BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: fissy op 10 juli 2010, 13:41:20
-
Hoi Cor,
in welke doos zitten de Eaos? In de Fleischmann doos of in een Roco?
Groet
Bernd
-
Roco doos, met zijn 2tjes :)
Gr. Remco.
-
Maar is dit nu een Eaos die als Eanos verkocht wordt?
- Peter
-
@Peter:
Voor zover ik weet is het iets wat lijkt op een Ea(n)os maar het niet is :)
@Gerard:
Mooi (y)
Gr. Remco.
-
Is die Eanos nu het Fleischmann model in een Roco doos? Ja toch? Althans dat was toch de bedoeling?
Het valt mij op dat de balk onder de bak in de lengtezijde die er op de Fleischmann versie wel zit hier ontbreekt. In het echt zit deze er op de Nederlandse Eanos ook niet, dus dat is positief! (Ik heb zelf deze balk van mijn Fleischmann Eanos'en weggeknipt.)
-
Maar is dit nu een Eaos die als Eanos verkocht wordt?
voor zover ik kan zien is het een goede NS Eanos.
-
Volgens mij is hij niet helemaal op schaal ( Zou hij dat wel zijn, dan is het de 1e die correct is en moet ik hem kopen 8) )
Dus misschien wil iemand hem even in de lengte opmeten ?
Gr. Remco.
-
O ja, daar hoef ik dus niet op te letten. ;D
Maar een goederenwagen zal toch wel gewoon in 1:87 kunnen? In het echt is ie 15.74 m lang (dat vertelt het 1:160 broertje me in ieder geval).
-
Ja normaliter wel :) Maar de Eanos van Liliput ( De bruine ) is/was ook +- 1:100 dus daarom check ik het maar even :D
Gr. Remco.
-
Zeker weten dat dat wel een Eanos was en geen Eaos die in het echt ook korter is?
-
Volgens mij heeft Liliput helemaal geen Eanos gehad, wel een Eaos, maar dat is een korter model, ook in 1:1. Dus de Liliput kun je helemaal vergeten. Je kunt ze vergelijken door de tussenvlakken te tellen. De Eaos heeft er 3 of 4 (De Liliput had er 3) en de Eanos heeft er 5 (de vlakken tussen de deuren dus). Liliput heeft de Eaos wel als Eanos uitgebracht in NS kleuren, maar daar klopt dus niks van.
Ernst-Jan
-
@ Ernst Jan:
klopt!! Dat was een actie van de toenmalige importeur van Liliput, ZETA. Die bracht vijf verschillende Ea(n)os wagens uit, met (!!) en zonder remmersbordes ter gelegeheid van NS 150. Volgens mij zijn er toen toch behoorlijk wat van die modlelen over de toonbank gegaan, ondanks het feit dat het Eaos'en waren. Maar wél allemaal met openslaande laaddeuren, wat volgens mij toen ook een soort van novum was.
Grn, WT
-
Die bracht vijf verschillende Ea(n)os wagens uit, met (!!) en zonder remmersbordes ter gelegeheid van NS 150.
Dat waren toch de oude uitvoering met de NEM schacht in het draaistel (geen KKK dus) en 'oude' draaistellen (zelfde bouwgroep als onder andere onder de VAM wagens)? Later hebben ze ook nog eens bakken uitgebracht met KKK en andere draaistellen, van die gegoten Y25 XLs draaistellen. Ook met en zonder bordes. Hebben destijds nog in het Technohobby foldertje gestaan.
Ernst-Jan
-
Nieuw topic gestart naar aanleiding van vele vragen over deze nieuwe aanwinst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006_33.jpg)
Roco set blauwe eanos.
Cor
-
Wat wordt er eigenlijk mee vervoerd?
-
O.a. suikerbieten achter de 2400 (y) ( Kijk maar in het 2400 boek, zo uit mijn hoofd na 1986 )
Gr. Remco.
-
O.a. suikerbieten achter de 2400 (y) ( Kijk maar in het 2400 boek, zo uit mijn hoofd na 1986 )
Gr. Remco.
Bladzijde 198
-
Kijk top (y)
Gr. Remco.
-
Ik heb van alle 3 o.a SM-Flm-R een foto en de verschillen, dit is weinig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023_6.jpg)
Links SM rechts Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_020_4.jpg)
Het Flm model
Alleen het Roco model is van binnen grijs
SM heeft de vastzet haken geheel geel
Flm heeft de rangeerders treden vast aan gegoten bij SM en R* als losse onderdelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/027_2.jpg)
Onderkant van de 3wagens, van boven uit SM-Flm-R.
De Roco eanos vind ik het mooiste afgewerkt.
Cor
-
Wat wordt er eigenlijk mee vervoerd?
Voor bieten zijn ze maar heel even gebruikt, toen was dat vervoer geschiedenis.
