BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: OpBezoekBij op 25 februari 2009, 00:16:13
-
Er is weer een nieuw OBB-verslag! :D
Lees verder voor het eerste verslag over een baan die door Beneluxers voor een Beneluxer wordt gebouwd! Greetz, Paul
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/obb_erwin.jpg)
Land: Duitsland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal
Tijdperk: III-V
Specialisatie:
Website: http://www.xs4all.nl/~vissere/ (http://www.xs4all.nl/~vissere/)
Normaal gesproken bezoekt uw OBB-team modelbanen die al gerealiseerd zijn of waarvan wij denken dat het wellicht een mooie baan is om aandacht aan te schenken in het kader van een Op Bezoek Bij. Zo ook deze keer, ware het niet dat wij deze keer aandacht besteden aan een nog te realiseren baan van een bijzondere modelspoorder, namelijk Erwin Visser uit Meppel.
Bijzonder omdat Erwin een Beneluxspoorder is die lijdt aan de spierziekte van Duchenne, die het hem steeds moeilijker maakt om zijn favoriete hobby te bedrijven. Op termijn verwacht Erwin zijn modelspoorbaan helaas niet meer te kunnen besturen als gevolg van deze ziekte. Zijn wens is daarom een baan te bouwen die volledig geautomatiseerd is, zodat Erwin ook in de toekomst zijn modelspoorbaan kan blijven besturen.
Om Erwin te helpen bij het realiseren van zijn droom, deed Peter van der Leek (ons aller voorzitter van de Stichting Benelux Spoor.net) onlangs een oproep aan alle BNLS-ers om belangeloos mee te komen helpen bij het bouwen aan deze baan. Om een lang verhaal kort te maken: veel, heel veel Beneluxers hebben hun hulp aangeboden of zijn bereid om Erwin te sponsoren bij het realiseren van zijn baan. Wij als OBB-team willen dan ook graag de gelegenheid aangrijpen een diepe buiging te maken voor al deze Beneluxers die geheel belangeloos Erwin helpen! In een reeks van meerdere OBB-verslagen besteden wij de komende periode aandacht aan Erwins baan in opbouw. Om deze extra verslagen te kunnen realiseren, is het vaste OBB-team daarom uitgebreid met "gelegenheids-OBB-ers", Beneluxers die onder regie van het vaste OBB-team ter plaatse verslag doen van de opbouw van de baan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het OBB-team tijdens de Landelijke Modelspoordagen op 29 en 30 maart 2009 een eindverslag opmaakt van de door Beneluxers voor Erwin gerealiseerde baan. Het eerste OBB-bezoek stond in het teken van een algemene kennismaking in het verpleeghuis in Meppel waar Erwin woont. Het OBB-team bestond deze keer uit de Beneluxers Henk van der Velden, Peter Wijshake, Peter Haandrikman en Peter van der Leek. Zo rond vier uur in de middag arriveerden zij bij Erwin. Om het niet al te druk te maken voor Erwin kwamen zij in eerste instantie met zijn tweeën boven in Erwins kamer.
Noot van de redactie: het vervolg van dit verslag is door Peter van der Leek in de ik-vorm opgetekend.
Ik had van te voren al een smoes bedacht, namelijk dat we namens OBB een verslag kwamen maken van zijn baan.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/1.jpg)
Erwin's huidige baan
We hebben eerst even staan praten over zijn baan en de bediening daarvan. Na een eerste kennismaking kwam het al snel tot een demonstratie. Erwin heeft naast zijn baan een laptop staan die hij aanzet met een robotarm die aan zijn rolstoel verbonden is. Na het opstarten van de laptop draaide Erwin zich om naar de andere kant van zijn kamer waar een PC staat om daar het programma op te starten dat de controle van de laptop overneemt. Erwin kan met zijn rolstoel namelijk alleen de muis van de PC bedienen. Door op die PC echter de laptop over te nemen kan hij naar de laptop kijken alsof hij die bedient terwijl hij in werkelijkheid de muis van de PC bedient. Volledig zelf uitgedokterd en uitgevoerd!
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/2.jpg)
Erwin met robotbesturing.
Het duurde niet lang of twee van de vier treinen kwamen in beweging. Vanwege de beperkingen van het baanplan en het gebrek aan terugmelders bleef het bij die twee treinen die op een ovaaltje hun rondjes draaiden.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/3.jpg)
een goederentrein
Erwin demonstreerde ook nog even het geluid van zijn grootste trots: een Fleischmann BR55 stoomloc.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/4.jpg)
De BR55
Heel voorzichtig vertelde ik Erwin dat we niet alleen maar kwamen om zijn baan op de foto te zetten, maar dat inmiddels diverse mensen hun hulp hadden aangeboden om hem te helpen bij het realiseren van zijn baan. Erwin werd er even helemaal stil van...
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/5.jpg)
Sprakeloos....
Dit was het moment om de beneden wachtende Beneluxers Henk en Peter erbij te roepen. Henk en Peter wilden de wensen van Erwin inventariseren en een idee krijgen van de maximaal ter beschikking staande ruimte voor de nieuwe baan. Peter Wijshake en ik hadden Erwin al in zijn praatstoel "gehesen". Met de andere Beneluxers erbij, kwamen de wensen bij Erwin al snel los. Het moest een baan naar Duits voorbeeld worden met het liefst 2 niveaus. Maar een draaischijf met een lokloods als onderdeel van de baan is op dit moment één van zijn grootste wensen.
(https://forum.beneluxspoor.net/images/obb/item16/6.jpg)
Het Beneluxteam inventariseert
In het volgende OBB verslag vertellen wij u uitgebreid verder hoe wij op basis van de inventarisatie tot een eerste baanplan en een vervolg daarop komen. Dit willen wij samen doen met iedereen die zijn hulp heeft aangeboden om deze droom voor Erwin te realiseren.
Was getekend op 29 januari 2009,
Peter Wijshake (fotograaf)
Peter van der Leek (auteur)
Henk van de Velden, Peter Haandrikman
Paul Gans (auteur)
-
Is een sticky waard ! ;D
-
Prachtig initiatief mannen.
