BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 13 oktober 2010, 11:58:03

Titel: MBU Zeildakwagens Railion-NL en CAIB (exclusief Freebit), schaal N
Bericht door: Materieeltest op 13 oktober 2010, 11:58:03
Modellbahnunion Zeildakwagens Shimmns-ttu 722 (Railion NL) en –tu 718 (CAIB)
Door: Robert Wienesen

Dit verslag is met toestemming van de auteur integraal overgenomen van het N-spoor forum (http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=29&t=2096).

Nu H@ns z’n eerste exclusieve product heeft uitgebracht kan ik eigenlijk niet anders dan een mooie mattest er tegenaan knallen. Het is ook al weer enige tijd terug dat ik er eentje heb geschreven. Mooi, genoeg gebabbeld we gaan beginnen, we hadden het immers over de zeildakwagens…

Intro/Geschiedenis:
Hoewel staalvervoer over het spoor al ontzettend oud is zijn de eerste zeilhuifwagens pas in 1996 op het Nederlandse spoor terecht gekomen, toen het toenmalige NS Cargo een order van 100 zeildakwagens deed in Frankrijk (Arbel) voor het vervoer van staalcoils vanaf de Hoogovens. Deze wagens kenmerkte zich (als eerste generatie) door een rond zeildak. Toen bleek dat het staalvervoer booming was kwam NS Cargo al heel snel met een materieeltekort te zitten en moest er gezocht gaan worden naar een versterking van het wagenpark.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/RailionNL-wagen2epaasdag2010IJmuiden.jpg)

NS Cargo huurde in Duitsland bij CAIB (tegenwoordig een onderdeel van VTG) een serie van 40 wagens (type Shimmns-tu 718) welke naast een spits uitlopend zeildak voorzien waren van een klein vishaak-logo en de opdruk CAIB. Ook werden er nog vijftig wagens gelijke wagens gehuurd bij DB Cargo, en alle wagens werden in Nederland geregisteerd. Probleem tijdelijk opgelost dus, maar ja het was wel tijd voor een bestelling van nieuwe wagens. NS Cargo bestelde deze zo rond de eeuwwisseling bij de Roemeense firma Arad 150 wagens type Shimmns-ttu 722 (ook weer met een spits uitlopend dak). De levering volgde in 2002, nadat de NS holding z'n aandelen in NS Cargo had overgedaan aan de DB AG. Tja de ontwikkelingen liepen door en de eerste wagens kwamen dus op de baan met het eerste (proef)logo van de firma Railion (tegenwoordig DB Schenker) maar met een Nederlandse registratie. De wagens zijn sindsdien in dienst en vooral te vinden in bloktreinen van en naar de hoogovens in Velsen. Vele wagens rijden nog zo goed als onveranderd met CAIB en Railion logo rond, de voorbeelden van deze mattest.

Het model:
Na de eerdere staalwagens pakt Modellbahnunion door met een logische ontwikkeling, de Shimmns-tu 718 en Shimmns-ttu 722. En na het eerste model zijn we natuurlijk wel benieuwd of ze wat geleerd hebben van hun eerste 1:160 avontuur. Tijd voor wat foto’s.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01560.jpg)(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01570.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01563.jpg)

De eerste indruk van de wagens is goed, ze zijn opnieuw voorzien van RP25 wielen en de nodige handgrepen en remwieltjes waardoor ze er weer behoorlijk filigraan uitzien. Uiteraard zijn de wagens weer uitgevoerd in het (door sommige/vele zo verfoeide) verkeersrood waardoor ze ongeweathered ook weer lekker in den ogen knallen. Of dat erg is, nee hor, daar is wat aan te doen. Ofwel we schaffen ze geweathered aan, voor de liefhebber zonder geduld, of we doen een mooie poederbeurt want deze wagens zijn zelden schoon.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01580.jpg)

Qua bedrukking zijn wel wat stappen gezet, opzich is de bedrukking verbeterd. De wagens in de serie zijn voorzien van een tweetal nummers, enerzijds is de Railion-wagen voorzien van het nummer 3184-4674052-0 (zie ook de foto van het grote voorbeeld, das namelijk exact dezelfde wagen), de CAIB-wagen draagt het nummer 3184-4670055-7. De nummers zijn prima leesbaar (ook onder het vuil) en de meeste opschriften zijn redelijk en ze zijn lang niet zo klodderig als op de eerste producten van MBU, een prima kwaliteitsslag dus. Wat wel opvalt voor de wagen van Railion is dat het het blauwe blokje van het logo soms iets door de letter R heen lijkt te schijnen. Een klein puntje dus.

