BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: 060DA op 17 juni 2006, 18:07:42
-
Werkt het goed op fabrieksgespoten kappen en kunnen alle soorten plastik kappen tegen remolie?
Wat zijn jullie ervaringen ?
m.v.g.
Nick
-
Ik heb zelf nog de beste ervaringen met ovenreiniger.
-
Ik heb zelf verder geen ervaringen, maar het lijkt me dat een goedje zoals "remolie" het plastic week maakt, waardoor het kan gaan vervormen. En dat lijkt me nou niet de bedoeling;).
pep
-
Ik heb weer hele goede ervaringen met afwasmiddel voor de vaatreiniger, heeft een keer een artikel over gestaan in de railhobby.
mvrgr
Remco
-
Ik doe zelf al mijn locomotieven die ik bewerk eerst 2 nachten in een bak met remolie. Werkt echt goed en de kap wordt niet week. En dan na 3 dagen de kap schoon is even schuren voor de stukjes die er nog op mogen zitten en dan weer spuiten in de andere kleur!
-
Ik heb zelf kortgeleden een hele goede ervaring gehad met "VERF EX"
Het goedje is te koop bij ondermeer de Wapstad. Je kan het veilig gebruiken, al leg je het er een week in. En wat ik belangrijker vind het heeft geen herhaling nodig, het model is compleet gestript.
Mvg Ries
-
Ik heb goede ervaring met ovenreiniger.Op het te behandelende oppvl. spuiten [ schuim ] daarna in een zakje doen dit afsluiten en laat het een poos staan. Na verloop van tijd zie je vanzelf wel de schuim verkleuren van de opgeloste verf. M.i werkt dit goed. Remolie zou ik gebruiken voor metalen onderdelen met oude verflaag ,sommige plasticsoorten worden broos naar gestript te zijn met remolie.
Zelfs metalen onderdelen weleens kaal laten 'vreten' door thinner,maar daar was de vrouw niet zo gelukkig mee want het stonk nogal! ;)
suc6 Wim.
-
Standaard verwijder ik alle verf met remolie. Zeker bij verse remolie kan je na twee uur al de meeste laklagen eraf schuiven. Met een oude tandenborstel goed schoon poetsen in de moeilijk bereikbare hoekjes. Op metalen kappen gaat het ook goed met remolie, hoewel sommige primers wel erg hardnekkig zijn. Dan maar 24 uur weken.
Op de kunststof Lima- en Rocobakken werkt het ook goed, het plastic wordt niet aangetast.
Ik heb geen ervaring met kunststof kappen van andere merken.
Gerard
-
Zelf heb ik goede ervaring met Spiritus, werkte goed op een 1200 loc van Lima.
Daarna op het oude forum, was had iemand zijn Koploper met Spiritus verf vrij gekregen.
Even een cola fles vullen, tijdje laten staan en zie daar een verfvrij model.
Groetjes,
René
-
Sterker nog, met spiritus kan je de verf er direct afvegen.
Ik had bij mijn koploper geen inweek tijd nodig. (Let wel, dit werkt niet bij alle koplopers, bij de AEGON, MartinAir en Randstad stellen lukt het bijvoorbeeld niet ;))
Gr,
Bart
-
Het schijnt dus dat ik er niet zat;P. Maar waar haal je zo ;n goedje als remolie? Op het tankstation? En wat kost zoiets?
pep
-
Remvloeistof is natuurlijk te koop bij een shop van een tankstation, maar zoek liever een automaterialen groothandel in de buurt op.
Het is daar vast een stuk goedkoper dan bij de pomp en bij deze groothandel helpt men altijd ook een particulier.
Misschien als je zegt dat het voor een hobby is en niet voor een auto krijg je nog wat korting ook (mij wordt dagelijks wel om extra korting gevraagd en natuurlijk ook gegeven).
groeten Michel
-
Ten eerste, remolie bestaat niet!!
