BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 11 augustus 2010, 18:31:53
-
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een bouwpakket van een stopmachine van Liliput:
(http://media.conrad.com/xl/2000_2999/2100/2120/2127/212759_AB_00_FB.EPS.jpg)
Bron: www.conrad.com
De dienst Weg & Werken van NS had in de jaren ´70 en ´80 stopmachines van bovenstaand type. Deze lijken sterk op het Liliput model. Ik ben op zoek naar foto´s van het grote voorbeeld, zodat ik kan zien hoe het model eventueel aangepast moet worden. Voorlopig begin ik nog niet aan het bouwpakket, heb nog genoeg andere projecten af te ronden, maar foto´s zijn zeer welkom. In het boek´Zwaar materieel op de sporen in de Lage Landen´heb ik al een paar foto´s gevonden.
Maarten
-
Maarten, je hebt PB
-
Heejh daar was toch al een draadje van?
De link heb je dan waarschijnlijk ook wel gevonden van die Mainliner?
http://www.bdf008.privat.t-online.de/_plasser/07/st07.htm (http://www.bdf008.privat.t-online.de/_plasser/07/st07.htm)
Er is trouwens een ansichtkaart van desbetreffende NS Mainliner.
Moet ff kijken of ik de foto's nog voor je heb van mijn model. Ben bang dat deze nog op de oude nietbruikbare pc staat.
9 euro nog iets is trouwens geen geld. (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img112_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img112_1.jpg)
november 1985, uiterst rechts. Is dat wat je zoekt? Dat heb ik ook nog apart op de foto gezet...
-
Mispoes dat is dan weer een andere variant. Zegmaar de vervanger van de Mainliner 07-32 die Liliput in zijn assortie heeft.
Heb de picturen zojuist kunnen traceren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_werktrein.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_werktrein.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_werktrein.jpg)
Bij de echte NS'r waren de draaistellen evenals het dak van een pastelachtige turquoise kleur.
zie de vorige link in mijn bericht. Heb de daken zelf wit gespoten en het onderstel zwart omdat ik dit mooier vind.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/werktrein1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/werktrein1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/werktrein1.jpg)
(met een knipoog dit is eigenlijk een oostenrijkse plasser & theurer.
Jeroen
-
Haha, jij was me net voor, Jeroen ;). Die op de foto van Mispoes is inderdaad een ander type.
Leuk model Jeroen! Het andere draadje ging voornamelijk over over een kettinghor, dus dit leek mij duidelijker.
Bij het bouwpakketje dat ik heb zitten helaas geen opschriften. Dat wordt waarschijnlijk zelf iets maken.
Het valt mij wel op dat de Nederlandse ten opzichte van de Duitse en Oostenrijkse versie m.n. afwijkt op de front- en sluitseinen.
Maarten
-
wacht ik heb ook de ansicht gevonden. Deze is 100% NS uit eind jaren 70.
Het trappetje ook even turquoise likje verf geven. Alhoewel misschien is het wel babyblue. ( raar kleurtje )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_Mainliner.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_Mainliner.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_Mainliner.jpg)
(y)
-
(y) Leuke site: www.eisenbahndienstfahrzeuge.de
Bestaat zo iets niet ook van nederlands onderhoud spul?
-
Zeer interessante plaat, Jeroen! (y)
Klopt het dat dit een 07-32 is? Hij lijkt vrijwel exact hetzelfde als de Liliputversie.
De foto´s in het eerder genoemde boekje zijn net andere types. Die (nog) een blauwbord hebben
Zo te zien moeten de draaistellen ook dat rare kleurtje krijgen.
De prijs van het bouwpakket is inderdaad niet verkeerd. Het viel me mee dat er gewoon metalen wielstellen bij zitten.