-
Geweldig! Ik hoop echt oprecht dat jullie Erwin kunnen helpen met de realisering van zijn plannen! :) :)
-
Door diverse Beneluxspoorders is inmiddels al heel veel materiaal aangeboden variërend van complete centrales, elektronica en scenery materiaal tot hout voor de ruwbouw. Echt fantastisch om te horen wat Beneluxspoorders voor Erwin over hebben. Hieronder wat foto's van hoe het er nu nog uitziet. Zelf ben ik ook benieuwd hoe het er uit gaat zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/36.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/36.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/43.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/43.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/62.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/62.jpeg)
Greetz, Paul
-
1 woord:
SUPER !!!! ;)
Groetjes,
Dave
-
Klasse, bijzonder goed initiatief :)
-
Ja, dit is een echt goede actie!
misschien is het handig een verlanglijstje te maken met dingen die nog nodig zijn voor de baan?
Groet
Bernd
-
Als je mee wilt doen, dan moet je Peter v.d. Leek even een Pb-tje geven. Er is speciaal een forum voor aangemaakt waar alles besproken word.
Peter H
-
heb je een link?
-
Perfect initiatief.
-
heb je een link?
Ik heb wel een link, maar daar heb je niks aan. Niet iedereen kan er op komen, want je moet je registreren. Stuur Peter vd Leek maar even een PB ;)
-
Hoi Erwin,
Ik heb precies dezelfde startset gehad voor mijn verjaardag. Ik ben er helemaal weg van. Hoe is het met jouw? Ik heb gisteren bij MTE mijn multimaus nederlands gemaakt. Ik rij samen met mijn vader op zijn baan in mijn kamer. Groeten Jesse. ;)
-
Na een drukke tijd van plannen, organiseren, spullen kopen, spullen regelen en nog veel meer was het afgelopen donderdag eindelijk zo ver: de baanbouw is gestart! Hieronder een kort verslag, dit zal uiteindelijk ook in het OBB verslag komen.
Bij binnenkomst gaf Erwin al snel aan dat de baan voor hem eigenlijk iets te hoog zou gaan worden. Daarom besloten we om er nog 5 cm van af te halen. Liever nu wat te laag en de poten verhogen, dan andersom. Na veel passen en meten om alles weer netjes uitgelijnd en waterpas te krijgen konden we van start met het leggen van de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0337_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0337_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0338_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0338_2.jpg)
Uiteraard volgt daarna het onvermijdelijke draadjes trekken.
Gelukkig ontstond er onbesproken en ongevraagd al snel een taakverdeling tussen de 4 aanwezigen:
- David hield zich bezig met de blokindeling en het soldeerwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0347_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0347_2.jpg)
- Jos en Willem gingen bezig met het houtwerk en de baanbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0353_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0353_2.jpg)
- Ondergetekende ging aan de slag met de wisselaandrijvingen, bedrading en elektronica.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0342_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0342_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0352_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0352_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0354_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0354_2.jpg)
En zo schoot het toch aardig op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0344_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0344_2.jpg)
Helaas hebben we niet kunnen doen wat we graag wilden doen, namelijk een werkende baan opleveren.
Enerzijds omdat het gewoon heel veel werk is, anderzijds omdat we nog wat elektronica misten.
Het netto resultaat is een compleet gebouwde onderste laag, de bedrading is voor 50% gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0356_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0356_2.jpg)
We gaan snel terug naar Erwin om de bedrading van het onderste niveau af te maken zodat hij daar in ieder geval kan pendelen.
-
echt een super tof initiatief , super dat medemodelspoorders dit voor elkaar over hebben , super (y)
mvg stefan
-
Zeker een mooi initiatief. Zal het met bewondering volgen (y)
-
Grote klasse mannen! (y)
mvg,
Gert
-
Echt grote klassa en een super initiatief voor Erwin nu kan hij straks ook fijn met zijn treinen rijden succes verder met de bouw van zijn baan.
Erik-Jan
-
Hoi allemaal
Ik geniet er van elke stap kan ik volgen hoe het gebouwd word.
Ik heb al een nieuwe naam voor mijn nieuwe thema, Hardt ligt in duitsland.
Ik wil nog iedereen bedanken hier op het forum, bedankt (y)
gr erwinv
-
Een geweldig initiatief, dat het gaat worden wat je voor ogen hebt.
Een goede gekozen naam Erwin.
-
Ik ben vandaag weer de hele dag bij Erwin aan de slag geweest. Alle bezetmelders op het onderste niveau + de keerlusschakelingen zijn aangesloten. Verder zijn bijna alle wissels aangesloten.
Alle sporen zijn uitgetest en 3 zijn er in bedrijf gesteld voor een beperkte pendeldienst.
Erwin is al erg gelukkig dat er nu iets rijdt, natuurlijk willen we snel verder met de uitbreidingen :)
-
Super Peter! (y)
Nu hopen dat we snel het vervolg kunnen doen ::)
Groetjes,
Jos
-
een super actie! echt grote klasse... wat veel werk verzet in zo'n korte tijd... gewoon super!
-
Wat doet het goed om dit te lezen.........
Erwin ...... Een zeer goed gekozen naam voor je nieuwe baan.
Super heren echte Klasse met een hoofdletter K.
Jeffrey
-
Hoi allemaal
het was een super dag voor mij, het is leuk om tezien wat de treinen doen met optrekken en remmen net echt (y)
klasse ;D
gr erwinv
-
Erwin, leuk om te zien dat er inspanningen voor jouw baan worden gedaan, helemaal top mannen (y)
de afstand spijkenisse/meppel is ff iets te ver, maar hier iets wat je mee kan laten hobbelen voor op je baan, hij komt jouw kant op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3977.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3977.jpg)
klik
veel plezier ermee ;D
Ow..nou ziet ie er zo uit ;)...vind je vast niet erg 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3982.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3982.jpg)
klik
eric
-
Super Eric! En laten we hopen dat ie niet al te veel gaat hobbelen. Laten we het maar gewoon bij rijden houden :)
-
dat ligt eraan hoe strak of jij de rails legt ;D ;D ;)
eric
-
Leuk wagonnetje ;)
De volgende keer probeer ik er weer bij te zijn!