Het is zoals Michel terecht opmerkte remVLOEISTOF.
En geloof me, ik zit al bijna 40 jaar in de autoonderdelenhandel.
Ook ik leg de kappen in de vloeistof, meestal 1 dag, daarna goed schoonmaken, licht schuren, en goed drogen.
Daarna in de kunststofprimer spuiten, droogt zeer snel en na licht opschuren,
in de gewenste kleur spuiten.
Succes.
-
P.S. Remvloeistof kost ongeveer 7,50 per liter.
-
Dan is een fles thinner goedkoper
-
juist, maar kijk link uit met thinner. Om Guust Flater te kwooten: "Ik heb iets gevonden dat vraatzuchtiger is dan enzymen" (al ging het daar over termieten en niet over thinner).
moraal van 't verhaal: thinner eet plastic. Met oudere Piko-treinen uit de DDR-periode is het helemaal uitkijken, die zijn van styreen en styreen heeft de eigenschap erg allergisch te zijn voor elke soort oplosmiddel (het lost nog net niet op in water zeg maar)
-
Uiteraard. Ik smeer de thinner ook op een doekje, niet te veel en dan gweoon hard wrijven. Ik verdun soms ook de thinner, bij dunne en smalle stukken.
pep
-
Ik heb deze week nog een kap in een bak thinner gelegd en de verf kwam er als een los vel vanaf. De kap is van resin en onaangetast (gelukkig). De lucht hier op zolder was helaas minder aangenaam.
Groeten, Mark
-
Hier in Noordwijkerhout 1 liter voor 5 euro'sch :D
Ben er momenteel mee bezig en het gaat nog goed.
-
Ik gebruik meestal de electriescheschuurmachine!
Heeel effectief! Je moet alleen wel de details een beetje ontwijken want die vliegen er meestal net zo makkelijk vanaf als de verf!!1 ;D ;D ;)
m.v.g.
Mark
-
Omdat ik mijn vraagtekens had wat betreft remolie en omdat er weleens neg. berichten kwamen (brosheid plastic) heb ik spiritus gebruikt en verf is vrij goed er vanaf gekomen.
Thinner is bruikbaar alleen op metalen delen omdat de meeste soorten plastik gewoon smelten.
-
Op giethars kun je inderdaad wel vrij ruige goedjes loslaten, al kan het dan weer minder goed tegen electrische schuurmachines dan de meeste soorten door modelspoorfabrikanten gebruikt plastic, dat aanmerkelijk taaier is ;)
-
Ik verwijder verf met thinner. Maar mijn modellen zijn dan ook van messing. Kijk uit met kunststof kappen!!! Ik spuit en verwijder verf alleen in de zomer., zodat het in de tuin kan. Dat is beter voor mijn ingewanden en leid ik niet meer aan geheugenverlies ??? Eh waar had ik het net ook weer over ;D. Oh ja verf verwijderen. ::)
In ieder geval succes met het verwijderen van de verf.
André van Zuijlen
-
W5 geel-witte vaatwastabs van de Lidl in een bak vrij heet (maar niet kokend) water werkte perfect op enkele Roco en DKM kappen. De verf bladderde er na een nachtje gewoon vanaf. Helaas verkopen ze dit merk/type nu (even) niet meer.
Grtz!
Tedo
-
Ik gebruik Bluewonder, een geconcentreerd schoonmaakmiddel wat kunstof niet aantast. Het is o.a. verkrijgbaar bij Blokker.
Het werkt iig goed bij KleinSpoor- en Revell-/Humbrolverf.
Ideaal dus voor modellen die ik als 10-jarig jochie met de hand had geschilderd (=verprutst ;D), en nu mooi opnieuw kan gaan spuiten :D
Mijn ervaring is dat het minder of niet gaat bij het verwijderen van verf die in de fabriek is opgebracht.
