BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 15 november 2009, 12:45:01
-
NMJ topline El17.2230 Flamsbana h0
Door: Dion de Jager
Het voorbeeld
Geschiedenis
De EL17 is gebouwd voor de exprestreindiensten met de NSB B7 rijtuigen. De locomotief is gebouwd door Thyssen-Henschel met de elekt.uitrusting van Norsk Elektrisk & Brown Boveri. Als basis is gebruikt de Duitse test serie type BR.120. In totaal zijn er 12 locomotieven gebouwd in twee series(1981 en 1987).
Het was een van de eerste locomotieven in de wereld met “three-phase”(asynchronous) motor.
De EL17 is nooit echt een succes geworden, de eerste serie werd geplaagd door problemen die de loc onbetrouwbaar maakte. Bij de tweede serie(1987) waren de meeste problemen opgelost.
In 1997 ging de eerste serie met pensioen/sloop en in 1998 verhuisde de tweede serie naar de Flamsbana. De vervanger voor de EL17 is de El18 die in 1996 in bedrijf werden genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestEl17Gs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestEl17Gs.jpg)
Het model
Het model ziet er mooi en realistisch uit en voldoet aan mijn verwachtingen. De loc is schaal 1.87 en de kleur is goed getroffen. De kleur wijkt ook niet zichtbaar af van de Flamsbana-rijtuigen die ook bij NMJ verkrijgbaar zijn. De kleur is goed dekkend en de opschriften zijn zuiver en goed leesbaar.
De verlichting is wisselend met de rijrichting wit/rood.
De locomotief is rijk aan details en heeft verende buffers.
Het opzetten van de spiegels en trappen was een gepriegel. De spiegels moest je nog uit het gegoten plastic knippen/snijden, dit was niet echt geweldig. Dik plastic, dikke aanhechtingen zeer dunne spiegels. De bijgeleverde beugelkoppeling heb ik vervangen door een Roco kortkoppeling(art.nr 40270), deze is aan de onderkant dikker. Hierdoor komt de koppelingshouder met de koppeling niet mooi in het midden te staan van de sneeuwschuiver. Deze blijft net voor het midden steken, als men deze naar het midden duwt drukt de sneeuwschuiver de koppeling met houder omhoog.
De koppeling met een rijtuig is hierdoor niet 100%, dit heb ik opgelost door de koppeling schuin af te vijlen. Dit verhaal gaat ook op voor een Fleischmann profi koppeling(getest).
NMJ levert dit type locomotief ook nog in twee verschillende kleurstellingen van de NSB.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam3.jpg)
Eigenschappen
De trekkracht van de locomotief is voor mijn doeleinden meer als voldoende(4 rijtuigen en misschien later 6 stuks). Het beschikt over twee vliegwielen en de uitloop is behoorlijk.
De verlichting geschied met leds, een aparte rode en witte. De verlichting is fel maar lekt niet door de kap heen en laat het gedeelte wat b.v. voor rood is niet oplichten.
De stroomafname geschied op alle wielen en is uitstekend, ook op wissels en wisselstraten.
De locomotief wordt zonder antislipbandjes geleverd, wat voor mij geen probleem is (weinig helling). Maar dat zou voor iemand anders wel kunnen zijn. De helling die door de locomotief is opgereden is 2cm hoog, dit ging zonder problemen. De locomotief is door mij analoog niet uitgeprobeerd, maar onmiddellijk voorzien van een decoder(digitale baan). De locomotief rijdt zonder een hapering stapvoets aan en blijft dit goed doen. De indruk van de max.snelheid is wat mij betreft in orde. De loc rijdt niet als een dolle, maar lekker beschaaft.
De locomotief laat zich goed regelen en reageert goed op snelheids wisselingen ,dit zonder horten en stoten.
Decoder
In de locomotief heb ik een ESU locpilot dcc v3.0 geplaatst. Met de standaard instelling rijdt de locomotief naar behoren. Het verdere afstellen zal in de loop van de tijd plaats vinden. In de locomotief is een 8-polige decoderinterface aanwezig. Deze is te bereiken door de kap licht naar buiten te buigen en naar boven af te nemen. Dat gaat tamelijk zwaar.