Ze werden in ieder geval voor schrootvervoer gebruikt (en later ook bij Cronifer volgens mij).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/U07936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/U07936.jpg)
NS 2407 met 8 Eanos en 4 wagens als trein 55162 Binckhorst - Leidschendam - Kijfhoek in Rotterdam Zuid, 25 mei 1990 (vr).
-
Ah mooi, nieuw onderwerp, nou mag ik doorvragen. :)
Dus... we hebben de Sachsenmodelle, de Fleischmann, de Roco en natuurlijk niet te vergeten de Märklin. Maar is de Roco dus het mooiste?
Roco kennende zullen er nog heel wat nummervarianten komen. Vanaf welk jaar zijn de Eanos-sen trouwens in te zetten?
- Peter
-
1988. In 1995 verscheen er een (of waren er meer?) in de rode NS Cargo-uitvoering.
-
Voor de jaartallen: in het boek "Goederentreinen in NL" staat dat 1995 einde bietenjaar was (voor diegenen die dat nog niet wisten) en dat in 1998 een flink aantal wagens naar Cronifer in Moerdijk zijn gegaan voor schrootvervoer.
In dit (andere) draadje wordt ook gesproken over hout(snipper)vervoer:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27604.0.html
-
1988. In 1995 verscheen er een (of waren er meer?) in de rode NS Cargo-uitvoering.
Twee dacht ik altijd.
-
Het nieuwe ROCO-model is de tot op heden best uitgebrachte model van de Eanos van de NS.
Die van Fleischmann was aardig (ook qua loopeigenschappen) maar een van origine Duits model en daarmee niet helemaal correct.
De wagens zijn in het echt in te zetten vanaf 1988, in dat jaar kwamen de eerste van totaal 200 wagens op de baan. lnzet vooral in schroot, bieten en ook ertsvervoer (4 x 2200 met een stuk of 25 x Eanos)
Later zijn er 110 wagens verkocht aan de DB, die ze reviseerde en andere nummers gaf (welke weet ik niet uit mijn hoofd), 70 zijn er verbouwd tot Ealnos (met een opstaande rand, voor houtvervoer vanaf Roosendaal en ook zijn er een paar ingezet in het appelvervoer vanaf Geldermalsen (zeer tijdelijk). Inmiddels is van deze wagens weer de opstaande rand verwijderd.
Wie goed telt merkt dat er 20 wagens overblijven. Deze zijn aan Cronifer verkocht, en later opnieuw gereviseerd, en toen is ook de bak rechtgezet. Cronifer verhuurde toen een stuk of wat wagens aan de SBB, die ze meerdere jaren heeft ingezet en ze ook een ander nummer gaf. En laat ROCO nu toevallig ook die wagen in model uitbrengen.....
-
De wagens zijn in het echt in te zetten vanaf 1988, in dat jaar kwamen de eerste van totaal 200 wagens op de baan. lnzet vooral in schroot, bieten en ook ertsvervoer (4 x 2200 met een stuk of 25 x Eanos)
Ik dacht het waren kolentreinen, omdat er iets mis was met de scheepvaart (te laag water ofzo...)
-
Voor de N-spoor rijders; hoe correct is de set van Fleischmann Piccolo?
-
@Fissy: Du hast Recht, war ein Fehler von mir...
Is ook veel te warm, typ uit het hoofd en hoofd is voor een deel bij vanavond...
-
Voor de N-spoor rijders; hoe correct is de set van Fleischmann Piccolo?
Is ook een NS-kleurvariant van de Eaos met opschriften van de Eanos, dus op zich niet correct. Het is een beetje hoe zwaar je er aan tilt...
-
1988. In 1995 verscheen er een (of waren er meer?) in de rode NS Cargo-uitvoering.
Twee dus, lees ik nu in een oude RM, de 188-0 en 203-7 staan beide als rode Eanos op de foto.
Voor de N spoorders is de 203-7 in het rood verkrijgbaar, wat de Roco rode Eanos voor nummer heeft weet ik niet.
-
@ Bob en Fissy
Ook erts is er in vervoerd naar de hoogovens in Linz dacht ik . Was al gezegd door Arjan6511 .
Als "balastwagen" achter de 6400'en tijdens de proefritten (Onnen-Zwolle) . De ballast waren stukken spoorstaaf .
gr Jos
-
Staat me iets van bij dat ze ook zijn ingezet voor containervervoer (met alle deuren verwijderd). Heb ze als zodanig wel in Emmerich zien staan, maar weet niet of ze in die hoedanigheid nog van NS waren.
-
Zover ik weet waren dat geen NL wagens. Ik meen Belgisch.
Spoorfan
-
Klopt, waren grijze Belgische wagens, in dit geval de korte variant, Eaos. Reden als ik het goed heb primair tussen Maasvlakte-Antwerpen voor de Maersk-Sealand trein. Emmerich is dus een uitzondering geweest?
Is volgens mij ook een model van, weet niet welk merk.
