BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: dennie op 02 juli 2010, 20:45:15
-
Ik ben op zoek naar wat voor wagons achter stoomloc uit de serie 95 hebben gehangen bedoel PERSONENwagons.
ik wil dit graag in model ook zo laten rijden.
-
Wat zijn dat PERSONENwagons?
Volgens mij bedoel je rijtuigen. ;)
De BR 95 werd veelal gebruikt als opdruklocomotief.
Ik zou er umbau rijtuigen gebruiken of donderbussen, dan zit je denk ik wel goed.
De 95 werd alleen op lokaal lijnen gebruikt
-
Bob,
Sorry hoor, maar wat is er mis met het woord wagon?
Je doet net alsof Dennie het fout schrijft.
Volgens het woordenboek is het woord "wagon" de franse vertaling voor het woord "wagen".
De omschrijving van het woord "wagen" is voertuig, kar, rijtuig, auto.
Kijk voortaan eerst zelf even goed voordat je iemand terecht wijst! ;)
gr. Bram
-
Ehm.. enige nuancering kan geen kwaad.
In de spoorwereld worden wagen/wagon gebruikt voor zaken op wielen die voor het vervoer van goederen worden gebruikt.
Voor het personenvervoer spreekt met niet over wagen/wagon maar over een rijtuig.
Dat is althans hetgeen waar Bob op doelde.
En voor wat betreft het terecht wijzen, wie de schoen past trekke hem aan. Lezen is ook een kunst ;)
Gr,
Bart
-
@Dennie:
Over welke versie heb je het? Tijdperk 2, tijdperk 3 Bundesbahn, tijdperk 3 Reichsbahn of tijdperk 4 Reichsbahn? Dat kan nogal verschil maken in de keuze van de rijtuigen.
@Bob:
Deze loc heeft een asdruk van 19 ton. Dat is meer, dan een lokaalbaan uit de begintijd van de Br. 95 kan dragen. Een hoofdbaanloc, dus.
De Baureihe 95, is bedoeld voor personen- en goederentreinen in het middengebergte. Vrijwel direct na het verschijnen van deze serie, werd de 95 ook ingezet als opdruklocomotief, zoals Bob al aangaf. De Br. 95 was hierdoor een Pruisische tegenhanger van de Beierse Br. 96, als je even niet let op de verschillen in de techniek van deze series.
Groet,
Basilicum
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br_95_167835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br_95_167835.jpg)
Foto:bahnbilder.de
Matheus.
-
@Bram,
Het was alleen plagerig bedoelt vandaar = ;)
Tegelijk een aanwijzing dat als je rijtuig schrijft iedereen begrijpt wat wat je bedoelt en hoef je personen niet met hoofdletters te schrijven...
Van Dale:
Je hebt gezocht op het woord: wagon.
wa·gon de; m -s (goederen)wagen ve trein (http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=wagon)
-
basilicum
Ik bedoel in tijdvak van de deutsche Reichsbahn,dat was me even ontgaan.
Dat had ik toch niet verwacht loc een asdruk had van 19 ton had eerder 15 verwacht.
Ik ga de loc sowieso op de hoofdspoor gebruiken,al zal ik daarvoor wel eerst de juiste wagons voor moeten hebben,ik had nou momenteel de silverlingen er achter hangen maar dan in de groene regio uitvoering van de db - ag.
En wat betreft personenwagon oke is dan personenrijtuigen,ieder noemt dingen wel eens anders, hetzelfde als met de loc serie 600 is dan hippel dan bakkie,dan karrie.
-
boeie of t rijtuig of wagon is, iedereen snapt wat er bedoeld wordt dus wie erover zemelt wil alleen even heel interessant gevonden worden.
Enne donderbussen zouden er zo achter kunnen, wat van die pruissische coupébakken hebben er ook wel achter gehangen en natuurlijk een hoop goederenspul.
-
Natuurlijk is dat niet boeiend, het (nogmaals) alleen maar een plaagstootje.
Knipoog figuurtje weetje wel :-*
Mag duidelijk zijn dat je alle kanten op kunt met deze stomers. Pas is er de BR 95 027 onder stoom gekomen (http://www.myvideo.de/watch/7484430/Lastprobefahrt_T20)
Even uit nieuwsgierigheid, bezet je de Piko of Fleischmann versie?
-
Een aantal Reko-rijtuigen passen ook. Eind dit jaar komen ze van Brawa in H0 (in N zijn ze al in de handel).