Overigens heb ik eens geprobeerd een Lima 1200 te 'ontverven' met Spiritus, maar dat werkte voor geen meter. Misschien dat Lima verschillende soorten verf in de loop der tijd heeft gebruikt?
Maarten
-
He, dat ga ik ook proberen de Bluewonder !!!
Das inderdaad vreemd van die Lima 1200, ik had mijn blauwe 1200 met spiritus in no time schoon.
Alleen krijg ik de Revell primer er niet mee af. >:(
Dus dat wordt naar de blokker en bluewonder.
Kan je ff uitleggen hoe wat waar en waarom.
Hoe heb je het gedaan, model in bakje leggen of zo, boenen.
Groetjes,
René
-
Hallo René,
Ik heb het zelf niet bedacht, maar van deze site:
www.faller-ams.com (http://www.faller-ams.com), onder Restaurieren, wie kan man eine Karosserie entlacken?
Leuke site als je nog dit oude Faller AMS-systeem hebt (in dit geval mijn vader).
Gewoon dus een tijdje in een bakje laten weken en daarna eraf bostelen.
Groeten,
Maarten
-
wat kan ik beste gebruiken bij het verf afhalen van LSmodel wil een I4 strippen is spiritus aangeraden??? of ovenreiniger
-
Het volgende wil ook wel eens helpen. De kap met groene zeep insmeren en samen met een bakje amoniak in een afgesloten plastic zak doen.Nachtje laten staan en met water schoonmaken. Ik gebruik deze truc erg vettige dingen schoon te krijgen en op mijn frituurpan verdween ook de verf.
-
Ik heb voor plastic een hele mooie oplossing gevonden.
Ik maak al mijn kappen schoon in Airbrus clean van Revell.
Dit werkt echt vantastisch.
Ik heb een langewerpige bak waar ik genog in doe en leg de trein er in. Na een paar seconden kan ik met een tandenborstel zo de verf er af vegen.
Als ik de trein klaar heb sluit ik de bak af en leg de bak weg voor de volgende keer.
Eén keer in de zoveel tijd zeef ik de Airbrus clean en doe het wat bijvullen.
Draag bij dit matriaal wel goede rubber handschoenen.
Manuel
-
Hallo René,
Ik heb het zelf niet bedacht, maar van deze site:
www.faller-ams.com (http://www.faller-ams.com), onder Restaurieren, wie kan man eine Karosserie entlacken?
Leuke site als je nog dit oude Faller AMS-systeem hebt (in dit geval mijn vader).
Gewoon dus een tijdje in een bakje laten weken en daarna eraf bostelen.
Het is dus blue wonder van Sorbo
Groeten,
Maarten
-
Ik heb nu al verschillende methodes geprobeerd om verf van een Jouef bagagerijtuig af te krijgen, maar het lukt voor geen meter >:(
Het enige resultaat is dat de verflaag dof geworden is.
Wat ik geprobeerd heb:
- Blue Wonder;
- groene zeep met amoniak;
- ovenreiniger;
- spiritus;
- vaatwastablet
Manuel, werk Airbrush cleaner ook bij verf die in de fabriek is opgebracht?
Iemand nog een andere oplossing voor hardnekkige verflagen?
Maarten
-
toch maar thinner proberen.... ::)
-
Hallo Maarten,
Je kan het nog met remvloeistof proberen (zoals al eerder genoemd), maar ja ik weet niet hoe het Jouef kunststof is. Met het kapje van mijn oude Hippel ging het goed, hij is nu lekker schoon (nadat ik daarvoor ook al diverse dingen had geprobeerd).
Groeten,
Bart Zegers
-
Heb je gelijk in Peppi, alleen heb ik wel eens foto's van kromgetrokken modellen gezien die met thinner behandeld waren.
Inmiddels is het trouwens toch gelukt met Blue Wonder. Ik heb alleen wel als een gek met een houtje van een wasknijper moeten schrapen :-|. Voordeel van het hout is dat het zachter is dan de kunstof van het rijtuig, zodat de details niet beschadigd/verdwenen zijn.