-
Van wie ze op dat moment waren, weet ik niet zeker, maar ze hadden wel degelijk de lichtblauwe 'NS Eanos-kleur'. Herinner me ook nog dat ze er ontzettend roestig en 'afgetrapt' uitzagen. Weet helaas niet meer welke datum dat was. Erger nog, ik vond ze toen zo on-interessant dat ik geen foto's heb gemaakt.
Spijt, ja, als haren op mijn hoofd. Ware het niet dat ik ruimschoots door de boomgrens ben heen gegroeid ;D
Dit gezegd hebbende, dan nu het goede nieuws (vreselijk off topic, I know): Voor het eerst sinds vele jaren ga ik morgen weer naar Houten. Met mijn zoon, die mijn digitale voorbeeld wil volgen.
-
De belgen hadden een iets andere tint als de NS Eanos, na een tijdje vervuiling leken ze erg op elkaar.
-
Ik denk dat je zoiets (http://www.flickr.com/photos/andre_eindhoven/3551910570/) hebt gezien.
Dit zijn ook omgebouwde Eaos-en.
Huub
-
Is volgens mij ook een model van, weet niet welk merk.
Ja van Kleinmodellbahn . Soms nog op beurzen te koop .
gr Jos
-
Voor de N spoorders is de 203-7 in het rood verkrijgbaar, wat de Roco rode Eanos voor nummer heeft weet ik niet.
De Roco in rood ken ik niet.
Wel Sachsenmodelle art. nr. 16065; 537 6 188-0 (Sachsenmodelle werd toen geimporteerd door Reyne, die toen ook Roco deed)
en
Marklin in set met art. nr. 47197; 537 6 203-7 (met de blauwe 537 6 082-5)
Albert
-
Maar dat zijn H0 en ik heb het over N. ;)
-
Cronifer is Nederlands toch? Ik rijd Nederlands, maar als ik zoek naar de Roco 66510 zie ik er SBB bij staan. Zwitsers dus. Nu las ik hier dat de Zwitsers een stuk of wat overnamen van Cronifer en hebben andere wagennummers gegeven. Als ik heel natuurgetrouw zou willen rijden, zouden deze Eanossen niet tussen mijn NL wagons kunnen rijden? Qua tijdperk wel..
En de Cronifer Eanos uit startset 29350 van Marklin dan? Die is van het tijdperk waar ze nog wel in Nederland reden?
Zit er verschil tussen de wagons van Roco en Marklin?
Iemand die weet of er nog meer Cronifer Eanossen zijn naast bovengenoemde?
-
http://www.flickr.com/photos/remcowagonnetje/3961866933/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4430162260/
Ze kunnen dus gewoon in Nederland rijden.
-
En waar gaat jullie voorkeur naar uit? Uitgaande van het origineel:
(http://farm4.staticflickr.com/3420/3961866933_f23e0e37b1_z.jpg)
De Roco 66510:
(https://az95169.vo.msecnd.net/images/roco/large/L66510.jpg)
of de Marklin Eanos uit startset 29350:
(http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16hHJGkE9no8jDqpBQ-(b,HMVw~~60_84.JPG)
-
http://www.flickr.com/photos/remcowagonnetje/3961866933/
http://www.flickr.com/photos/heyst/4430162260/
Ze kunnen dus gewoon in Nederland rijden.
Die 2 wagens hebben de NL-opschriften...
De Roco heeft opschriften toen ze door de SBB werden gehuurd, bij die van Marklin kan ik dat niet achterhalen.
Ik zou je keuze af laten hangen van welk merk je overige Eanos-en zijn. Volgens mij rij je gelijkstroom, dus bij aanschaf van Marklin zul je ook de assen moeten laten wisselen.
-
Hoeveel wagens zitten er doorgaans in een Eanos-trein? En wat kun je als tractie gebruiken?
Bestaat er trouwens een overzicht van de gebruikte bedrijfsnummers? Ik weet dat Märklin, Fleischmann en Roco ze hebben uitgebracht.
- Peter
-
Leuk de Cronifer! die ben ik in spoor 1 aan het maken!
Zou je zomaar een leuk thema van kunnen maken met Cronifer als module....6400tje er bij.........
mvg,
Kees-Jan
-
Uhuh :) nu we het toch over de 6400 hebben.. welke benummerde loc van de 6400 serie moet ik eigenlijk hebben, om zo natuurgetrouw te rijden. Of maakt dat niet uit. Qua kleurstelling zou die Railpro versie wel mooi voor al die blauwe bakkies passen..
Als ik hier kijk zie ik door de bomen het bos niet meer: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/materieel/diesellocomotieven/10-serie-6400
-
Als je met Eanos rijdt met NS vishaak is een 6400 in NS livrei passend.
Beide kwamen in 1988 op het spoor..
-
Dus klassiek geel/grijs.