-
Hoi,
Geweldig mooi dat iedereen Erwin helpt met zijn baan. (y) (y) (y)
Heb ook iets naar Meppel gestuurd. Is volgens TrackTrace.nl gisteren afgeleverd.
mvg,
Fred.
-
Hoi allemaal
Ik heb gister wat filmpjes gemaakt met me kameraad van de nieuwe baan. Ik ben nog even naar het station geweest wat foto`s gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=_okxFoW9ibQ (http://www.youtube.com/watch?v=_okxFoW9ibQ)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/J2100011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/J2100013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/J2100017.jpg)
gr erwinv
-
Hartstikke leuk filmpje Erwin! Ben benieuwd hoe ze de helling oprijden :)
En jullie hadden mooi weer zo te zien.
Groetjes
Jos
-
Toen ik een aantal maanden geleden werd benaderd omtrent de aktie voor Erwin vond ik dat gelijk een fantastisch initiatief. In een mail aan Peter heb ik toen medegedeeld dat ik het wel leuk zou vinden om voor Erwin een huisje te bouwen. Toen de aktie eenmaal begon te lopen heb ik oa via MSN contact gehad met Erwin en mijn aanbod aan hem medegedeeld. Hij gaf aan dat hij het wel leuk zou vinden als ik een kerkje voor hem zou bouwen. Wij zijn samen op zoek gegaan naar een leuk kerkje en dit is 'm geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kerkje.jpg)
(wat is íe trouwens groot ik doe normaal N-spoor...)
Met Peter heb ik afgesproken dat ik wat vorderingen van de bouw hier op het forum ga plaatsen zodat iedereen (en vooral Erwin) mee kan kijken.
De bouw is zojuist begonnen, het eerste laagje verf is erop gespoten met de airbrush.
maar nu eerst naar de bbq, wordt vervolgd
gr Erwin
-
Leuk filmpje Erwin!
En leuke kerk andere Erwin :) Ben erg benieuwd naar je vorderingen.
-
... zo bbq achter de rug, ik zal proberen het tempo een beetje hoog te houden (anders duurt het ook zo lang eer het kerkje klaar is..). Lekker weer vandaag dus hup met de airbrush de tuin in en de grote delen een 2de laagje gegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spuiten_grote_delen.jpg)
Voor de grotere delen heb ik onlangs een simpele single action airbrush aangeschaft en die kwam hier prima bij van pas.
Nu ik toch zo lekker bezig was m'n kleine badger erbij gepakt en de stenen een eerste laagje gegeven (denk dat dat ook wel voldoende is..):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spuiten_stenen.jpg)
en nu ligt alles lekker in het zonnetje te drogen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_drogen.jpg)
Als dit allemaal droog is kan ik gaan beginnen om de eerste delen samen te voegen.
m.a.w. wordt weer vervolgd...
gr Erwin
-
zo tijd voor de volgende update, langzaam aan begonnen om onderdelen aan elkaar te lijmen tot complete muurdelen, de kozijnen zijn ook geschilderd en de deuren staan ook in hun eerste laagje. Het pakketje wordt geleverd met een papieren binnenzijde die voor het overgrote deel zwart is, om bij gebruik van verlichting doorschijnen te voorkomen. Nu heeft Vollmer op de plaatsen waar ramen zitten wat tafereeltjes geplaatst die glas in lood / gebrandschilderd glas moet voorstellen. Met andere woorden er komt een gekleurd stukje papier achter een dik stuk doorzichtig plastic (wat glas moet voorstellen) en daar moeten we maar tevreden mee zijn, nou dacht het niet!! >:(. Ik heb al deze stukken ingescand (een beetje bewerkt in paint shop pro, kon wel iets meer kleur gebruiken..) en weer uitgeprint op printbare overheadsheet en zie daar nu hebben we iets wat op glas in lood / gebrandschilderd glas lijkt.
tot de volgende updat, dan weer met foto's
gr Erwin
-
4de update...
De afgelopen dagen weer het één en ander gedaan, alle wandpanelen voorzien van ramen, deuren en glas in lood. De binnenzijden zwart geschilderd en langzaamaan begonnen met de boel in elkaar aan het zetten, hierbij wat foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw_3.jpg)
ik hoop dat jullie een beetje een idee krijgen van het verbeterde effect van het glas in lood (wellicht moeilijk te zien op de foto's), in het echt ziet het er heel goed uit.
tot de volgende update gr. Erwin
-
Hoi,
@Eric, is jouw wagen reeds in Meppel gearriveerd?
Dan denk ik dat Erwin zijn baan al aardig vol begint te raken.
Met die 8 wagens van mij en die van jouw erbij, heeft Erwin al aardig wat materieel.
PS.
Kreeg van Erwin bericht dat hij er erg blij met mijn gift was.
mvg,
Fred.
-
//ik hoop dat jullie een beetje een idee krijgen van het verbeterde effect van het glas in lood (wellicht moeilijk te zien op de foto's), in het echt ziet het er heel goed uit.// tot de volgende update gr. Erwin
Erwin, gewoon klasse! (y) Zaterdag as ga ik naar Erwin V. Mocht het kerkje zover zijn, dan zou ik deze mee kunnen nemen als je dat wilt ?
Greetz, Paul
-
Hallo Paul,
dank je voor jouw aanbod maar zaterdag is íe bij lange na nog niet klaar, er moet nog echt veel aan gebeuren (dit is allemaal nog maar ruwbouw). Daarbij is het de bedoeling dat het een compleet klein stukje scenery wordt dus ook dat moet nog gebeuren.
gr. Erwin
-
Geen enkel punt. Ik blijf mij verkijken op de hoeveelheid tijd en energie die in een dergelijk
project gaan zitten. Top dat je dit voor Erwin doet. Greetz, Paul
-
Absoluut, helemaal top!
-
ik hoop dat jullie een beetje een idee krijgen van het verbeterde effect van het glas in lood (wellicht moeilijk te zien op de foto's), in het echt ziet het er heel goed uit.
