BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Derksen op 27 mei 2011, 19:30:43
-
Hallo,
Kan iemand mij helpen bij het volgende: Ik heb een lok die digitaal is voorbereid met een 8 polige NEM 652, Is het mogelijk om een ESU decoder met 6 polige stekker daarop aan te sluiten of zal dat nooit werken.
Mvg Ruud
-
ja als je de 6 polige stekker er af haalt en een 8 polige erop soldeert!
-
Maar kom ik dan geen twee draden te kort, want bij een 8 polige stekker zit aan alle pinnetjes een draad.
-
Het scheelt een blauwe en een groene draad. De groene draad is bedoeld voor een extra functie. Meestal is daar in de loc niks op aangesloten.
De blauwe draad is de gemeenschappelijke retourdraad voor alle functies. Daarvoor kun je ook één van de stroomafname polen gebruiken en dat gebeurt in locs met een zespolige aansluiting. In locs met een achtpolige aansluiting wordt de blauwe draad meestal wel gebruikt. Nu valt dat best op te lossen, maar ik weet niet hoe ver je kennis en vaardigheden gaan.
Om welke decoder en om welke loc gaat het?
-
Op een 8 polige stekker heb je volgende kleuren.
Rood, zwart, stroom afname decoder.
Oranje, grijs, voeding motor.
Geel en wit, verlichting voor achter.
Blauw, + voor verlichting indien noodzakelijk.
Groen voor F1 funktie.
Welke kleuren ontbreken op een 6 polige aansluiting?
Mogelijk zal dit wel werken, maar mis je de twee laatste funkties.
Johan.
-
ESU lokpilot v4 nem651:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nem651.jpg)
ESU lokpilot v4 nem652:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nem652_1.jpg)
kleuren die overeen komen gebruiken, de rest vrij laten. Heb je een stekker? Ik heb er nog wel een liggen. Die heb ik er af moeten halen om hem in een oude fl 1200 te zetten. Laat maar wat weten via PB.
-
Tot zo ver iedereen als vast bedankt voor de informatie. (y)
Henk hij moet in een Fleichmann lint, ik kan hem goedkoop overnemen, het type weet ik niet precies heb ik ook nog niet gevraagd omdat ik eerst wilde eerst weten of het wel kan, het was de bedoeling dat hij in een Fleischmann lok ingebouwd zou worden maar dat heeft hij nooit gedaan.
"ruudns" je hebt een Pb
Mvg Ruud
-
Bachmann heeft er een verloopkabeltje voor: "36-563 6-pin decoder socket with 8-pin plug".
Verkrijgbaar bij onder andere Hattons, www.ehattons.com (http://www.ehattons.com)...
Maar je kunt het dus ook zelf knutselen met een simpel connectortje!
-
Een simpel verloopkabeltje gaat niet werken bij de Lint. De Electronica van de Lint heeft de blauwe draad nodig.
Dan is het wel van belang om te weten om wat voor decoder het gaat Ruud. Bij sommige decoders kun je eenvoudig alsnog een blauwe draad aan de decoder solderen.
Maar als ik eerlijk ben. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken en ik weet niet wat de vraagprijs van de decoder is, maar ik krijg toch het idee dat je jezelf voor pakweg een tientje voordeel een hoop gedoe en een zeker risico op de hals haalt. Misschien toch maar beter een goede decoder in de winkel halen?
-
Een simpel verloopkabeltje gaat niet werken bij de Lint. De Electronica van de Lint heeft de blauwe draad nodig.
Een Lokpilot met een 6 polige stekker heeft een losse blauwe draad, dus dat is geen probleem.
Ik doe deze truck wel eens met een Lokpilot Micro, daar in sommige loks een 8 polige aansluting hebben, maar niet genoeg ruimte voor een standaard Lokpilot (Roco V60, V65)
Als je twijfelt tussen een normale Lokpilot met 6-polige stekker i.p.v. een 8-polige, dan zou ik het niet doen. Qua geld is er geen verschil tussen deze 2 varianten
-
Als je geen kans ziet om de blauwe draad uit de decoder te halen, dan kan je er zelf een maken met twee diodes.
Een diode van rood naar blauw, een diode van zwart naar blauw.
-
Ik ga even informeren om welke decoder het gaat
-
Even nagevraagd het gaat om de ESU 52613
-
Dat is de LokPilot 3 met zespolige stekker. LP3 is altijd hetzelfde, ongeacht de stekker. Je kunt er zonder meer een blauwe draad aan solderen. In de gebruiksaanwijzing staat een tekening vergelijkbaar met de tekening voor de LP4 die RuudNS hier liet zien. Het soldeereilandje voor de blauwe draad heet daar de common(+pole).
-
Let wel: als je dat doet, moet je de krimpkous isolatie gedeeltelijk verwijderen en vervalt je garantie. Tover dus gewoon een nieuwe blauw met de 2 diodes zoals karst en Klaas ook reeds beschreven.
-
Er zit toch geen garantie meer op dus daar loop ik geen risico mee. Maar Ruud wat betreft Een diode van rood naar blauw, en een diode van zwart naar blauw, het zal wel aan mij liggen maar als je geen blauwe draad hebt hoe kan je dit dan doen ???
-
gewoon zo, mbv 2 diodes bv 1N4148 vanaf rood en zwart (rails):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuwe_blauw.jpg)
succes.
-
....maar als je geen blauwe draad hebt hoe kan je dit dan doen ???
zoals Ruud laat zien ontstaat die blauwe draad vanzelf op het verbindingspunt van de diodes. ;D
-
Dacht eerst te vragen, van geeft dit geen kortsluiting.
Maar het klopt, enkel de + word doorgelaten.
Johan.
-
Nog even ter verduidelijking het principe van de voeding van een decoder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderschema4.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderschema4.gif (https://images.beneluxspoor.net/bnls/decoderschema4.gif)
Aan de ingang van de decoder zit een bruggelijkrichter bestaande uit 4 diodes.
Wat je met die twee diodes feitelijk doet is het kopïeëren van de bovenste helft van die brug, het geel omkaderde deel.
Het contact stelt een functieuitgang voor. In werkelijkheid is dat geen contact maar een transistor.
-
Een Lokpilot met een 6 polige stekker heeft een losse blauwe draad, dus dat is geen probleem.
;D
Los daarvan. Als Ruud geen draadje aan een decoder kan solderen, dan kan hij zeker geen 7 draden aan een nem-stekker solderen.
-
Hee dat heb ik nooit gezegd he, ik snapte alleen niet hoe je een draadje aan een draadje kan solderen die er niet is maar nu snap ik wat er wordt bedoeld. ;D ;D
-
Inmiddels een andere stekker aan de 6 polige Lokpilot v3.0 gezet die inderdaad met losse blauwe draad was uitgevoerd en alles werkt. (y)