-
De allereerste Eanos, in elk geval die met het laagste nummer, nog brandschoon in Utrecht.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NSBL4HKP.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NSBL4HKP.jpg)
Eanos 31 84 537 6 000-7
Utrecht CS, 13 maart 1988
En de bijpassende loc, eveneens nog brandschoon.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XOLP6E3Z.jpg) (http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XOLP6E3Z.jpg)
Utrecht spoorwegmuseum, 5 juli 1988
Vervuilen is dus nergens voor nodig. :)
Huub
-
Hoeveel wagens zitten er doorgaans in een Eanos-trein? En wat kun je als tractie gebruiken?
Bestaat er trouwens een overzicht van de gebruikte bedrijfsnummers? Ik weet dat Märklin, Fleischmann en Roco ze hebben uitgebracht.
- Peter
Het eerder genoemde bulkvervoer naar Linz bestond uit circa 25 x Eanos met 4 x 2200.
In de bietentreinen wisselde het aantal sterk, ze zaten `bont` tussen de E-tjes. Qua loks over de lange afstand zijn 12, 13 en 1600 inzetbaar, voor de korte stukken van en naar Haelen ken ik alleen platen met een 2400. Rangeerwerk in Nuth en Haelen met een Hippel.
Zinspeel je op een lange trein met allemaal verschillende nummers? ;)
Of er een overzicht is heb ik geen idee van, denk dat we die weer eens zelf moeten maken....
Naast de door jou genoemde merken heeft Sachsenmodelle ze ook ooit uitgebracht onder de nummers 16066 en 26066 (blauw, verschillende nummers) en nog 1 in het rood waarvan ik het nummer niet weet. Daarnaast heeft Marklin een eerste serie uitgebracht die qua lengte volgens mij schaal 1:120 was en Liliput heeft hun Eaos in blauw en rood uitgebracht als NL-Eanos. Te kort dus, en dan ook nog met verkeerde draaistellen en 1 serie zelfs nog met een remmersbalkon. Deuren konden dan wel weer open.
Een zaak in Beijum (wijk van Groningen) heeft ooit eens op basis van een Lima-Eaos een rode NS Cargo Eanos uitgebracht (ook alweer te kort). Winkel ging een paar jaar daarna failliet.
En ik vermeld het nog maar eens: De door Roco en Liliput uitgebrachte Eaos in bruin met vishaak kloppen WEL, deze zijn gehuurd van AAE.
-
En dit draadje mag dan bijna 5 jaar oud zijn, nuttige info staat er zeker wel in:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11210.0.html
-
Rangeerwerk in Nuth en Haelen met een Hippel.
Haelen? Dat zal dan wel een tijdje geleden zijn, of niet?
Zinspeel je op een lange trein met allemaal verschillende nummers? ;)
Och. :)
Of er een overzicht is heb ik geen idee van, denk dat we die weer eens zelf moeten maken....
Jakop was zo aardig om me een Excel-bestand te sturen, maar dat moest ik dan wel zelf tot een tabel verwerken ("jij bent daar beter in"). :) Zie onderaan dit bericht.
Naast de door jou genoemde merken heeft Sachsenmodelle ze ook ooit uitgebracht onder de nummers 16066 en 26066 (blauw, verschillende nummers) en nog 1 in het rood waarvan ik het nummer niet weet. Daarnaast heeft Marklin een eerste serie uitgebracht die qua lengte volgens mij schaal 1:120 was en Liliput heeft hun Eaos in blauw en rood uitgebracht als NL-Eanos. Te kort dus, en dan ook nog met verkeerde draaistellen en 1 serie zelfs nog met een remmersbalkon. Deuren konden dan wel weer open.
Een zaak in Beijum (wijk van Groningen) heeft ooit eens op basis van een Lima-Eaos een rode NS Cargo Eanos uitgebracht (ook alweer te kort). Winkel ging een paar jaar daarna failliet.
Ik zal ze in het lijstje zetten zodra ik alle gegevens heb, hoewel die uit Beijum wel een beetje obscuur is.
En ik vermeld het nog maar eens: De door Roco en Liliput uitgebrachte Eaos in bruin met vishaak kloppen WEL, deze zijn gehuurd van AAE.
Willen we die aan dit lijstje toevoegen? Heel veel verschil zit er niet tussen de twee (Eaos: aslast tussen 50t en 60t; Eanos: aslast meer dan 60t).
