BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Derksen op 17 juni 2011, 22:35:08
-
Hallo,
Ik heb een Electrotren NS 1300, nu hoorde ik tijdens het rijden een tik en bij nader onderzoek blijkt dat er een as is met tandwieltje die stuk is, Kan iemand mij vertellen waar ik die eventueel het beste zou kunnen bestellen.
Mvg Ruud
-
Moet ik morgen even navragen. Ik heb er toevallig net 3 laten herstellen.
-
Chris,
Als ik even mag aanhaken in dit topic: naar het antwoord ben ik benieuwd. Heb al maanden AC assen van de 1300 in bestelling bij Overbeek mede ook door afbreken tandwiel. Volgens mij passen die van de Riva 1300 ook maar ook die zijn niet leverbaar.
Ben benieuwd of het jou lukt.
Gr, Ben.
-
In mei hetzelfde gehad, mailtje overbeek, binnen een week binnen. (gelijkstroom)
-
Klopt.
Dus ook wij hebben de tandwielen gewoon kunnen bestellen bij Overbeek, en is het gerepareerd.
(dus gewoon een riva tandwiel)
Ik dacht dat het op een andere manier was opgelost.
-
Bedankt voor de informatie. Maar als ik het zo hoor moet ik daar dan uit begrijpen dat het een veel voorkomend probleem is bij de Electrotren.
-
Nou, dat is het vreemde, alleen bij de turkooise tot nu toe.
-
Dan nu ook bij de geel/grijs uitvoering en het ding heeft bijna niet gereden. Chris jij zegt " Ik heb er toevallig net 3 laten herstellen". bedoel je uit een en dezelfde loc of uit drie verschillende en als het drie verschillende loc's betreft, is het dan steeds op de zelfde as (daar waar de wielen zonder slipbandjes op zitten) of op verschillende asjes en laat je die herstellen of doe je het zelf.
-
Chris hoe kan ik een bestelling plaatsen bij Overbeek, ik heb er twee keer een mailtje naar toe gestuurd maar er komt geen reactie van die kant. Is daar een andere methode voor ???
Ruud
-
die van mij is de blauwe 1307. waar het bij gebeurd was.
-
Johnny, al een tandwieltje kunnen bestellen
-
Ben,
Ik heb bericht gehad van Overbeek dat wat Electrotren betreft zij inderdaad niets meer hebben en van Rivarossi staat het een en ander in bestelling dus dat is nog even wachten.
Bij deze even een vraag aan hen die de Eletrotren 1300 hebben ongeacht de kleur en waarvan de tandwieltjes stuk zijn geweest, wat zijn de ervaringen, welke gaan het meeste stuk die op de asjes met de wielen of ook andere tandwieltjes.
Mvg Ruud
-
Johnny, al een tandwieltje kunnen bestellen
een maand terug, rijd er al mee rond.
-
Maar welke was bij jouw stuk?
-
het middelste van een draaistel.
-
Ik heb bericht gehad van Overbeek dat wat Electrotren betreft zij inderdaad niets meer hebben en van Rivarossi staat het een en ander in bestelling dus dat is nog even wachten.
Bedankt. Heb inmiddels een mail met dezelfde strekking.
Gr, Ben.
-
Ik heb een turquoise en een blauwe, nagenoeg niet mee gereden maar totaal zeker 3 van de 4 tandwielen gebroken.
Het gaat om de middelste as.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/P8120031.jpg)
Zijn deze nu bij Rivarossi te bestellen? , gaat het dan alleen om het tandwiel of het complete wiel? en is er een bestelnr. van?
Graag zou ik horen of ze dus nog ergens te krijgen zijn, de berichten hierboven geven echter niet veel hoop.
Groet Stephan.
-
Inmiddels een berichtje naar Overbeek gestuurd, ik wacht af.
Er blijkt bij de turquoise ook een voorwiel met een defect tandwiel bij te zitten, dus van de wielen zonder bandjes zijn van 2 locomotieven de helft gebroken en ik ben bang dat ze op en duur allemaal gaan.
Is er nog niemand met een defecte Rivarossi?, als je rijdt hoor je een dreunend geluid alsof er een steentje op een wiel zit.
Het lijkt mij dat die tandwielen van dezelfde kunststof zijn.
Stephan.