Tuurlijk hebben we dan nog de vraag vervuild of niet vervuild, nou ik zou zeggen doe wat je zelf goed lijkt. De vervuilde wagens zien er behoorlijk realistisch uit (opnieuw verwijs ik naar de foto van het grote voorbeeld), al hoewel het zwart iets dominanter had gemogen wat mij betreft. De schone, glanzende plastic-look is er in ieder geval wel volledig af. Prettig kan ik je vertellen, en zeker z'n geld waard. Zo'n vervuilde wagen is overigens wel twee hele euro's duurder dus voor zo'n wereldbedrag ga ik het momenteel niet zelf zitten doen. Van beide wagens (CAIB en Railion/NS) zijn er 250 geproduceerd, waarvan 100 geweatherd zijn vanaf de fabriek.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01584.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01583.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01590.jpg)

Nu uiteraard nog even een foto (van Jos, waarvoor dank) van het verschil tussen de wagens van Modellbahnunion en de wagens van Roco. Nu is het natuurlijk zo dat er meer als een decenium leeftijdsverschil is tussen de wagens dus de stand der techniek voldoet een Roco-wagen niet helemaal meer aan. De MBU wagens maken duidelijk een filigranere indruk. Maar eigenlijk is het belangrijkste verschil de vorm van het zeildak.

De Roco-wagens zijn voorzien van een ronde huif, de MBU-wagens hebben een huif die in een punt uitlopen. Hierdoor zijn de wagens niet exact hetzelfde, hetgeen verfrissend is gezien alle dubbelontwikkelingen die we de afgelopen jaren hebben gezien. Overigens qua beschriftingsvarianten, de wagens met NS-Cargo beschrifting (inclusief de Steel Going Strong reclame-wagen) zijn wagens met een ronde huif geweest.

Technische uitrusting:
Deze wagens kunnen wel eens waar niet open maar ja, de nieuwigheid is daar wel een beetje af, daarbij hoe hou je zoiets stabiel. Het schuifsysteem zelf is niet op schaal na te bootsen dus prima. Uiteraard kunnen we wel gelijk de parallel tussen deze wagens en de oudere ROCO/Fleischmann wagens trekken. De oude Roco's hebben nog mooie pizzasnijders en de NEM-schacht ontbreekt. De wagens van MBU hebben al wel een NEM-schacht en de pizzasnijders hebben ze vervangen voor standaard Rp-25 (finescale flens, normale NEM-wielbreedte) wielen.

Qua koppelsystemen (via de NEM-schacht), ook deze wagens worden geleverd met de klauwkoppelingen van Dapol voor ganzzuege zodat de liefhebber zich naar hartelust kan uitstorten op een koppeling naar keuze. De wagens worden bij levering zoals altijd aangetroffen met een standaard N-klauw type Arnold-Rapido (zoals de Amerikanen hem noemen). Als extraatje zijn de wagens voorzien van koppelhaken en worden ook imitatie schroefkoppelingen meegeleverd. Om hiervan gebruik te maken dient de koppeling uit de NEM-schacht te worden getrokken. Hier wat foto’s van de wagens met imitatiekoppelingen en Dapolklauwen.

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01588.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01573.jpg)

De roleigenschappen zijn erg goed, zeker bij de ongeweatherde wagens. De geweatherde wagens rollen echter wel iets stroever door de aanwezige verf in de draaistellen. Verder nemen ze soepeltje peco-wissels en MTX-wissels (15-graden), pas de problem dus. Een fleischmann 185 moet het zestal zonder problemen in treinverband kunnen slepen, immers de eerder geteste MBU telescoophuifwagens gaven ook geen problemen in treinverband (8 stuks + 2 fleischmann 6-assers) en ze zijn qua roleigenschappen echt hetzelfde.

