BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hannes op 18 juni 2011, 17:34:19
-
Momenteel ben ik bezig met een nieuwe baan en daarin heb ik een crossover gecreerd. Niet een uit 1 stuk, maar 1tje van 4 losse wissels en een kruising. Deze kruising heb ik volledig geïsoleerd van de wissels gelegd. VOlgens mij is het principe dan volledig gelijk aan een peco crossover.
Ik heb daarom ook gezocht op deze site en op internet, maar het is mij nog niet geheel duidelijk hoe een en ander aan te sluiten. In principe wil ik zo min mogelijk schakelaars gebruiken, maar aangezien ik de schakelaars nog moet aanschaffen sta ik open voor suggesties. De enige voorwaarde is dat ik de wissels schakel met conrad wissel motoren. De werking van deze motoren begrijp ik volledig. Ze kunnen een puntstuk polariseren, maar volgens mij is dat bij de wissels niet nodig omdat deze al intern (vanaf fabriek) zijn voorzien van polarisatie. Ik rij trouwens dcc digitaal.
Wat ik veel lees is dat de wissel geschakeld wordt met 1 schakelaar. Dat kan natuurlijk, allemaal rechtdoor,of allemaal afbuigend. Echter wat ik dan niet begrijp is hoe de kruising (zie rood in plaatje) gepolariseerd moet worden. Als alle wissels namelijk op afbuigend staan, dan ontstaat hier, mits niet geisoleerd, direct sluiting.
(http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/pecocrossover.jpg)
http://i121.photobucket.com/albums/o223/Aghderuiter/pecocrossover.jpg
Nu had ik zelf het volgende in gedachten:
1 schakelaar om de wissels A en D te schakelen. Deze schakelt ook de puntstukken.
1 schakelaar om de wissels B en C te schakelen.
Beide schakelaars mogen echter niet afbuigend staan, want in dat geval krijg je sluiting als er van B naar C gereden wordt.
Een andere oplossing is:
1 schakelaar voor het schakelen van alle wissels, allemaal rechtdoor of allemaal afbuigend.
1 schakelaar (Dubbel polige, aan/aan) voor het sturen van de rode puntstukken.
Nog steeds niet ideaal.
Peco levert zelf een 4pdt schakelaar, maar daar los je volgens mij het probleem met de rode puntstukken niet op.
Het enige wat ik me verder nog kan bedenken is een aan/aan/aan schakelaar, maar of zoiets bestaat en of dat dan ook werkt weet ik niet.
Wellicht dat iemand nog hele goede ideeen heeft?
Alvast bedankt.
-
zonder het als heel goed idee te positioneren:
een driestanden schakelaar,
1) alles rechtdoor
2) a-d afbuigen, b,c rechtdoor
3) b-c afbuiten, a-d rechtdoor
maar als je er dan fout in rijdt heb je ook sluiting
is er iets meet een keerlus schakeling te klussen, dat je polariseert als er en trein aankomt?
fred
-
Dat kan natuurlijk, allemaal rechtdoor,of allemaal afbuigend.
Allemaal afbuigend gaat niet, om de reden die je zelf al noemt. En dat moet je ook niet willen, in het grootbedrijf doen ze dat ook niet.
Het enige wat ik me verder nog kan bedenken is een aan/aan/aan schakelaar, maar of zoiets bestaat en of dat dan ook werkt weet ik niet.
Dat bestaat, en kan ook werken. Meestal kom je dan bij een draaischakelaar terecht. Die zal dan meerpolig moeten zijn, twee maal voor de wisselmotoren, en dan nog 4 voor de puntstukken.
Een andere optie is een enkelpolige aan/uit/aan schakelaar. Achter elke aan-stand zet je dan een relais om het aantal contacten te vermeerderen.
-
Ik zag op het "buur"forum een tijdje geleden over het aansluiten van een PECO crossover een verhaaltje en dat verwees naar hier (http://fantasia.nordkappe.nl/peco_aansluiten.html). Misschien helpt dat wat.