BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 19 september 2009, 13:03:42

Titel: Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: Materieeltest op 19 september 2009, 13:03:42
Märklin en Roco 1600 in een vergelijk, h0

Het voorbeeld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1607B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1607B.jpg)
Fris gewassen 1607 in de avondzon tijdens NS150, 1989

Geschiedenis
De serie 1600 werd in 1978 bij Alsthom besteld ter vervanging van de series 1000 en 1500.
Verschillende loctypen hebben hieraan voorafgaand bij NS proefgereden. Een daarvan was de SNCF BB 7200, waarvan de 1600 is afgeleid.
De lok is, net als de 1100 en 1300, ontworpen door Paul Arzens, een belangrijk industrieel ontwerper uit de vorige eeuw. De kopvorm van de 1600 is een verbeelding van het silhouet van een atleet in actie en stamt uit 1964.
De 58 locomotieven werden in twee bestellingen afgeleverd tussen 1981 en 1983. Als gevolg van hun komst werden de oude locomotieven van de series 1000 en 1500 afgevoerd.
De locomotieven hebben een continue vemogen van 4540 Kw en waren bij levering de sterkste die NS ooit bezeten had. Als eerste elektrische locomotieven bij de NS waren zij in staat met twee exemplaren in treinschakeling te rijden.
De loks werden ingezet voor zowel goederen- als personentreinen. Na de splitsing van NS werden de locomotieven verdeeld. De locomotieven die bij NS-reizigers kwamen, werden omgenummerd in de serie 1800.
Een aantal van hen is inmiddels buiten dienst.


De Modellen
Algemeen
Waarom een vergelijk?
De 1600 van Märklin is lange tijd de enige 1600 geweest die een goede indruk maakte. Modellen naar hetzelfde voorbeeld zoals die van Lima en Roco waren het allebei duidelijk helemaal niet. Lima's 1600 oogde goedkoop, te klein; Roco's 1600 bleef door de jaren heen ondanks verbeteringen een overgespoten Fransman. Vooral het te laag geplaatste rooster was storend. Ook de onderbouw (apparaatkasten en ketels) lag in eerste instantie verkeerd onder de lok. Ondanks latere verbeteringen bleef met name het lage zijrooster een storende factor.
Ook de Märklinuitvoering kent zo zijn optische minpunten. Een heel groot minpunt was de enorme trekhaak. De eigenlijke haak zit zo'n 5mm vòòr de buffers! Absoluut onnodig, maar in de dagen dat Märklin haar eerste 1600 (1631) uitbracht, heel gewoon. De zijroosters waren aan de dikke kant, maar zaten wel op de goede hoogte.
Voor mij bleef de Märklin 1600 toch je ware, zo door de tijd. Brengt de vernieuwde 1600 van Roco daar verandering in?

Märklin
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917002c1650.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917002c1650.jpg)
Märklin heeft de lok later ge-update: De Duitse pantografen werden vervangen door redelijk gelijkende, de trekhaak door de Märklin kortkoppeling, wat overigens geen verbetering was. Kortkoppelingsschachten ontbraken en de koppeling stak minstens zo ver uit.
Te wensen blijft er dan ook.
Rond de bufferbalk is geen ruimte is voor luchtleidingen en stuurstroomkabels.
Verder is de Märklin 1600 serie te groot, al blijft de algehele indruk goed.
Storend blijft ook het ontbreken van sluitverlichting, met name wanneer de lok trek-duwdiensten verzorgd met ICRm of DDM.
Ook de veel te dikke zijroosters verdienen verbetering. Daar de roosters losse onderdelen zijn (dit vanwege de ook uitgebrachte Franse versie) zou dat eigenlijk een fluitje van een cent moeten zijn.


Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09140061601_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09140061601_0.jpg)
Roco heeft met deze 1601 een duidelijk betere uitgebracht tov haar voorganger.
De lok maakt een zeer goede indruk. De afmetingen zijn correct, de draaistellen mooi en goed gedetailleerd, opschriften volledig en scherp, vorm van de neus helemaal ok.
Meest opvallend is natuurlijk dat het rooster nu vrijwel op de goede hoogte is aangebracht. Vrijwel, want er hoort een minieme streep geel zichtbaar te zijn boven het rooster, nog net onder de dakknik. Miniem. Je moet het maar weten.
De apparatuur onder de lokkast zit wat te laag. Daardoor lijkt het buitenmaats, wat het op zich niet is. Ook de weerstanden voor de dakleiding zijn aan de grote kant en te hoog en het derde pitje had iets bescheidener gemogen.
Grootste bezwaar vind ik echter het ontbreken van een kortkoppelmechanisme, waardoor zelfs bij gebruik van Roco's eigen kortkoppelingen de afstand tussen lok en wagen veel te groot blijft (bufferafstand 5mm). De haak van de standaardkoppeling zit maar liefst 7mm voor de buffers.
Dat je in de cabine geen machinist kwijt kunt is ook zoiets. Ruimte zat toch in die lok.

Eigenschappen
Märklin
De Märklinmachine komt soepel op gang en kan er flink de vaart inzetten. De conventionele 1631, de eerste die Märklin uitbracht, rijdt wel behoorlijk hard maar overschrijdt de NEM niet, uitgaande van de Vmax van 180. Bij het latere zogenaamde  vijf-sterren concept, was de maximum snelheid zelf te regelen en dus niet meer van belang. Digitale versies spreken wat dat betreft voor zich.
Wel zijn de loks tamelijk lawaaiig, wat ik zelf overigens nooit als een bezwaar heb ervaren: de 1:1's zijn nou ook niet bepaald stil te noemen.
Trekken doet de lok als een tierelier. De prestatie van de 1607 in 1989 (een rit met 60 ICR's aan de haak) deed het model bij de modelspoorgroep van de NMBS met gemak na.
De lok laat zich makkelijk regelen al komt ze, Märklingetrouw, wat hortend op gang. De uitloop bedraagt zo'n 15 cm uit volle snelheid.

Roco
De Roco 1601 is zo stil als ik van Roco gewend ben. Eigenlijk hoor je bij die lok alleen het stoten van de wielen op de railovergangen. Je zou bijna een geluidsdecoder wensen...
De uitloop is meer dan voldoende. Met volle snelheid aandenderend staat de lok in de stroomonderbreking met 32 cm stil. De maximumsnelheid is conform NEM.
De lok gaat er zonder morren vandoor met 12 vierassige rijtuigen.
De lok laat zich soepel regelen, rijdt vreselijk langzaam en komt stootvrij op gang.

Verzorging
De Märklinlok is verpakt in een plastic vouwdoos, die rap tot lakbeschadigingen kan leiden. De vouwdoos wordt ingelegd in een kartonnen doos die weer in een omhulsel wordt geschoven. Waar zijn toch de simpele dozen van weleer?
Ah! De Rocodoos is er zoeen! Piepschuim binnenzijde waar de lok goed inpast en het geheel in een kartonnen doos met dito deksel. Het venster is leuk, maar een piepschuimstrook verspert het zicht op de inhoud. De lok wordt met de bekende blauwe plastic strookjes uit de doos gelift.
Meegeleverd worden bij Märklin een instructieboekje, bij Roco de luchtslangen, stuurstroomkabels en handgrepen voor naast de deuren alsmede twee kortkoppelingen.
Een onderdelenlijst en instructieboekje vormen vast onderdeel van Rocoleveranties.

Conclusie
Roco heeft met de verbeteringen aan haar 1600-model een belangrijke stap in de goede richting gezet. En dat werd ook hoog tijd.
Koos een Märklinist (zoals ik vroeger) gewoon voor de eigen 1600 zoals een gelijkstromer voor die van Roco; met deze 1600 kan zelfs een verstokte Märklinist aan het twijfelen worden gebracht. De lok is een serieus alternatief geworden voor het veel minder gedetailleerde model uit eigen huis, al was het alleen al om de prijs. Wanneer Roco ook even de laatste puntjes op de i zet, is deze 1600 van topklasse.
Leuk (en slim) is het natuurlijk dat Roco een 1600 uitbrengt uit de periode dat de loks nieuw op de baan verschenen. Kun je er mooi je E's en W's achter hangen! En de ook uit die periode stammende ICR's. En... Märklin heeft juist een 1600 uit het eerste jaar van levering nooit in haar assortiment gehad.
We worden maar verwend!