Inzetsuggesties:
Tuurlijk rijden dit soort wagens vooral in bloktreinen, dus gemengd met de eerder genoemde telescoophuifwagens (zowel vier- als zesassers) en zesassige zeildakwagens (nog geen model van). Als trekkracht fungeert dan een Railion 1600 of een een mooie diesel (vul zelf maar in). Buiten onze landsgrenzen (de as IJmuiden-Ruhrgebied is de belangrijkste route voor deze wagens) kan worden gedacht aan een BR 145/185 of voor de liefhebber van oudere loks een BR 232, 139/140. Uiteraard zullen ook andere goederenloks voor dit soort treinen hangen, maar we hadden het over een suggestie.

Verpakking:
De wagens worden geleverd in een vrij forse verpakking met een plastic inleg waarin de wagens ingeklemd zitten. Om deze verpakking zit en kartonnen MBU-omslag met de nodige gegevens van de fabrikant. Gelukkig hebben ze wel ingezien dat die enorme bakken zoals bij de teleskoopwagens niet handig zijn (daar kon je zowat twee wagens in kwijt, of een ACTS class 58) dus deze zijn nog enigszins bescheiden, maar goed zolang het product maar goed is.

Overige:
De twee tot nu toe getoonde wagens zijn echter exclusief voor N-spoorstore/Freebit geproduceerd en alleen via hun verkrijgbaar (H@ns bedankt voor het beschikbaar stellen van twee ongeweatherde wagens voor het verslag). Voor de volledigheid voeg ik nog een paar foto’s van de MBU 31000 (DB Cargo) en MBU 31001 (Railion Logistics) toe, beide in geweatherde versie. Let op de Railion/DB Logistics-wagen, deze heeft andere draaistellen dan de CAIB en Railion/NS wagens van H@ns (ja ook een leuke gimmic toch).

(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01581.jpg)
(https://forum.beneluxspoor.net/images/materieelverslagen/item11/DSC01593.jpg)

In het standaardassortiment zitten een Railion/DB Logistics (MBU 31000, 2 nummervarianten) en DB Cargo (MBU 31001, twee nummervarianten) bedrukking die voor elke handelaar te bestellen is. Daarbij is inmiddels ook een grijze wagen aangekondigd van de firma Nacco (MBU 35001, 1 nummervariant). Andere varianten in de exclusieve sfeer zijn de beschriftingsvarianten "DB Schenker" (MBU 31002, twee nummervarianten, exclusief Kramm/Hilden) en "Trenitalia/FS" in XMPR-groene kleurstelling (MBU-35002, 2 nummervarianten, exclusief Pirata) en gezien de nummers zullen er nog wel enkele gaan volgen.

Conclusie:
Zeer leuke wagens, met een verkoopprijs van rond de €25,- zijn ze ook zeer redelijk geprijsd voor hetgeen je krijgt. Tuurlijk zijn de roco’s in het verleden goedkoper te krijgen geweest, maar dit is gewoon een nieuwe ontwikkeling. Ik zeg z’n geld zeker waard, helemaal voor de anno-NU rijders onder de N-spoorders. Dapol en Modellbahnunion hebben in ieder geval de smaak goed te pakken en er zit een sterk stijgende lijn in.

In ieder geval zijn de Railion wagens in geweatherde uitvoering (zo goed als) uitverkocht begreep ik in Houten. Dus H@ns, ondanks dat jij ze niet persoonlijk aan de man heb kunnen brengen bij de Nederlandse premiere, zou ik zeggen dat het een geslaagd eerste projekt is. Chapeau. Als je er een vervolg aan wil geven aan dit wagenthema dan tip ik de CAIB-wagen met NS-vishaak of de blauwe telescoophuifwagen van het type Shimmns-708 (ja die bekende met gestileerde Coils).

Gegevens:
Merk: Modellbahn Union
Type: Shimmns-tu 718 (CAIB-NS) en Shimmns-ttu 722 (Railion NL/NS)
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: MU 31003-A en -AW (Railion NL/NS), en MU 31004-A en -AW (CAIB/NS)
Frame: kunststof
Opbouw: kunststof
LoB: 73 mm
H: 25 mm
B: 18 mm
Gewicht: ca 10 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €24,90 (niet verouderde wagens) en €26,90 (verouderde wagens)

Bronnen:
http://www.modellbahnunion.com/ (http://www.modellbahnunion.com/)
diverse internetbronnen waaronder Railfaneurope en Bahnbilder, maar exact weet ik ze niet meer
(eerste teksten en voorbeeldfoto had ik al in maart j.l. gemaakt).

Foto's (c) Robert Wienesen