Type | Kleur | Merk | Artikelnr. | Wagennummer | Opmerkingen |
Eanos | Rood | Sachsenmodelle | 16065 | 31 84 537 6 188-0 | |
Eanos | Blauw | Sachsenmodelle | 16066 | 31 84 537 6 029-6 | |
Eanos | Blauw | Sachsenmodelle | 26066 | 31 84 537 6 031-2 | |
Eanos | Blauw | Roco | 66070-1 | 31 84 537 6 039-5 | Set 66070 |
Eanos | Blauw | Roco | 66070-2 | 31 84 537 6 043-7 | Set 66070 |
Eanos | Blauw | Roco | 66139-1 | 31 84 537 6 004-9 | Set 66139 |
Eanos | Blauw | Roco | 66139-2 | 31 84 537 6 104-7 | Set 66139 |
Eanos | Blauw | Roco | 66139-3 | 31 84 537 6 041-1 | Set 66139 |
Eanos | Blauw | Fleischmann | 5283.11 | 31 84 537 6 007-2 | |
Eanos | Blauw | Fleischmann | 5283.08 | 31 84 537 6 053-8 | |
Aanvullingen kun je naar mij sturen, of je kunt zelf proberen een tabel te maken door de mijne als uitgangspunt te nemen.
- Peter
-
Aanvullingen voor de tabel heb ik niet direct, zal eens gaan kijken.
Bietenvervoer van Haelen was eerder gestopt dan Nuth, maar er zijn nog wel de Eanos wagens ingezet. Misschien dat een local meer info kan verschaffen?
-
De rode NS Cargo van Sachsenmodelle: artikelnr. 16065, wagennummer 31 84 537 6 188-0.
-
Zie je dat je dat beter kan ;D
Het mooie van 'mijn' lijstje is dat de Sachsenmodelle, Roco en Fleischmannen naast elkaar in en trein kunnen zonder dat het opvalt. Dwz. ze lijken heel erg op elkaar. Ik heb ze allemaal, behalve de rode Sachenmodelle (I don't do red) en ben nog op zoek naar 1 van de 2 Fleischmannen.
Ik heb ook Marklins gehad, maar die zijn zoveel kleiner dat ze niet te combineren zijn.
De Liliput heb ik nooit gehad, maar op basis van wat ik er van gelezen heb past die er ook niet bij.
Beide blauwe Sachsenmodelle heb ik dubbel en daarmee heb ik er dus 10. Precies wat ik wil (= ca. 180 cm) + een 6400. Als ik de andere Fleischmann nog vind kan er 1 van de dubbele weg.
Tip! MTE heeft de set van 2 van Roco nog in de aanbieding ;)
-
alle merken met NS Eanos op een rijtje:
Sachsenmodelle 76066 blauw 31 84 537 6 029-6
Fleischmann 528311 blauw 31 84 537 6 052-8
Fleischmann 528384 blauw 31 84 537 6 052-8
Fleischmann 945283 blauw 31 84 537 6 007-2
liliput 224408 blauw 31 84 538 6 058-1 (met balkon)
liliput 224409 bruin 31 84 533 0 103-4
liliput 224428 rood 31 84 537 6 214-4
liliput 24440 blauw 31 84 537 6 034-6
liliput 22441 blauw 31 84 537 6 047-8
liliput 22445 blauw 31 84 538 6 051-8 (met balkon)
Lima 303300 rood 31 84 537 6 000-7
marklin 4719 blauw 31 84 537 6 000-7
marklin 47197 rood 31 84 537 6 203-7 en blauw 31 84 537 6 082-5 (set)
marklin 47199 blauw en 2x bruin (set)
Marklin blauw verhuurd door Cronifer (uit startset 29350)
marklin rood 31 84 537 6 203-7 (uit set 29446)
roco bruin (uit startset 41315)
roco 66070 blauw 31 84 537 6 039-5 en 31 84 537 6 043-7 (set)
roco 66139 blauw bieten lading, 31 84 537 6 004-9, 31 84 537 6 104-7, 31 84 537 6 041-1
roco 66510 blauw 31 85 537 5 003-1 (Zwitsers) verhuurd door Cronifer (NL)
-
Aan dat lijstje kan ook nog de Marklin Eanos Cronifer uit startset 29350 worden toegevoegd.
-
Die 2 wagens hebben de NL-opschriften...
De Roco heeft opschriften toen ze door de SBB werden gehuurd, bij die van Marklin kan ik dat niet achterhalen.
Ik zou je keuze af laten hangen van welk merk je overige Eanos-en zijn. Volgens mij rij je gelijkstroom, dus bij aanschaf van Marklin zul je ook de assen moeten laten wisselen.
Heb de verkoper gevraagd. De Marklin heeft Nederlandse opschriften 8) ik zou de assen idd moeten vervangen. Zit daar ook nog verschil in of voldoet elke willekeurige gelijkstroom as. Ik zie vaak mensen het hebben over lengte van de assen en mm..
-
Inmiddels heeft Roco een nieuwe variant van de Cronifer-uitvoering, gisteren opgehaald bij mijn handelaar:
76935 - Offener Güterwagen, SBB Cargo
Offener Güterwagen „Cronifer“ der Schweizerischen Bundesbahnen., Epoche V.
Het wagennummer is 31 RIV 85 CH-SBB 537 5 004-9.
Deze heeft alleen geen Cronifer-logo.