-
Apart dat ze breken, misschien is het een idee een 1309 voor weinig te kopen en die te kanabaliseren en de resterende onderdelen te verkopen ?
Ik heb het sterke vermoeden dat je goedkoper uit bent als via Overbeek.
Mocht je dit onverhoopt doen:
Ik neem dan direct voor een net bedrag de panto's van je over, mits het een 1309 is :)
Ik weet ook nog wel iemand voor de sluitseinijzers :)
Gr. Remco.
-
Stephan,
Is gewoon een fabrieksfout van Electrotren en daar hoef je ook niets meer van te verwachten dat merk bestaat niet meer zo heeft men mij verteld en Rivarossi zou dat hebben overgenomen en die bestel je dan ook bij Rivarossi via overbeek die van mij staan trouwens al tijdje in bestelling want zelfs Overbeek heeft het momenteel niet op vooraad en het wordt een wielset ( 6 stuks) met bestelnummer HR2251/35 als je gelijkstroom rijdt tenminste dat zijn de wielen met as en tandwiel ( precies zoals op jouw foto staat). En ik denk dat je ook beter uit bent met een set dan heb je wat reserve want ik ben bang dat dit een uitstervend ras is oftewel de kans is groot dat je binnekort daar niets meer van kan bestellen. Zit je daar met een mooie loc maar met tandloze versnellingbak ;D kan je hem alleen nog als dummie mee laten rijden.
Ruud
-
Rivarossi heeft niets overgeomen. Electrotren is onderdeel van de Honrby groep geworden net zoals eerder Lima die alweer eerder Rivarossi had overgenomen. Dat zijn nu allemaal merknamen en meer ook niet. De merknaam Electrotren wordt in Spanje nog gebruikt.
Electrotren had dus die 1300 en de Franse CC7100, gebaseerd op de Spaanse variant, en al die varianten worden tegenwoordig door Hornby in verschillende landen onder verschillende merknamen verkocht. De wielstellen worden dus voorlopig nog wel geproduceerd, maar in Nederland kun je die dan alleen als Rivarossi-onderdelen bestellen. Vooropgesteld dat Overbeek een partijtje te pakken kan/wil krijgen.
-
De merknaam Electrotren wordt in Spanje nog gebruikt.
En niet alleen daar. Electrotren produceert ook nog steeds onder eigen naam modellen voor de Scandinavische landen en voor Duitsland. Voor dat laatste land was er zelfs een aparte noviteiten-folder.
mvg,
Gert
-
Henk,
Ik heb anders van Overbeek een schema of onderdelenlijst toegestuurd gekregen maar daar staat Rivarossi en niet Electrotren boven. Maar stel dat die wielstellen voorlopig nog wel geproduceerd worden maar dat Overbeek dat niet kan/wil bestellen of aankomen bij wie zou je ze dan kunnen bestellen bij Hornby?
Ruud
-
We zullen wel zien waar het op uitloopt.
Intussen heb ikzelf wat geprobeerd door de boel goed te ontvetten en het te lijmen met secondelijm.
Omdat het tandwiel erg strak op het geribbelde gedeelte van de as zit en ik bang ben dat hij daardoor gewoon weer opengebogen wordt, verschuif ik het tandwieltje naar de andere kant.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/wielElectrotren.jpg)
Op de plaats van de cirkel maak ik met een rond vijltje het asje rondom ruw, plaats daar het tandwiel, beetje secondelijm en laat het met een knijper erop drogen.
Ondanks dat secondelijm eigenlijk niet op het kunststof hecht zit het goed vast.
De loc heeft er een paar meter mee gereden maar omdat ik vandaag weg was heb ik het nog niet langdurig kunnen testen.
Volgens mij is er ook lijm voor moeilijke kunststoffen, dat is dan ook een mogelijkheid.
Stephan.
-
Dat eerste heb ik ook geprobeerd dus op de zelfde plaats als waar hij zat (op de ribbeltjes) en het zag er goed uit maar ging toch niet ,maar zo als jij het wilt doen zou het misschien kunnen daar heb ik niet aan gedacht je heb trouwens seconden lijm dat zowel op kunstof als metaal houd die had ik er speciaal voor gekocht. En anders word het Olba industrielijm daar schijn je veel mee te kunnen lijmen. Het zit zo strak op de as dat daar volgens mij ook het probleem zit.