Bijvoorbeeld deze (http://www.brawa.de/produkte/h0/personenwagen/45350-personenwagen-b4ml-dr.html).
Groet,
Basilicum
-
bob
Ik had ze alle twee,zowel van piko als van fleischmann,echter de fleischmann is me eens goed geramd geworden door een roco ontspoorde ludmilla.
Resultaat was trekstangen compleet verbogen,moest dus vernieuwd kosten plaatje rond 80 euro,heb de fleischmann maar aan vereniging verkocht tegen dumpprijsje.
Dus alleen nou nog maar de piko loc.
Al moet ik zeggen,rijdt wel beter maar daarvoor was de fleischmann kant en klaar al beter gedetallieerd.
-
Ik heb de Piko.
Daar moet je heel wat onderdelen opzetten.
Opvallend (net als bij de meeste anders Piko stomers) plastic drijfstangen en gelukkig bij de nieuwere Piko van taai plastic.
Jammer van je Fleischmann :-\
-
hallo bob
En sommige onderdelen passen nog niet eens op de plaats.
-
@ Dennie,
Bij de nieuwste Modell-Eisenbahner (http://www.meb-verlag.de/meb_heft.php4?pk_journal=119) zit een DVD met als centraal thema de BR95 (y)
-
Dit type lok werd toch ook wel genoemd "de Bergkönigin"?
Mvg,
Henk
-
tijdschrift heb ik gisteren (zaterdag ) gehaald en dvd bekeken
aardig wat informatie
bedankt
-
Dat klopt Henk, hij reed (en rijdt geloof ik) vooral in Thüringen, waar de meeste hellingen te steil waren voor andere loc's. Volgens mij reed hij vooral met donderbussen...
Overigens, ondanks dat ik overwegend nederlands spul heb en wil, is dit werkelijk een supermooie loc. Ik heb hem ooit eens overgenomen van iemand in Nijmegen, een versie van Liliput. Hij zag er mooi uit, maar wat de verkoper niet had verteld was dat de wielen los op de assen zaten. Toen ik de verkoper probeerde te bereiken was deze in geen velden of wegen te bekennen. Ik heb nog geprobeerd hem te repareren, maar het is nooit echt goed gekomen. Uiteindelijk de loc doorverkocht aan iemand die hem alleen in de vitrine wilde zetten. Hoe dan ook, hij staat op de verlanglijst, want het is een schitterende loc...
-
Dat heb je met Liliput van de oude generatie.
Een bekend probleem.
Er zijn dus nu alweer 3 fabrikanten die een model van deze locomotief hebben uitgebracht
Liliput, Piko en fleischmann.
Ik moet de dvd nog bekijken, ik neem aan dat je ook een beetje de treinsamenstelling heb kunnen zien?
-
Hallo,
Ik denk erover om de nieuwe Piko BR 95 027 in de nieuwe uitvoering als (normaalsporige!) museumlok van de Harzer Schmalspur Bahnen (HSB) aan te gaan schaffen. Ik zoek al langer naar een passende stoomloc voor een excursietrein naar Radebeul Ost ;)
Nu lees ik in dit topic dat de drijfstangen van kunststof zijn?
Wat zijn verder de verschillen in detaillering en rij-eigenschappen t.o.v. een Fleischmann-model?
Het los aanbrengen van details vind ik op zich wel leuk, maar wat zijn precies de pas-problemen?
http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=3&child_id=2&id=50082
http://www.fleischmann.de/produkteshop/uebersicht/detail/cat/8231/d/3/p/8342%2C8231%2C10822/pr/dampflokomotive-der-br-95-der-dr.html
Anyone?
-
Ik kan niet over de Piko oordelen, maar hier zoals de 95 als tp III-loc van Fleischmann er op de baan uitziet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_5391_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_5391_2.jpg)
Ik vond hem eerst niet heel stil, maar naarmate hij meer gereden heeft, wordt dat beter. Van een ander hoorde ik dat hij vanaf het begin heel stil was. Er kunnen dus wel verschillen zijn.
Groet,
Ruud
-
Bij de piko loc moet je nog onderdelen opzetten.maar dat past soms voor geen meter.
qau rijeigenschappen waren beide bijna gelijk.
-
Ik heb op de Kölner Messe de Piko-uitvoering gezien en vind het totaal niet mooi staan. Ik heb er even over gedacht om het dan zelf met modelbouwverf over te schilderen, maar voor zo'n prijsklasse vind ik niet dat zoiets nog aan een model moet gebeuren.