BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: Sjeffie op 04 januari 2010, 09:04:34
-
Al jarenlang staat de sleeptenderlocomotief serie 23 hoog op het verlanglijstje. De oudere versie van Roco kon mij niet overhalen om deze op te nemen in de dienstlijsten.
(http://www.modellbahnecke.de/bilder/roco/63226.jpg)
Nu is er ook een schitterend model van Trix op de markt.
(http://home.kpn.nl/gesku011/22231.jpg)
Roco 63226:
- voordeel: lagere prijs
- nadeel: veel losse extra componenten
Trix 22231:
- voordeel: nieuwe productie
- nadeel: hogere prijs (is op zich geen echt probleem!)
Zijn er eigenaren die hun ervaringen willen delen en mij adviseren welk merk te kiezen?
-
Hoi Sjefffie,
Over de Trix kan ik niets zeggen, over de Roco wel. Bij de nieuwste versie van Roco hoef je geen losse onderdelen aan te brengen, zoals vroeger. De lok loopt voortreffelijk met een Lopi3-decoder. Uiterlijk is er weinig aan de Roco veranderd, vergeleken met de vorige versie. De verlichting is wel aanzienlijk verbeterd.
In nummer 11 van jaargang 2009 van het tijdschrift MIBA staat een test van de 23 van Trix/Märklin. Misschien dat iemand je daaraan kan helpen.
Groet,
Ruud
-
MaTrix heeft zich met het uitbrengen van hun 23'er beperkt tot de twee voorserieloks, de 001 en 002. Verder vind ik het 'value for money' op de balans doorslaan in het voordeel van Roco. Roco heeft idem moderne techniek, decoderinterface, LEDverlichting, dus zou het voor mij duidelijk zijn.
-
Even ter correctie:
Roco heeft in de 23 099 nog steeds gloeilampjes. MaTrix heeft warmwitte LED's ingebouwd in hun model en een super soundweergave door de grote speaker in de tender.
De MaTrix-loc (waarvan 23 001 met sound en 23 002 zonder sound) is een model van de eerste bouwserie 23 001-23 014 (Henschel 1950). De Roco is uit de laatste bouwserie van zo'n 7 jaar later.
Rijeigenschappen zijn bij beiden goed (Roco tendermotor), MaTrix Faulhabermotor in ketel). Helaas is de fabrikant uit Göppingen de mist ingegaan met de weergave van bepaalde drijfwerkonderdelen.
Kortom, beide modellen hebben voors en tegens.
grtz,
Wim
-
Helaas is de fabrikant uit Göppingen de mist ingegaan met de weergave van bepaalde drijfwerkonderdelen
In een van de Duitse modelspoorbladen stond er een oplossing voor (ik dacht in Modelleisenbahn Magazine, hang me er niet aan op)
-
Dag Sjeffie,
Ik heb geen ervaring met de Trix. Heb echter 2 modellen van Roco (23 100 en 23 105 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11542.msg372738.html#msg372738))
De laatste is ondertussen omgebouwd naar digitaal. Het blijven 2 fantastische modellen.
Het hangt er ook van af welke uitvoering je zelf het liefst wilt zien rijden. Ga je voor de bijzondere (voorserie) of voor de versie die 'iedereen' kent?
Ga je kijken (op bijv. Google (http://images.google.nl/images?hl=nl&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&um=1&sa=1&q=br+23&btnG=Afbeeldingen+zoeken&aq=f&oq=&start=0), naar afbeeldingen, dan zie je eigenlijk alleen maar de nieuwere uitvoering (dus niet de voorserielocs).
Al de losse onderdelen vind ik persoonlijk geen probleem. Zodra je ze erop hebt zitten, zijn ze ook niet los meer.
Ik wist niet van het bestaan af van de Trix versie. Echter, als ik de Roco vergelijk met alle andere uitvoeringen van andere merken blijf ik toch bij de Roco versie, maar dat is puur persoonlijk.
Groet,
Ronald
-
Bedankt voor de reacties, maar zeker weten doe ik het nog niet.
De twee modellen zijn opties wel erg verschillend van elkaar. Dat ligt dan waarschijnlijk wel aan de tussenliggende 7 jaren van productie. Maar toch. Als ik naar het Trix-model kijk (zie de foto's) dan lijkt het wel een heeld andere locomotief.
Ik heb beide locomotieven ook nog niet naast elkaar gezien.
Wat mij wel altijd opvalt bij het Roco exemplaar is dat de loopplank naast de ketel naar voren naar beneden buigt. Is dit bij alle uitvoeringen zo?
Een belangrijk detail, volgens RailHobby, is ook dat de Roco 23'er bij het achteruit trekken van wagens een ruimte toont tussen lok en tender. Klopt dit?
-
In het vorige bericht stond een link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11542.msg372738.html#msg372738) naar wat foto's, hier is duidelijk te zien, dat de loopplank inderdaad afbuigt naar beneden aan de voorzijde.
De ruimte tussen de loc en tender komt alleen voor, bij het trekken. Dit is de speling die de loc normaal nodig heeft, om de bocht te kunnen maken. Als de tender trekt, dan zal deze ruimte ontstaan.
Groet,
Ronald
-
Ik weet ook nog dat het buigen van de loopplank én de vele kleine accessoires voor mij de reden waren om de locomotief (nog) niet aan te schaffen.
De plank staat 'in het echt' wel degelijk recht.
(http://home.kabelfoon.nl/~pabrijs/ssn-steamdays-2004-001-br23vsm-k.jpg)
Foto: Piet Brijs (gevonden via Google)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06956_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06956_1.jpg)
Ter vergelijking...