Het is al goed te zien hoor. Wordt echt heel mooi!
Ik geniet ervan te zien wat jullie samen voor elkaar krijgen voor Erwin.
mvg,
Gert
-
HELP HELP! Wie woont er in de buurt van Meppel en heeft er een Roco 10761 of 10764 versterker (over) die wij nu mogen of kunnen gebruiken om te testen op Erwin zijn baan.
De 10761 van Erwin is defect! Alvast bedankt!
Greetz, Paul`
Edit:
Dank aan Wim Grootenboer die zijn 10764 ter beschikking heeft gesteld! (y)
-
Update:
Vandaag bestond het "bouwteam" uit David en ondergetekende. Onze plannen voor vandaag waren
niet al te ambitieus. Althans dat dachten wij. De binnenste en buitenste keerlus, de achterste wissels
en de bezetmelders in het schaduwstation moesten o.a. nog goed aangesloten worden.
In ieder geval een voorspoedige aanvang:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0001a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0001a.jpg)
Tussendoor nog een lekker broodje kroket gekregen van de ouders van Erwin. (y)
Daarna weer snel verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0003a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0003a.jpg)
Iets en iemand had wat verkeerd doorverbonden. Deze 10761 is overleden: :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0008a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0008a.jpg)
Wim Grootenboer was gelijk bereid de 10764 versterker uit zijn set af te staan. Hierdoor konden wij snel verder.
(Wim: nogmaals bedankt. (y) Een vervangende 10764 stuur ik van de week op)
Ondanks de tegenslag bleven wij het positief inzien. Met een nieuwe 10764 de keerlus toch nog kunnen testen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0005a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0005a.jpg)
Ook Erwin weer blij: hij kan verder met testen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0003a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0003a_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0015a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0613Image0015a.jpg)
Vandaag in ieder geval wel een werkende keerlus.
Greetz, Paul
-
Goed werk mannen! Wim Ros en ik gaan morgen verder met de overige aansluitingen.
-
De spullen liggen klaar, vroeg naar mijn bed want het is een ware wereldreis voor het goede doel.
Mvg
Wim
-
Hoi Wim,
Tof van je!
Misschien voor je gaat slapen nog even onze bevindingen op het 'Erwin-forum' lezen?
David.
-
Top Wim!
Groetjes,
Jos
-
Hi,
Een kleine 600 km verder, en 6 uur rijden voor 2 tellen werk om het aan de praat te krijgen. Is Erwin een tevreden mens denk ik.
De rest van de dag dan maar besteed om wat meldpunten te verleggen en wat nieuwe aan te leggen, verder de database zover op orde gemaakt dat er twee treinen kunnen pendelen en zo ook beide keerlussen gebruikt worden.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Goed om te horen dat 't nu werkt. Wat was er nou aan de hand?
David.
-
En weer.... Top Wim!
Kunnen we de volgende keer verder met de bovenbouw.
Groetjes,
Jos
-
Een incomplete netwerk kabel 4 draden i.p.v. 8 en de s88XPressNetLI niet geconfigureerd voor het uitlezen van meer dan 1 s88SD16-n.
Mvg
Wim.
-
Bij mij gaat nu alles op zwart :-X
4 i.p.v. 8 draden snap ik nog maar dan......
wist niet dat ac rijden zo moeilijk was..... s88XPressNetLI niet geconfigureerd voor het uitlezen van meer dan 1 s88SD16-n.
Het gaat hier vast over een ontvanger (centrale ???) en een verzender ??? ???
Nou maakt niet uit, als erwin maar kan rijden :-\
-
Barry, als ik het maar snap, dan komt het goed, dat jij het niet snapt, is helemaal niet erg. Maar als je het wel wil snappen verdiep je er dan even in, voor dat je een reactie plaatst.
Mvg
Wim.
-
het is weer eens tijd voor een update,
afgelopen dagen de airbrush weer eens ter hand genomen en de dakdelen van een kleurtje voorzien (niet erg veel afwijkend ten opzichte van de orginele plastickleur maar het "plastic" is er in ieder geval vanaf. Daarna verder gegeaan met de montage van de toren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw_4.jpg)
daarna één van de grote dakdelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw_6.jpg)
en het dak zit erop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw_7.jpg)
Nu nog iets gaan bedenken voor de klokken, hiervoor heeft Vollmer een bedrukt velletje papier meegeleverd maar ik zie dat niet zo zitten. Alle suggesties zijn welkom...
goed dit was het weer voor vanavond, tot de volgende update!
gr Erwin
-
Erwin, misschien nog wat te vinden tussen de Kerstspullen?
@ ErwinV: ik heb je locomotief een paar uur geleden bij Peter Kramer afgeleverd.
Greetz, Paul
-
@ andere erwin
super gaaf het kerkje, donders mooi
@ paul
Peter kramer had mij all gemaild.
Ik ben veel aan het testen geweest vandaag, 2 treinen rijden mooi, 2 staan aan de kant.
gr erwinv
-
Inmiddels is de bouw weer begonnen in...... Almere. Na een aantal weken van voorbereidingen
zijn Wim en ik inmiddels volop bezig om de baan voor Erwin op een modulaire wijze verder op
te bouwen. Hierbij wat foto's van de voorbereidingen en de start gisteren:
Een nieuwe berg hout:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0019.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0021.jpg)
Het begin van de eerste bak:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0025.jpg)
Buiten is het lekker weer. (De werkplek buiten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0027.jpg)
Langzaam aan krijgt het wat meer vorm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0030.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0030.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0629Image0033.jpg)
Gisterenavond was het met wat tegenslagen flink laat geworden.
Om het een en ander verder te kunnen realiseren, moeten er de nodige aanpassingen
doorgevoerd worden. Peter neem hier vanmiddag contact over op met Erwin.
Verdere updates volgen.
Greetz, Paul
-
Mooi stukje timmerwerk Paul! (y)
Gisterenavond was het met wat tegenslagen flink laat geworden.
Stonden er bierflesjes in de weg? ;)
Groet Jaap
-
.....