 


De Details:

Algemeen

Merk: Märklin/Roco
Type: 1600
Schaal: h0
Tijdperk indeling volgens NEM 818 (http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html):IVb en V, IVb
Catalogusnrs: 3326, 3526;3ra/62670; 2ra

3ra = 3-rail analoog, 2ra = 2-rail analoog

Frame: metaal/metaal
Opbouw: metaal/kunststof
Gewicht: 520 gram/400 gram
Min. Radius: 35,8/35,8
Koppeling:  haakkoppeling/standaard beugel
Prijs: 299,95*/184,00
* Geteste lok is niet de huidige digitale versie voor welke de prijs geldt.

Testuitvoering: 1650/1601
Stroomafname: alle wielen en sleper/ alle wielen
Motor: standaard Märklin/standaard Roco
Verlichting: 3-punts frontseinen, wisselend met rijrichting/ idem,+ sluitseinen
Decoder: geen/geen
Krachtoverbrenging: via tandwielen op assen van 1 draaistel met 4 asb/Via cardanassen op alle assen waarvan 1 met twee asb

Vliegwiel: geen/2

Demontage: 1 schroef middenonder/spreiden lokkast, klikverbinding
Zelf aan te brengen onderdelen: geen/handgrepen, bufferonderdelen

Maten    (1:1/1:87/Märklin/Roco)
Lengte over de buffers: 1746/200/202/200
Hoogte: 4320/496/510/530
Breedte: 2947/338/345/336
Wieldiameter: ?/?/14/14


Rijeigenschappen
Vmax: 200/140
V voorbeeld: 180km/h
Vmin: stapvoets


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0911001bfrontlijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0911001bfrontlijn.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09110041601neusvorm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09110041601neusvorm.jpg)
Neusvormen Märklin en Roco

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0912001b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0912001b.jpg)
Neusvorm, dakopbouw en looproosters

Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914007R1601_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914007R1601_1.jpg)
1601 tenvoeten uit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914009Rdraaistel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914009Rdraaistel1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914010Rdraaistel2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914010Rdraaistel2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914011Rapparaatkasten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914011Rapparaatkasten.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914001b1601interieur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0914001b1601interieur.jpg)

Märklin
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917006b1650draaistel1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917006b1650draaistel1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917005b1650draaistel2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917005b1650draaistel2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917007c1650apparaatkast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0917007c1650apparaatkast.jpg)

Bronnen:
Spoorwegincidentbestrijding (http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/show/id=640851)
NS in model (http://www.nsinmodel.com)
Spoor en Trein, materieel in Nederland; Nieuwenhuis en Stoer, 1982, de Alk, Alkmaar
Treindesign; Vieveen en Sijsling, 1989, AHA books, Amsterdam

Fotoverantwoording:
Alle foto's: Huibert van Noord

Voor discussie over het model: zie hier! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20520.msg323226.html#msg323226)
De 1601 werd beschikbaar gesteld door Kuijpers Hobbyhuis (http://kuijpers-hobbyhuis.nl/) te Utrecht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09120031601eind.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_09120031601eind.jpg)
2039: 2400 van de vVSM brengt met wat plan E de onlangs gerestaureerde en in oorspronkelijke livrei teruggebrachte 1601 naar de materieeltentoonstelling in Duin aan Zee.
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: Northlander1983 op 19 september 2009, 13:52:33
Prachtig verslag Huibert, mijn complimenten.

Als Marklin rijder ben ik erg te spreken over het Marklin Model, uiteraard moet iedere fabrikant consessies maken in hoeverre een model exact overeenkomt met de werkelijkheid en wat realiseerbaar is.
 
Nu met de Roco versie begin je inderdaad te twijfelen, zeker mede omdat Roco de eerste serie uitbrengt met nummer in midden.

