BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 28 december 2009, 13:56:22

Titel: Fleischmann Em 845 BLS Cargo, N
Bericht door: Materieeltest op 28 december 2009, 13:56:22
Fleischmann, Em 845 BLS Cargo (Ex V60 DR), schaal N
Door: Robert Wienesen

Het voorbeeld

Geschiedenis
De geschiedenis van deze lok voert terug tot halverwege de jaren vijftig, in het voormalige Oost-Duitsland. De Deutsche Reichsbahn (DR) begon toen met de vernieuwing van het locomotievenpark, de V60 zou het nieuwe rangeerwerkpaard worden. In een tijdsbestek van ongeveer twintig jaar werden 2256 loks van dit type gebouwd. Een deel voor de DR zelf maar ook een flink aantal voor de export naar andere landen.
De loks werden tot 1970 geleverd als V60, met de invoering van de computernummers werd dit de serie 106/105 en met de samenvoeging van de DB en DR tot DB AG volgde de volgende omnummerronde naar het West-Duitse nummersysteem (BR 344/346/347). Een deel van de loks is echter nooit meer in dienst gekomen van de DB AG. De neergang van het goederenverkeer was al voor de val van de muur te merken en ook bij de DR stonden al machines aan de kant. Diverse machines zijn aan private maatschappijen verkocht in binnen- en buitenland.

In Nederland zijn bijvoorbeeld vijf van deze loks bij ACTS terecht gekomen. De 6001 was een pluklok en is inmiddels gesloopt, de 6002 (deze is het voorbeeld van het fleischmann model) is doorverkocht aan shortlines en 6003 is inmiddels terzijde gesteld. De twee overige loks zijn nog steeds in dienst.

De BLS kocht een enkel exemplaar van de DB AG voor rangeerwerkzaamheden op het raffinaderij- complex bij Cornaux (Zwitserland). Jammer genoeg was de lok niet in staat om deze werkzaamheden te verrichten en is ze vrij vlot doorverhuurd aan de OeBB, waar ze zich thans nog steeds bevindt.

Het model
Hoewel ik niet heel bekend ben met het loktype vind ik de lok goed getroffen. Het model heeft duidelijk de karakteristiek van een kleine rangeerlok. De bedrukking is zuiver en fijn van uitvoering zoals eigenlijk bij alle fleischmann modellen. Ook de kleuren zijn mooi van elkaar gescheiden. Wit is wit, rood is rood en geen vage mengkleur er tussen in. Het kenmerkende van deze lok is in ieder geval de verkeersrode kleurstelling zoals die bij de DB AG standaard gebruikt wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_1.jpg)

Op de voor- en achterzijde van de lok is een rangeerbordes aanwezig. Het hierop aanwezige hekwerk, almede de cabinehandgrepen is stevig maar heeft een lichte zweem van “dik” over zich heen. Een kleine concessie is echter wel nodig als je voldoende stevigheid wil geven aan een stukje pastic.

Het machinstenhuis heeft een vrije doorkijk zonder binneninrichting. Je kijkt eigen direct op het kale metalen omhulsel van de motor. Op zich geen probleem, liever een mooie doorkijk dan een massief gevuld machinistenhuis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_2.jpg)

Het rijwerk met de gekoppelde assen ziet er goed filigraan uit. Het model heeft de bekende 4 assen verdeeld in twee om twee door de as met blindwiel. Het beweegt allemaal netjes mee tijdens het rijden.

Eigenschappen
De lok is van een vergelijkbare conctructie als twee andere kleine loks van de firma uit voorgaande jaren. Dat betekent dat de lok een motor heeft met een klein vliegwiel welke via een simpele worm direct de tandwielen aandrijft. Geen cardanassen of dergelijke onzin.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_3.jpg)

Om de motor te bereiken moet de metalen kap verwijderd worden. Dat is mogelijk door aan de onderzijde (wielstel), aan de kant van de korte huif een schroef los te draaien. Het hele kapje komt los en kan zo afgenomen worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_4.jpg)

De print ligt onder de motor en vormt feitelijk de bodem van motorhuis van het lokje. Groot nadeel van deze constructie (die afgekeken is van de V60 West en BR 70) is dat er eigenlijk geen plaats meer is voor een stekkerverbinding voor decoder. Eigenlijk is dat in deze tijd best wel slecht, zeker als je je bedenkt dat ze bij hobbytrain wel een stekker in een nog veel kleinere V20 (rangeerdieseltje) hebben kunnen zetten. Digitaliseren is dus lastiger als een 1020 of een BR 185.
Een volgend punt van discussie is de verlichting. Deze lok heeft net als zijn West-Duitse equivalent mooie ledverlichting maar deze wisselt niet met de rijrichting. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen, daar het een rangeerlokje is, maar feitelijk moet het net zo goed mogelijk zijn om de verlichting te laten wisselen met de rijrichting (hetgeen overigens ook in de aankondiging staat aangegeven).

Decoder
Zoals aangegeven is de digitalisering niet zo plug en play als bij de grotere (recente) fleischmann loks. Het model ontbeert de bekende fleischmann stekker voor de decoder. De enige optie is dan ofwel de digitale variant (art.nr 722081)  kopen of bakken en braden.

