BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Chris op 02 augustus 2010, 13:59:15
-
Wat hing er zoal achter een NS 1000 ?
Wie heeft er fraaie platen van kleine goederentreinen, of bonte goederentreinen.
Wie heeft er mooie foto's van bietentreinen ?
Alvast bedankt voor het getoonde !
Chris
-
hoi chris (y)
je zou hem vast wel al gezien hebben,
geen idee wat er allemaal achter hangt, maar je vraagt om een fraaie plaat :P
http://www.flickr.com/photos/67492399@N00/3826399492/ (http://www.flickr.com/photos/67492399@N00/3826399492/)
by: appearances can be deceptive @ flickrr
-
Wat hing er zoal achter een NS 1000 ?
-Bergland Express
-4 plan D's (afscheidsrit plan 1976)
-5 plan N's (afscheidsrit 1000 1981)
Wie heeft er fraaie platen van kleine goederentreinen, of bonte goederentreinen.
Wie heeft er mooie foto's van bietentreinen ?
Jijzelf!
(in de boekenreeks Van 1000 tot DD, De NS in de jaren 80 en De NS van 1978-1985)
-
Kijk ook eens bij www.nicospilt.com. http://www.nicospilt.com/index2.html
daarna in de linker kolom:
- Nederlands materieel
- Eloc serie 1000
Jeroen
-
Een directe link: Klik (http://www.nicospilt.com/Lok1000.htm). :)
Groet,
Basilicum
-
Euhm, wellicht is deze info al bekend, Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1000) is altijd mijn startpunt...
En via Wiki wordt ook de NicoSpilt site gelinked.
Gerard
-
En als we dan toch naar sites verwijzen kijk ook eens op de 1000-pagina van Walter Sparre
bosboom.
-
Linkje?
Google vond niks met - "Walter Sparrebos" spoor -
Gerard
-
Hier het linkje http://www.eloc1000.nl/ (had ik ook last van >:()
-
Pas op! Ik kreeg een 'malware'-waarschuwing toen ik die site probeerde te openen.
Geheel voor eigen risico dus.
mvg,
Gert
-
Hmmm, me too....
-
idem...
Chris, heb jij de mensen wel netjes bedankt voor de verstrekte info?
-
Wie heeft er mooie foto's van bietentreinen ?
Chris
Is dit wat?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bieten1000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bieten1000.jpg) KLIK
Herfst 1981, station Tilburg, weet even niet de precieze datum. Hoop dat je voldoende E'tjes hebt om dit treintje na te bootsen ;D
Nog een van een bonte trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bont1000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bont1000.jpg)
Niet helemaal scherp, maar dat is de straf dat ik me natuurlijk op een plaats bevond waar ik niet mocht zijn, al werd het Bels lijntje rechts nauwelijks bereden. Hopelijk is mijn "misdaad" na bijna dertig jaar verjaard.....duidelijk is wel dat achter een 1000 ook een hele bonte trein mag hangen.
grtz, Carlo
-
Chris,
Na diverse foto's in diverse boeken te hebben bekeken heb ik en bonte goederentrein voor achter de 1000 samengesteld.
NS 1008 (Roco 62675)
Ucs-y (Roco 46118)
Gs (Artitec 20.164.02)
VTG ketel (Roco 46202)
Hbis-t (Hobbytrade 33306)
Gs – Frico (Artitec 20.164.05)
Uds-y (Roco 46425)
Hbis "UTD" (Roco 46339)
E (Roco 46045)
Gs (Artitec 20.164.07)
Hbis (Roco 46337)
.ics Interfrigo (Artitec 20.168.06)
-
Wat hing er zoal achter een NS 1000 ?
Wie heeft er fraaie platen van kleine goederentreinen, of bonte goederentreinen.
Wie heeft er mooie foto's van bietentreinen ?
Alvast bedankt voor het getoonde !
Chris
Voor welke periode stel je deze vraag? De 1000 is namelijk ook ooit groen geweest.
-
Maakt mij niet uit.
We genieten (hopelijk allemaal) van de foto's.
Alvast bedankt.
-
Heren
Mag ik u danken, ook via pm zeer fraaie foto's ontvangen !
Dank
Chris
-
Ik meende dat er aan beide kanten een schroefkoppeling hing... ;D
-
Nee je speelt vals, het gaat om de achterkant hè, dus maar 1 schroefkoppeling.
