BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: ChrisP op 13 maart 2009, 19:20:58
-
Beste mensen
Als ik zo goed mogelijk een autotransport van PON (amersfoort) wil nabootsen kwa materiaal. Ik weet niet zo goed welke wagens,locomotieven e.d ik daarvoor kan gebruiken. Kunnen jullie mij helpen?
Chris
-
Als je Googelt op PON trein vind je al een hoop. Het is tegenwoordig overwegend een 6400 (in elke mogelijke uitvoering) met auto- en schuifwandwagens, leeg en beladen, in allerlei uitvoeringen.
-
Als je Googelt op PON trein vind je al een hoop. Het is tegenwoordig overwegend een 6400 (in elke mogelijke uitvoering) met auto- en schuifwandwagens, leeg en beladen, in allerlei uitvoeringen.
Want denk je van een 232?????
-
er zit gewoon een Railion Deutschland 232 voor van Rheine tot Amersfoort
wel een 232 met het grote witte vlak op de voorkant
Arjan
-
Alleen de 6400en de laaste 10 jaar. daarvoor natuurlijk de 2200 en ook de 5/600deren.
-
Afgelopen zomer reden ze alleen maar met een 232, neem aan dat dat nu nog steeds zo is.
-
Okay deze gemist.
Sorry voor de laatse 2 jaar.
-
Ik heb de PON-trein in lege toestand een paar keer van zeer dichtbij mogen bewonderen toen ik dagelijks te voet van het station achterom naar (ex-)Fortis ASR liep.
Je moet dan over een overwegje waar wel es een 6400 met een hele sleep auto transport wagons stond te wachten voor een dwergsein-op-een-pootje (als ik me niet vergis) voordat-ie het emplacement op mocht.
Aangezien de overweg dan compleet versperd werd en omlopen niet kon was dat dus tot wel 10 minuten wachten.
Als ik het me goed herinner was het een inmiddels zuurstok-rose 6400 (leuk voor de machinist, even zwaaien, joehoe!) met een allegaartje van auto transporters erachter. van gloednieuw tot stokoud en totaal verroest, 2x2-assers, 3x2 assers met zo'n knik in het midden etc.
Dus als je die trein wilt nabootsen, een rooie 6400, zootje uiteenlopende wagons en flink weatheren!
veel weather-plezier,
-
joehoe-allegaartje-totaal verroest-zootje (http://www.youtube.com/watch?v=C4QL5EnHgvc)
Als ik zo goed mogelijk een autotransport van PON (amersfoort) wil nabootsen kwa materiaal. Ik weet niet zo goed welke wagens,locomotieven e.d ik daarvoor kan gebruiken. Kunnen jullie mij helpen?
Kun je iets specifieker zijn Chris? Over welk tijdperk heb je het? En heb je het alleen over de trein van Amf naar PON in Leusden of over de trein zoals die het land binnenkomt. In de jaren '80 en '90 heb ik veel VW-treinen op de foto gezet en kan hier dus wel wat neer zetten uit die tijd maar dan moet ik wel weten wat je precies zoekt.
-
Qua loctype hangt het er vanaf welk stuk van het traject je 'na wil bootsen'. Tussen Bad Bentheim en Amersfoort is het de laatste tijd omloopmatig een RN 232 geweest en daarvoor zag je zowel 1600 als 6400. Op de PON lijn zie je de laatste jaren alléén 6400 (in alle mogelijke uitvoeringen), aangezien RN 232 daar niet is toegelaten.
-
hier een plaatje van de PON trein tussen Bad Bentheim en Amersfoort met een lekkere grote diesel ervoor ;D http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3239700816/ (http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/3239700816/)
-
Niets over het materieel, wel over de "Ponlijn":
http://www.verlatenspoor.nl/reportage7-0.htm
Wishful thinking?
http://www.hartlijn.com/
In het boek "Goederentreinen in NL" een foto van de (geel/grijze) 6427 met autotransportwagens en schuifwandwagens, de types kan ik niet herkennen.
In de tekst wordt vermeld dat de schuifwandwagens reserve-onderdelen bevatten. Deze worden in een loods gelost.
