BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biem op 13 juni 2006, 18:54:30
-
Heb vandaag een Piko Ice 3 , met een lockpilot 2.0 decoder mogen ontvangen, mooi apparaat voor niet teveel geld, dit even terzijde :).
Nu valt mij op dat er gebruik gemaakt wordt van een bepaalde soort electriche ? koppelingen , oftewel om de stroom voor de wisselende sluitlichten op het achterste rijtuig te krijgen gebruikt men dus deze koppelingen.
Nu is mijn vraag : kan ik ook gebruik maken van deze draden en koppelingen om stroom in de rijtuigen te krijgen om zo cabineverlichting te maken ?
Hoop dat het een beetje duidelijk is .
-
Ik heb binnenverlichting in de Piko ICE3 gemaakt die wordt geschakeld met behulp van een functieuitgang van de Lokpilot 2.0.
Het is wel een gepriegel om de aansluitingen aan de koppelingen te maken maar het lukt wel.
Alleen het voorste rijtuig heeft geen vrije aansluiting aan de koppeling, dus dat heb ik tijdelijk opgelost door de digitale spanning te gebruiken, helaas is die verlichting dus niet schakelbaar. Misschien kom ik nog op een idee om dat op te lossen of dat iemand hier een oplossing voor weet.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Hallo Geert Jos,
Alleen het voorste rijtuig heeft geen vrije aansluiting aan de koppeling, dus dat heb ik tijdelijk opgelost door de digitale spanning te gebruiken, helaas is die verlichting dus niet schakelbaar. Misschien kom ik nog op een idee om dat op te lossen of dat iemand hier een oplossing voor weet.
Nu heb ik wel geen Piko ICE 3 maar misschien kun je middels een dun draadje de verlichting van de voorste rijtuig voeden vanuit de voorlaatste rijtuig.
Groet,
Hub
-
Okay, even eenplaatje gemaakt van het tweede rijtuig, waarin zich dus de motor + decoder bevinden
(http://members.lycos.nl/biem1/piko1.JPG)
Naar het voorste rijtuig gaan 5 kleuren , rood en zwart voor de sleepcontacten en geel,blauw en wit voor de seinverlichting.
Naar rijtuig 3 en 4 gaat geel,blauw en wit, ook voor de seinverlichting in het 4de rijtuig (op deze koppelingen zijn nog 2 pennen vrij).
Als je nu kijkt naar een plaatje van een esu decoder aansluiting
(http://members.lycos.nl/biem1/piko3.JPG)
dan zijn groen en paars nog vrij.
Kan ik dan de groene in de rijtuigen gebruiken voor de verlichting , en aansluiten op de gezamenlijke blauwe ?
-
De groene draad wordt geschakelt met F1, dus groen en blauw kan je voor de binnenverlichting gebruiken.
M.v.g.
Jos
-
Okay, duidelijk Jos
Ik kan hier gewoon led-verlichting voor gebruiken ?
-
Hoi,
ik heb ook de Piko ICE 3 van binnenverlichting voorzien. Hierbij heb ik ook de verlichting van de "voorste" wagen (de wagen die stroom afneemt) digitaal schakelbaar gemaakt.
Ik heb het probleem van het te weinig draden door de koppelingen opgelost op de volgende manier:
de lampen (LEDs) zitten met de ene kant aan een functie-uitgang (via de koppeling natuurlijk)
de andere kant van de lampen heb ik verbonden aan één van de wielstroomafnemers
De lampen worden dus tussen een functieuitgang en een stroomafnemer geschakeld. Het is wel even goed kijken welke draden waar aan verbonden moeten worden en goed kijken hoe het met de plus en min staat (bij LEDs). Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
m.v.g.
Erik
-
Erik
Ben het nu even kwijt , wagon 2,3 en 4 kan ik via de groene en de blauwe wel aan de gang krijgen.
Maar de eerste wagon , daar kan ik toch geen extra draad krijgen (koppeling zit toch vol)
Mvg
-
Geert, LED's zijn prima.
Helaas kan ik Erik ook niet volgen.