De decoder krijgt een plaatsje in een meegeleverd kunststof bakje.
Er is meer dan voldoende ruimte voor het plaatsen van een decoder. Tevens bij geleverd is een kunststofbakje voor een luidspreker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam4.jpg)
Verzorging
De verpakking is van stevig karton met als opdruk een foto van de locomotief en rijtuigen van de Flamsbana. De locomotief zelf ligt in een verpakking van schuin met een kunststof uitsparing in het model van de locomotief, daarop een afdekplaat van schuim. Het uit de verpakking halen van de locomotief gaat nog wel maar het terug plaatsen vereist wat meer werk. De uitsparingen van de pantografen zijn wat aan de kleine kant. Met wat oefenen komt het wel goed, aanpassen van de verpakking is ook een mogelijkheid.
Bij geleverd zijn een zakje met diverse losse onderdelen die er nog moeten worden opgezet zoals trapjes en spiegels. Ook extra sneeuwschuivers om de keuze te hebben om te rijden met of zonder koppelingen aan beide zijde worden meegeleverd. De locomotief past met de opgezette onderdelen weer netjes in de doos. Met door mij opgezette Roco kortkoppeling(40270) past deze net niet meer in de schuimen verpakking. Iets van deze verpakking weg snijden is een mogelijkheid.
Een duidelijke gebruiksaanwijzing waar op staat hoe de spiegels en trapjes te bevestigen is ook ingesloten.
Tevens zit er een schitterend klein boekje van 20 bladzijdes bij, in het Noors en Engels. Hierin opgenomen is hoe de kap te verwijderen en de decoder te plaatsen, met een duidelijke foto van de printplaat. Daarbij een tekening van alle onderdelen met onderdelenlijst.
De geschiedenis van de locomotief en de technische gegevens zijn ook in het boekje te vinden.
Verder zijn er circa zes bladzijden met tekst en foto's geweid aan de treinsamenstellingen waarin deze lok te vinden was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mattestflam2.jpg)
Overig
De Flamsbana is een enkelspoortraject (inhaalspoor bij station Berekvan) van circa 20 kilometer lang. Op het traject bevinden zich 20 tunnels met een totale lengte van circa 6 kilometer. De spoorlijn behoord tot een van de steilste van de wereld en heeft een stijging van 1 meter per 18 meter(55 promille).
De bouw van deze lijn is begonnen in 1923 en was klaar in 1947, elektrificatie () in 1944. Er liggen 11 stations op het traject waarvan de hoogste, Myrdal, op 865 meter en de laagste, Flam, op zeeniveau.
De officiële opening van de lijn was pas in 1980 het geval, in 1998 is de lijn geprivatiseerd.
De lijn zelf is nog steeds eigendom van de staat door de Norwegian National Rail Administration. Het management, tickets, marketing enz. is in handen van Flam Utvikling wat in bezit is van de locale toeristen industrie en andere lokale instanties.
Het rijdend materieel van de Flamsbana bestaat uit de EL17 locomotieven en oude B3 rijtuigen uit de jaren zestig, waarvan het interieur is vernieuwd. De kleur van het materiaal is donker groen. De locomotieven worden ingezet als push-pull locs.
Conclusie
NMJ heeft een zeer mooi juweeltje neergezet voor de liefhebbers. De prijs van €.223,00 is in vergelijking met wat je daar voor krijgt zeker niet te veel gevraagd door een kleinseriefabrikant.
Binnenkort hoop ik te kunnen beschikken over een tweede El17, maar dan in de uitvoering van de NSB.
De Details
Algemeen
Merk: NMJ(Norsk Modeljernbane AS)
Type: Elektrische loc EL17.2230 h0
Schaal: 1:87(187mm)
Tijdperk: 4 & 5
Catalogusnr: nmj 80.301 2-rail analoog
Frame: Metalen onderstel
Opbouw: Kunststof kap
Gewicht: 325gram (incl. decoder)
Koppeling: Nemschacht met beugelkoppeling
Prijs: €. 223,00
Testuitvoering: El17.2230 Flamsbana.