Maarten
-
Of het exact om de 07-32 gaat durf ik niet te zeggen. Het lijkt er wel sterk op maar als ik de verlengde cabine bekijk oogt deze korter dan de Liliput versie. Maar dat kan natuurlijk ook gezichtsbedrog zijn , omdat je er schuin tegenaan kijkt. Wel een hele uitdaging om aan de gekleurde opschriften te komen. Ik weet dat KleiNSpoor 'Plasser & Theurer' transfers heeft maar deze zijn enkel in het zwart verkrijgbaar. ;)
-
Op maat gemaakt... enkel even uitprinten.
hmmm...hij schaalt m hier tijdens de upload uit. ::)
Ik stuur je het bestandje via email is 300dpi en in cymk kleuren.
(stuur je e-mail ff door)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_pth_logo.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_pth_logo.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_pth_logo.jpg)
-
Leuke link met veel beeldmateriaal. Weliswaar vanaf tijdperk V.
http://www.bahnforum.info/smf/index.php?topic=91375.0 (http://www.bahnforum.info/smf/index.php?topic=91375.0)
Jeroen
-
zijn die draaistellen wel turkoois en niet gewoon lichtgrijs en is de foto verschoten?
-
Nope. Zoals Liliput ze op de markt bracht in den beginne dat was de juiste kleur (dus licht turquoise)
Jeroen
-
(http://www.treinenfotoforum.nl/Strukton_Beaver.jpg)
De strukton uitvoering anno november 2009 te Zutphen
-
Jeroen, de grote achterste cabine is t.o.v. het Liliputmodel gedeeltelijk open. Vandaar dat korter oogt.
Arjen, dat is een Beaver. Een ander type dan de Mainliner.
Maarten
-
Ha je hebt helemaal gelijk! Zie nu pas dat de 'klauwen' uitgeschoven zijn dus dan verdwijnt het zicht van die cabine. Het is dus de 07 -32. (y)
Ik heb het boek er even bij gepakt 'Zwaar materieel op de sporen van de Lage landen' en merk op dat de Duomatic 07-16 en 32 een bijwagen had die veel weg heeft op het Oostenrijkse wagentje met kraan van Plasser & Theurer. De cabine eraf en de bak verlengen ... rode (shell) dieselvaten er op ...op kleur brengen en klaar. Mijn bedoeling ligt om de oude kap over te plaatsen op een gemotoriseerd exemplaar die ik ook heb van Liliput. Dan breng ik de draaistellen en het dak weer terug zoals op de foto laat zien. Een andere uitdaging is om die verblijfswagen in model te bouwen.
Je mailtje met pikturen heb je binnen toch?
Jeroen
-
Bij wat zoeken op internet ben ik nog een Slowaakse site tegengekomen met veel foto´s van o.a. de Mainliner:
http://www.tratovestroje.wbs.cz/
Maarten
-
Als jullie wat willen zoeken, Google: Ploeg 901. Dat was de benaming in NS tijd. Daar vind je vast en zeker wel iets.
Gr Hans
-
Ha! Dank Hans. Helaas enkel een zwart wit foto maar dan van een ander type als hierboven beschreven. Daar zitten wat andere appendages op.
Wel handig om te weten dat het dus om Ploeg 901 ging, die al vanaf 1956 bestond. ;)
zie link en dan helemaal naar beneden doorscrollen. http://mdolman.nl/Wisselstopmachine.html (http://mdolman.nl/Wisselstopmachine.html)
Grappig dat naast de draaistellen ook de wielstellen eenzelfde kleur gekregen hebben.
Jeroen
-
De hierboven genoemde foto even hier geplaatst:
(http://mdolman.nl/Wisselstopmachine_files/stopmachine.jpg)
Dit is een wisselstopmachine type Plassermatic 07-275. Duidelijk familie van de 07-16/07-32.
Maarten
-
Zo word de mijne:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlasserDuomatic07275Heitk1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PlasserDuomatic07275Heitk1.jpg)
Foto michael maiss
Steef
-
Ga je er dan ook zo´n hokje aan de zijkant aan maken en de verlenging links op de foto?