Mvg,
Jos
-
Zat nog eens na te denken :P , ik heb nog een brelec funtiedecoder liggen, als ik die nu eens in het voorste rijtuig monteer ?
deze schakelt dan gelijk met de eigenlijke decoder
-
Beste Geert,
Aan een extra functiedecoder heb ik ook zitten denken. Waarschijnlijk is dat de meeste elegante oplossing.
Mvg,
Jos
-
Okay, dan houden we het hier eerst op, of hopelijk komt Erik met een antwoord, alle hulp is nl. welkom
Tot zover een ieder weer eens bedankt
-
Hallo Biem,
Er zijn ook stroomvoerende draaistellen, zoals die in het voorste rijtuig worden gebruikt, te verkrijgen. Als je daar één van de voedingdraden van de decoder op aansluit dan heb je één draad vrij tot en met het voorste rijtuig. Dan kun je gewoon gebruik maken van de ESU decoder en is een extra functiedecoder niet nodig.
Groet,
Ad Harrewijn
-
Hallo Ad
Jij wilt dan zo'n stroomvoerend draaistel onder het tweede rijtuig zetten ?
MVg Geert
-
Hallo Geert,
Nee, de stroomvoerende draaistellen (2 stuks) moeten dan onder het laatste rijtuig (het rijtuig dat na de bistrowagen komt) worden geplaatst. Die connector heeft immers nog twee vrije contacten.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
Ad
Kun je dan niet beter een str. draaistel onder het eeerste rijtuig laten zitten , bijv zwarte draad , de rode is dan over.
En dan onder het derde rijtuig een str. draaistel , voor de rode draad, en deze terugvoeren naar het tweede rijtuig
Geert
-
Hallo Geert,
Onder het eerste rijtuig blijven de stroomvoerende draaistellen. Onder het laatste rijtuig worden de draaistellen vervangen door stroomvoerende draaistellen. Van het eerste rijtuig gebruik je één kant van de voeding en van het laatste rijtuig gebruik je de andere kant van de voeding. Zo heb je dan door de gehele trein één draad vrij.
Het derde rijtuig heeft de aandrijving en deze draaistellen zijn moeilijk te vervangen en relatief duur.
Groet,
Ad
-
Hallo Ad
Ik snap het helemaal, er was even een spraakverwarring, het tweede rijuig is bij mij de motorwagen :D.
Ben net even naar boven gelopen , als ik nu eens een str. draaistel van het eerste draaistel haal en ik wissel deze met een draaistel van het laatste rijtuig , dan ben ik er toch ook ?
Kortom ik bel je morgen wel even
Mvg Geert
-
Hoi,
inderdaad kan je wagen 2, 3 en 4 op de normale manier doen
waar mijn schema op berust is het volgende:
als je een decoder hebt zoals de lokpilot, kan je de lampen (voor, achter enz.) aansluiten aan de functie-uitgang en met de andere kant aan de retourleiding (blauw).
Je kan echter ook de lampen aan de functie-uitgang hangen en de andere kant van de lamp aan één van de wiel-stroomafnemers hangen (de rode of de zwarte draad). Hierdoor is de extra retourleiding (blauw) niet meer nodig.
ik heb een schemaatje getekend die het hopelijk wel duidelijk maakt
edit moderator: plaatjes staan niet op de BNLS server, en daardoor niet zichtbaar.
hier zie je de voorste wagen en de tweede wagen van boven
het rode bolletje is de achterlamp en het gele bolletje is de voorlamp
het blauwe bolletje is de binnenverlichting
Je kan zien dat er nou maar 5 draden tussen de 2 wagens lopen
Je moet echter wel weten wat je doet, anders is één van die andere aangedragen oplossingen misschien makkelijker
mvg
Erik
-
Hallo Geert,
Ja, dat is ook mogelijk, maar dan heb je maar over 1 draaistel stroom en dit kan wel eens problemen geven met wissels en dergelijke.
Bel morgen maar even, dat "praat" even makkelijker ;)
Groet,
Ad
-
Hallo Erik
Nu wordt het me een stuk duidelijker , merci
Hallo Ad
Nu snap ik het helemaal van die twee draaistellen, kan inderdaad wel eens een probleem geven
Ben nu weer helemaal op de hoogte, nogmaals een ieder bedankt
-
Beste Ad en Erik,
Als mijn baan weer een beetje te gebruiken is (is net volledig afgebroken) dan ga ik beide oplossingen proberen.