Stroomafname: van alle 4 de assen zonder antislipbandjes.
Motor: Centraal in het model met cardan en worm overbrenging op beide draaistellen.
Verlichting: LED verlichting, rood wit wisselend naar gelang de rijrichting
Decoder: Niet standaard, maar loc voorzien van Nem decoder interface 8-polig.
Geplaatst een Esu lokpilot DCC V3.0.
Vliegwiel: ja, 2 stuks.
Demontage:
De bijgeleverde spiegels en trapjes moet men nog zelf aanbrengen. Waarbij de spiegels nogal een gepriegel is. Twee extra sneeuwschuivers worden bij geleverd om te wisselen naar behoefte. Ook aanwezig zijn twee kunststof bakjes, een die je gebruikt bij het plaatsen van de decoder.
Openen gaat door de kap licht naar buiten te buigen en naar boven af te nemen.
Maten (in mm: 1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 16300/18735/187
Hoogte: ../../54 (van wiel tot neergeklapte pantograaf).
Breedte: ../../35
Hier genoemde maten zijn handmatig gemeten.
Gewicht: 64ton.
Elektrisch: 15kv 16 2/3HZ AC.
Motoren: 4x NEBB BQG 3855.
Max. snelheid: 150km/u.
Vermogen: 240kn/3000kw.
Bronnen:
Flamsbana (http://www.flamsbana.no)
Flamsbana museet (http://www.flamsbana-museet.no)
NMJ (http://www.nmj.no)
Wikipedia (http://www.wikipedia.org)
Railfan Europe (http://www.railfaneuropa.net)
Fotoverantwoording:
Model: Dion de Jager
Grootspoor: Tobias b Kohler
-
Wij zijn in 2006 op vakantie geweest inNoorwegen. Toen hebben we ook met deze trein gereden. Ik heb slechts 2 foto's genomen maar wil die jullie niet onthouden.
Beide gemaakt op 22 juli 2006.
Hieronder vanuit de trein genomen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Noorwegen_1_089.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Noorwegen_1_089.jpg)
En op het eindstation vanaf het veer waarmee we verder reisden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Noorwegen_1_100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Noorwegen_1_100.jpg)
groet,
Jakop
-
@Huibert, bedankt voor het plaatsen. (y)
@Jackop, mooie foto's waarvoor dank. (y)
In de toekomst zal ik zeker nog eens naar de Flamsbana toe gaan. Maar alles op zijn tijd.
-
Goede bespreking. Bedankt!
Ben daar ooit op doorreis langsgekomen.
Volgende keer maar eens stoppen en de trein nemen.
mvg,
Gert
-
Dion - mooi verhaal en mooie loc. Zoals je weet heb ik de El17.2228 in de rode kleuren.
Even een kleine correctie op de El17 levensloop. De eerste serie is nog niet helemaal buiten dienst. De 2221 en 2226 zijn terzijde gesteld en worden als onderdeel leverancier gebruik. De 2223 is tegenwoordig museumloc (Spoorwegmuseum in Hamar). De 2222, 2224 en 2225 worden als rangeerloc's gebruikt in Oslo, tussen het grote opstelterrein (klein onderhoud) in Lodalen en Oslo Sentral.
Groeten,
Lolke
-
@Gert, bedankt.
@Lolke,
Als alles goed verloopt heb ik zondag ook een rode El17, ga dan naar Bremen toe.
Het blijft gewoon een mooie loc.
Bedankt voor de aanvullung van de levensloop. Dit is info die ik niet boven water heb gekregen.
-
Ik ben er in 2007 geweest. Zeker de moeite van het bereizen waard. En doe je dat niet vanwege de treinen dan toch zeker wel voor het traject (een van de steilste spoorwegen ter wereld; zonder tandrad o.i.d.) met bijbehorend uitzicht.