Maarten
-
Ja, incluis kist en doorloopdakje en dat rare bord bovenop
Steef
-
Interessant: op de site van Het Utrechts Archief heb ik een aantal foto's gevonden die op het zelfde moment zijn gemaakt als de kleurenfoto die Jeroen eerder gepost heeft: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/169726
Is dus niet eind jaren '70, maar 1973.
Wel grappig: het ding wat op het middelste frontsein zit is een hondenknuffel :) (als je inzoomt op de foto). Zeker een soort mascotte van de ploeg die met deze stopmachine werkte?
Maarten
-
Lijkt dit op de oude stopmachine van het Spoorwegmuseum?
http://nmld.nl/nl/object/2349
-
Sterker nog, dat is de stopmachine die in het Spoorwegmuseum stond.
Maarten
-
Ja op mijn link wel. Ik bedoelde het exemplaar waar dit topic over ging...
-
Nee, die foto stopmachinen van het Spoorwegmuseum is een ander, nieuwer type. Zie bijvoorbeeld het doorlopende dak, die de 07-16 waar dit topic over gaat, niet heeft.
Maarten
-
Nee, die foto stopmachinen van het Spoorwegmuseum is een ander, nieuwer type.
Maak van is, maar was ;)
-
Heb nog wel wat informatie en zelfs nog een orginele ontwerp tekening. De kleur is van de draaistellen is gewoon lichtbauw, en de machine wordt geleverd in de kleuren die de klant wenst.
gr Jan
-
Een erg late reactie, maar ik heb wel interesse in die tekening, Jan! (y)
Maarten
-
Denk je dat Jan nog antwoord geeft ::)
Sinds eind 2014 niet meer actief op het forum.
-
Denk je dat Jan nog antwoord geeft ::)
Sinds eind 2014 niet meer actief op het forum.
-
Ik heb een Liliput Mainliner duomatic 07-32 weten te bemachtigen voor een heel mooi klein bedrag! (y)
-
ik vond nog deze eigen foto's van Mei 1989 Maasvlakte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-29A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-29A.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-30A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-30A.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-31A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-31A.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-32A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/198904-32A.jpg)
-
Zo, beetje oud draadje opdreggen...
Heb inmiddels zo'n liliput 07-32 mainliner duomatic geregeld, want ik wil de eigen bedrijfsstopmachine van cockerill in Luik daaruit bouwen.
Jeroen had al eerder een plaatje van een nederlands exemplaar gevonden:
wacht ik heb ook de ansicht gevonden. Deze is 100% NS uit eind jaren 70.
Het trappetje ook even turquoise likje verf geven. Alhoewel misschien is het wel babyblue. ( raar kleurtje )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_Mainliner.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_Mainliner.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ns_Mainliner.jpg)
(y)
Dat ding is geen 07-32 maar een 07-275 wisselstopmachine. Komt uit dezelfde serie, maar in plaats van lange halen snel thuis met 2 dwarsliggers tegelijk doet ie er 1 en zit er een ingewikkelder apparaat onder, met 2 zitplaatsen vlak boven t spoor en zo. Bij cockerill had men er ook zo eentje. Uiteraard zijn er weer allerlei detailverschillen tussen de machines van dit type...
https://www.flickr.com/photos/15038/9858375646/
en een close-up van "het apparaat"
https://www.flickr.com/photos/15038/9858352175/
Nou is het cockerill-spoornetwerk een schim van wat het ooit was en het eigen onderhoudsmachinepark is al lang geschiedenis... maar dat betekent niet dat de machines zelf ook verdwenen zijn. De dwarsliggerwisselmachine en stopmachine zijn bij de chemin de fer du bocq terechtgekomen.
https://www.flickr.com/photos/52711363@N02/38277630246/
binnenkort maar eens naar belgië mailen of er wat foto's te maken zijn daar.