Nu nog iets gaan bedenken voor de klokken, hiervoor heeft Vollmer een bedrukt velletje papier meegeleverd maar ik zie dat niet zo zitten. Alle suggesties zijn welkom...
Hoi Erwin,
kijk eens bij dierenspeciaalzaken. Daar vindt je kleine belletjes voor aan de halsband van katten en voor in de kooi bij parkieten e.d. Ik heb ze daar wel gezien met een grootste doorsnede van <1 cm. Je maakt overigens ook een goede kans bij zaken als Pipoos. (http://images.google.nl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.bruvo.nl/afb/big_belletje.JPG&usg=AFQjCNElkMbIuuM36xeDTE-D9f0WrZPj_Q)
Klokkestoel erbij maken van styreen strips en een geluidskitje en de suggestie is compleet.....
(http://www.klokkenluiders.nl/geschiedenis/pics/Maria_oud.jpg)
-
Mooi stukje timmerwerk Paul! (y)
Stonden er bierflesjes in de weg? ;)
Groet Jaap
Ook puik werk van Wim (y) en nee, geen last van bierflesjes! Wel last van het kip zonder kop syndroom.
Wim had bedacht in 2 dagen klaar te zijn maar gisteravond paste het baanplan dus ineens niet meer....
Wij hadden nl. de bakken een kwart slag gedraaid bij het zagen en boren en zo. :P
Nog geprobeerd het e.e.a. af te schuiven op David en het baanplan.....ging niet.
Ik ben dus door Wim (Hoofdknoeier) bevorderd tot Opperknoeier! ;D
Daarom vanmorgen maar deels overnieuw begonnen, wat poten aan de andere zijden
gemonteerd en 2 verzaagde zijkanten vervangen. Daarna ging het beter.
De verschillende lagen worden zichtbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0008.jpg)
Moeder de vrouw is niet thuis ;) Ons domein breidt zich langzaam verder uit in de tuin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0007.jpg)
Weer wat verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0008_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0008_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0014.jpg)
De kleine bak (begin) waarop de lokloods en de draaischijf komen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0630Image0002.jpg)
Inmiddels is Wim vertrokken van Almere naar Zeeland (v.v.) om materiaal op te halen. (y)
Zo kunnen wij morgen weer verder.
Greetz, Paul
-
Top mannen!
Groetjes,
Jos
-
Goed bezig jongens!
-
mannen het ziet er fantastisch uit! succes verder (maar zal wel lukken) (y)
@ Bob, kleine verwarring ik bedoel de klokken waarop je kunt zien hoe laat het is (maar dank voor het meedenken!); ik heb ondertussen in Engeland een fotoets setje gevonden (en besteld) hoop dat dat snel komt.
gr Erwin
-
Oproep aan iedereen met een groot hart: we komen voor deze actie wat financiële middelen tekort. Spullen hebben we genoeg, maar sommige zaken moeten nu eenmaal aangeschaft worden.
Strijk over je hart en steun deze mooie actie: ABN AMRO rekening 437088774 tnv PW van der Leek, Houten.
Elke bijdrage is welkom en wordt zeer gewaardeerd, ook als je maar 10 cent kunt missen!
-
Update:
Gisteravond heeft Wim bij Chris de div. nog benodigde rails en wissels opgehaald.
Karst toonde zich vanmorgen bereid om de nog ontbrekende gebogen wissels te doneren en langs te brengen.
Hierdoor konden wij vanmorgen vlot verder. (y)
Vanmorgen samen met Wim eerst het laagste niveau verder gelegd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0008.jpg)
@Roelco: je kunt hier al een beetje zien waarom de kijkgaten aan de zijkanten geschrapt zijn: geen ruimte.
Het aansluiten van wisseldecoders en bezetmelders op het laagste niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0010.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0011.jpg)
Nog wat pics van de onderkant/ zijkanten met de verschillende niveaus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0019.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0021.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0701Image0021.jpg)
Om er beter van bovenaf bij te kunnen, worden er nu kijkgaten aan de bovenzijde gerealiseerd.
Zo nu eerst happen en straks weer door.
Greetz, Paul
-
Elke bijdrage is welkom en wordt zeer gewaardeerd, ook als je maar 10 cent kunt missen!
Heb m'n spaarvarken(tje) geslacht.
Bijdrage is overgemaakt.
mvg,
Fred.
-
'k had nog net 10 cent. ;D
Mensen kom op, drink even een fles wijn minder van de week, stook een pakje sigaretten minder of ga op je fiets naar het werk, scheelt je weer een tank brandstof. Kun je mooi het bespaarde geld overmaken naar Peter zijn rekening.(zie citaat) (y)
Strijk over je hart en steun deze mooie actie: ABN AMRO rekening 437088774 tnv PW van der Leek, Houten.
Elke bijdrage is welkom en wordt zeer gewaardeerd, ook als je maar 10 cent kunt missen!
mvg Harry
-
Die fles wijn koop ik toch wel! ;D Evengoed de kas voor Erwin bij Peter nog wat bijgevuld.
Morgen ook weer een (foto) update van de vorderingen.
Greetz, Paul
-
...@ Bob, kleine verwarring ik bedoel de klokken waarop je kunt zien hoe laat het is (maar dank voor het meedenken!); ik heb ondertussen in Engeland een fotoets setje gevonden (en besteld) hoop dat dat snel komt....
Hoi Erwin, leuke verwarring. Je kunt voor het uurwerk eens overwegen een uurwerk (oud quartz dameshorloge, zie bijv. marktplaats (http://link.marktplaats.nl/256703755)) te gebruiken (uurwerk uit de kast wippen, wijzers en plaat eraf en asje door de wand steken, plaatje er weer op en vastlijmen en wijzers er weer op. Hoppa, een werkende klok.
-
Mensen kom op, drink even een fles wijn minder van de week, stook een pakje sigaretten minder of ga op je fiets naar het werk, scheelt je weer een tank brandstof.
Roken en wijn drinken zal ik niet laten. Fietsen is me te gevaarlijk. :P Maar de brandstof van m'n auto betaalt de baas. Dus reden te meer een donatie te doen, bij deze. Respect voor de actie zoals deze is opgezet. (y)
Gr, Ben.