Maarten
-
Ik heb ooit eens venomen dat er twee soorten remvloeistof zijn. Naast een "gewone" zou er ook een syntetische soort bestaan die een stuk agressiever en ook niet bruikbaar is voor kunststof onderdelen. Misschien dat iemand dit kan bevestigen?
Met ovenreiniger heb ik goede ervaringen voor het ontverven van zelfgespoten kappen met de verf van KleiNSpoor. Zelfgespoten kappen met verf van Motip konden hiermee niet ontverfd worden en dit is gebeurd met remvloeistof, dat prima werkte.
Groeten en succes, Marnix
-
Met welke spul kan ik het beste de verf van mijn 1600 van roco eraf halen?
dit model is verkeerd gespoten door de vorige eigenaar....
-
Digital train; graag je vraag in een draadje houden. Dit ivm de duidelijkheid!
Gr,
Bart
-
;)
-
Één advies: GEEN verfafbijt en zeker niet die van de Gamma :o :o ik moet de uit Bachmann-zijwanden en BEC-kop- kont en dak samengestelde HTM 1000 na een ongelukkig verlopen verfverwijderingssessie opnieuw gaan samenstellen :'( :-[.
Een voordeel: ik ben weer even bezig ;)
Frans
-
Ik gebruik ovenreiniger.
Het model in een plastic zak en helemaal bespuiten met oven reiniger.
De zak goed sluiten en een hele nacht in de koelkast laten staan/liggen.
Dan met een tandenborstel de kap goed schoon wrijven in lauw water.
Soms is nog niet alle verf eraf, maar dat verdwijnt wel met een tweede zelfde behandeling.
Voor het verwijderen van opschriften kan je aceton op een wattenstaafje proberen en heeeel voorzichtig wrijven.
Groetjes
Wil
-
Ikgebruik gewoon aceton om alle verf er af te halen, werkt prima. :D
Groeten,Robert.
-
ik heb het laatst met Revell cleaner gedaan en had kort erna delen van een Roco lok in mijn handen.
ik zoek dus ook een alternatief, kan je bv ook Wasbezine gebruiken? Ik heb nog een 1600 liggen waar de verf eraf moet en mooi nieuw verflaagje erop.
-
Probeer het eens zou ik zeggen en laat het ons hier weten.
Kees-jan
-
Prachtig advies Kees-jan.
8)
-
Ja toch.
Try and error. Zelf al vaak zat gedaan vandaar en daardoor ontdek je en sloop je wel eens wat.
Kees-jan
-
Het plastic wordt dan zacht en valt uit elkaar, ik zou het niet doen. :D
Groet,Robert.
-
Medelotgenoten,
Zeker na mijn noodzaak ook de verf te verwijderen van mijn BeNeLux-je :'( ben ik tot de volgende conclusie gekomen: het is zo af en toe lastiger dan menigeen denkt, maar de beste werkwijze is van "vriendelijk"naar "ruig" en dan kan iedereeen wel de volgorde van te ge-/misbruiken sapjes vaststellen...
Ik blijf zelf met thinner en aanverwanten ver ui de buurt van niet-metalen modellen (kijk maar eerde in het draadje) en ben er inmiddels van overtuigd, dat de beste verfsoorten van LIMA, JOUEF en aanverwante "goedkope" merken zijn, want praktisch onverwijderbaar :-|
Nu kan dat lastig zijn vanwege de kleur, maar bedenk wel wat (in een ander draadje) al eens werd gezegd: als die verf er niet afvliegt, laat hem dan zitten als primer... Spuit of kwast desnoods een extra laag om de ongewenste kleur te neutraliseren ;)
Zeker bij de diverse kunststoffen is het inderdaad "trial an error" en kun je de boel vreselijk vernachelen dus moet je eraan denken dat je iengelijk heel erg met een porceleinkast bezig bent.