Ik heb nu alle 3 de Cronifer-uitvoeringen (incl. de Märklin), en via Marktplaats schroot-lading gevonden. Nu nog een bijpassende loc vinden, denk nu aan een rode 6400 in Railion-uitvoering maar vindt een DB-versie eigenlijk mooier ::)
De trein zal enigszins verdwaald zijn op mijn baan gesitueerd in Dresden eo, dus misschien zet ik er wel een BR 203 in SBB Cargo-uitvoering voor... 8)
Nog even een vraagje: weet iemand waarom een verticale balk rood is geschilderd?
-
Volgens mij heeft DLC toendertijd ook nog voor de Cronifer wagens gestaan dus doe ook nog een Mehano Class 66! ;)
-
Het wagennummer is 31 RIV 85 CH-SBB 537 5 004-9.
Deze heeft alleen geen Cronifer-logo.
op het Roco Facebook Site hebben ze maar gisteren nog het verkeerde? foto geplaatst ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocofacebook.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocofacebook.jpg)
-
Eigen foto van het model uit de doos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5967_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5967_1.jpg)
Het lijkt wel of de kleur blauw wat doffer is. Opschriften zijn zuiver, details zijn mooi geschilderd. Alleen beetje jammer van het glimmemd plastic van de draaistelzijkanten.
Interessant zijn de pictogrammen op beide kopse kanten, heb zelf nog geen idee wat ze betekenen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5969_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5969_3.jpg)
-
"Besteigen des Wagens verboten" "beklimmen verboden" - gevaar van hoogspanning
-
Alleen beetje jammer van het glimmemd plastic van de draaistelzijkanten.
Ik zou er mee terug gaan.... Het moest niet mogen!
-
heb Roco een mail gestuurd met het vraag hoezo ze voor het verzie zonder het cronifer logo hebben gekozen en welke bedoeling het verticale rode balk heeft.....
-
Oké, ben benieuwd.
De rode balk is overigens wel conform de realiteit, zoals hier te zien is op de 005-9:
http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/29821059/in/keyword/3591785/self
Misschien een markeringspunt voor laden en lossen? Het zit zo'n beetje in het midden?
-
Volgens mij zit het Cronifer-logo er daar ook al niet meer op, of ben ik mis?
Wellicht heeft Roco de keuze gemaakt nu een andere uitvoering te maken waarvan men denkt er meer van te verkopen.
Rode balk-mysterie kan ik ook niet oplossen helaas.
-
@Arjan: dat is ook een foto uit 2004, dus voor de revisie en verhuur naar Zwitserland ;)
Ik hoop wel dat in een uitvoering is die conform het voorbeeld is. Ik kan niet veel foto's van deze wagens op het net vinden, maar degenen die er wel op staan hebben allemaal het Cronifer-logo.
Een uitleg kan zijn is dat Cronifer niet meer als zodanig bestaat en het logo niet (meer) gebruikt mag worden?
-
na een maand eindelijk antwoort gekregen op mijn Mail. Geen echte nieuwe informatie maar tenminste een antwoort :) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2597.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2597.jpg)
-
https://youtu.be/S1n8sbhizzc (https://youtu.be/S1n8sbhizzc)
Wat vinden jullie hiervan? Ze zijn nu ook kortgekoppeld :)
-
Zijn dat allemaal verschillende wagennummers? Of heeft iemand 10 dezelfde losse wagens uit verschillende startsets gekocht alleen voor deze trein? Ik zou ook wel een trein willen samenstellen met Eanos/Eaos :)
-
Die iemand ben ik :) Het zijn Cronifer Eanossen uit een startset inderdaad. Waarschijnlijk allemaal hetzelfde wagennummer (heb ik niet eens op gelet om eerlijk te zijn), maar ik ben er blij mee :).
-
Dus deze zijn van Märklin, toch?
-
Wat leuk, ik heb dat in iets klassiekere uitvoering....
De trein is inmiddels nog met 4 soortgenootjes uitgebreid.
https://youtu.be/OzUON551GP0
Mvg
Sander
-
Dus deze zijn van Märklin, toch?
Klopt.
-
Dank nog ;D
-
Geen dank
Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
-
volgens mij waren er ook ten minste twee geschikt als koppelwagen voor ertstreinen....
-
volgens mij waren er ook ten minste twee geschikt als koppelwagen voor ertstreinen....
Klopt zie http://s107.photobucket.com/user/Blausee-Mitholz/media/oud%20NS/erts4800ton2200.jpg.html
Mvg jamie diks
-
Eanos in ertstreinen:
(https://c8.staticflickr.com/3/2541/3874609799_b2f42ea24e.jpg) (https://flic.kr/p/6Uoove)
Uas idler car at Venlo, December 27, 1991 (https://flic.kr/p/6Uoove) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
(https://c2.staticflickr.com/3/2168/3874611289_8d3eb4f5bf.jpg) (https://flic.kr/p/6UooWV)
Uas idler car at Venlo, December 27, 1991 (https://flic.kr/p/6UooWV) by Cornelius Koelewijn (https://www.flickr.com/photos/cklx/), on Flickr
Wagen 80 84 978 2 508-9 in Venlo, 27 december 1991.