Etienne
(http://img182.imageshack.us/img182/4044/kopievan149oq8.jpg)
(http://img410.imageshack.us/img410/572/kopievan144ue7.jpg)
-
Jongens stop nou niet teveel reklame dan wordt te druk in Noorwegen :P
-
Te veel reclame is nooit weg, vooral doorgaan met foto's. ;D
Misschien kunnen we dan wel korting vragen als we met meerder zouden gaan en omdat we reclame maken. ;)
-
Hallo,
De Flamsbana is echt zo'n thema om ooit nog eens 'iets' mee te doen.
Het zou leuk zijn als er ook een dummy verkrijgbaar zou zijn voor een trek-trekstam.
En in de categorie MeToo:
(http://members.chello.nl/r.reinders5/spoor/pfeuropa/images/pfflam1.jpg)
Groeten,
Rob
-
He, ik had foto's bij mijn vorige bericht geplaatst. Waar zijn die ineens gebleven? Ik zie ook geen "kruisje" ofzo.....vreemd.
Etienne
p.s. 26/11: De " kruisjes zijn weer terug. Nu de foto's nog....
-
Kan het niet laten om even een foto te plaatsen van de rode El17. De El17.2228, nog zonder de spiegels en andere extras.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2579_20091125_lhb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2579_20091125_lhb.jpg)
Even een plaatje uit de oude doos, ver voordat de El17 in Flam ging rijden.
(http://farm3.static.flickr.com/2473/3553528786_3a66443d70.jpg) (http://www.flickr.com/photos/dombas/3553528786/sizes/o/in/set-72157607193400957/)
Dit is een foto uit 1993, de El11 reed toen de nachttrein (die was er toen nog). Op de voorgrond de El9, die tot de jaren tachtig de dienst uitmaakte.
Groeten,
Lolke
-
Helaas kon ik de EL17 NSB niet meenemen(na betaling uiteraard) vanuit Bremen. De zending stond nog bij de douane en was nog niet vrijgegeven. Moet dus nog even geduld hebben, maar hij komt eraan.
Je bent met jou loc een van de circa 45 gelukkige die er op dit moment een heeft.
Mooie foto's Lolke.
-
Tot nu toe is er geen El17 meer uitgekomen en misschien zal dit eind Mei het geval zijn.
De loc zou o.a te veel schommelen tijdens het rijden, dit word aangepast.
Deze mededeling heb ik via Finn Moe, die ik telefonische heb benaderd hoe het met de levering stond van dit model.
-
Dat is jammer voor de liefhebbers die hadden gehoopt er een te scoren tijdens Intermodellbau in Dortmund.
Toch ga ik belist de NMJ-stand even opzoeken op die beurs.
mvg,
Gert
-
Inderdaad erg jammer. :'(
Dus maar een besteld via de site van NMJ, zit ik wat dichter bij het vuur als ze uitkomen.
De NMJ-stand is zeker een aanrader voor de liefhebbers, mij zul je er beslist ook vinden op zaterdag.
Mogelijk wat goederenwagens die mee naar huis gaan.
-
Als Nederlandse rijder zeg ik: dat zijn mooie lokjes (y)
Gr Koen
-
Aanvulling op mijn test van de EL17, de aanvulling gaat over de serie 1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_55.jpg)
Het verschil tussen de serie 1 en 2 is onder andere de bovenbouw van de locomotief(bovenste serie 1, onderste serie 2).
Ik had mede gedeeld dat de loc uit de test wat moeilijk in en uit de doos ging soms. Als je naar de foto kijkt zie je eigenlijk waarom. De verpakking is eigenlijk gemaakt voor een serie 1. Deze heeft een andere pantograaf en past goed in de uitsparing.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_17.jpg)
Het volgende vind ik slordig maar dat is mijn mening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_66.jpg)
Hebben ze een mooi doorzichtig rooster gemaakt zit je tegen bedrading en de stekker van de decoder aan te kijken.
Voor de verder rest een mooi model en zeker de moeite waard, maar dat was al duidelijk uit mijn test.