Gezocht: onder appel staande olifant ;D
Iedereen veel succes en laten we mekaar op de hoogte houden
Frans
-
Schop. :)
Een vraag die wellicht hier past.
Met welk goedje verwijder ik verf van Kleinspoor van m'n metalen Sommerfeld portaalmasten (met kunststof voetje)?
Gr, Ben.
-
Alcohol? Spiritus? Beide middelen zijn bijzonder vriendelijk voor veel kunststoffen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of er kunststoffen zijn die er door aangetast kunnen worden.
Aceton kan voor metaal en giethars lekker in de airbrush op hoge druk ;D gegarandeerd dat je de verf eraf blaast. Bij jou ligt dat kunststoffen voetje dwars...
-
Ben,
Als je de metalen mast van het voetje kan halen; het metaal gewoon in de thinner gooien.
Kunststof (of de mast met voetje eraan) in een plastic zak met Blue Wonder. Plastic zak dichtknopen en minstens een etmaal laten staan. Voor zover de verf er dan nog niet af is, kan je het er gemakkelijk afvegen.
Grtz,
Ton
-
Kleinspoor verf in de Blue Wonder, is er met 1 a 2 dagen af en doet niets met het kunststof.
Tinus.
-
Hartelijk dank allen. :)
Gr, Ben.
-
Hallo Ben,
Kijk eens of je aan Schoonmaak-thinner van De Parel (http://www.pearlpaint.nl/nl/merken-producten/eco-line/reinigingsthinner-eco_583/) kan komen. Het blijkt niet overal even gemakkelijk te verkrijgen.
Ikzelf haal het bij Hornbach Alblasserdam, maar vernam van een bouwer uit het Noorden dat de Groningse Hornbach het niet levert...
Dit goedje kan je NIET gebruiken voor verfverdunning e.d. Het tast kunststoffen niet aan, maar laklagen vliegen eraf. Er is een draadje over op ook dit forum.
Enne ik heb geen aandelen! ;D
-
Bedankt. Die thinner van de Parel vind je overigens ook bij de Praxis in het schap.
Gr, Ben.
-
Werkt dat ook op acryl verf? Deze verf trekt zich bij mij niks aan van veel tips hier :'(
-
Ik heb het zelf nog niet getest, maar degene die mij erover tipte, gaf aan van wel.
Wellicht morgen...
-
Hoi allemaal,
Ik volg dit draadje met veel belangstelling.
Ik heb thuis een Kibri-model liggen, gespoten met Vallejo-verf. Zelfs lange tijd badderen in de Blue Wonder en later ook een vaatwasmachineblokje, maakte weinig indruk. De verf zit er nog steeds op. Het model ruikt inmiddels alleen heerlijk frisjes... ;-)
Daarna een proefstukje gedompeld in thinner: De verf was weg, maar het plastic werd week.
Ik heb heel benieuwd of iemand al eens een Kibri-onderdeel in die thinner van De Parel heeft gedompeld. En ook uiteraard hoe dat is bevallen...
Groet,
Robert
-
Ik heb zelf goede ervaringen met Muscle ovenreiniger, Kibri bouwpakket met verf van Revell/Humbrol.
Frank
-
En vandaag is het dus morgen... of zoiets... ???
Mijn test-slachtoffer:
(http://i41.tinypic.com/219szm0.jpg)
Een brokje Lima Hondekop (HEMA-versie). Hierop zitten diverse al oudere verflagen:
Links:Tamiya-grijs, deels bedekt met acryl mat en zijdeglans van Karwei, Vallejo, Testors (Modelers).
Daarbij een dikke droppel blanke lak (rechts op het grijs).
Midden: blanke lak op kaal plastic.
Rechts: gele Humbrol zijdeglans met deels blanke acryl-lakken.