Voor de gelegenheid omgedoopt tot Uas585.
CKLX
-
Voor zover ik weet zijn er nu 4 modellen in spoor H0 verkrijgbaar van een Cronifer-versie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01219_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01219_2.jpg)
Roco 66510 (2010) Betriebsnummer 31 85 537 5 003-1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01216_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01216_1.jpg)
Märklin 29350 (Set, 2012) Betr.-Nr. 37 84 537 7 010-9
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01218_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01218_1.jpg)
Roco 76935 (2015) Betriebsnummer 31 85 537 5 004-9
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01220_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01220_1.jpg)
Tillig 76588 (2015) Betriebsnummer 31 85 537 5 012-2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01215_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01215_2.jpg)
Voorlopig heb ik bedacht dat een BR 203 van SBB Cargo Deutschland de meest passende tractie is voor dit schroottransport van Polen via "mijn" station Radebeul naar Nederland.
De schrootlading heb ik trouwens een poosje geleden op Marktplaats gevonden. Ik heb er nog twee van, voor toekomstige modellen?
-
Weet je toevallig nog de naam van de verkoper van de schroot lading? Misschien nog mail van?
Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
-
Nee, sorry, maar dat kan ik niet meer terugvinden. Is zeker meer dan een jaar geleden geweest.
Ik weet nog dat het oorspronkelijk werd aangeboden voor Märklin-wagens. Voor de Roco wagens heb ik aardig wat moeten afvijlen.
Ze waren duidelijk zelf gemaakt, volgens mij geen kleinserie of zo.
Er zijn ook wel ladingen door de fabrikanten, zoals van Brawa en Busch, maar deze kwam ik toevallig tegen.
-
Kijk eens in de Encylopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Belading_van_schrootwagens) ;)
-
Bij Kleinbahn met art.nr. 345 zijn ook nog verschillende (look a likes) van deze karren gemaakt.
-
wij hebben ze jarenlang gebruikt voor gecalcineerde petroleumcokes in bulk.
dit waren boten uit japan en we sloegen dit over in vlaardingen op wagons.
daarna afdekken met ns dekkleden en op reis naar Chiasso.
mvrgr
willem
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4173_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4173_3.jpg)
Kleinbahn art.nr. 345, look a like Eaos.
l.o.b. 165mm
-
Gisteren heb ik even mijn bescheiden verzameling NS Eanos-en bekeken en ik heb er zeven: vijf Roco, een Fleischmann en een Sachsenmodelle. Volgens zijn er niet gek veel meer NS Eanos-en te verkrijgen, of wel? Die van Liliput en Märklin laat ik buiten beschouwing omdat ze naar verluidt een heel andere maatvoering hebben.
- Peter
-
Hoi allemaal,
Nu we toch nog in de week van Sint Maarten zitten: één van mijn nieuwe aanwinsten, een rode NS Cargo Eanos van Sachsenmodelle (art. nr. 16065), schijnt bij mij bij daglicht al door als een lampionnetje....! :o :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSC-Eanos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSC-Eanos.jpg)
Hebben andere bezitters van dit model dezelfde ervaring of ligt dit echt aan mijn model? De blauwe NS Eanos van hetzelfde merk heeft dit niet zo zeer.
Alvast bedankt voor jullie respons.
Bart
-
Die rechtse wagon heeft hele mooie lading.
Denk als je dat ook in die rode wagon doet het lampioneffect weg is ;)
-
Of gewoon zorgen dat er niet zo veel daglicht op de baan komt........... :-X
Dan blijven de modellen ook een stuk mooier.
-
Heb onlangs nog een bruine gekocht, Märklin, op
de doos staat 46900
-
die blauwe lijkt het ook wat te hebben, zwart aan de binnenkant schilderen oranje overheen en vervuilen :-\
-
Hebben/hadden die wagens aan de binnenkant dezelfde kleur als aan de buitenkant?
Foto's!
Karben.
-
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Dat ik het euvel kan camoufleren door er een lading in te doen en dat ik de (rol)gordijnen op mijn modelspoorzolder niet te lang open moet houden om verbleking te voorkomen, snap ik zelf ook wel (en een suggestie voor een ander model zit ik niet echt om verlegen).
Maar daar gaat het mij niet om, ik verbaas mij gewoon over de doorzichtigheid van het model. Blijkbaar vond Sachsenmodelle het destijds te veel werk of te duur om bij de productie nog een extra laagje verf aan het model te wijden.
Voor wat betreft de kleur van de binnenkant van de wagons; ik vermoed dat de binnenkant van origine dezelfde kleur had als de buitenkant, maar dat daar door het ruige gebruik/werk van de wagons, naar verloop van tijd weinig meer van over was. Dit is ook op een enkele foto op internet te zien waarop de deuren geopend zijn.