-
Hoi mannen
goed werk
gr erwinv
-
Tadatada! En hier het nieuwe baanplan!!
Het oorspronkelijke baanplan bleek een aantal problemen op te leveren bij de bouw. Ik zal hieronder eens proberen uit te leggen waarom.
Toen we bij Erwin begonnen te bouwen, was dat natuurlijk een leuk gebeuren, zowel voor de bouwers als voor Erwin.
Iets wat we ons echter niet hadden gerealiseerd, was dat Erwin al die tijd eigenlijk niet kon rijden. De nieuwe baan kwam op de plaats van de oude,
en het was lastig om elke keer iets rijdends achter te laten aan het eind van de dag.
Ook was het lastig flinke voortgang te boeken vanwege de locatie, en de inpak en uitpak tijd op de bouwdagen. Kortom, het zou op deze manier wel even gaan duren.
En al die tijd zou Erwin maar mondjesmaat kunnen pendelen op een deel van de baan.
In overleg is toen besloten de bouw elders voort te zetten, waar het gereedschap gewoon kon blijven staan. Paul heeft een stuk van z'n huis hiervoor tijdelijk als werkplaats ingericht. Wim Ros en Paul zijn hier de afgelopen dagen druk aan het werk geweest, en zijn zelfs al bijna klaar met de railbouw!
Voordat ze begonnen, hebben we het oorspronkelijke baanplan nog eens onder de loep genomen. Er kwam uiteraard ineens een nieuwe eis van verplaatsbaarheid bij.
Ook hebben we als eis een absolute betrouwbaarheid neergelegd, zodat Erwin er maximaal plezier aan kan beleven. Het is immers nogal irritant als je elke keer als er wat mis gaat de verpleging erbij moet roepen. De bestaande wensen hebben we nog eens op een rijtje gezet:
Erwins wensen:
-Speelser spoorplan dan Erwin eerst had
-Draaischijf met lokloods
-Baan op meerdere niveaus
-Volledig geautomatiseerd bedrijf
-Hergebruik tunnel Erwin (is dubbelsporig)
-Duits
-Dorp en wegen
-R2 bogen zijn OK
Verdere eisen:
* Erwin moet er voldoende mee uit de voeten kunnen
* Het moet voldoende speelmogelijkheden bieden
* Erwin moet een groot gedeelte van zijn ideeen erin terug kunnen zien
* De verzorging moet nog in de kamer kunnen met lompe apparaten
* De bouwers moeten het zien zitten
* De bouwtijd moet binnen de perken blijven
* Het moet vervoerd kunnen worden
* De landschapsbouwers moeten straks hun spullen en creativiteit kwijt kunnen
Dat heeft heel wat discussie opgeleverd. En dat allemaal op iets meer dan twee vierkante meter! Het bestaande plan was vooral op het gebied van vervoerbaarheid een probleem. Het bleek lastig dit plan goed in twee modules te knippen. Ook voor de klimspiraal in het midden was eigenlijk te weinig ruimte om de nodige hoogte te halen.
Uiteindelijk zijn we gekomen tot het onderstaande baanplan, dat nu dus 90% af in Almere staat te wachten op de finishing touch voor wat betreft de railbouw eind volgende week. Daarna kan het landschapsteam aan de slag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20c8.jpg)
David.
-
Hi,
Inmiddels zijn wij weer wat verder gekomen. Daarom een bouw update zodat jullie goed kunnen volgen
waar het geld aan wordt besteed en hoe de gedoneerde spullen worden gebruikt. Inmiddels weer wat verder gekomen
op het hoogste niveau en o.a de kijkgaten gemaakt. De kijkgaten kunnen straks mooi in het landschap worden ingebed en bieden goed toegang tot de wissels en de elektronica zoals wisseldecoders & bezetmelders:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0001.jpg)
Kijkgat andere zijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0006a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0006a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0007a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0007a.jpg)
Toch maar wat extra licht ivm het werken op de late uurtjes. Een paar halogeenspotjes schieten niet op
als je wat ouder wordt... ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0006.jpg)
Bedrading wissels en bezetmelders onderzijde hoogste niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0008.jpg)
@ErwinV: vanmiddag kwam Peter Kramer je BR55 langsbrengen (y) Ziet er goed uit!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0014.jpg)
Tot het volgende verslag!
Greetz, Paul
-
Diep respect! Wat doen jullie ontzettend goed werk!
-
mannen, nogmaals het ziet er goed uit!!
gisteren was ik nog bij Peter Kramer en toen lag de lok nog uit elkaar, ik hoop dat íe met de aanpassingen die Peter maakte probleemloos zal blijven rijden.
vandaag heb ik het foto-ets werk uit Engeland binnen gekregen dus van mij kunnen jullie binnenkort ook weer een update verwachten.
gr Erwin
-
Ben, Tintin en alle anderen: txs voor de complimenten. Wij willen er alles aan doen om voor Erwin een leuke baan te maken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20c8.jpg)
David.
Ivm de bouw zijn er wat kleine wijgingen :
Het rangeerspoor dat nu tov de anderen sporen (onder) hoger ligt, komt wat dichter bij de andere sporen te liggen
ivm de ligging op de bak. (Anders moet de flex door een wissel en dat is minder)
Dat geldt ook voor één van de bovenste wissels. Daarnaast is volgens Wim en mij "automatisch" (ont)koppelen
van wagons ed. op de gebogen rails boven niet goed mogelijk. Om het automatisch (ont)koppelen dmv besturing via Koploper van wagons mogelijk te maken, ga ik hier rechte rails neerleggen. (Tenzij er betere suggesties zijn.)
Greetz, Paul
-
Update bouw:
Vandaag nog verschillende wisselaandrijvingen L/R aangepast om de kosten een beetje te beperken. (Alle beetjes helpen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0002.jpg)
Zoek de verschillen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0005.jpg)
Bijna rond:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image00011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image00011.jpg)
Tot de volgende update!
@ErwinV: de opstelsporen boven worden nu recht gelegd. Goede keuze van je.