De auto's worden d.m.v. verrijdbare losbruggen vanaf straatspoor gelost.
Hier wordt het terrein overigens Distributie Centrum Leusden (DCL) genoemd.
Roco had/heeft een mooi model, de VW's auto's zijn wel van een wat ouder tijdperk:
http://nsinmodel.com/roco/47127.jpg
-
Qua loctype hangt het er vanaf welk stuk van het traject je 'na wil bootsen'. Tussen Bad Bentheim en Amersfoort is het de laatste tijd omloopmatig een RN 232 geweest en daarvoor zag je zowel 1600 als 6400. Op de PON lijn zie je de laatste jaren alléén 6400 (in alle mogelijke uitvoeringen), aangezien RN 232 daar niet is toegelaten.
Dus toch, Wat er voor met de trein gebeurt weet ik ook niet. Hij rij ook nooit gelijk door op de PON lijn.
He en weetje. Zelfs de 7373 heeft er een aantal jaren nog gerden ;D
En @Hans. deze ken ik dus 10min wachten.
-
He en weetje. Zelfs de 7373 heeft er een aantal jaren nog gerden ;D
Je bedoelt waarschijnlijk de 3737?
Volgens Volker Rail is het zelfs een toeristische museumlijn ::)
Klik (http://www.vskr.nl/bin/ibp.jsp?ibpDispWhat=zone&ibpPage=S17_FocusPage&ibpDispWho=S17_PonlijnAmersfoortbd&ibpZone=S17_PonlijnAmersfoortbd&ibpDisplay=view&)
-
Ja die inderdaat. Ochtend.
-
Hoe vaak ik al niet telaat ben gekomen door die trein...
Aan AMF zijde staat er voor het hoofdspoor inderdaad een dwergsein-op-pootje
-
Ik wil in principe alleen eerst het materiaal hebben, dus de wagons en de treinen.
Dus dat kan dus een 6400 railpro of een acts of een gewone ns variant zijn toch?
Maar welke wagens komen het beste in de buurt? en die duitse dat is die RN 232? wie heeft die in het assorti? of welke komt het dichtst in de buurt?
Bedankt voor jullie antwoorden,
Chris
-
Dus dat kan dus een 6400 railpro of een acts of een gewone ns variant zijn toch?
ACTS? Bedoel je misschien RailPro? Geen idee of die er ooit gereden heeft. ACTS heeft geen 6400, wel G1206, maar ik denk niet dat die voor deze trein te zien is geweest.
-
ACTS niet idd, dom ;D
Railpro wel
-
Overigens is ook ACTS op de ponlijn te vinden geweest, zoals hier met de 1254 op 21 juni 2008 ;) :D. Geen autotrein helaas.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1254_pon.jpg)
Voor de rest is de suggestie van SimonSt niet gek, de roco wagens zijn prima geschikt en zijn zo her en der in de handel nog wel te krijgen. Naar eigen smaak en tijdperk andere auto's erop plaatsen en je hebt een hele fraaie trein.
Een combinatie die ik in het verleden overigens ook incidenteel gezien heb is een 6400 als trekkracht, autowagens en een 600 achterop.
Henk
-
Dit zou niet kunnen dus?
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Dubbeldeks+autotransportwagen.&nr=4712&picname=4712.jpg (http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Dubbeldeks+autotransportwagen.&nr=4712&picname=4712.jpg)
-
Ja hoor, die kunnen volgens mij ook.
Ik denk dat eigenlijk elke autotransportwagen wel kan, als deze maar Duits is. Want de Volkswagens komen uit....
Even gezocht op Rolandrail, waar blijkt dat de treinen nog steeds ook door 232'ers worden gereden.
Het gaat veelal om dezelfde: 232 906. Zie ook hier:
http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/3288330206/
Of hier: http://www.flickr.com/photos/betuweroute100/3229039674/
-
en die duitse dat is die RN 232? wie heeft die in het assorti? of welke komt het dichtst in de buurt?
