BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: **Jelle** op 28 november 2010, 16:20:48

Titel: Seinbeelden inrijder
Bericht door: **Jelle** op 28 november 2010, 16:20:48
Goedenmiddag,

ik ben bezig met het uitwerken van de seinbeelden voor de inrijder van mijn station.
De sporen 3 t/m 6 lopen door, 7 en 8 zijn kopsporen, 5 is het doorlopende hoofdspoor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen_2.jpg)

Ik kom op de volgende seinbeelden uit, is dat correct?

Aankomst op 3B (3A vrij): geel
Aankomst op 3B (3A bezet): geel knipper
Aankomst op 4: geel
Aankomst op 6: geel
Aankomst op 7: geel
Aankomst op 8: geel

Of bij aankomst op 3B (met 3A vrij) groen knipper? Dit ivm het wissel direct bij het sein?

Voor de volledigheid ook nog even een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/seinen2.jpg)

Wat is hiervoor de juiste oplossing?

Jelle.
Titel: Re:Seinbeelden inrijder
Bericht door: Chris Westerduin op 28 november 2010, 16:45:58
Jelle,
Zijn de sporen allemaal kopsporen?
Dan geldt voor alle sporen een 'geel' seinbeeld. Is een spoor bezet dan dien je 'geel knipper' te krijgen. Ik weet niet hoe lang je kopsporen 7 & 8 zijn maar die kunnen wellicht, bij korte sporen, ook 'geel knipper' krijgen.
Groen knipper betekent 'Voorbij rijden toegestaan met Vmax 40 km/h'. Na een groen sein kan je nooit een rode of stootjuk tegenkomen. Ook een stootjuk is eigenlijk een rood sein!

Hopelijk heb ik je hiermee genoeg geholpen.
Groet, Chris
Titel: Re:Seinbeelden inrijder
Bericht door: Servé op 28 november 2010, 18:03:52
Of bij aankomst op 3B (met 3A vrij) groen knipper? Dit ivm het wissel direct bij het sein?

Dit kan ook, als de uitrijder van spoor 3A/B ook uit stand stop is.
Vergeet niet dat voor Groen knipper altijd Geel-4 komt!
Titel: Re:Seinbeelden inrijder
Bericht door: Aernoud op 28 november 2010, 18:30:11
Ter aanvulling,

Voor elk doorgaand spoor kan een doorgaande rijweg ingesteld zijn.
Zit er een wissel in, dan heb je groen-knipper nodig voor die rijwegen.

Het sein en het feit of je stopt langs een perron staan in principe los van elkaar.
Je kunt een doorgaande rijweg hebben, maar je zult toch moeten stoppen als dat volgens de dienstregeling de bedoeling is.
In de praktijk zal het sein aan het einde van het perron vaak stop tonen, om de treindienstleider de vrijheid te geven andere rijwegen in te stellen. Je zou eens vertraging kunnen hebben dan kun je niet snel een andere trein meer voor laten gaan.

Voor spoor 7&8 geel-knipper bij korte sporen, begrijp ik niet.
Geel-knipper gebruik je alleen om naar bezet spoor te rijden, of als die sporen niet in de beveiliging zitten.
Gezien het feit dat het perronsporen zijn, lijkt het me logisch dat ze wel in de beveiliging zitten.

Dus voor 7&8, geel als de sporen vrij zijn en geel-knipper als de sporen bezet zijn.

Groeten,
Aernoud