BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: frontera op 09 juni 2009, 12:44:17

Titel: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: frontera op 09 juni 2009, 12:44:17
Er zijn al 2 beschrijvingen geplaatst van het model van de 3700, hierbij volgt mijn eigen beschrijvingen, ik zal dit, indien de tijd dit toelaat, elke dag een update geven.

Ik begin bij alle eventuele niet goed doorgeetste gaten op te boren, daarna alle delen loshalen en afbramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_50.jpg)

Hieronder volgen wat plaatjes van de bouw van een NS 3700 door mijzelf:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_40.jpg)
Alles goed afgebraamd? we gaan beginnen!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_34.jpg)

De delen droogpassen en eventueel nog afbramen als de boel niet goed sluit, let hierbij op : een soldeerverbinding is pas sterk als de spleet van de te samen te stellen delen bijna op 0,00mm is. Een soldeer meniscus kan mooi zijn maar brengt geen sterkte toe aan je verbinding!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_34.jpg)

Passen delen goed, dan kun je het best soldeer aanbrengen op delen die later niet met het oog zichtbaar zijn!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_6_10.jpg)

Ook de andere delen zijn braamvrij en passen goed dus aanbrengen maar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_7_9.jpg)

Een goed begin is het halve werk,blijf rustig, dat is het voornaamste met modelbouw.

Van de tender dien je de halfe rondingen te vouwen ,plaat hier voordat je gaat buigen soldeer op, vouw de delen op elkaar en verwarming het chassis van de achterkant, soldeer smelt opnieuw en er vormt een hele mooie meniscus.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_8_7.jpg)

In alle vouwlijnen kun je het beste wat soldeer toevoegen, soldeer geeft geen sterkte maar houd de boel wel p zijn plaats
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_9_7.jpg)

Het chassis van de onderbouw! houd de delen goed recht op elkaar, men wil niet alleen maar rondjes rijden om de kerk met de lok.
Delen afbramen en ook goed droogpassen, verbindings-spleet het liefst op 0,00mm houden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_10_8.jpg)

Als laatste het eventuele motorplaatje vastsolderen, als je de aandrijving van GM&S gebruikt dien je dit gedeelte te verwijderen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_11_8.jpg)

En als (voorlopig laatste plaatjes) laatste voor vandaag!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_12_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_6.jpg)


Bij dit plaatje is gekozen voor de aandrijving van GM&S

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_15_8.jpg)

Zoals eerder vermeld gaan we weer door, ook soldeer ik het onderstel van de tender van binnenaf dan krijg je buitenlangs een mooie strakke meniscus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_17_6.jpg)

Daarna zet ik de bufferbalk alvast op zijn plaats:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_8.jpg)


En dan de rest, de zijkanten van de tender ook vanuit binnen solderen, zo blijven de klinknagels vrij van soldeer-resten!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19_5.jpg)
Van buitenaf ziet het er dan zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21_6.jpg)

En de achterkant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_20_5.jpg)
Niet echt een duidelijke foto, morgen plaats ik een scherpere foto!

Word vervolgd!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: frontera op 12 juni 2009, 10:43:46
Aangezien ik de passing erg belangrijk vind, doe ik bij elk onderdeel de proef op de som:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_22_3.jpg)

De machinistenhuis moet goed haaks op de voetplaat worden gemonteerd.

Als men er zeker van is dat alles recht staat dan pas het soldeer aanbrengen,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29_4.jpg)

Als men dan zeker dan de boel vast solderen, wacht nog even met de hoekjes van de wielkasten, het is beter om eerst de onderstel met wielen te plaatsen en dan de wielkasplaatjes in een ronding tegen de machinsten huis aanplaatsen! (kan aanlopen voorkomen bij wat te grote wielen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31_5.jpg)

Bij bovenstaande foto heb ik ook al de bogie in elkaar gezet, om te kijken of het goed past,,,,,, en inderdaad! het past als een huis!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23_6.jpg)
Ik bouw een aantal 3700ers dus daarom hier 2 bogies, 1 van de bovenkant en 1 van de onderkant, vergeet niet de hoekjes bij de remmen te verstevigen met soldeer, deze hoeken zijn zeer kwetsbaar!!

Hieronder een line-up van drie 3700ers, tot zover vandaag!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/34_3.jpg)

Oh nee, toch niet, hier is ook een foto van de ketel waarbij ik het ronde middenplaatje nog heb laten zitten als centrering voor de gaten van de dom en schoorsteen


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26_5.jpg)

Tot zover vandaag dan echt!








Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: Overlast op 12 juni 2009, 12:12:52
Zo Paul, dat ziet er zeer netjes uit!  (y)
Wat voor manier gebruik je om te solderen? met een brander of weerstandsolderen?

Maarten
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: Delftinhetklein op 12 juni 2009, 21:39:33
Paul,

Dat ziet er mooi strak uit dat RVS!
Ook leuk om te zien dat je meerdere manieren van aandrijving maakt.

Grt Erwin
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: RutgerSHM op 29 juni 2009, 22:16:34
Hallo iedereen,

Dit is een beetje twijfel achtig of hetnou beginners of digtaal vraagbaal is, ik hoor het graag of het goed staat. Maar waar het om gaat:

Ik zit er serieus over na te denken de 3737 van Palo-Modeltreinen aan te schaffen (gebouwde versie, omdat ik me zelf te jong vind om zelf te bouwen en ik de spullen niet heb). Ik zelf rij met Märklin. Ik had wat gezien over ombouwen naar Märklin op de site van PALO en had daar een vraagje over en emailde met Paul.

Na enig contact moest hij mij teleur stellen dat de 3737 niet digitaal wordt (dat hij hem niet kon laten om bouwen voor Märklin). Nou was dat laatste niet het echt een probleem.

Mijn vraag was, wat moet er aan een analoog loc veranderd worden dat die op Märklin kan en welke decoder (voor Märklin geschikt, en dat je voor en achter uit kan rijden en lampje kan aan zetten) er op moet en wat er nog meer (naast sleper) er nog op de loc moet. Dit vraag ik ook om te weten of Paul er bijvoorbeeld van te voren al onderdelen van af zou moeten halen.

Hier voor ga ik sowieso binnenkort bij de modelbouw zaak waar ik altijd kom (wapstad modelbouw) naar informatie vragen maar ik wil het ook graag van de mensen hier weten als ze het weten.


Bij voorbaad dank en ik denk dat we Paul er ook mee helpen ;)

Groetjes,
Rutger 8)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: henk op 29 juni 2009, 22:25:07
Ik denk dat Paul dat zelf wel kan bedenken.
Ik begrijp dat het model Gibson wielen krijgt, dus in ieder geval andere wielen. Dan is het overigens de vraag of er wel ruimte is voor wielen met hogere flenzen. Zou zomaar kunnen dat het model daar niet voor is ontworpen en dan houdt het gelijk op.
Maar anders wielen, sleper en decoder.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: Floris Dilz op 29 juni 2009, 22:33:25
zelfs al krijg je de wielen goed, hou er dan wel rekening mee dat zo'n kleinserielocje heel wat kritischer is wat krappe bochten en andere hindernissen in het spoor betreft... het is geen degelijke ragbak zoals marklin-locs.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: RutgerSHM op 30 juni 2009, 08:49:13
Dank voor de reacties.

Wat decoder betreft, kan ik daarvoor de simpele Delta-module met automatische systeemherkenning (van Märklin, artikel nummer 66032) er in laten bouwen of kan ik daar voor een andere decoder met motor:Set Digital-hoogvermogenaandrijving (van Märklin, artikel nummer 60760) er in laten bouwen.

Ik hoor graag advies welke ik het beste kan doen.

Groetjes,
Rutger 8)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: henk op 30 juni 2009, 09:24:47
Decoder is het minste probleem Rutger, maar ik zou zeker geen Delta decoder of zo'n setje 60760 aanschaffen. Matige decoder en wat moet je met die motoronderdelen?
ESU LokPilot 52610 lijkt me de aangewezen decoder.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: RutgerSHM op 30 juni 2009, 13:49:32
Oke dankje wel, ik zal even zoeken naar prijs e.d.

Ik neem aan dat het Märklin Systems deze herkent.

Groetjes,
Rutger 8)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: stig op 13 augustus 2009, 16:44:38
Komt hier nog een vervolg op? Ik vind het hartstikke leuk zo'n lijkje in de keuken.  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - De bouw van een NS 3737 van Palo-modeltreinen
Bericht door: Remco. op 13 augustus 2009, 18:46:32
Komt hier nog een vervolg op? Ik vind het hartstikke leuk zo'n lijkje in de keuken.  (y)

Ik weet niet wat voor bizare gedachten jij er op nahoudt ;D maar een kijkje bij de bouw is zeker leuk :D

Gr. Remco.