En zo ligt ze in het badje:
(http://i42.tinypic.com/3tuoj.jpg)
Kopje onder.
Met hulp van een stugge penseel komt al gauw e.e.a soepel los:
(http://i39.tinypic.com/2ldaqyt.jpg)
De blanke lak vergt iets meer poetswerk.
Na 5 minuten weken en poetsen met de penseel:
(http://i40.tinypic.com/2a96s10.jpg)
En de dikke droppel komt nog niet los. Laten weken dus...
Een halfuurtje later:
(http://i44.tinypic.com/2v2xo9s.jpg)
De dikke droppel is losgekomen en de grijze verf kan makkelijk weggepoetst worden.
Ook de Lima-fabriekslak komt los en gaat er simpel af.
Tenslotte:
(http://i40.tinypic.com/4g6mhh.jpg)
Alle verf e.d. is eraf. Wel blijft het oppervlak wat "pikkerig" alsof er nog verf op zit.
Maar een wasbeurt met afwasmiddel en lauw water laat ook dit verdwijnen.
Het plastic wordt NIET aangetast. Wrijven/Poetsen met een doekje met de thinner gaf geen geel op de doek of plekken in het plasticoppervlak.
CONCLUSIE:
De Parel Schoonmaakthinner is een zeer goed bruikbaar produkt voor verwijdering van vrijwel alle verf van plastic.
Ik zie geen reden waarom dit niet hetzelfde is op metaal...
Is ongevaarlijk voor de huid (je vingers kunnen erin! ;D )
(y) AANRADER! (y)
-
Da's mooi, bedankt voor de uitgebreide test. (y)
Dat kan dus ook met m'n masten. Ware het niet dat mijn ega net belde en een fles Blue Wonder heeft gescoord bij de locale Appie Hein. ;D
Gr, Ben.
-
:o maar zéker ook (y) LIMA-verf te verwijderen? GREAT!!!
Die zooi ga ik halen! (Iemand riep iets over de PR***S?) Ik gaant zoeken!
Frans
-
Het Blue Wonder spulletje werkt in ieder geval ook. Na 12 uurtjes weken vliegt de verf er zo af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_265.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003_265.jpg)
Gr, Ben.
-
Ook ik ben afgelopen weekend aan de slag gegaan om verf te verwijderen. Vrijdag naar de Praxis geweest om een fles Reinigingsthinner te hopen van De Parel.
Het te reinigen "slachtoffer" was het chassis van een stopmachine van Kibri, eerder gespoten met Vallejo-verf. Het chassis had ik eerder al lange tijd ondergedompeld in Blue Wonder, en behalve een fris geurtje, had dat niets uitgericht.
Normale thinner lost niet alleen de verf op, maar ook het bouwpakket. Dat gaat dus net iets te ver.
Gisteravond de proef op de som genomen. Reinigingsthinner en chassis in een melkpak en eventjes wachten. Met een tandenborstel kon ik al snel de eerste verflaag er af borstelen. De verf wordt week, maar laat niet los. Je hebt dus wel eventjes werk om alles schoon te borstelen. Tussendoor weer alles schoon spoelen, want als de verf droogt/de thinner vervliegt, zit de verf meteen weer vast op het model.
Conclusie is dat het een hele goede thinner is om de Vallejo-verf van een Kibri-model af te poetsen, zonder dat het plastic week wordt. Het stinkt trouwens niet, dus uitstekend in huis te gebruiken.
Toch zal ik voor modellen die er wel tegen kunnen, sneller normale thinner gebruiken. Nadeel is dat je het alleen buiten kunt gebruiken (wil je binnen een gezond leefklimaat willen behouden) en met handschoenen. Maar de verflagen komen er veel sneller en ook in grotere stukken af.
Robert
-
Nog een aanvulling op mijn "testje":
Ik heb nog een deeltje laten weken in de thinner en wel meer dan 3 dagen lang.