De meeste modelspoorfabrikanten hebben dit volgens mij ook zo bij de NS exemplaren uitgevoerd, alleen Roco heeft de binnenkant een lichtere kleur gegeven.
Bart
-
De NS-wagens heb ik voor een simulator gemodelleerd, nou stellen mijn wagens niet de fabrieksnieuwe uitvoering voor, maar al na een paar jaar in dienst.
Daarvoor wel de nodige voorbeeldfoto's gezocht en gevonden. Foto's van een fabrieksnieuwe binnenzijde van de NS-wagens heb ik niet gevonden...
Op basis van veel andere foto's lijken de meeste Eanos-wagens met een grijze/blank metalen binnenkant geleverd, zoals deze:
https://www.flickr.com/photos/devrieswagons/3821427352/ (https://www.flickr.com/photos/devrieswagons/3821427352/)
Na verloop van tijd wordt dat dan roestbruin:
https://www.tosh-railways.com/Wagons/80-db-germany/500-599/536-599/i-vj7Qv2z (https://www.tosh-railways.com/Wagons/80-db-germany/500-599/536-599/i-vj7Qv2z)
De ÖBB lijkt de binnenzijde van zijn Eanos-wagens dan wel weer wit geschilderd te hebben:
https://interessante-bilder.startbilder.de/1200/eanos-offener-drehgestell-wagen-aus-oesterreich-588465.jpg (https://interessante-bilder.startbilder.de/1200/eanos-offener-drehgestell-wagen-aus-oesterreich-588465.jpg)
-
De SaMo is inderdaad net een lampion :o de Fleischmann is lichtdicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20191116-WA0019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20191116-WA0019.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20191116-WA0018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20191116-WA0018.jpg)
Mvg
Sander
-
Als "balastwagen" achter de 6400'en tijdens de proefritten (Onnen-Zwolle) . De ballast waren stukken spoorstaaf .
Heeft iemand hier foto's van: hoe de stukken spoorstaaf in de wagens lagen,
-
Nog even mijn vraag onder de aandacht brengen:
Weet iemand hoeveel spoorstaven en op welke manier ze in de Eanos lagen?
-
Weet iemand hoeveel spoorstaven en op welke manier ze in de Eanos lagen?
Er is geen "standaard" voor. Je ziet de 'tabellen' op de wagens, met A, B C waarop de verschillende beladingen staan. Eerst moet bekend zijn welke route de lading inclusief goed.wgn gaat rijden en het deeltraject met de meeste beperking, qua asdruk en tonmeter gewicht, bepaalt de hoeveelheid belading. Daarbuiten heb je nog verschillende soorten railprofiel met ieder hun eigen gewicht per strekkende meter, vroeger bijv. NP46, UIC54 en UIC60. De horizontale lijn 9 (indien aanwezig) kan een variatie in snelheid aangeven. Een 'S' ervoor betekent de belading bij 100km/h en 'SS' 120 km/h. Ook kan het zijn dat de belading op zo'n regel 0 ton is, hetgeen betekent dat de wagen alleen leeg 100 en of 120 mag.
-
Helder, echter de vraag ging over de proeftrein tussen Zwolle en Onnen v.v.
-
Bedankt voor de uitleg, met de beladingrasters ben ik bekend.
Het gaat mij inderdaad over de '6400-proeftrein', hoeveel railstaven (met welk profiel), lagen er in de Eanos en op welke manier.
-
Dat kun je wel beredeneren. De railstaven zullen van afgebouwde trajecten zijn geweest. Die werden/worden vaak op opleggerlengte (13,6 meter max) opgeknipt. metergewicht gemiddeld 50 kgm lijkt me ook wel een redelijke aanname, max ladinggewicht staat wel op de wagon.
-
Weet je ook hoe ze in de wagenbak lagen: los, spanbaden, op of tussen houten keggen?
-
Gewoon los erin gedonderd ? Doen ze me schroot ook.
-
Bedankt voor de uitleg, met de beladingrasters ben ik bekend.
Het gaat mij inderdaad over de '6400-proeftrein', hoeveel railstaven (met welk profiel), lagen er in de Eanos en op welke manier.
Jij bedoeld deze trein?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thumbnail-IMG-4850-65ef22ea187e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thumbnail-IMG-4850-65ef22ea187e2.jpg)
Dat was opleiding machinisten, deze van Zwolle naar Onnen vv.
Proefbedrijf werd met grindwagons gereden.
Mvg, Johan
-
Ja, deze trein.
-
en als je er rails, ......instort geblutste wanden/randen van verkeerdelijk/onhandig handelen .............
-
Gewoon los erin gedonderd ? Doen ze me schroot ook.
Mijn wagens wil ik graag natuurgetrouw beladen, niet op basis van aannames.
-
Voor belading wellicht tot “Otto Scrapdesign.de”
Heelveel belading voor Eaons.