De oplossing van Ad is voor mij wat moeilijker aangezien ik met 3-rail werk en dan ook nog een extra sleper moet monteren?
Beide heren bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
De oplossing van Ad is voor mij wat moeilijker aangezien ik met 3-rail werk en dan ook nog een extra sleper moet monteren?
Bij een extra sleper wordt de stroom altijd van de voorste sleper gehaald en moet je er ook nog een digitale sleperomschakelaar inbouwen. B.v. Uhlenbrock 71700
Groet,
Hub
-
Vandaag ge-emailed met Ad , ik zet onder het laatste rijtuig 2 stroomvoerende draaistellen en er komt gele Tams led-verlichting in.
Als het gelukt is zal ik er een foto van maken.
-
Okay, het volgende vandaag gedaan :
2 stoomvoerende koppelingen geplaatst onder het laatste rijtuig, het voorste rijtuig krijgt nu spanning van de linker rail, en gaat via 1 draad naar het derde rijtuig (motorwagen) , het laatste rijtuig krijgt nu spanning van de rechter rail , en gaat via 1 draad naar het derde rijtuig, de achterste 2 rijtuigen voorzie ik van via de groene draad van spanning voor de led verlichting, de voorste 2 via de paarse draad naar de ledverlichting, blauw is de gemeenschappelijke.
Mijn baan is voorzien van viessmann 5233 bezetmelders, oftewel geisoleerde delen.
Als de trein stilstaat brandt de led-verlichting magnifiek, als het spul rijdt is het meer een aan/uit schakeling.
Kan dit liggen aan het feit dat de trein langer is dan sommige bezetdelen ?
Oftewel zo is het niks, als het niet veranderd sloop ik het er weer uit .
-
Heb het zo opgelost, alles weer normaal gemaakt , het tweede rijtuig is nu de bistro-wagen geworden (dit ivm de draden door de koppelingen).
Een functiedecoder geplaatst in het eerste rijtuig, zwart en rood gewoon van de draaistel gehaald, groen en blauw naar de led
Rijtuig 2,3 en 4 maken nu gebruik van de groene draad en de gemeenschappelijke blauwe.
De stroomvoerende koppelingen onder het 4de rijtuig weer vervangen door de gewone (heb dus 2 stroomvoerende koppelingen voor de liefhebber ).
Heb nu nog maar op 2 plaatsen , op wissels, waar de verlichting even stotterd , tis een stuk beter geworden zo , ga een biertje drinken
-
Heb op aanraden van AD van AnW modeltreinen de Esu decoder eens verwisseld voor een Zimo mx 64, perfect, het gestotter en de knipperende verlichting is nu helemaal voorbij
-
Hoewel het reeds een oud topic is lipe ik er dit weekend pas tegen aan. om nu een nieuw topic te beginnen met hetzelfde onderwerp. Bij deze een plaatje hoe ik het heb opgelost. Ik heb het motorrijtuig van stroomvoerende wielstellen voorzien. Gewoon die van het koprijtuig verwijderd en op de gemotoriseerde wielstellen geklikt. Dit rijdt uitstekend. Eventueel kan je de andere rijtuigen nog van extra stroomafname voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitingen_Piko_ICE_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitingen_Piko_ICE_3.jpg)
-
Ik heb de ICE 3 van Piko nu ook. Wil er ook verlichting+geluid in zetten. Begint redelijk te duizelen na het lezen van dit topic. Hoewel de laatste 2 posts wel weer begrijpbaar zijn voor mij.
@Fritsprt
Wat heb je nu uiteindelijk moeten aanschaffen? Ik zie dat je ook een luidspreker hebt?
-
Ter verhoging van de verwarring:
ook ik heb plannen in dezelfde richting.
Ik heb de 2e klas kop ook voorzien van stroomafnemers.
Op de hele trein heb ik nu dus spanning (rode en zwarte draad)
Ik was van plan, om de verlichting aan die draden te hangen, zonder decoders.
