BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: sneek op 12 december 2010, 15:27:37
-
Aan de Duitse Lahntalbahn ligt Diez. Laat ik nu toevallig dat station op mijn baan nabouwen...
Direct na het station (richting Limburg a/d Lahn) ligt de 95 meter lange Diezer Stadtunnel, officieel geheten Freiendiezer Tunnel. Nu zijn zulke portalen natuurlijk niet als kant-en-klaar product te koop en dus moet er zelf wat gefröbeld worden. Uit schuimplaat (bij de bouwmarkt te koop als ondervloer voor laminaat) ontstond een tunnelportaal. Eric de Boer heeft bij zijn muurtjebouw-project al aangegeven wat de werkwijze is. Hierbij beperk ik me hoofdzakelijk tot de plaatjes, die zeggen meer dan 1000 woorden tenslotte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00997_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01004_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01005_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01006_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01007_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01008_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01009_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01010_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01011_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01013_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01014_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01017.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01018.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01021.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01023.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01024.jpg)
Das Vorbild: ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01016.jpg)
Op deze wijze kun je natuurlijk ook steunmuren, betonmuren, onderdoorgangen en viaducten fabriceren.
Moeilijk is 't niet en je hebt alle vrijheid om bestaande voorbeelden of fantasiemodellen te bouwen.
grtz,
Wim
-
dat ziet er goed uit zeg!
ik maak de tunnelportalen meestal van dun multiplex en beplak ze met
proefmonsters behang uit de bouwmarkt..het stukje tunnelbuis wordt ook van de "monsters" gemaakt daarna kliederen met kleur en de rest eromheen bouwen
grtjs erik
-
@Wim, klasse! (y)
Super eindresultaat en mooie uitleg, erg stimulerend voor anderen om dit ook eens te gaan proberen/doen, lijkt mij.
-
Knap gedaan Wim! (y)
Groet Jaap
-
Mooi gedaan Wim! Hoe lang ben je daar nu mee bezig geweest? Een klein dagje?
Groeten Ronald.
-
Leuk zeg. Wat voor foamboard gebruik je?
-
Leerzaam, met foamboard. Moet ik toch eens naar opzoek
-
Gaaf gebouwd Wim (y)
-
netjes, maar is dit foamboard?? ik ken het niet, maar des al niet te min..... (y) ( ik wordt voorbij gestreeft ben ik bang ) ;D
eric
-
het betreffende schuimplaat is in deze contreien moeilijk te krijgen, ik moest er voor naar de Praxis in Groningen die het als enige in het noorden te koop had. Het zijn zwarte platen die in een pak zitten en worden verkocht als isolatie/ondervloer voor parket en laminaat. Ik gebruik ze als geluidsisolatie onder de rails, maar zoals getoond voldoen ze ook als muren en bestrating naar eigen ontwerp.
Het blauwe dunnere foam (waarmee de sierrand op het portaal is gemaakt) is verkrijgbaar bij de winkel 'waar de echte doet-ut-sellefer-niet-zonder-kan". Het schijnt te worden gebruikt als isolatie van badkamers heb ik me laten vertellen.
Veel werk is het allemaal niet hoor zo'n tunneltje. In zo'n 3 uurtjes staat 'ie en dat gaat iets sneller dan bij het grote voorbeeld ;D.
Om te beginnen. Plaats van je tunnel bepalen: in casu aan dubbelspoor, in een boog en er is geen bovenleiding nodig. Dan sla je aan het berekenen met de NEM-normen van de Morop. We willen tenslotte niet dat trein en portaal elkaar raken.
Het is zaak te beschikken over 'tandartshaakjes' (excl. tandarts) waarmee je de voegen kunt uitdiepen. Op een eerste model deed ik dat met een mesje, maar de voegen mogen best wat extra diep en breed. Dit lijkt te grof, maar doordat je de voegen later inwast met witte verf (en na droging met verdund zwart) worden ze optisch al versmald. Hier en daar wat pulken om beschadigingen aan de stenen te imiteren doet het ook leuk. De sierranden maak je van wat stripjes styreen.
Schilderen met matte acrylverf en klaar is je tunnel. Naar DB-voorbeeld wordt een emaillebord op de pc gemaakt (lettertype Bahnhofs Futura) en op glossy papier afgedrukt. Het kilometerbord 55.2 zoals op de voorbeeldfoto was me voor tijdperk 3 wat te modern en is weggelaten. In model komen er kilometerstenen langs de baan.
succes en laat eens wat zien hier als je de bouwmarkt hebt 'afgeschuimd' en een model hebt gemaakt.
grtz,
Wim
-
Dat ziet er peppie uit Sneek. (y)
Ben zoals altijd niet anders van je gewend.
Greetz,
Noppie.
-
Dag Wim,
In één woord, KLASSE (y)
Met vriendelijke groet,
Hans.
-
Wim,
Is het Transitsound Ultra (http://www.google.nl/images?q=TRANSITSOUND%20ULTRA&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=nl&tab=wi&biw=1117&bih=716)?
Wel een slimme toepassing met een fraai resultaat. (y)
-
Een zeer mooi resultaat. (y)
Moet er ook nog een paar hebben en kan met deze foto's zelf weer aan de gang.
-
Dat ziet er geslaagd en goed gekopieerd uit. Het lijkt wel of foamboard en daar op lijkende materialen steeds populairder worden.
-
Mooi hoor...!!! Wat is het merk van dat spul?
Groet,
Marcel
-
een merk staat er niet op.
Het etiket zegt "Tegel Foam", ondergrond voor wand en vloertegels.
Het zijn pakken van 10 zwarte platen van ongeveer 100 x 60 cm.
Maar kun je iets soortgelijks krijgen (styrodur etc.) dan lukt het ook wel.
grtz,
Wim