De kunststof lijk dan toch enigszins te worden aangetast. Maar de eerder aanwezige verflagen e.d. waren er toen wel in een zucht vanaf te wrijven! De oppervlakte wordt gematteerd en ook verkleurt de kunstof licht. Desondanks blijft het deel in een goed bruikbare toestand.
De schoonmaakthinner lost watergedragen acrylverven op, de terpentine-alkydverven weken gewoon los. Ook na meerdere dagen lossen de alkydverfvelletjes niet op.
De plaatjes:
(http://i41.tinypic.com/2n7qbs.jpg)
(http://i42.tinypic.com/2i8j5uf.jpg)
Een ook de laatste constatering van RobertvM is niet onbelangrijk: geen stank!
-
Let wel op bij het gebruik van thinner dat de kans zeer groot aanwezig is dat je de orgineele samenstelling van het kunststof veranderd. M.a.w je verouderd het kunststof waardoor het brozer wordt.
mvg aad
-
Ik heb nog een deeltje laten weken in de thinner en wel meer dan 3 dagen lang.
(y) Dat zijn plaatjes waar ik blij van word!
Drie dagen verfafbijt is wellicht ook wat veel... Maar het is mooi, dat je dus óók Lima-verf kunt verwijderen! ;D
Frans
-
Gisteravond nog eventjes staan poetsen om de laatste restjes verf te verwijderen.
De verf rolt zich op tot bolletjes die zacht blijven. Alsof je kauwgum er vanaf haalt.
Qua geur is het stukken minder dan normale thinner. Maar ik merkte wel dat toen ik met de tandenborstel bezig was en ik met mijn neus er bovenop zat, dat frisse lucht wel degelijke nodig is... 8) ;D
Robert
-
[...]Het stinkt trouwens niet, dus uitstekend in huis te gebruiken.
[...]
En juist hierdoor en vanwege bovenstaande bericht, zou ik het gewoon buiten doen.
Ik heb bij scheikunde altijd geleerd dat stoffen die je niet kunt ruiken bloedlink zijn omdat je niet weet dat je ze inademt.
Dat die thinner niet stinkt, is daarom een groot risico, want het mag dan wel veilig zijn voor je vingers, inademen zal waarschijnlijk nog steeds een gezondheidsrisico zijn. Omdat je het nu niet ruikt denk je dat er niets aan de hand is. En nog erger: als je dit gezellig in de huiskamer gaat doen mogen andere mensen het ook inademen.
-
Laten we niet Amerikaans-achtig gaan overdrijven.
Het spul ruikt/stinkt niet zo sterk en scherp als de cellulose-thinner, maar het heeft wel een bescheiden luchtje en geurtje. De verpakking geeft geen waarschuwingen in deze, dus vertrouw ik daar op.
Daarnaast: ik geloof niet dat iemand zo'n weekbakje in de woonkamer gaat zetten... :o
Altijd regelmatig ventileren en luchten blijft noodzakelijk.
Met gewoon nadenken kan je het prima als hobbyist gebruiken.
-
(y) (y) al snap ik niet waar jij de wijsheid vandaan hebt wat ik in mijn woonkamer doe... ;) :-X
Niet zo overdrijven en denk eraan, dat bij gebruik jouw kookplaat of oven óók heet wordt! ;D ::)
Frans
-
(y) (y) al snap ik niet waar jij de wijsheid vandaan hebt wat ik in mijn woonkamer doe... ;) :-X
;) Een gokje.... maar eigenlijk wil ik het niet weten ook! ;D ;D ;D
Niet zo overdrijven en denk eraan, dat bij gebruik jouw kookplaat of oven óók heet wordt! ;D ::)
Vertel mij wat! :-[ Schade, schande en blaren... al hoefde ik er niet op te zitten. ;D
-
Iemand al eens aan aceton gedacht?
Phildieverf op resin gaat er perfekt af zonder het resin te beschadigen.