Ruud
-
Ik heb hierover even een totale vraag, iedereen die gebroken tandwielen heeft, rijden jullie ook digitaal?
Waarom deze vraag, ik vind dat als je digitaal rijd de 1300-en veel sterker lijken als analoog, mijn 1309 begint ook al te kraken, nu heb ik voor de grap de last regeling omlaag gezet en dan is dat over.
-
Johnny,
Bij mij was hij nog analoog en hij had nog geen 3 rondjes gereden dus eigenlijk nieuw uit doos.
Ruud
-
Jammer, blijft wel dat die dingen veel trekkracht hebben, maar buiten dat als consument moet je na zoveel jaar onderdelen kunnen krijgen, en al heeft hornby het overgenomen, dan ook deze verantwoording.
-
Ja en misschien is dat zelfs wel wettelijk aleen in de pratijk gaat het vaak anders. Trouwens ik kom geregeld bij een treinenwinkel in Arnhem en daar staat de Electrotren 1300 nog nieuw in de vitrine.
-
Electrotren brengt anders wel de Spaanse variant uit en volgens de Railhobby zijn de technische specificaties in vergelijking met de Nederlandse uitvoering ongewijzigd.
-
daarom snap ik de problemen niet met het krijgen van onderdelen en ik hoop voor hen die nu nog een Electrotren 1300 kopen dat ze iets aan de tandwieltjes hebben gedaan.
-
Hornby heeft het afgelopen jaar problemen gehad met haar "supply chain", in het bijzonder bij Sanda Kan, hun grootste Chinese leverancier, en bij hun Europese modellen:
"The result for the year was impacted negatively by two factors. Firstly our largest
supplier in China failed to meet our product supply requirements, primarily as a result
of implementing an Enterprise Resource Planning (ERP) system during the early part
of our financial year, causing substantial short term disruption to our supplies.
Whilst supplies improved during the year, it was not possible to recover the backlog.
Supplies to our European subsidiaries were particularly badly affected."
Dit is te vinden op de Hornby website onder annual report 2011:
http://www.hornby.com/investor-relations/-1/annual-reports/ (http://www.hornby.com/investor-relations/-1/annual-reports/)
Misschien heeft het daarmee te maken.
Leen.
-
Eigen schuld dus; moeten ze maar geen ERP implementeren, wat het ook mag betekenen.
Maar goed, ik heb goed nieuws en goed nieuws en iets minder, zeg maar nou zo zo nieuws.
Het nou zo zo (beide handen lichtjes heen en weer draaien) nieuws is dat er nog een tandwieltje stuk is, dus van één lok de helft stuk.
Het goede nieuws is dat de door mij gerepareerde tandwieltjes goed blijven.
En het goede nieuws is dat ik na het sturen van de mail met daarin het onderdeelnummer, de hoeveelheid asjes en de art.nrs./kleur loc (ivm de turquoise wielen van de turquoise lok) niets meer had vernomen maar er vandaag een pakje in de bus lag met daarin de gevraagde wielen (tegen een mijns inziens redelijke vergoeding).
Goede service van de firma Overbeek.
Groeten Stephan.
-
(y) post zegels zeker? (y)
-
Yep.
-
Ik weet dat dit draadje al wat ouder is, maar ik heb een relevante vraag:
Ook mijn Electrotren 1302 in turquoise is gaan ratelen, ondanks amper 20 meter op een testbaantje te hebben gereden. Bij een testrit vorige week viel het ratlende geluid mij voor het eerst op. Het model heb ik een jaar of vier geleden nieuw in doos gekocht en heeft bij gebrek aan baan vooral in de vitrine gestaan, maar ook hier blijkt na inspectie sprake van een probleem met het kunststof van de tandwielen. Vervanging van de wielsets is echter een probleem geworden, want inmiddels blijkt na e-mailverkeer met Overbeek dat er geen turquoise wielsets meer leverbaar zijn (bron: Overbeek, datum e-mail februari 2012). Hm, dat wordt dus een uitdaging.
Nu kan ik wel wat zwarte wielen van de geel/grijze Rivarossi-klonen bestellen, maar weet iemand of deze asjes ook in de oudere turquoise en blauwe edities van de NS 1300 passen? Mij lijkt van wel, maar je weet 't soms nooit met die modelspoorfabrikanten... ;D
Groeten, Geoffrey
PS: ik heb kennelijk een nieuwe 8) nodig, want al op de eerste pagina van dit draadje is terug te vinden dat Rivarossi-onderdelen ook te gebruiken zijn in de Electrotren-locs. Misschien lukt het me om op een asje met turquoise wielen een nieuw tandwieltje te plaatsen. Is hiervoor een assentrekker nodig of kan ik een wiel op een andere (eenvoudige) manier van het asje af krijgen?
