BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: rjr op 13 oktober 2010, 10:42:38

Titel: H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: rjr op 13 oktober 2010, 10:42:38
Ik ben zelf vooral H0 rijder, maar nu heb ik in mijn huidige plan het idee opgepakt om een stukje smalspoor daar bij toe te voegen. Bedoeling is dat dit in eerste instantie 1 spoor wordt die om ruimte te besparen deels over een bestaand H0 spoor moet lopen. Vervolgens zijn eigenweg gaat een tunnel in, daar stopt zodat ik een enkele pendelspoor krijg.

Later kan dat dan uitgebreid worden naar meer sporen in de tunnen zodat er wat verschillende treinen kunnen rijden, en is er ruimte bij het station voor een extra eigen spoor, en kleine lokverzorging.

Vervolgens ben ik dus gaan kijken naar wat wil ik dan, H0e of H0m. Mijn idee toen was dat H0e toch meer een veldspoortje is, roco heeft daar op zich wel wat mooie startsets van.
H0m heeft dus net iets groter spoor, heb ik wat leuke loks van gezien, en kwam in mijn ogen over als meer echte  treinen voor persoons vervoer.
Keuze was dus gevallen op H0m.

Heb daar een stukje spoor van gekocht, en ben ongeveer zover dat ik er wat van kan aanleggen.

Dus afgelopen keer op Houten heb ik gekeken naar een niet al te duren wagen om die als test te kunnen gebruiken. Alleen toen was het mij dus helemaal niet meer duidelijk.
Had wat mooie wagens gezien van Bemo, echter op de doosjes staat:
H0e - H0m ???
Voor welke schaal zijn deze nu bedoeld? Heb de dozen bekeken, en niet echt iets kunnen ontdekken voor welke het was. Enkele handelaren hadden een eigen sticker er op geplakt waar 1 van de twee op stond.
Heb uiteindelijk nog niets meegenomen omdat ik dus ook wat mooie wagons/loks zeg waar een sticker van H0e op stond.

Nu mijn uiteindelijke vraag:
Hoe kun je zien voor welke schaal deze modellen nu eigenlijk gebruikt kunnen worden? Of correcter misschien, voor welke spoorbreedte deze bedoeld zijn.
Moet ik daarvoor echt nummers gaan zoeken, of zit er ergens toch een verborgen aanduiding waarvoor een wagon/lok bedoeld is?

Op eurospoor wil ik toch iets beter voorbereid zijn wat betreft de mogelijkheden hierin.

Bedankt,
Roelco
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 oktober 2010, 10:51:02
Beetje vreemd dat ze H0m en H0e in één adem noemen.
Volgens NEM010 (http://www.morop.org/de/normes/nem010_d.pdf) is er een verschil in spoorwijdte.
H0m (meterspoor) heeft een spoorwijdte van 12 mm
H0e (tussen 650 en 850 mm in het groot) is 9 mm.
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Floris Dilz op 13 oktober 2010, 10:56:45
neem gewoon een stukkie 12mm-rail mee naar eurospoor en kijk of zo'n wagen daar op past, dan weet je het...
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Illya Vaes op 13 oktober 2010, 11:04:30
Mijn idee toen was dat H0e toch meer een veldspoortje is, roco heeft daar op zich wel wat mooie startsets van.
Da's een kwestie van wat je wilt uitbeelden. Ook Roco heeft "normaal" H0e-spoor (en Peco nu ook) en Tillig rails is echt stevig spul (naar DDR voorbeeld neem ik aan).
Had wat mooie wagens gezien van Bemo, echter op de doosjes staat:
H0e - H0m ???
Voor welke schaal zijn deze nu bedoeld?
Dat komt omdat zie die ene doos willen gebruiken voor beide uitvoeringen (scheelt kosten).
Sowieso zijn bij veel modellen de (min of meer standaard) H0m assen (12mm) te vervangen door H0e assen (9mm).
Maar Bemo heeft de schaal waarin geleverd wordt, gecodeerd in het catalogusnummer "abcc def" (vier cijfers, spatie, drie cijfers). Hoe dat zit, kun je op hun website (www.bemo-modellbahn.de) vinden, maar ik kan het belangrijkste zo zeggen:
  a = Soort model, 1= loc, 2= goederenwagen, 3 = rijtuig, 7 = set
=> b = "Spur", 2 = H0m (meterspoor), 0 = H0e (Engspur), 6 = H0 (normaalspoor) (4 bij sets)
  cc = Volgnummer
  d = Voorbeeld (1 = Rhätische Bahn, 2 = FO meen ik)
  e = Uitvoering (0= aflevertoestand, 1 = eerstvolgende toestand, 2 = tweede; 9 = speciale uitvoering, bijvoorbeeld gemotoriseerde uitvoering van dummy, tegenwoordig ook digitale versie)
  f = Laatste cijfer van voertuignummer
Zo is 1266 101 dan de aflevertoestand (0) van RhB (1) Berninamotorwagen (1, 66) nummer 41 (1; je ziet dat er geen onderscheid tussen een nummer 8011 en 8021 mogelijk is) waarbij het model in H0m (2) is.
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: rjr op 13 oktober 2010, 11:19:48
Bedankt, dat is info waar ik wel wat mee kan.

