BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: verst107 op 07 februari 2010, 13:23:41

Titel: Bijzondere wintersporttreinen uit een recent verleden
Bericht door: verst107 op 07 februari 2010, 13:23:41
Nu over 2 weken het wintersportseizoen losbarst is het misschien wel aardig om een paar bijzondere wintersporttreinsamenstellingen  uit het recente verleden te posten.

De eerste is de repatrieringstrein (nr 18210) uit Oostenrijk op 27 februari 1999. Het betrof een extra trein met vakantiegangers uit het rampgebied rondom Galtur (noodweer, lawines)
Samenstelling: LOC NS 1604 + 11 Bmz/Bpmz rijtuigen van de OBB. Voor de exacte samenstelling hou ik me aanbevolen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Repatriering.jpg)

De tweede is een trein van Amsterdam naar Keulen op 21 februari 2003. Het betreft een trein die daar aansluiting heeft op Duitse wintersporttreinen (vergelijk het met de Transfertrein die op 19 en 26 februari van dit jaar gaat rijden).
Samenstelling: LOC ONBEKEND (ik vermoed een 16/17/1800) + 6 x NS AVMZ rijtuigen (die nu onderdeel van het ICL wagenpark vormen, maar toen nog in NS-Internationaal kleuren waren geschilderd.

De derde is een trein onder de naam Postcode Loterij Expres (nr 13241/13240) die op zondag 24 februari 2002 richting Innsbruck vertrekt en op donderdag 28 februari terugkeert. Zal wel vol met prijswinnaars hebben gezeten.
Samenstelling:  NS LOC + 3x NS Bcm + 2x NS Bcvmh + 2x NS WR Buffet + 3x NS Bcm + 2x NS Bcvmh + 1x DB ??? in Autozug uitvoering. Wie weet welk type rijtuig het laatste rijtuig is geweest? Wederom hou ik me aanbevolen.

Als laatste een extra wintersporttrein ingezet als studiereis van reisburo Vrij Uit. Vertrek woensdag 16 maart 2005 vanuit Utrecht naar Zell am See (nr 13213).
Samenstelling: NS LOC + Euro-Express Am + 3x EETC Bcm (ex-NS) + 1x EETC WR Buffet (ex NS) + 3x EE Bcvmh (ex NS).