BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: stomer2010 op 08 juni 2011, 17:03:15
-
Trein rijdt weer tussen Maastricht en Lanaken
Voor het eerst in jaren is er een trein over de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken gereden.
De oude lijn is anderhalf jaar geleden opgeknapt, maar treinverkeer is er tot woensdag niet geweest. De trein is afkomstig uit Aken en rijdt via Maastricht naar Lanaken. Daar wordt de trein donderdag geladen met 1200 ton zand. Vrijdag vertrekt de trein met 22 wagons naar Roemenië. De oude spoorlijn is bijna 20 jaar niet in gebruik geweest.
-
Dat vraagt om foto's!
-
precies, maar ik heb er geen misschien iemand anders?
-
ik zal proberen morgen of vrijdag even te gaan kijken en wat plaatjes schieten.
@stomer2010: waar heb je dit nieuws vandaan?
groet,
Mario
-
l1 teletekst.
-
Heren,
Ik zat even op google maps te kijken waar Lanaken ligt. Nu zie ik dat het lijntje tot de grens loopt en daar stopt. Is dat zo?
Marius.
-
Zet Google Earth dan maar eens op de satelliet-stand.
mvg,
Gert
-
Enkele foto's zijn op de Flickr van Maarten Schoubben te vinden:
http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812114245/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812114245/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812131323/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812131323/in/photostream)
http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812724040/in/photostream (http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812724040/in/photostream)
-
Heren,
Ik zat even op google maps te kijken waar Lanaken ligt. Nu zie ik dat het lijntje tot de grens loopt en daar stopt. Is dat zo?
Nee, het spoor stopt daar niet. dat lijkt alleen maar zo door de vele begroeiing, kijk maar eens hier (http://doodspoor.arthurkamminga.nl/lanaken.php?page=7).
-
Een foto van donderdag ochtend.
Heden geen lok te zien :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT3595_1.jpg) (https://picasaweb.google.com/lh/photo/OYnyVzTqkMzycIgv1N0wwA?feat=directlink)
En hier nog wat meer (https://picasaweb.google.com/mario.beekwilder/MaastrichtLanakerveld?feat=directlink), de laatste 12 zijn van donderdag, maar allemaal zonder lok.
-
De trein wordt in de loop van de ochtend weer opgehaald door Captrain ;)
-
kijk maar eens hier (http://doodspoor.arthurkamminga.nl/lanaken.php?page=7).
Dank voor de link. Erg leuk om te lezen!
mvg,
Gert
-
Michael bedankt.
Heb jij "inside info", dat je dit zo precies weet?
Lanakerveld is vrij kort in de buurt - ~15min met de auto.
De volgende trein wil ik zeker wél plaatjes schieten, dus als je er weer van weet ... ;D
-
Eventjes iets overgenoemen van MSM-forum met wat meer foto's en info
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12720
Groeten Peter ;)
-
@Mario als je gewoon een beetje de fora in de gaten houdt had je het zelf ook kunnen weten. Rond 10 uur zou vandaag het vertrek moeten zijn.
-
En net kwam 'ie station Randwijck langs gedieseld.
Zo te lezen was ik niet de enige die er wat laat achterkwam.
Helaas heb ik niet de tijd om de diverse fora in de gaten te houden, ik denk zo dat "inside info" toch wel belangrijk is.
tot de volgende trein keer,
mario
-
Wat een raar sein bij die wissel.
-
Is een Belgisch dwergsein. Wat mij opvalt is het frisse kleurtje van
de brug over het sluisje 8)
Het is voor mij niet bepaald naast de deur, maar wil er wel eens
gaan spotten denk ik.
Mvg,
Tis
-
van www.railfan.nl
http://www.railfan.nl/foto/11895.htm
-
Spoorbrug in Maastricht wordt gesloopt: slechts 15 treinen na renovatie van 33 miljoen
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220125_95059272
Onthoud me van enig commentaar :angel:
-
Helaas betaal artikel.
-
Zie dan geen andere mogelijkheid dan deze kop uit de Limburger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/94EE5000-E1CF-4529-889C-24AEFFFCE6C8-61f128c8a731b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/94EE5000-E1CF-4529-889C-24AEFFFCE6C8-61f128c8a731b.jpg)
Naast de discussie over de verspilde 33 miljoen is het gebruik voor de beoogde tramlijn of fiets en wandel verbinding ook afgeschoten…
Als iemand kans ziet om op rechtmatige wijze het hele artikel te plaatsen….
-
Nee, die kans is er niet.