-
Hoi Chris,
Las net dit topic. Serie 1000 werd ook gebruikt voor de buurtgoederentrein, zie hier (http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/lw_Leiden-Woerdengoed.htm)
Groeten,
Gerard
-
Ik heb het boek van de 1000 niet maar kan mij herinneren dat op zondagochtend (jaar?)er een rit was van een 1000-1100-1000 combinatie van Rotterdam naar Venlo . De 1100 mocht niet voorop of achterop om overbuffering van de 1000'en te voorkomen .
gr Jos
-
Hallo Chris,
Zag deze week dit draadje met de vraag, heb zeer weinig dia's van de 1000en, ben veels te laat begonnen te fotograferen( was al bijna 21)het plaatje heb ik in de begin jaren 80 gemaakt in Tilburg, het perron was niet langer daarom het in trein er zo op gezet. Maar nog net met de eerste wagon, de kwaliteit is niet echt super ( van belichtingen ed had in nog toen nog geen kaas gegeten )hoop dat je er wat meet kunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_10_2010_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_10_2010_003.jpg)
mvgr Evert Masselink.
-
Ik heb het boek van de 1000 niet maar kan mij herinneren dat op zondagochtend (jaar?)er een rit was van een 1000-1100-1000 combinatie van Rotterdam naar Venlo . De 1100 mocht niet voorop of achterop om overbuffering van de 1000'en te voorkomen .
Klopt (de samenstelling althans). Ik dacht dat het 1979 was. Mijn broer heeft er in ieder geval een dia van.
-
Mijn broer heeft er in ieder geval een dia van.
De geluksvogel . Ik heb 3 x geprobeerd om er een dia van te maken in Venlo bij aankomst maar helaas . De trein was aldoor voor tijd op zijn eindbestemming . Konden niet eerder komen , want we waren al met de eerste trein vanuit Harlingen gekomen .
gr Jos
-
Voor het geval Uquilair meeleest: her-uitgeven dat 1000 boek van Henk Bouman. (y)
Er zijn genoeg mensen die het graag zouden willen hebben (tegen een redelijke prijs).
-
Zeker met de opleving sinds de 1000 weer beschikbaar is van Roco (y)
-
Voor het geval Uquilair meeleest: her-uitgeven dat 1000 boek van Henk Bouman.
Als ik mij niet vergis zit er iets dergelijks in de pijplijn. Maar pin mij er niet op vast...
Eelco
-
Vakantie treinen, zoals de Bergland Expres.
http://www.vakantietreinen.com/html/periode_1976-1982.html
http://www.vakantietreinen.com/html/afhandeling_treinen.html
Bij beide linkjes naar beneden scrollen
-
Pas op! Ik kreeg een 'malware'-waarschuwing toen ik die site probeerde te openen.
Geheel voor eigen risico dus.
mvg,
Gert
Berichtje op de site:
Even een korte "dienstmededeling" vooraf: Ongeveer een maand geleden kreeg deze site te maken met een virus welke een zogenaamde "mal-melding" gaf via Google (aanvals-site....). Hoe dit is gekomen is me een raadsel. Ik heb het probleem gelukkig vrij snel kunnen verhelpen door de index file te verwijderen en opnieuw te uploaden. De melding van Google is gelukkig nu weer verdwenen. Sorry voor het eventuele ongemak
Sein staat weer op veilig ;)
Groeten
-
De gevraagde bietentrein;
(https://live.staticflickr.com/65535/3013324176_718808174f_c.jpg) (https://flic.kr/p/5Ah5i7)781118 85-18b Weert (https://flic.kr/p/5Ah5i7) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
1009 met bietentrein te Weert
18 november 1978.
Uit de tijd dat er bij de Hoogovens nog van alles afgevoerd werd;
(https://live.staticflickr.com/65535/3937100786_19f3e570b0_c.jpg) (https://flic.kr/p/6ZUEU3)750301 13-12 Uitgeest (https://flic.kr/p/6ZUEU3) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Uitgeest
01 maart 1975.
Gerard vV
-
Ook voor het vuile werk;
(https://live.staticflickr.com/65535/406097967_013d04b5f7_c.jpg) (https://flic.kr/p/BTmM6)750428 17-31a Rijswijk (https://flic.kr/p/BTmM6) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/)
Lok 1004 met VAM trein op de plaats waar nu ongeveer de tunnel begint.
Rijswijk,
28 april 1975.
Gerard vV
-
Berichtje op de site:
Even een korte "dienstmededeling" vooraf: Ongeveer een maand geleden kreeg deze site te maken met een virus welke een zogenaamde "mal-melding" gaf via Google (aanvals-site....). Hoe dit is gekomen is me een raadsel. Ik heb het probleem gelukkig vrij snel kunnen verhelpen door de index file te verwijderen en opnieuw te uploaden. De melding van Google is gelukkig nu weer verdwenen. Sorry voor het eventuele ongemak
Sein staat weer op veilig ;)
Groeten
Het is ons een raadsel wat de oorzaak zou kunnen zijn. Alles wat wordt ge-upload komt van een computer die nergens anders voor wordt gebruikt en bijna dagelijks controleren wij de werking van de site. In juli en augustus zijn er wegens de vakantie geen updates geweest en daarna enkele kleine aanvullingen. Mogelijk is Google aangeslagen op enkele adds die in de site voorkomen. Mocht dit nog eens voorkomen, horen wij het graag.
