BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: Peter van der Leek op 13 juli 2009, 07:55:34

Titel: Het OBB team
Bericht door: Peter van der Leek op 13 juli 2009, 07:55:34
Het OBB team stelt zich voor:



Bert van Gelder


(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/team/bert.jpg)
Hoe het ooit is begonnen? Wel, mijn oom had een reuzen treinbaan, dat kan ik me nog herinneren toen ik een jaar of 4 was (met een marge van +/- 1 jaar..). Met seinen en veel treintjes die aan het rijden waren. Later kreeg ik ook een startset van Marklin, van Sinterklaas of voor mijn verjaardag, dat weet ik niet meer. Gewoon zo'n 3000 lokje en een ovaaltje. Daar kwam een lokje bij en toen nog wat rails.
 
Mijn vader deed in die tijd de administratie van Noveki in Harderwijk, dat was toen de importeur van Roco. Dus toen werd er overgestapt van Marklin op gelijkstroom. Vanwege ruimtegebrek werd het uiteindelijk meer een verzamelaarshobby dan een echt rijdende, dus ging ik me toe leggen op het bouwen van ''bijzondere' modellen, en dan vooral die van Kleinspoor. Ondertussen nog bij een plaatselijke speelgoedwinkel gewerkt op de 'technische afdeling, met treinen. 'Een 2-jarige studie in de VS (na mijn HTS werktuigbouwkunde) heeft daarna ook het zelf bouwen tijdelijk stil gelegd. Het werd alleen nog maar verzamelen.
 
Inmiddels al weer 6 jaar gelukkig met een lieve vriendin (die modeltreinen inmiddels geaccepteerd heeft), en een dochtertje van 16 maanden (die treinengek aan het worden is omdat ze me na een week in het buitenland altijd bij de trein mag ophalen) woonden we in een leuk huis, met mijn eigen treinenkamer op zolder. En die baan was een heel eind klaar: schaduwstation, hellingen en ik wilde gaan beginnen met het zichtbare gedeelte. Totdat...
 
We een heel leuk huis vonden, op een ideale locatie midden het centrum van onze woonplaats, maar... geen zolder. Dus die baan, zucht, ging weer in de ijskast. Inmiddels wonen we hier weer 3/4 jaar en beginnen er plannen te ontstaan voor een kelder achter onze woning, van binnenuit bereikbaar, met bovenop een schuur. Eigenlijk ging het om die schuur, want die hebben we nu niet en veel spullen staan noodgedwongen buiten. Ik heb vriendin bijna omgepraat, hopelijk accepteert ze de offerte ook.. En dan kunnen we weer gaan bouwen: een ruimte van 6x3 meter.
 
Waarom ik me beschikbaar gesteld heb als OBB-lid? Door mijn werk heb ik wel eens wat vrije tijd (maar daar staan dan ook hele lange werkdagen tegenover..), want ik zit achter het stuur van een vliegtuig. En ben daardoor in de gelegenheid geweest hele mooie modelbanen te gaan bekijken, onder andere MiWuLa in Hamburg en Loxx in Berlijn. En bij elke buitenland reis Google ik even of er soms een bijzondere modelbaan of winkel ter plaatse is. Maar ook in Nederland kan ik genieten van een rondvluchtje, speciaal Amsterdam is zo puur Nederlands. Maak dan altijd even een rondje over CS. En dan weet je ook weer hoe een modelbaan er eigenlijk uit moet zien. Dus ik ben heel benieuwd naar hoe anderen hun baan hebben opgebouwd.
Voor mijn reizen heb ik ook eens een goede kamera aangeschaft, dus misschien kan die handig zijn als OBB'er.



Lars Smelter


(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/team/lars.jpg)
Land: Nederland
Schaal en systeem: H0, digitaal
Tijdperk: V/VI (2004 – 2008)
Specialisatie: -

Tja, voorstellen… Waar begin je dan? Lars is mijn naam en geboren en getogen Tukker. Ik ben 23 jaren jong en pas afgestudeerd als verkeerskundige. In het dagelijks leven houd ik mij dan ook bezig met veel verkeersprojecten bij een groot ingenieursbureau.

De treinen… Zoals zovelen ben ik geïnfecteerd met het virus via mijn vader. Hij had enkele modeltreinen maar wegens gebrek aan ruimte en tijd is hier nog veel mee gedaan. Als kind heb je tijd genoeg en heb mij dan ook vele uren vermaakt met de welbekende Legotreinen. Dan gaan je broers het huis uit en ontstaat er ruimte! Samen met m’n vader begonnen met bouwen. Door steeds andere wensen en inzichten enkele banen weer afgebroken. Helaas ben ik hierdoor nog niet verder gekomen dan houtbouw en aansluiten van de wissels…

Ondertussen groeit de verzameling gestaag en om het enigszins te beperken richt ik mij op mijn studententijd. Tussen 2004 en 2008 immers veel gereisd, voornamelijk op Hengelo (- Deventer -) Zwolle.