Ik heb zelf nog niet de tijd gehad om een decoder in te bouwen. Wel heb ik de kap even van het model gehaald (o.a. voor deze test) en heb ik gekeken of de geplande decoder gaat passen (DHL-160 Sx/DCC). Het is in ieder geval behoorlijk krap qua afmetingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Em845_Mattest_5.jpg)

Het solderen am sich zal niet zo veel problemen moeten geven. De lok is wel voorzien van soldeerpads en in combinatie met de ombouwbeschrijving op 1zu160.net (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-v60-ost.php) zou het geen probleem moeten geven. Hier en daar moet een onderbreking op de print gefabriekt worden maar thats it.Het voordeel van de inbouw van een decoder is dat de mogelijkheid ontstaat om de verlichting rijrichtingsafhankelijk te maken.

Verzorging
De lok wordt geleverd in een oversized verpakking zoals deze voor de grotere fleischmann locs bekend is. Dus een papieren inlay met de (nog altijd) zeer summiere handleiding zonder exploded view of enige aanwijzing om een decoder aan te sluiten. Het model zelf zit in een wit plastic “bakje” gedrukt met een klein stukje folie om de lok uit de verpakking te kunnen tillen. Jammer maar helaas is men “zuunig” geweest en is het folietje net te kort en is het lastig om het model uit z’n verpakking te nemen.

Overig
Er zijn diverse varianten op de markt, de BLS Cargo lok is een van de 5 varianten die momenteel geleverd worden.

722001 BR V60, DR, Tp IIII (de 722081 is analoog aan dit model)
722002 BR 346, DB AG, Tp V
722003 Em 845, BLS Cargo, Tp V
722004 BR 346, Pressnitztalbahn (blauw), Tp V
722005 6002, ACTS, Tp V

Conclusie
Voor een prijs van €115,- zeker geen miskoop. Het model is uiterlijk onmiskenbaar een V60 Oost. Jammer dat er geen stekkerverbinding voor decoder aanwezig is en dat de verlichting niet standaard wisselt met de rijrichting.

De Details:
Algemeen

Merk: Fleischmann
Type: Gelijkstroom, analoog
Schaal: spoor N
Tijdperk: V
Catalogusnrs: 722003

Frame:   metaal
Opbouw: grotendeels metaalspuitgietwerk
Gewicht: ca 42 gram
Min. Radius:  192 mm
Koppeling:  volgens NEM, geleverd met standaard haakkoppeling
Prijs: €115,-

Testuitvoering: 722003 BLS Cargo Em 845
Stroomafname: 4 assen, 2 antislipbandjes
Motor:
Verlichting: driepunts frontverlichting uit een enkele led.
Decoder: nee, wel semivoorbereid met soldeerpads
Krachtoverbrenging: via tandwielen

Vliegwiel: ja.
Trekkracht: goed

Demontage: Kap te verwijderen via schroef.
Zelf aan te brengen onderdelen: geen

Maten    (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 10.880 : 68 : 68
Hoogte: … : … : 29
Breedte: … : … : 18
Wieldiameter:  … : … : 6

Rijeigenschappen
Vmax: geen idee, ik heb geen racebaan.
V voorbeeld: 60 km/h (30 km/h in rangeermodus)
Vmin: kruipend

Tijdperk indeling volgens NEM 818
VI
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html


Bronnen:
http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_V_60
http://www.fleischmann.de

Fotoverantwoording:

Foto’s model: Robert Wienesen
Titel: Re:Fleischmann Em 845 BLS Cargo, N
Bericht door: Jeroni op 29 december 2009, 18:16:20
Roberto,

zoals gewoonlijk weer een duidelijk verhaal, kritisch genoeg, en goede foto's.

Enne......niet zo zeuren man, pak die soldeerunit, en fik er even een decoder in! Batsekiedee!!
en dan kun je hem meenemen, mag ie FF testdraaien.....

Grtz,

J
Titel: Re:Fleischmann Em 845 BLS Cargo, N
Bericht door: Blausee_Mitholz op 29 december 2009, 20:21:23
De BLS kocht een enkel exemplaar van de DB AG voor rangeerwerkzaamheden op het raffinaderij- complex bij Cornaux (Zwitserland). Jammer genoeg was de lok niet in staat om deze werkzaamheden te verrichten en is ze vrij vlot doorverhuurd aan de OeBB, waar ze zich thans nog steeds bevindt.

Dit (http://home.deds.nl/~jjv/archief%20foto%20van%20de%20maand/okt%202005/FvdM%20okt%202005.html) is de opvolger van de Em 845 te Cornaux

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/Blausee-Mitholz/CRW_0993_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/Blausee-Mitholz/CRW_0993_RJ.jpg)

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/Blausee-Mitholz/CRW_0992_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/Blausee-Mitholz/CRW_0992_RJ.jpg)

Foto's gemaakt in 2004 van de BLS Em 845 te Balsthal bij de OeBB. De lok wordt voornamelijk ingezet voor rangeerwerk bij de Kebag Kehrichtbeseitigungs-AG. Betreft een vuilverwerkings bedrijf net buiten Oesingen.

In 2005 trof ik de OeBB 22 (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/Blausee-Mitholz/CRW_4494_RJ.jpg) bij de Kebag aan.  De BLS Em 845 trof ik niet meer aan.

Mvg, Johan
Titel: Re:Fleischmann Em 845 BLS Cargo, N
Bericht door: Jos001 op 29 december 2009, 21:03:55
Mooi verslag Robert.  (y)

Voor degenen die liever een NL ombouwverslag hebben:  :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24291.0.html

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Fleischmann Em 845 BLS Cargo, N
Bericht door: Robert_N-Nm op 29 december 2009, 21:16:54
Tja op het moment van schrijven moest een NL inbouwverslag nog worden geschreven dus dan maar the next best thing, een Duits verslag met een boel plaatjes.

Robert