Mvg vakantietreinen.com
-
Wonderlijk dat hier nu niemand op reageert. We hebben de mededeling van 'Kabouter' eerst maar even gelaten voor wat er staat maar kloppen doet het niet!
Er zijn bij ons slechts 2 personen die toegang hebben tot de server waar de site is ondergebracht dus als 'Kabouter' beweert de index.html opnieuw te hebben ge-upload zijn wij benieuwd waar die nieuwe dan vandaan is gekomen en hoe de upload is gedaan.
Wij horen het graag! Mocht iemand twijfelen aan dit bericht; roep maar iets en ik fiets het er wel in ;D
Mvg, vakantietreinen.com
JS
-
@ JS:
Die opmerking van 'kabouter' is een citaat van de website van Walter Sparreboom over de NS 1000 serie, http://www.eloc1000.nl/
Het gaat helemaal niet over de vakantietreinen site..
-
Zo, na z’n 10 jaar een vervolgvraag in dit topic:
Wat hing er zo achter een GROENE 1000? Er zijn niet zo veel foto’s beschikbaar (tenminste, ik heb er maar een aantal online of in boeken gevonden) en deze foto’s laten dan voornamelijk goederenvervoer zien. Maar hoe/wat/waar werd een groene 1000 ingezet voor personenvervoer? En welke rijtuigen zijn in H0 hier eventueel voor beschikbaar? Bedankt voor jullie denk/zoekwerk! (y)
-
Even het boek van Bouman erbij gepakt:
De 1000'en deden tot en met de zomerdienst van 1952 dienst als universele loc. Dus zowel in de goederendienst als in de reizigersdienst. Daarna alleen in de reizigersdienst voor extra treinen.
Uitgezonderd die latere extra treinen, is een 1000 met rijtuigen erachter altijd een ongewijzigde versie, dus nog geen extra luik in de zijwanden, geen handrails op de voorkant en originele MFO-pantografen. De Roco 1000 'uit de doos' is hiervoor dus niet werkelijkheidsgetrouw.
In eerste instantie hing er bij proefritten een stam blokkendozen achter. Later couperijtuigen; gemengd staal (Artitec) en hout (Philotrain), of geheel hout, met houten bagagewagens (Philotrain) en soms een postrijtuig (Philotrain). Stalen D (Artitec) en stoomverwarmingswagen (Philotrain) kwamen ook voor, evenals Duitse rijtuigen die waren achtergebleven (Fleischmann).
In 1951 zag je 1000'en met een stam turquoise Plan D (Roco), soms aangevuld met groene bolkoppen, stalen D en houten postrijtuig. Ook werden soms internationale treinen gereden zoals de Rheingold en de Rheinpfeil.
Succes, Ton
-
Je kunt de eerste naoorlogse koninklijke trein er er achter hangen (dus de D6 en Sr7) http://martijnhaman.nl/koninklijk_gebruikkoninklijketrein.htm
-
Weer eens wat leven hierin blazen.
Ik heb de Roco set NS1000 met 6 bieten wagons. Nu zijn er losse sets van 3 wagons waarvan 1 met oranje opdruk met S. Kan ik die er zomaar tussen hangen of is dat niet correct?
Als er mensen hier zijn met afbeeldingen van de NS 1000 met bieten trein ontvang ik deze graag als voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/D1CA27A1-E929-48F0-9FA0-9DE9D09C574C-631b03b96cc5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/D1CA27A1-E929-48F0-9FA0-9DE9D09C574C-631b03b96cc5c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EBA5B4A8-4DBF-4EBC-957B-7D2615C09186-631b03b9cdfe0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EBA5B4A8-4DBF-4EBC-957B-7D2615C09186-631b03b9cdfe0.jpg)
-
De wagens met een S werden gebruikt voor schone ladingen, staat wel een aantal topics op het forum waaronder deze:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59301.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59301.0)
Uitbreiden Nederlandse bietentrein kan ook met diverse Duitse wagens uit de RIV-pool, zoals de E040 en E037 (ook in het Roco-assortiment en tweedehands goed verkrijgbaar)
Ook een GTU (Artitec) werd in de nadagen gebruikt voor bietentreinen
-
Ik zie dit verhaal over de 1000- enden nu pas, ik heb e.e.a. doorgelezen en kan nu nog aanvullen dat er in de laatste jaren vis treinen reden van IJmuiden naar Kijfhoek (?) . Ik zag ze 's Zatedagsmiddags rond 3 uur door Leiden passeren.
Het waren treinen met een stuk of 5 witte koelwagens.
Peter
-
In de 60-er jaren woonde ik vlak bij de boog van Harderwijk. Iedere avond om ca. 19.30-20.30 uur een volle VAM-trein richting Zwolle en verder. Let wel: grijze wagens.