BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Danny77 op 08 april 2011, 12:46:21
-
Hallo,
Ik heb een analoge Roco NS2246, deze wil ik ombouwen naar digitaal met verlichting en 2 zwaailampen. Mijn vraag is de volgende: Welke decoder kan ik hiervoor het beste gebruiken ?
Alvast bedankt,
Danny
-
Dag Danny,
Ik heb in deze loks een Zimo MX64 zitten.
Maar ook een Kuehn decoder T145 kan erin.
Voldoet mij prima.
mvg Henk
-
lok pilot 3 of 4 van ESU.
makkelijk om te bouwen die loc, laatst ook gedaan voor iemand,
hellaas geen plaatjes van geschoten.
mvg Mark
-
Hoi Danny
Kijk eens hier: http://www.floodland.nl/aim/info_2200_krois_1.htm
Een heel aardige beschrijving, en ik denk dat als je Huib even mailt, dat je misschien het gehele artikel doorgestuurd kan krijgen.
Dit artikel heeft mij veel geholpen bij het ombouwen van mijn Roco 2200. Dat was mijn eerste lok die ikzelf ombouwde, met succes.
Groet,
Michel
-
Als je nou eens een simpele search doet op het forum.... dit is al zo vaak besproken :-X
-
En als je hem nu toch ombouwt, kijk dan even of er nog een veeraandrijving in zit.
Die kun je namelijk beter vervangen door een cardanaandrijving; loopt veel gelijkmatiger, vooral bij de lage snelheden in digitaalbedrijf.
Heb je er nog een drie-polige motor in? dan loont het de moeite om er een vijfpolige in te plaatsen; loopt digitaal ook veel mooier. Als je toch bezig bent, optimaliseer dan meteen het vliegwiel nog even.
Ik neem aan dat je de verlichtingssets van Digirails wilt inbouwen.
Als je de Esu LoPi3 kiest, kun je daar volgens mij op twee verschillende kanalen met ongelijkmatige frequentie je zwaailampen op laten knipperen.
Groeten,
Joop
-
Hoi,
Bedankt voor de reacties en ideeen, ben op de goede weg geholpen.
MVG
Danny
-
Heb je er nog een drie-polige motor in? dan loont het de moeite om er een vijfpolige in te plaatsen;
Wanneer heeft Roco dan 3-polige motoren gebruikt?
Ik heb zelf een Roco 2200 van de eerste produktieserie en die heeft veertjesaandrijving maar wel met een 5-polige motor.
-
Wanneer het exacte omslagpunt was, weet ik niet.
De afgelopen maanden heb ik er nog weer eentje omgebouwd, dus als je interesse hebt in dit motortje .... ;-) [ nee hoor, ik heb hem al weer ergens anders voor gebruikt.] Die drie-polers geven zo'n beetje een geluid als van een koffiemolen, vergeleken bij de vijfpolers.
Groeten,
Joop
-
Joop, weet je zeker dat je niet het verschil hoort tussen de rechte vijfpolige ankers en schuine vijfpolige ankers?
Roco had namelijk zelfs in de startset variant een vijfpolige motor liggen. En dat was echt een budget lok.
Ik heb zelf een van de eerste types 2200 en die had ook al een vijfpolig anker, zij het recht.
Groetjes, Hans
-
Volgens mijn catalogi uit de jaren zeventig heeft Roco altijd al 5-polige motoren gebruikt. De motoren maakten in combinatie met de veertjesaandrijving inderdaad wel een karakteristiek krakend geluid.
-
Een ombouwverslag van deze loc kan je hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Ombouw_Roco_NS2200/2300) vinden.
Wel is waar zonder zwaailichten maar de overige aansluitingen zijn toch gelijk.
mvg,
Sander
-
Joop, weet je zeker dat je niet het verschil hoort tussen de rechte vijfpolige ankers en schuine vijfpolige ankers?
Roco had namelijk zelfs in de startset variant een vijfpolige motor liggen. En dat was echt een budget lok.
Ik heb zelf een van de eerste types 2200 en die had ook al een vijfpolig anker, zij het recht.
Groetjes, Hans
Hans en Henk, jullie zouden maar zo gelijk kunnen hebben.
Ik bedoel de motoren uit de serie met onderdeel-artikelnummer 0913: lawaaibakken; koffiemolens!
Groeten,
Joop
-
Als je de Esu LoPi3 kiest, kun je daar volgens mij op twee verschillende kanalen met ongelijkmatige frequentie je zwaailampen op laten knipperen.
Als jij me kan vertellen hoe ik dat doe, sloop ik acuut m'n zwaailichtenprintje uit een van m'n ombouwsels ;) Bij mij knipperen ze altijd op exact hetzelfde moment in exact hetzelfde ritme.
Wat er trouwens precies voor motor in die van mij zit weet ik niet: ze zijn volledig gesloten: ik denk ook dat het lawaai voor het overgrote deel van de motor afkomstig is, en weinig met de veertjes te maken heeft.
-
Wanneer heeft Roco dan 3-polige motoren gebruikt?
Ik heb zelf een Roco 2200 van de eerste produktieserie en die heeft veertjesaandrijving maar wel met een 5-polige motor.
Zeker niet sinds 1978. Toen maakte men al reklame met 5 polige motoren.
De 2200 hebben altijd een 5 polige motor gehad.
Veertjes van het kraken afhelpen doe je met een likje dik vet in de veerhouders ;) En overmatig motor lawaai met een drupje dikke motorolie op de lagertjes.
Verder moet je nog wel je decoder dusdanig afregelen ( P-waarde naar beneden ) dat de motor bij hele lage toerentallen niet staat te kraken als gevolg van de lastregeling.
Grtzz,
Karst
-
De 2200 hebben altijd een 5 polige motor gehad.
Dat was dus wat ik dacht.
-
Ik bedoel de motoren uit de serie met onderdeel-artikelnummer 0913: lawaaibakken; koffiemolens!
Ik heb anders in de jaren '80 eens een (oud model) blokkendoos er een stuk soepeler en stiller mee gekregen. De gesloten motor die erin zat was zowel qua tempo als qua geluid een crime, dus om een 0913 nou een lawaaibak te noemen....
-
Als jij me kan vertellen hoe ik dat doe, sloop ik acuut m'n zwaailichtenprintje uit een van m'n ombouwsels ;) Bij mij knipperen ze altijd op exact hetzelfde moment in exact hetzelfde ritme.
In de handleiding van de LoPi 3 staat in paragraaf 12.3.1 en verder hoe het zit. Je kunt hem instellen als "Blincklicht" en als inverse "Blincklicht", als stroboscoop of als dubbel-stroboscoop of als looplicht dan wel gyralicht (wat dat ook mag wezen). De knipperfrequentie kun je instellen met CV112. Met CV115 kun je je ene zwaailamp (op AUX1) op het ene lichteffect instellen en met CV116 je andere zwaailamp (op AUX2) met het andere lichteffect.
Mocht het toch nog te veel gelijk lopen, kun je natuurlijk met de LoPi voor je lok de ene zwaailamp aansturen en met een LoPi-FX de andere, dan weet je helemaal zeker dat ze afzonderlijk knipperen.
ik denk ook dat het lawaai voor het overgrote deel van de motor afkomstig is, en weinig met de veertjes te maken heeft.
De veertjes maken ook niet zo veel lawaai, maar bij langzaam rijden blijven ze wat schokkerig. Een cardan kent dat schokkerig verloop niet.
Groeten,
Joop