Iets met auteursrecht.. ;)
Je zou toestemming kunnen vragen voor publicatie.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Er is natuurlijk een tegenbeweging, maar ook deze achter een betaal muur:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220126_94398374
met bronvermelding mag je toch quoten? Dit is wat er staat wat je wel kunt lezen:
"De geplande sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht kan rekenen op weerstand.
Diverse raadsfracties zijn sceptisch en de PvdA-Tweede Kamerfractie stelt vragen aan staatssecretaris Vivianne Heijnen".
-
??? Vivianne Heijnen die was tot haar aanstelling als staatssecretaris toch wethouder en loco Burgemeester van Maastricht :angel:
-
Citaat uit artikel van Joost Philippens in De Limburger:
De spoorbrug over de Maas in Maastricht dateert uit 1957, na twintig inactieve jaren werd ze in 2010 grootscheeps opgeknapt. Ze moest de Sappifabrieken in Maastricht en Lanaken met elkaar verbinden. De papierfabrikant raakte enthousiast en stemde eind 1999 in met een rol als aanjager van het spoorproject. De gemeente Maastricht en de Nederlandse provincie Limburg haakten eveneens aan en het traject werd in 2011, na twintig jaar zonder treinen, heropend.
Het totale project kostte 33 miljoen euro, maar het werd een mislukking: er reden exact vijftien treinen (heen en terug geteld). In 2016 werd het debacle erkend en de brug gesloten. Daarna zou ze gebruikt worden voor de sneltram naar Hasselt, waardoor die toch bij het station zou eindigen. Maar Rijkswaterstaat protesteerde: dan kon de brug twintig keer per jaar te kort open voor schepen, en wel bij hoogwater.
Rijkswaterstaat is sowieso niet enthousiast, ze ziet de spoorbrug als een knelpunt op de vaarroute voor grote schepen. Dat zou opgelost kunnen worden door verhoging van het middenstuk (met de boogconstructie). Die optie is nu vervallen. Rijkswaterstaat wil dat de brug wordt gesloopt, verklaart ProRail, eigenaar van de spoorbrug. ProRail heeft een sloopvergunning aangevraagd bij de gemeente Maastricht. De raadsfractie van D66 voelt zich overvallen door het sloopplan. „We denken dat de spoorbrug bijvoorbeeld een belangrijke schakel kan worden in een snelle fietsverbinding van het station naar de wijken in het noordwesten van onze stad,” schrijft Harald Barendse. „Ook een functie als voetgangersbrug is wat ons betreft een mogelijkheid.” De gemeente moet nog antwoorden op de vragen van D66, maar feit is dat Maastricht in 2019 overwoog de brug te kopen om die te gebruiken als fiets/voetgangersbrug. Gert-Jan Krabbendam maakte toen meteen een voorbehoud. „We onderzoeken of dit de goede plek is voor een verbinding tussen Wyck en het centrum.” Het goederenspoor loopt aan de stadskant over het Sappi-terrein bij de Noorderbrug, terwijl een brug zuidelijker, in de buurt van het Landbouwbelang, directe aansluiting op het levendige Sphinxkwartier betekent.
Nu Maastricht de brug kennelijk niet gaat benutten, komt een oud plan op tafel: sloop.
-
kan iemand dat topic aanpassen naar (nieuws 2011 - 2022) of iets dergelijks?
-
Veranderd.
Reinout-als-moderator
-
Nu ook openbaar op NOS app of via deze link.
http://www.1limburg.nl/l/119522
-
En de verbijstering: https://nos.nl/artikel/2414716-verbijstering-in-maastricht-over-sloop-iconische-spoorbrug (https://nos.nl/artikel/2414716-verbijstering-in-maastricht-over-sloop-iconische-spoorbrug)
-
Citaat uit de Limburger: In overleg met de gemeente Maastricht heeft ProRail besloten even de druk van de ketel te halen. Op korte termijn wil de spoorbeheerder met gemeente, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan tafel om te bekijken of sloop van de uit 1865 daterende en niet meer in gebruik zijnde goederenspoorbrug de enige optie is. Aanleiding voor de pas op de plaats is de ophef die afgelopen week ontstond toen de sloopplannen bekend werden.
-
1865? 1957...
-
Tsja verwarrend. Als ik het goed heb begrepen is dit de eerste spoorbrug over rivier in Nederland. Gereed in 1865. Echter door het ongenode bezoek in de 40er jaren is de brug verwoest. De pijlers uit 1865 bleven intact waarop de huidige boog en hef uit 1957.