Greetz, Paul
-
Paul, je linkjes naar de grote plaatjes werken niet, de laatste drie zichtbare plaatjes wijzen naar hetzelfde grote plaatje ;)
Gr. Remco.
-
Nu ok. txs! Greetz, Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0703Image0009.jpg)
Paul,
Vraagje, dat spoor wat naar beneden gaat, links in beeld, komt dat bij de overgang niet teveel links ivm profiel vrije ruimte ? Omdat je bovenin prima zit maar
naar beneden naar links wegloopt ? Ik kan het niet meten natuurlijk....
Gr. Remco.
-
Tja Remco, daar hebben wij natuurlijk naar gekeken en opgelet. Daar hebben we de nodige aandacht en tijd aanbesteed, en het past, maar dan ook maar net. Er komt nog een pantograaf geleider, mocht dit nodig zijn, maar we zijn niet geheel op de hoogte van welk materiaal Erwin allemaal heeft.
Mvg
Wim.
-
Paul, welke hellingshoek houden jullie aan ? Op de foto hierboven zie ik de twee sporen op een relatief kort stuk van nivo wisselen, maar de lengte is moeilijk in te schatten.
Sander
-
3% Volgens tekening en berekening van ANY-RAIL.
>:( Staat in het ontwerp.
-
Wellicht is de helling zoals ie er uiteindelijk ligt iets steiler. In de oorspronkelijke tekening begon de helling direct na de wissel in de bocht (achteraan op de foto), maar zo te zien op deze foto wordt hier nog niet zoveel hoogteverschil bereikt. Maar in de tekening werd uitgegaan van 9cm hoogte, misschien is het hier wat minder, dat kan ik niet zien. Ik heb van Paul begrepen dat ze hebben testgereden op dit stuk, en dat het wil, en dat is het voornaamste!
Bij Erwin gaan geen hele lange treinen rijden, en we hebben nu eenmaal maar iets meer dan twee vierkante meter ruimte, en het moet ook nog eens demontabel zijn.
David.
-
Dank je voor het antwoord, David. Niet iedere vraag moet meteen worden gezien als commentaar. Ik zag het verschil met het ontwerp ook.
Sander
-
Ja, Wim en Paul hebben ter plaatse de beste oplossing gekozen met alle eerder genoemde eisen (zie mijn toelichting op het baanplan een aantal posts terug). Bij de discussies over het baanplan was het al duidelijk dat dit een lastig punt zou worden, en wat theoretisch lijkt te kunnen is nog niet altijd het beste wanneer je eenmaal bezig bent. Twee niveau's op zo'n korte lengte is altijd een heel gepuzzel.
Ga er maar vanuit dat met de ervaring van deze twee heren tijdens de bouw de beste oplossing is gekozen!
David.
-
Dank je voor het antwoord, David. Niet iedere vraag moet meteen worden gezien als commentaar. Ik zag het verschil met het ontwerp ook. Sander
Sander,Remco, ik zie het niet als commentaar. De helling is idd niet overal "ideaal", maar Wim en ik hebben
er een, zoals het er nu naar uitziet, goed werkend compromis van gemaakt tussen wensen en realiseerbaarheid.
Als wij in een later stadium uitgebreid kunnen testen, gaan wij zien of verdere aanpassingen nog noodzakelijk zijn,
realiseerbaar zijn of dat wij het zo moeten laten. Mocht je hierover nog vragen hebben, dan lees ik dat hier wel.
Vraag in zijn algemeenheid: Waarmee kun je plexiglas het beste "zagen" zonder dat het een rafelige, gesmolten
meuk wordt?
Greetz, Paul
-
Paul, de term plexiglas is niet helemaal eenduidig. Als het een perspex-achtige betreft dan is petroleum het aangewezen koelmiddel voor zagen en boren. Dat is het enige juiste middel, zoals dat wordt toegepast bij aquarium-bouw (ze willen geen zichtbare naden).
Op de hellingen geef ik geen reactie meer - dat zoekt Wim maar uit.
Sander
-
... Wij willen er alles aan doen om voor Erwin een leuke baan te maken!
Greetz, Paul
En dat gaat jullie zeker lukken. Goed werk mannen (y) (y)
-
Ronald, Sander, dank voor jullie reactie. Over de hellingen beginnen wij idd niet meer.
Waarschijnlijk idd perspex, maar ik kan hier helaas niet koelen met petroleum.
Ik moet het kunnen zagen met bijv. een decoupeerzaag. Idee?
Greetz, Paul
-
Paul, als je een zaag met veel tanden in huis hebt, moet het wel lukken met een hoog snelheid (Vorschub), koelen kan ook met lucht uit een compressor..
Eer zijn ook speciale zaagbladen voor in de zaag...
Groet
Bernd
-
Normaal zaag je perspex door een zwembad petroleum op de plaat te leggen. Als je geen petroleum hebt, zou je het kunnen vervangen door een emulsie van water met dunne olie of lampolie. De olie moet zorgen voor smering en je hebt veel vloeistof nodig om warmteontwikkeling tegen te gaan. Zorg er in ieder geval voor dat je een redelijke plas op de plaat hebt tijdens het zagen - warmte geeft zeker optische vertekening. Laat de decoupeerzaag op een laag toerental draaien en bij voorkeur een fijntandig (metaal-)zaagje.
Sander
-
@Bernd, mijn Duits is niet zo goed maar Vorschub is toch niet hetzelfde als snelheid. Volgens mij is Vorschub de "verspaningshoek", populair gezegd de vorm van de tand.
Omdat je geen hoge temperatuur wilt hebben, moet je de snelheid laag houden en weinig druk zetten op het zaagblad.
Sander
-
Bernd, Sander, ik zal het eens proberen met een metaalzaagje op lage snelheid in mijn nieuwe
decoupeerzaag (Wim ;)) en kijken waar ik wat petroleum of id kan verkrijgen hier in de buurt.
Het perspex wordt overigens gemonteerd op de randen van de bakken als valbeveiliging.
Greetz, Paul
-
Eventueel zou je even met deze mensen kunnen bellen : http://www.bouwplastics.nl/
Plexiglas zagen is hun dagelijks werk.