Was op hun site al wel aan het zoeken, en heb daar in het verleden ook al wel gekeken, maar ook daar werd het me niet echt duidelijk hoe dat nu met die modellen zat. Wel zag ik dat bij sommige duidelijk staat dat ze niet om te bouwen zijn. Hieruit concludeerde ik dan weer dat andere modellen dat blijkbaar wel kunnen, maar hoe het nu precies zat.

Wilde zelf wat modellen van de Rhätischen Bahn gebruiken, en dan met namen deze: Ge 6/6 I 401-415 RhB-"Krokodil", art nr: 1255 134, of 1255 116
Wat dus een loc is voor H0m van de Rhätischen Bahn waarbij ze verschillende versies zijn.

Groet,
Roelco
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Fons van der Jagt op 13 oktober 2010, 12:47:18
Hallo,
De draaistellen van de Bemo rijtuigen en wagons zijn allemaal op maximaal HOm breedte. Er kunnen echter asjes met wielen in gezet worden waarvan de wielen op op 12mm of 9mm wijdte staan. De asjes hebben dus een vaste lengte en de wielen kunnen op de assen verschoven worden. Bemo verkoopt ook aparte wielassen voor spoorwijdte van 12 en 9 mm. Vandaar de aanduiding op de verpakking HOe en HOm. Bij tractievoertuigen ligt dat even anders. Daar worden de meeste geleverd met 12mm, omdat de Rhb meterspoor is, en het verwisselen van assen niet zo eenvoudig is. Het smalspoormaterieel van Lilliput is bijna allemaal gebaseerd op de 76cm spoorwijdte in Oostenrijk en derhalve alleen te gebruiken voor 9mm

Fons van der Jagt. 
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: stig op 13 oktober 2010, 13:49:50
Ook bij H0m locomotieven van Bemo kun je zelf de wielen op de assen verschuiven. Altijd recht over de as verschuiven! Niet gaan draaien enzo. Enkele locs kunnen niet van H0m naar H0e omgespoord worden. Oa. de metal collection modellen. Van de Duitse H0e modellen van Bemo kun je over het algemeen niet naar H0m omsporen. In de Bemo catalogus staat het er altijd bij!
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: rjr op 13 oktober 2010, 14:30:20
....Van de Duitse H0e modellen van Bemo kun je over het algemeen niet naar H0m omsporen. In de Bemo catalogus staat het er altijd bij!

Daarvan was ik inderdaad iets tegengekomen bij hun product overzicht op de site.

Bedankt voor de info allen, het wordt mij een stuk duidelijker.

Roelco
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Matheus 18 op 13 oktober 2010, 14:50:40
Kijk, het nut van een forum.