-
Aangezien draaistel en wielen eigenlijk toch niet turkoois maar lichtgrijs horen te zijn (zoals de Roco 1100) zou de demontage- en vervangactie een mooie gelegenheid kunnen zijn voor een pimpbeurtje ;)
-
Hoi Geoffrey:
Ik ben ooit eens een draadje begonnen over het vervangen van de kunststof tandwieltjes door messing-exemplaren ( in Duitsland; fantastisch! ); ik zal eens terugzoeken en vermelden! :)
groet,Bierwagen
-
Al gevonden!!
Zie onderdeel "Modeltreinproblemen". Pagina 9 "" laatste bericht door Bierwagen 26 februari 2011""Aandrijving Lima CISALPIN GOTTARDO" In dat draadje heeft Swiss-Jan mij het idee van een Duitse site aan de hand gedaan. Ik heb daar de Zahnrader van de Cisalpin EN van de Electrotren Turquoise 1300 naar toe gestuurd. Eerlijk gezegd een beetje bevreesd, dat ik ze nooit meer terug zou zien. Welnu; binnen 10 dagen terug; kosten ca EUR 65,00 voor 4 wielstellen, compleet gerenoveerd met messing tandwielen; heel fraai. en het rijdt allemaal weer FANTASTISCH! Ik geef geen garantie, maarrrrr.. ik heb het aangedurfd.
www.APC-miniaturmodell.de
Succes (y)
groet,
Bierwagen
-
Helaas heb ik ook moeten vaststellen dat er een tandwiel is gescheurd.
Na het lezen van dit draadje mijn blauwe NS1300 voor het eerst laten rijden maar na enige tijd het ratelend geluid iut het wielstel.
Deze geopend en het tandwieltje zit los op de as en gescheurd.
Is er al een oplossing hiervoor buiten de reparatie van de Firma APC.
Het mooiste zou zijn dat je losse tandwielen zou kunnen kopen .
wil.
-
Als je weet welk tandwieltje je moet hebben, kun je misschien hier (http://www.lemo-solar.de/shop/modellbautechnik.php) wel terecht.
-
Zo even in de rommel bak gekeken ,rechts het defecte kunststof tandwiel en daar onder het mogelijk vervang tandwiel.
Even passen en meten,zal de juiste maten en tanden wel in dit draadje plaatsen.
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/tandwielen.jpg)
-
Iedereen bedankt voor zover!
Ik heb net m'n turquoise 1300 een rondje over de testbaan laten gaan en het zag er niet goed uit. De loc bleef meerdere keren 'steken' ondanks dat ik de rijregelaar half open had staan. Tevens klikkende geluiden van onder de kap.
Ik ga dan ook een setje vervangende assen bestellen bij Overbeek (de nieuwe met zwarte wielen voor de Rivarossi 1300, dat schijnt te passen) en dan vis ik later wel uit of ik nog wat met die turquoise asjes kan. Zo'n messing oplossing bevalt me wel, lekker degelijk.
Echter: hoe makkelijk zijn de assen van een Electrotren 1300 te vervangen? Ik zie een soort deksels onder de draaistellen, waarin schroefjes gemonteerd zitten. Kan ik vanaf de onderkant de assen vervangen of moet de hele aandrijving uit elkaar?
Groeten, Geoffrey
(die met de dag een grotere afkeer van z'n 1300 begint te krijgen - lijkt voor geen meter op een 1300 èn nog kuren ook! Ik koester mijn Lima 1310...)
-
Echter: hoe makkelijk zijn de assen van een Electrotren 1300 te vervangen? Ik zie een soort deksels onder de draaistellen, waarin schroefjes gemonteerd zitten. Kan ik vanaf de onderkant de assen vervangen of moet de hele aandrijving uit elkaar?
Kan van onderaf. Schroefjes losdraaien en bodem eruit klikken met een dunne schroevendraaier.
Gr, Ben.
-
Mooi, dat klinkt goed! Bedankt voor de hulp!