Roco heeft de 232 als juiste versie te koop: cat. nr. 63916
Richtprijs catalogus 2007/2008: 135 euries
-
Is dit ook 1:
http://www.maerklin.de/produkte/frontend/image.php?bezeichnung=Zware+diesellocomotief.&nr=36422&picname=36422.jpg
-
Is dit ook 1:
Ja, inderdaad, voor als je Märklin rijdt wel ja ;D
-
mooi, duurt alleen nog wel ff. ::) haha maarjah wel goedkoop, past wat beter in het budget. Maar de wagens en de auto's moeten ook gekocht worden dusjah ;)
-
Even opgediept uit mijn geheugen van de tijd dat ik te Amersfoort als opzichter op het goederenemplacemant werkte voor wat betreft de inzet van locs op de Ponlijn zelf, in de jaren 80 was het verboden om met een 2200 naar Pon te gaan en werd er altijd een 2400 voor deze dienst gesteld. Deze mocht namelijk wel in de loods rangeren met de gesloten wagons (Hbis etc.) de 2200 mocht daar niet komen vanwege het uitbraken van veel uitlaatgassen en rook. :-[ (dit gaf enorm veel klachten van het personeel van Pon) Alleen de 2e trek kon dan met een 2200 worden opgehaald omdat er dan niet in de loods werd gerangeerd. Voor de rangeerders was de 2400 echter geen fijne machine omdat het op en af stappen een stuk lastiger is tijdens het rangeren dan bij een 2200. ::)
Nadat de serie 6400 werd uitgeleverd werd deze ook al vrij snel voor de Pon trein gesteld, ik meen zelfs al in 1992. Ook werd er toen een loc met de naam van Pon gedoopt.
Groet,
Ronan
-
Toen ik dit draadje zag, moest ik gelijk denken aan dit akkefietje ;D
http://www.rolandrail.net/nieuws/fotopag_00110.htm
De Railion bemanning moest ff wat lucht uit de banden laten lopen om het viaduct te passeren....
-
Ik denk dat eigenlijk elke autotransportwagen wel kan, als deze maar Duits is. Want de Volkswagens komen uit....
Spaanse (blauwe) wagens kunnen ook. Er worden namelijk ook Seats aangevoerd en niet alle VW's komen uit Duitsland (Polo's bijvoorbeeld).
De STVA autowagens van LSModels kun je ook in de trein opnemen.
Deze (http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?page=&perpage=10&level1=32&level2=2328&art_nr=48031&search=1&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=2&subgroupchoice=0&catalogue=0&features=0&searchtext=hab&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Ftools_downloads%2Fproduktdatenbank.html) kun je ook inzetten. Een aantal keren gezien inmiddels.
Deze (http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?page=&perpage=10&level1=32&level2=2328&art_nr=48012&search=1&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=2&subgroupchoice=0&catalogue=0&features=0&searchtext=hbb&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Ftools_downloads%2Fproduktdatenbank.html) komen regelmatiger voor in de trein.
Echter worden er voornamelijk bruine gesloten wagens type Hbis ingezet.
Overigens bevat de trein uit Duitsland met de 232 ervoor ook wagens voor Van Heezik in Utrecht Lage Weide.
De trein van Amersfoort naar Pon bevat (overigens ook wel eens gereden door een Railpro 6400) ook wagens die met UC worden aangevoerd, zoals bijvoorbeeld de Seats. Deze trein is ook netjes gesorteerd, naar Pon: loc + autowagens met auto's achteruit + autowagens met auto's vooruit (trein wordt bij aankomst gesplitst om sneller te kunnen lossen) + gesloten wagens.
-
Spaanse (blauwe) wagens kunnen ook. Er worden namelijk ook Seats aangevoerd en niet alle VW's komen uit Duitsland (Polo's bijvoorbeeld).
De STVA autowagens van LSModels kun je ook in de trein opnemen.
Deze (http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?page=&perpage=10&level1=32&level2=2328&art_nr=48031&search=1&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=2&subgroupchoice=0&catalogue=0&features=0&searchtext=hab&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Ftools_downloads%2Fproduktdatenbank.html) kun je ook inzetten. Een aantal keren gezien inmiddels.