De tussenverbindingen zijn bij Roco niet aanwezig. Dit komt omdat de ketel (bovengedeelte) los van de loopplank, én dat onderling ook weer los van het frame kan bewegen. Dit is (waarschijnlijk) nodig voor het goed over wissels/bochten kunnen gaan. Vandaar, dat de loopplank los doorbuigt naar beneden. Iets ertussen zetten is niet echt een optie, ziet er niet uit. Of het invloed heeft op het rijden weet ik niet.
Voordat ik Roco reed, was ik met dit fenomeen ook niet bekend. Ik reed Fleischmann, en daar was alles eigenlijk altijd stug, in de zin van opbouw van ketel etc. op het frame. Vandaar, dat ik van de 23 105 toentertijd dacht, dat er iets kapot was... :-[
-
De kogel is door de kerk: het is de 23er geworden van Roco.
Al shoppend kwam ik er twee tegen. Een exemplaar had een duidelijk schuin aflopende loopplank.
Het tweede exemplaar, wellicht een latere productie (?), had een kaarsrechte loopplank (zit goed vast) en geen extra onderdelen die ik zelf moest aanbrengen. De onderdelen die los waren bijgevoegd, zijn voor vitrinegebruik.
Met de ESU-decoder rijdt de locomotief werkelijk schitterend en is met een stam 'Silberlingen' een echte aanwinst voor de modelbaan.
groeten,
Sjeffie.
-
schopje :-X
weet iemand wat de minimum boogstraal is voor een BR 23 van roco ?
Arjan
-
Hij kan door R1 van Fleischmann, maar ik zou zelf R2 als minimum nemen...
Groet,
Ronald
-
Hij rijdt bij mij heel soepel, zonder wringen, door Flm R1, dus 360 mm. Die van Trix trouwens ook.
Groet,
Ruud
-
Hoi
Ik heb ze ook beide en 360mm gaat probleemloos.
Als ik de twee modellen moet vergelijken....de roco is in vergelijking met de trix eigenlijk maar een flutding. Maar dat is dus mijn mening.
Overigens waren er maar liefst 8 verschillende deelleveringen. De trix modellen zijn uit de eerste leverserie die 15 stuks omvatte.
De roco is uit de 8e leverserie die 23 stuks omvatte.
bart
-
Eigenlijk is het appels met peren vergelijken...
Het zijn 2 verschillende uitvoeringen. De één heeft voorkeur voor het voorserie model, en de ander voor het model, wat nog overal rondrijd... Het is maar net wat je wilt... Als je dat weet, kun je een goede keus maken. Daar kan een ander niet veel over zeggen... ;)
Groet,
Ronald
-
... voorserie model..
Hoi
Nee, geen voorserie maar gewoon een andere deelserie.
Bart
-
Wat mij bij Trix nogal eens tegenvalt, is het motorgeluid. Vaak zijn Trix-locs erg lawaaiig, om niet te zeggen koffiemolenachtig qua geluid. Dat is bij de Br 23 van Trix niet het geval. Die is zo goed als stil.
Ik heb ondertussen geleerd dat je bij Trix, als je tenminste een stille motor wilt hebben, moet kiezen voor modellen met een klokankermotor. Een aanduiding als 'Hochleistungsantrieb' zegt niets; in zulke gevallen kun je best een koffiemolen treffen, heb ik ondervonden.
Het vervelende bij Trix is dat ze oudere modellen recyclen, dus opnieuw uitbrengen onder een nieuw artikelnummer, maar daar geen nieuw/ander motortype in zetten. Het is bij deze fabrikant dus goed opletten geblazen.
En ook lang niet alle echt nieuwe modellen hebben een klokankermotor. Daar blijken ze soms toch nog het oude, lawaaiige motortype in te stoppen.
Groet,
Ruud
-
Nou dat kan je toch gewoon even testen bij een handelaar. Ik koop zowiezo alleen maar locs met een vijfpolige gelijkstroom motor met vliegwiel of nog beter een loc met een klokanker motor.
-
Even een vraagje: gaat de Rco Br 23 door R2 van piko?
-
Vroeger stond in de Roco-catalogus bij sleeptenderlocomotieven meestal de opmerking 'geschikte boogstraal vanaf 415mm' of iets van dergelijke strekking. Piko's R2 heeft een straal van 422, dus zou het moeten kunnen.
Groet,
Bas
-
Heb geprobeerd verder te zoeken dan dit draadje, maar kom er niet uit (deels omdat links niet meer werken)
Welk model moet ik hebben voor een SSN 23023? Een Roco of deze Trix die hier besproken wordt?
Dank!
-
Een Roco.
-
Dank Ruud. Maar daar zijn ook meerdere catalogusnummers van. Welke is dan de juist?
Ik gok in ieder geval de 63224 aangezien deze loknummer 23 035 heeft. En dat ligt wel dicht bij de 23 023....
Groet!
-
Ja, dat lijkt me de beste keuze.
-
Om een loc te hebben die zoveel mogelijk lijkt op de 23 023 van de SSN, heb je een model nodig met eenzelfde of lager nummer. Vanaf 23 024 zijn er nogal wat aanpassingen uitgevoerd, bijvoorbeeld de voorverwarmer, de cabinedeur, het dak en de tender (Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_23). De Roco 23 035 (#69224) heeft dus andere kenmerken dan de SSN 23 023. Hier een plaatje van de SSN 23 023: http://nmld.locaalspoor.nl/pix/SSN_large_023_23[1].JPG
Welk ROCO nummer de meeste overeenkomst vertoont met de 23 van de SSN, weet ik niet. Bij Trix zou het # 22230 kunnen zijn. Succes ermee.
Met vriendelijke groet,
Wies.