht aan een pure dieselversie van de NS 1600.
oh nou snap ik het. Dus daarom jammer dat het een 6 asser is.
Papierbouwer
-
In de tekst staat dat er 10 gebouwd zijn. Hoe verklaren we het nummer 913? ;D ;D
Dat was toch na de mid-life verbouwing gebeurt omdat de serie toen nog al grote verschillen had?
-
Door een fout in de constructie van de eerste 3 prototype bleek dat ze alleen geschikt waren voor het bovenleidingsysteem van 25 kV.
De werkplaats van de spoorwegen van Molvanië heeft deze lokjes uiteindelijk omgebouwd naar diesel toen bleek dat het grote elektrificatieplan (weer) uitgesteld was naar 2025.
-
Jammer dat de plaatjes weg zijn, maar ik kwam deze tegen. Een bonsai 103!
(http://www.9-mm.ch/draisine_3.jpg)
Bron: 9mm.ch (http://www.9-mm.ch/9-mm_eigenbau_007.htm)
Dit bracht mij gelijk tot dit topic, de Bonsai 1300, ofte wel de rangeerlokserie 900 van de NS
(http://www.nicospilt.com/anderen/BR20110700_NS900.JPG)
Bron: Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/index_Constructies.htm)
Waarvan Bob ooit een model van gebouwd heeft:
(http://www.nicospilt.com/anderen/BR20110700_NS900_model.JPG)
Bron: Nico Spilt (http://www.nicospilt.com/index_Constructies.htm)
Omdat de foto's uit de beginpost weg zijn, heb ik deze weer even opgezocht bij de site van Nico Spilt.
Groet,
Michel
-
Buurman en Buurman hadden een exemplaar ontdekt in Molvanië.
Wel al gestript, maar nog niet afgebouwd.
Het leggen van de eerste stukken rails was al bijna fataal in de verstandhouding.
Ronald Visser
(ze staan permanent in Miniworld met en andere loc. A je to)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09157a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC09157a.jpg)