Daar ik ook met de aanleg bezig ben van een H0e baantje zijn deze tips ook nuttig voor mij.
Niet dat ik het verschil niet ken tussen H0m en H0e, maar wist niet dat er kon geschoven worden met de wieltjes.

Ook mijn dank aan de tipgevers in dit draadje.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Illya Vaes op 13 oktober 2010, 15:00:52
Was op hun site al wel aan het zoeken, en heb daar in het verleden ook al wel gekeken, maar ook daar werd het me niet echt duidelijk hoe dat nu met die modellen zat.
Hmmm, ik zie het daar ook niet zo snel.
In ieder geval staat het (de laatste keren) wel in de catalogus, volgens mij op het uitklapbare achterschutblad.
Wilde zelf wat modellen van de Rhätischen Bahn gebruiken, en dan met namen deze: Ge 6/6 I 401-415 RhB-"Krokodil", art nr: 1255 134, of 1255 116
Wat dus een loc is voor H0m van de Rhätischen Bahn waarbij ze verschillende versies zijn.
1255 134 is de 404 of de 414 in de vierde uitvoering (derde na afleveringstoestand). Website zegt 414.
1255 116 is de 406 in de eerste toestand na de afleveringstoestand (ik zie nog iets van grote cabinecijfers op de deur).
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Simon Stenneberg op 13 oktober 2010, 15:23:04
Ik heb nu inmiddels alweer een paar jaar ervaring met smalspoor (maar nog langs niet genoeg) en ook met Bemo.
Bemo geeft zelf veel aan dat er vervangende assen leverbaar zijn of dat bepaalde locs niet "omspoorbaar" zijn. Bij de wagens en rijtuigen is het eigenlijk heel simpel: van alle wagens die ik tot nu toe van ze in handen heb gehad (Zwitsers, Duits, H0m of H0e bedoeld, of wat ook) zijn de assen verschuifbaar: van 12mm naar 9mm of andersom.
Ook bij enkele locs is dit mogelijk, dit zijn dan locs met draaistellen zoals de V51/V52 of Zwitserse dieselrangeerlocjes type Tm.
Ook ik ben eerst gestart met H0m, maar H0e is hier in NL wat beter verkrijgbaar (Roco, Liliput) en boogstralen/wisselstraten zijn kleiner.
Titel: Re:H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: rjr op 01 november 2010, 12:10:03
Ieder als nog bedankt voor de info.
Het is gelukt, afgelopen zaterdag op eurospoor een mooi personen rijtuigje meegenemen.
Blijkt dat de code voor tweedehands modellen niet altijd klopt. Daar zijn ze dus wel eens omgezet, maar de handelaar heeft er weer netjes asses voor H0m ondergezet, en daarmee kan ik nu testen.

Werkt het toch niet zoals ik graag zou willen dan komt er een klein stukje H0m spoor naast het station, overgroeid en deels weggebroken of zo, en daar dit rijtuig op, dus gebruikt gaat het zeker worden.

Groet,
Roelco
Titel: Re: H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: frank1979 op 12 februari 2018, 09:19:21
Kan een H0 treinstel ook op H0m spoor
Titel: Re: H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Gert Arkema op 12 februari 2018, 09:50:18
Als je de H0 assen omwisselt voor H0m assen wel. Maar bij locs is dat vaak niet makkelijk. Soms kun je de wielen ook schuiven op de as, bv bij de Roco Duewag tram; daar kun je de wielen stuk voor stuk op de as naar het midden schuiven, zodat de assen geschikt zijn voor 12 mm spoor. De aandrijving gaat via tandwielen om het midden van dezelfde as, dus dat is geen probleem.
Titel: Re: H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: frank1979 op 12 februari 2018, 10:52:21
Dankjewel
Titel: Re: H0e tegen H0m, hoe zit dat nu precies
Bericht door: Simon Stenneberg op 12 februari 2018, 11:04:51
Houd er dan ook rekening mee dat de h0m-boogstralen krapper zijn dan h0.
Een tram kan dat wel aan, een twee-assige motorwagen, locje of wagen ook wel,
maar 4-assers...