Volgens de KISS-methode 8)
Mijn ICE rijdt in het zicht, stopt op het station, rijdt weer verder in het zicht.
Dus dat licht mag branden.
Het hoeft pas uit, als de ICE mijn schaduwstation in duikt.
En in dat schaduwstation gáát het licht ook uit, want als de bezetmelder aanspreekt, wordt het hele opstelspoor spanningsloos geschakeld, tot ik opnieuw vrijgave kies.
En dan rijdt de ICE weer in het zicht en mag het licht weer branden.
simpel
Hendrik Jan
-
Ik heb geen groene draad in mijn piko ice, hoe moet ik nu de binnenverlichting aansluiten?
-
Hoi,
Maak even een foto van de binnenkant en/of onderdelen. Dan kunnen we meekijken. Dat praat wat makkelijker :)
Groeten Ronald.
-
Ok. Deze 5 draden lopen door mijn hele trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0079_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0079_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0078_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0078_4.jpg)
De trein is digitaal, dus ik wilde het liefste dat als ik de front en achterlichten aanzet, dat de binnenverlichting ook aangaat. Maar als dat heel moeilijk is, dan gewoon normaal. Alleen moet je nu 2 van deze draden doorknippen, draadje er aan vast maken en vast solderen aan de verlichting? Of werkt dat heel anders?
O, ik heb trouwens zo een Digirails DR110 besteld.
-
Toevallig geen wisselstroomversie?
Ik heb gisteren door een ruilactie de Piko ICE 3 gelijkstroom gekocht en zou die nu ook willen pimpen, digitaal maken en voor Marklin baan....
Eerst eens zien waar ik best wisselstukken en interieurverlichting kan halen....
-
Voor het pimpen van jullie ICE-3 en kunnen julie ook eens kijken in onze draadjes, die van Hendrik Jan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47671.msg766941.html#msg766941
Of die van mij: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39079.msg605623.html#msg605623
Er staan vast bruikbare tips in. Succes verzekerd. (y)
-
Door verbouwingen thuis enige tijd niet actief geweest en ik zie nu pas dat er reacties waren op mijn tekening. Bij deze de antwoorden, beter laat dan nooit, lijkt de NS wel ;)
Ik heb geen groene draad in mijn piko ice
De connector is 5 polig. Deze connector bevat rood en zwart (contactslepers) en wit, geel en blauw (kop en sluitverlichting) Zoals uit het schema op pag. 2 blijkt heb ik vanaf het motorrijtuig de bestaande zwarte leiding gesplitst in een (nieuwe) rode en zwarte. Hierdoor kan je de bestaande rode als groene t.b.v. de interieurverlichting gebruiken. Voorwaarde is wel dat je het treinstel altijd in dezelfde volgorde koppelt.
De trein is digitaal, dus ik wilde het liefste dat als ik de front en achterlichten aanzet, dat de binnenverlichting ook aangaat.
Je kan de binnenverlichting ook schakelen gelijk met de front en/of sluitverlichting mits de decoder voldoende stroom kan leveren voor alle ledjes. Het enige is dat afhankelijk van de rijrichting de front of sluitverlichting brandt, terwijl de interieurverlichting natuurlijk in beide richtingen moet branden. Dat kan je oplossen door de leds van de interieurverlichting via twee diodes aan te sluiten op de witte en gele draad. De beide anodes van de diode komen aan de kathode (min) van de ledverlichting. Mocht dit niet duidelijk zijn reageer dan maar, dan maak ik wel even een tekening.
@AppieHeijn. Voor de oplossing zoals aangegeven in het schema op pag. 2 heb ik een ESU loksound decoder aangeschaft. Deze wordt geleverd incl. luidspreker die precies achterin het motorrijtuig past. Voor de binnenverlichting goedkope ledstrips van Conrad en de extra slepers heb ik gemaakt van strookjes fosforbrons. Als er interesse voor is wil ik mijn motorrijtuig wel open maken en er foto's van maken maar ik meen dat er al meerdere draadjes over dit onderwerp zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0448_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0448_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0450_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0450_2.jpg)