Deze (http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?page=&perpage=10&level1=32&level2=2328&art_nr=48012&search=1&era=0&gaugechoice=2&groupchoice=2&subgroupchoice=0&catalogue=0&features=0&searchtext=hbb&backlink=%2Fwww.maerklin.de%2Fde%2Fprodukte%2Ftools_downloads%2Fproduktdatenbank.html) komen regelmatiger voor in de trein.
Echter worden er voornamelijk bruine gesloten wagens type Hbis ingezet.
Overigens bevat de trein uit Duitsland met de 232 ervoor ook wagens voor Van Heezik in Utrecht Lage Weide.
De trein van Amersfoort naar Pon bevat (overigens ook wel eens gereden door een Railpro 6400) ook wagens die met UC worden aangevoerd, zoals bijvoorbeeld de Seats. Deze trein is ook netjes gesorteerd, naar Pon: loc + autowagens met auto's achteruit + autowagens met auto's vooruit (trein wordt bij aankomst gesplitst om sneller te kunnen lossen) + gesloten wagens.
Jij bedoeld deze wagens van LS? LSM34010
Kunnen die er achter? of zijn die van Marklin beter?
-
(http://img19.imageshack.us/img19/494/36422.jpg)
(http://img19.imageshack.us/img19/4268/4712r.jpg) 4x of 6x
(http://img19.imageshack.us/img19/4407/dbcargo.jpg)
Bron: Marklin
Eventueel later nog een 6400, maar kan die db wagon ook?
-
Jij bedoeld deze wagens van LS? LSM34010
Kunnen die er achter?
Voor het stukje Amersfoort - Pon kan die wagen heel goed (de rode versie van Roco kan ook). Voor de trein Bad Bentheim - Amersfoort (met de 232) echter niet, omdat ze met de UC Kijfhoek - Amersfoort reizen. De trein Bh - Amf bestaat alleen uit bruine autowagens.
(http://img19.imageshack.us/img19/4407/dbcargo.jpg)
Bron: Marklin
Eventueel later nog een 6400, maar kan die db wagon ook?
Deze Rilns kan echt niet. ;)
Alleen schuifwandwagens type H***** en dan vooral 2-assers. Naast Duitse wagens worden ook wel eens Italiaanse wagens ingezet.
-
Hallo,
Ik wil zo'n PON-trein in N-spoor hebben. Minitrix heeft tegenwoordig een setje autotransportwagens met oude kevers er op.
Volgens mij moet dat kunnen. Past daarvoor een 1300 (voor het 'traject duitsland-amersfoort') en zo ja welke uitvoering? (Binnenkort komen er nl. in spoor N een paar hele mooie 1300-en uit :-))
Garmt
-
Volgens Volker Rail is het zelfs een toeristische museumlijn Roll Eyes
Klik
Beetje late reactie, maar ik lees het nu pas......hoe komen ze erbij. We hebben daar tot 2 maal toe de DE41 uit het NSM getest. En we hebben er ook wel eens met een gezelschap (medewerkers Stoomtram Hoorn Medemblik) gereden. Om de PON-lijn dan maar meteen als museumlijn te betitelen..... ??? Onderstaande foto's zijn van de DE41 op de PON-lijn. Ik weet alleen niet meer van wanneer.....lekker handig ::)
Etienne
(http://img130.imageshack.us/img130/8050/091613.jpg)
(http://img190.imageshack.us/img190/3761/091612.jpg)
-
Hangt er vanaf of je de eerste keer (16-09-2007) mee was, of de tweede keer (09-11-2007). Eerste keer was na groot onderhoud van motor twee, de tweede keer voor het testen van de (aangepaste) motorkoeling.
mvg,
Robin
-
Ik was er allebei de keren bij en ook met de rit voor het SHM personeel..... :-\ Dat schiet dus niet op.
Etienne
-
Ik wil zo'n PON-trein in N-spoor hebben. Minitrix heeft tegenwoordig een setje autotransportwagens met oude kevers er op.
Volgens mij moet dat kunnen. Past daarvoor een 1300 (voor het 'traject duitsland-amersfoort') en zo ja welke uitvoering? (Binnenkort komen er nl. in spoor N een paar hele mooie 1300-en uit :-))
Afhankelijk van welk jaar de kevers zijn zal dat best kunnen met een turkooise, blauwe of blauwe 1300 met logo's.