Gr. Geoffrey
-
Wielset toch nog kunnen bestellen bij de Firma overbeek , binnen 3 dagen alles geregeld via mail.
Hoef mijn eigen twee tandwielen dus niet te gebruiken , heb er nu 6 stuks compleet.
wil.
(http://i129.photobucket.com/albums/p225/willem2222/wielset.jpg)
-
Ik heb ook een dergelijk setje bij Overbeek in bestelling staan, zal dus wel na het weekeinde komen. Met wat mazzel snort m'n 1300 weer met een sleep Plan D over de testbaan ergens volgende week. Zal blij zijn als 't ding het weer doet.
Groeten, Geoff
-
Hmmm, lijkt dus een algemeen probleem te zijn van Hornby-china. Want enkele weken geleden ging van mijn V300 van Hornby-Lima ook ineens een tandwiel in twee stukken.....ik vrees alleen dat vervanging hiervan heel wat moeilijker zal gaan....
-
Vandaag lagen mijn nieuwe asjes in de bus, dezelfde als hierboven in dit draadje afgebeeld. Montage was erg simpel: per draaistel twee schroefjes los en met een schroevendraaier het deksel loswippen. Oude asjes eruit, nieuwe erin. Wel viel me op dat mijn 1302 droop van het vet, dus heb ik de nieuwe assen niet ingevet, er zat nog genoeg in de andere tandwielen. Verder leken er barstjes te zijn ontstaan bij de schroefgaten van de deksels, dus ook dit plastic lijkt niet van geweldige kwaliteit. Maar goed, mijn 1302 rijdt weer, dus voorlopig laat ik het hierbij.
Ik heb de turquoise assen bewaard voor toekomstige reparatie, je weet maar nooit...
Groeten, Geoffrey
-
Ook hier iemand de klos met een turkoois exemplaar. Hoeveel kost een setje nieuwe assen bij Overbeek (ongeveer)?
-
December 2011 heb ik 50 postzegels nr.1 betaald voor 2 sets HR2251/35 DC assen (12 assen dus).
Gr, Ben.
edit: niet helemaal volledig, bij die bestelling zaten ook 2 setjes tandwielen bij.
-
Dank. Ik was voor 34 (+1) postzegels uit de brand. Hij rijdt weer als vanouds (y). Ben alleen benieuwd of deze wielen/assen het wel langer uithouden ???
-
Ik had laatste week ook last van twee gebroken tandwielen op de middelste assen van het draaistel van de blauwe 1301... :-\
Gelukkig nog genoeg niet gebruikte 1300en assen in huis met ASBs. het wiel en het tandwiel af getrekd en vernieuwend door een rood tandwiel uit het benoemde setje...
Nu hopen, dat het bij de rode tandwiel niet meer gebeurt...
Groet
bernd
-
Helaas kom ik er zojuist achter dat bij mijn turkooise 1300 drie tandwielen op de aandrijfassen gescheurd zijn.
En ik heb nog nog drie 1300-en in de kast liggen met mogelijk dit probleem.
Complete wielset wordt een duur geintje en voor de turkooise zijn ze niet leverbaar.
Weet iemand waar ik aan vervangende tandwielen kan komen?
Matthijs
-
Matthijs,
Kijk even bij dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56392.0, hier gaat het om een Liliput 3500.
Bij de genoemde leverancier in Polen kan je voor weinig tandwielen bestellen.
Op mijn 3500 werkt het perfect.
Mark
-
Matthijs,
Kijk even bij dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56392.0, hier gaat het om een Liliput 3500.
Bij de genoemde leverancier in Polen kan je voor weinig tandwielen bestellen.
Op mijn 3500 werkt het perfect.
Mark
Dank voor de tip, een hele mooie site.
Echter valt ook dit wat duur uit voor een paar tandwielen.
Dus ik ben verder gaan zoeken en heb in China wat besteld.
Voor de geïnteresseerden die de maten van de tandwielen willen weten, volgens mij is dat:
Modulus: 0.6
Tanden: 10
Asmaat 2mm
(Update later: maten klopten niet, vandaar doorgestreept)
-
Waar in China ? En de kwaliteit ?