Grote voordeel van Marklin is de metalen bovenbouw wat net dat beetje extra geeft. Een groot minpunt echter vind ik de veel te lichte kleur grijs (dit is vanaf de serie 1800 aangepast). Dit maakt het model net niet perfect en een beetje speels.
Door alleen de roosters met de airbrush te voorzien van een donkere tint grijs, is het resultaat al stukken beter en is het zelfs nog niet eens nodig om het dak, ramen alsmede onderstuk te voorzien van een nieuwe laag donker grijze verf (zie verslag op site van Chris). Geen enkele 1600 heeft dezelfde kleur, mede door verwering van de zon en andere weersomstandigheden en oorzaken.

Zal binnenkort een foto plaatsen van de Marklin 1600 met donkere roosters, het resultaat is verbluffend.

Northlander.
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: Rick op 19 september 2009, 15:53:00
Citaat
Storend blijft ook het ontbreken van sluitverlichting, met name wanneer de lok trek-duwdiensten verzorgd met ICRm of Ddm.
Alleen een 1700 rijdt trek-duw met ICRm, een 16/1800 is daar niet voor geschikt. Het dubbeldeksmaterieel heet DDM (allemaal hoofdletters dus).

Tot zover het enige commentaar van mij over het verslag, verder keur ik het goed. ;)
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: Bob R. op 19 september 2009, 17:02:11
Dat je in de cabine geen machinist kwijt kunt is ook zoiets. Ruimte zat toch in die lok.
Inderdaad is dat beter bij de Marklin versie geregeld.
Jammer dat Roco dat die kans laat liggen, met een relatief kleine ingreep is dat zo veranderd.
Dat heb ik dus gedaan.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/front.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1601.jpg)
Natuurlijk wel gelijk een machinist ingepriegeld
Wandje doorsnijden en iets naar achter tegen het frame bevestigen en daarna een machinist (zwevend) aan vastplakken.
Ik heb er wel wat "kussentjes" tussen zijn rug en de achterwand geplakt anders zit de machinist te ver naar achter.
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: HuibertDeVerschrikkelijke op 19 september 2009, 18:09:35
Alleen een 1700 rijdt trek-duw met ICRm, een 16/1800 is daar niet voor geschikt. Het dubbeldeksmaterieel heet DDM (allemaal hoofdletters dus).
Dezelfde mal wordt ook gebruikt voor de 1700 van Märklin. Die DDM is een vorm van verlamming boven de 'shift'-toets, dat corrigeer ik ff ;)
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: marcel op 19 september 2009, 19:58:22
Hallo,

off topic

@ Rick, Volgens mij rijd/reed de 1600 de DDM trek/duw treinen.
Een 1700 was geschikt voor de DD/AR trek/duw treinen.

Deze dubbeldekkers lijken veel op elkaar, maar zijn technisch niet gelijk.
Optisch zie je het aan de pantograaf van de DDM, die de DD/AR niet heeft.

on topic

Mvg, Marcel
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: Rick op 20 september 2009, 11:50:16
@Huibert: Ok. :)

@Marcel: Dat weet ik, daar gaat het ook niet over.
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: snoen op 20 september 2009, 13:11:07
Inderdaad is dat beter bij de Marklin versie geregeld.
Jammer dat Roco dat die kans laat liggen, met een relatief kleine ingreep is dat zo veranderd.
Dat heb ik dus gedaan.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/front.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/1601.jpg)
Natuurlijk wel gelijk een machinist ingepriegeld
Wandje doorsnijden en iets naar achter tegen het frame bevestigen en daarna een machinist (zwevend) aan vastplakken.
Ik heb er wel wat "kussentjes" tussen zijn rug en de achterwand geplakt anders zit de machinist te ver naar achter.


Fraai Bob. Ik zie volgens mij nog een aantal kleine verbeteringen die de lok net wat meer smoel geven, zoals de lampringen en een 'echte' schroefkoppeling.
Titel: Re:Märklin en Roco 1600 in vergelijk
Bericht door: Bob R. op 20 september 2009, 13:29:33
Klopt, allemaal heel simpel.
Ik zal binnenkort een apart draadje openen met een foto met de kap eraf