BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 23 november 2006, 00:03:33

Titel: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Dirk op 23 november 2006, 00:03:33
Heren,

Vanavond wilde ik een eerste testrit maken met de IB en marklin C-rails. Vooralleer ik een deel van de baan ga afdekken moest ik controleren of alle aansluitingen en terugmelders hun werk deden. Nu doet zich het volgende voor. op een deel rijdt de trein prima, en plots komt er een stuk, en daar gaat de lok stilstaan en de verlichting werkt halve kracht, en kan ik niet meer een keercomando geven. Op de IB gaat het pijltje wel om, maar de verlichting blijft halve kracht en dezelfde richting uit branden.
Ik heb ook met een meter de spanning gemeten, en de stukken waar de lok rijdt heb ik ong, 8,15 volt en waar de lok niet rijdt, daar heb ik 1,5 volt. verder is weer alles normaal en rijd de lok prima. Wat zou dat nu zijn??

mvg

Dirk
Titel: Re: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Wim Ros op 23 november 2006, 01:32:12
Dirk,

De geisoleerde railstaaf aan de verkeerde kant, te weinig aansluitingen op een hoofdleiding? Om maar iets te noemen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Dirk op 23 november 2006, 10:43:42
De aansluitingen zijn om de 2 meter, en met C -rails is er toch maar 1 mogelijkheid om de rails te isoleren, of zie ik dat fout?. Het zijn ook stukken middenin, en de spanning die ik meet is als er een lok in die sectie staat. Ik ben vrij vandaag, dus ik kruip nu onder de tafel.

Dirk
Titel: Re: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Wim Ros op 23 november 2006, 11:21:52
Dirk,

Er is inderdaad maar 1 manier om je rails te isoleren, maar je hebt 2 manieren om je rails in de baan te leggen. M.a.w. de geisoleerde kant aan de linkerkant of aan de rechterkant. Dus geen doorlopende massa aansluiting meer.

Mvg
Wim.
Titel: Re: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Marnix van Lit op 23 november 2006, 11:37:37
@Dirk,

Als je genoeg aansluitpunten hebt voor de spanningstoevoer, lijkt het dat de problemen zitten in je bezetmelder. Misschien dat daar een aansluiting niet goed zit?

@Wim,

Het is Märklin C-rails en bij mijn weten heeft die een middengeleider. M.i. is het dan zo dat je òf de middengeleider isoleert òf beide railstaven òf alles isoleert. Ik ben niet helemaal thuis in Märklin, maar dit is zoals ik er tegenaan kijk.


Groeten, Marnix
Titel: Re: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Wim Ros op 23 november 2006, 11:56:59
Citaat
@Wim,
Het is Märklin C-rails en bij mijn weten heeft die een middengeleider. M.i. is het dan zo dat je òf de middengeleider isoleert òf beide railstaven òf alles isoleert. Ik ben niet helemaal thuis in Märklin, maar dit is zoals ik er tegenaan kijk.

Marnix, neem dan maar van mij aan dat je er verkeerd tegenaan kijkt.
Kijk hier maar even http://people.zeelandnet.nl/rinysmet/tips%20&%20trucs.htm

Mvg
Wim.
Titel: Re: eerste testrit, eerste problemen
Bericht door: Dirk op 23 november 2006, 12:27:39
OK, ik denk dat het licht is aangegaan..... Het lag waarschijnlijk idd aan de rails aansluiting. Ik dacht even slim geweest te zijn, en de isolatie rail telkens te isoleren door aan de zelfde rail aan de twee kanten een isolatie hulsje te steken, dat is natuurlijk gemakkelijker, dan kon ik al mijn isolatierails in 1 keer maken. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik heb nu met een pijnlijke rug (wegens gebogen staan om alle isolatie rails terug af te breken) geleerd dat de tweede isolatiehuls aan de andere trail moet...shame on me... OK bedankt weer Wim, dankzij jou hint wist ik waar ik moest zoeken.
Ik ga nu weer verder met uitbreken en testen

mvg

Dirk