Wiebe
-
Ik dacht laat ik ook eens kijken hoe het met mijn Electrotren 1300en is die al jaren in de kast liggen te wachten en nog nooit hebben gereden. Het lijkt niet best te zijn, bij de turquoise versie zijn de openingen voor de schroefjes om het afdekplaatje van de tandwielkast te monteren allemaal gescheurd / verrot. De tandwielen zijn nog heel, logisch want er is nog nooit mee gereden. De tandwielen zwemmen in de olie en vraag me af of dat spul niet de boosdoener is. Nog meer mensen die dit geconstateerd hebben ?
-
Die locs van Liliput hadden of hebben hetzelfde probleem! Ligt aan het plastic. Dat kan niet tegen olie. Je moet dus met siliconenolie of spray oliën. Bij de zogenaamde 1 euro shops kun je van die siliconenolie krijgen.
-
Ik geloof niet dat het aan de olie ligt. Die tandwielen zijn van PE of PP en dat moet tegen olie kunnen. Als het aan de olie lag zou er niet één enkele scheur in komen, maar zouden ze helemaal verbrokkelen.
De tandwielen scheuren omdat ze met een te zware passing op de as zijn geperst. Heeft ook niet te maken met wel of niet gereden hebben. Ze scheuren niet allemaal dus je kunt geluk hebben.
-
Ik heb al mijn Electrotrens maar even van het vet ontdaan. Opvallend is dat ze een ander type vet gebruiken bij de blauwe met vignet en de grijs-gele (witte spul). Bij dat witte spul hadden ze waarschijnlijk het idee dat het om conserveringsmiddel ging, niet normaal hoeveel ze gebruikt hebben, de grijs-gele loc lag gewoon in het vet te drijven.
De Tandwielen lijken allemaal in orde maar de gaatjes van de tandwielkast + deksel van de turquoise versie zijn allemaal kapot. De schroefjes hebben de gaatjes kapot gedraaid. Kan me bijna niet voorstellen dat dat alleen bij mij zo is.
-
de gaatjes van de tandwielkast + deksel van de turquoise versie zijn allemaal kapot. De schroefjes hebben de gaatjes kapot gedraaid. Kan me bijna niet voorstellen dat dat alleen bij mij zo is.
Nee, is ook bij mijn turquoise het geval, én bij de SNCF CC waarvan ik het onderstel heb gebruikt om mijn 1300 weer rijvaardig te maken. Kwestie van veel te strak aangedraaide schroefjes waardoor nadat de weekmakers uit het plastic getrokken zijn, de boel breekt. Ongeacht gebruik.
-
Ik heb een poosje geleden een tukooise Electrotren 1300 geërfd en vorige week eens uit de doos gehaald (prachtloc) en op een testspoor gezet. Heb m nog niet uit elkaar gehaald maar aan het ratelende geluid en het schokken van een van de draaistellen te zien en horen vermoed ik dankzij dit draadje wat er precies loos is met mijn 1300.
-
Waar in China ? En de kwaliteit ?
Wiebe
Bij een verkoper van Alixpress. Het materiaal is POM volgens de koper, dus zeer geschikt voor tandwielen.
Het is wel altijd de vraag of die verkopers ook daadwerkelijk weten waar ze het over hebben.
Ik heb ze nog niet binnen, dus over de kwaliteit kan ik op dit moment nog niets zeggen.
-
Dank, zal eens zoeken.
Wiebe
-
Beste forumlezer,
Heb originele tandwielen via handel o.a. MTE besteld maar tot vandaag geen resultaat.
Ik wil ze nu bij de Poolse firma Swierzowa bestellen maar daar moet ik de maten voor opgeven. Heeft iemand voor mij de juiste maten.
Ik had deze firma een exemplaar opgestuurd om voor twee 1300-en de trandwielen te maken maar geen reactie en herinnerings- mail wordt niet beantwoord.
Groet,
Coen.
-
via ander clublid in het Bollenspoor een tip gekregen: tandwiel Conrad nr 518405 10 tands boorgat 1,9 tandwieltje door midden zagen om smaller te maken en dan polijsten om de bramen te verwijderen. dit tandwieltje als vervanger gebruiken zakje 10 stuks minder dan eur 2-- alleen verzendkosten komen er nog bij. Blijkt prima te werken.!
-
Er blijken twee topics te zijn waar dit probleem wordt behandeld. Op het ander topic had ik al gemeld dat ik de Gemodificeerde Conrad tandwielen heb gebruikt en mijn 1300-en rijden weer prima.
Coen.