BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Catweazle op 05 november 2009, 19:25:46

Titel: Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Catweazle op 05 november 2009, 19:25:46
Ik wil graag mijn Arnold BR55 digitaliseren maar ik heb geen idee hoe ik de motor verwijder. Ik ben Fleischman gewend en dit is even anders.
De tekening die bij de loc hoort is wat mij betreft onduidelijk.
Als ik de kap van de loc haal dan ziet het er als volgt uit:

(http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.baart/trein/2009-7.jpg) (http://home.quicknet.nl/qn/prive/e.baart/trein/2009-7.jpg)

Hoe krijg ik de metalen verzwaring los zodat de motor eruit kan? Deze metalenstrip zit voor met 1 schroefje vast maar dan? Moet ik voorzichtig het hele kleine staafje wegduwen wat vlak naast dat tandwieltje zit dicht bij de motor?

En tweede vraag, hoe controleer ik de koolborstels van de motor?

gr. Edwin
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: krab op 05 november 2009, 21:37:23
Hoi Edwin ,
kijk eens op de site van Saraan de link hieronder
http://users.edpnet.be/Saraan/SaraanDecoderInbouwArnold2516.html


groetjessss Sjaak
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Catweazle op 05 november 2009, 22:44:10
Dank zo gaat het wel lukken..

gr. Edwin
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Wim Ros op 06 november 2009, 00:00:23
Hi, alleen wat daar staat over de spoel en de condensator is niet juist, die moet je gewoon laten zitten.

Mvg
Wim.
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: vissie op 06 november 2009, 00:12:02
waarom zeg de ene dat de spoel en condensator weg moeten en de ander zegt weer laat maar zitten.

is best verwarrend.
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Wim Ros op 06 november 2009, 00:14:56
Zo is dat maar net, maar we hebben er de afgelopen dagen een hele draad over vol geschreven, dus lees die eens op je gemakje door.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22599.0.html
Mvg
Wim.
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Robert_N-Nm op 06 november 2009, 00:31:37
Ja en hier staat ook wel een duidelijke beschrijving: http://www.mtkb.de/ (Lok-Decoder-Einbau --> Arnold (op logo klikken, niet op waschzettel, dan krijg je de handleiding van de diverse arnoldloks) --> BR 55. Complete beschrijving met foto's voor het inbouwen van een decoder.

Robert
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Patrick Pontier op 06 november 2009, 00:58:10
En hier halen ze de condensator en spoel wel weer weg ::)
Of is dat bij een selectrix decoder wel weer nodig?

Wordt er weer niet echt duidelijker van...

Khuen zegt dit:
Citaat
Die Entstörelemente, die vor
Einbau des Decoders mit dem Motor Ihrer Lokomotive verbunden waren,
sollten in der Motorzuleitung verbleiben
uit de handleiding N025

Tran zegt dit
Citaat
Die Kondensatoren zwischen den Motoranschlüssen müssen vor Einbau
des Empfängers ausgelötet werden, es dürfen also keine Filterbauteile
mit eingebaut werden. Dies stört die Lastausgleichsregelung. Die Funkentstörung
übernimmt die Decoderschaltung.
uit de handleiding van DCX74
Het verschilt dus per decoder.

Groeten,
Patrick

Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: vissie op 06 november 2009, 09:19:08
het is dus gewoon RTFM. staat het er in dat ze moeten blijven zitten er laten zitten staat het er in dat ze er uit moeten er uit halen.
Titel: Re:Hulp gevraagd bij Arnold BR55 spoor N.
Bericht door: Saraan op 06 november 2009, 13:19:31
Hi, alleen wat daar staat over de spoel en de condensator is niet juist, die moet je gewoon laten zitten.
Ik heb ondertussen de tekst in dit verband van het decoderinbouwverslag van de Arnold BR55 (http://users.edpnet.be/saraan/SaraanDecoderInbouwArnold2516.html) aangepast; dus, lees eerst de handleiding.  ;)

groetjes,
Michiel