Naast treinen is ook voetbal een hobby, ooit hoop ik dit samen te brengen door station Drienerlo en de Grolsch Veste in model te bouwen, evenals het station van Hengelo. Hiervoor is natuurlijk ruimte en tijd nodig…



Ronald Halma


(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/team/ronald.jpg)
Land: Amerika
Schaal en systeem: H0 / 0N30, Lenz digitaal 2 rail.
Tijdperk: H0 doe ik vanaf 4 tot heden, in 0N30 ergens tussen 1 en 2.
Specialisatie: Het bouwen en exposeren van modelbanen.

Ik ben Ronald Halma, woon in Aalten, getrouwd met Wanda en heb een dochter van 16 en een zoon van 14. Mijn dagelijkse bezigheden zijn in een papierfabriek als procesoperator, maar wij zelf noemen het liever papiermaker. Ik ben daar inmiddels 24 jaar werkzaam.
Begonnen ben ik met de spulletjes van mijn vader. Een Fleischmann BR24 met wat wagens. Hij had nog de oude kartonnen rails, later werd er wat nieuwere rail bij aangeschaft in de vorm van messing spul en ook wat meer rollend materieel. Hier heb ik thuis bij m’n ouders heel wat mee aangerommeld, zelfs een grote treintafel werd er op zolder gebouwd. Echter “stierf” de hobby rond mijn 15, 16e levensjaar vanwege andere interesses zoals brommers, uitgaan, meisjes, U kent het wel….
Ook in de beginjaren van mijn getrouwde leven niet veel echte activiteit. Wel beursbezoeken met pa, ook wel het e.e.a. gekocht aan Nederlands en Duits materieel maar verder niet echt aan het bouwen. Wel had ik van vroeger uit een bepaalde hang naar de Amerikaanse treinen. Die drang heb ik rond 1998 maar eens ten uitvoer gebracht met de aankoop van een 2-tal Amerikaanse locomotieven. En vanaf dat moment is het mis gegaan…… Ik ben daar dan ook gestopt met Europees en overgegaan op Amerikaans. De manier van bouwen fascineerde mij enorm, ook las ik al vanaf de 90’er jaren de Model Railroader. Dus de overstap was eigenlijk onvermijdelijk.
Vanaf daar heb ik eerst een 3-delige modulebaan voor tentoonstellingen gebouwd genaamd Metusa Junction. Deze baan heb ik 8 jaar lang door Europa gesleept en heb er erg veel plezier aan beleefd. Hier ontdekte ik tevens dat het bouwen en exposeren van modelbanen echt voor mij gemaakt is. Het directe contact met medehobbyisten maar ook met leken is erg ontspannend om te doen. Ik heb er dan ook een beetje mijn specialiteit van gemaakt. Ook zag een 2e expo-baan het leven genaamd The Shop. Deze kast laat een stukje werkplaats zien in de states rond de 60- er jaren. In combinatie met grote geluidsloc’s zoals de UP Gasturbine een leuke baan om mee op pad te gaan.
Inmiddels is er een stationaire thuisbaan in de planning, en lopen er nog wat projecten voor tentoonstellingen. Eentje daarvan is Harlan Wade’s Logging Co, een Amerikaanse expo bosbaan. Dit thema fascineerde mij dusdanig dat de drang om er een baantje mee te bouwen erg groot was, en dus ook nu in aanbouw is. Het zal een baan zijn uit meerdere modules die de typische boomkap laat zien zoals die in de vroege jaren van de vorige eeuw plaatsvond in verschillende delen van de Verenigde Staten. Op BeneluxRail heb ik daar dan ook een draadje over gestart.
Ik hoop dan ook dat ik met de tot nu toe opgedane ervaring het OBB team, maar ook het forum tot dienst te kunnen zijn, en ik heb er veel zin in!
Titel: Re:Het OBB team
Bericht door: Anoniem op 13 juli 2009, 10:48:19
Kleine aanvulling ter verduidelijking: bovenstaande betreft de jonge loten aan de OBB-stam  ;D. Voor de overige teamleden verwijs ik naar het OBB-"verslag" van enige tijd geleden.
Titel: Re:Het OBB team
Bericht door: Peter van der Leek op 14 juli 2009, 18:50:25
Er zijn zojuist foto's bijgeplaatst. Ter schrik ende vermaeck :)