Sander
-
@Bernd, mijn Duits is niet zo goed maar Vorschub is toch niet hetzelfde als snelheid. Volgens mij is Vorschub de "verspaningshoek", populair gezegd de vorm van de tand.
Vorschub is de voeding... oftewel hoe hard je drukt.
Perspex zagen? Koelen met terpentine! Fijn zaagblad, langzaam laten pendelen, niet hard drukken (liefst folie op de perspex laten of desnoods plakken aan BEIDE kanten om krassen ed te voorkomen)
-
Ik ga het dit weekend eens proberen (y)
-
Wie oh wie heeft er uit zijn Roco startset een Roco 10725 trafo en een Roco 10764 versterker over en
wil deze kosteloos beschikbaar stellen voor de bouw aan de baan? Graag PB aan mij dan! (y) (y)
Greetz, Paul
-
Hallo Paul,
Je kunt Perspexplaat ook snijden met een speciaal mes. Heb er zelf voorzetramen en kastdeurtjes mee gemaakt. Ingeklapt ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PerspexMes1.gif)
Uitgeklapt krijg je een V-vormig mes waarmee je, langs een lineaal of lat, de plaat 2 x inkrast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PerspexMes2.gif)
Na het inkrassen zorgen dat de plaat goed gesteund wordt net naast de inkerving, en dan een strook afbreken.
Dit werkt heel wat sneller dan zagen. Het mes heb ik ooit eens gekocht bij een ijzerwarenzaak, maar of zoiets nu nog te koop is, zou ik niet weten.
mvg,
Fred.
-
Wie oh wie heeft er uit zijn Roco startset een Roco 10725 trafo en een Roco 10764 versterker over en
wil deze kosteloos beschikbaar stellen voor de bouw aan de baan? Graag PB aan mij dan! (y) (y)
Greetz, Paul
Paul, als het goed is, heeft Wim Ros die bij mij al meegenomen ?
-
Chris, Wim net gesproken. Ik kom er zo op terug.
Greetz, Paul
-
Dat klopt Chris!!! En dat probleem is dan ook alweer opgelost. Echter had ik een rocomaus set met trafo mee naar huis genomen om het een en ander te kunnen blijven testen. Mijn Lenz Set staat immers bij Erwin. Deze oproep kan dan ook verder vergeten worden.
Mvg
Wim.
-
Fantastisch mannen, zoals jullie voor Erwin aan het bouwen geslagen zijn. Dit wordt vast een hele fraaie baan. Veel succes! :)
Groetjes, Bart
-
Wim laat de betaling maar zitten dan, doneer ik de boel wel.
-
Nav de div opmerkingen het baanplan er nog eens naastgelegd en gekeken waar er nog ruimte zit.
Aan de hellingen kunnen wij niets doen, maar aan de knik wel: Bij gebruik van een gebogen l-wissel
R2/R3 (Roco 42464) is het mogelijk om een mooie R3- bocht te leggen zonder knik op het laagste niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0704Image0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0704Image0002.jpg)
Wellicht kan David vandaag deze 42464 nog regelen en deze morgen meenemen?
Guus, Fred en alle anderen die een PB gestuurd hebben: bedankt voor het meedenken! (y)
Chris en alle anderen die een financiële bijdragen hebben gedaan: bedankt voor jullie zeer welkome bijdragen!
Greetz, Paul
-
Paul, denk alleen dat je het wissel nog iets verder moet doorschuiven en dus draaien zodat hij op 90 graden begint. Zo komen we toch weer uit op een eerder voorstel. ;) ::) :-X :-* (y)
Mvg
Wim.
-
Wim laat de betaling maar zitten dan, doneer ik de boel wel.
Bedankt Chris, namens mij en de rest van het team.
Mvg
Wim.
-
Is wat he, al die keuzes.... :-*
-
Zekers, je zult er het spoor door bijster raken. Maar ook dit komt weer goed.
Mvg
Wim.
-
Hallo Paul,
Je kunt Perspexplaat ook snijden met een speciaal mes. Heb er zelf voorzetramen en kastdeurtjes mee gemaakt. Ingeklapt ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PerspexMes1.gif)
Uitgeklapt krijg je een V-vormig mes waarmee je, langs een lineaal of lat, de plaat 2 x inkrast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PerspexMes2.gif)
Na het inkrassen zorgen dat de plaat goed gesteund wordt net naast de inkerving, en dan een strook afbreken.
Dit werkt heel wat sneller dan zagen. Het mes heb ik ooit eens gekocht bij een ijzerwarenzaak, maar of zoiets nu nog te koop is, zou ik niet weten.
mvg,
Fred.
Een dergelijk mes (niet inklapbaar) wordt gemaakt door Tamya en gewoon in de modelspoorzaak verkocht. Eigenlijk is het geen mes maar een 'krasser'. Je snijdt / krast naar je toe langs een liniaal en er wordt dan met de punt die aan de onderkant van het mes zit een stukje perspex weggekrast. Ik kras zelf een keer of 6 in op een plaat van 3 mm dik. Daarna gaat het breken een stuk simpler.
Groetjes,
Theo
-
Ik weet niet hoe groot het stuk perspex is dat gezaagd moet (moest?) worden, maar met de hand met een figuurzaagje met fijne tanden kun je zo langzaam zagen, dat het niet warm wordt. Figuurzagen zijn er ook met grotere beugel. Met een handfiguurzaag kun je ook nog preciezer werken. Dat geldt ook voor het zagen van styreen en ABS en andere plastics.
-
@Bernd, mijn Duits is niet zo goed maar Vorschub is toch niet hetzelfde als snelheid. Volgens mij is Vorschub de "verspaningshoek", populair gezegd de vorm van de tand.
Omdat je geen hoge temperatuur wilt hebben, moet je de snelheid laag houden en weinig druk zetten op het zaagblad.
Sander
Vorschub, is de snelheid van de beweging van het materiaal (hier: perspex) langs de zaagblad. De Warmte komt van de wrijving van het zaagblad aan het perspex....
-
Of gewoon zagen met de handzaag, heb je de snelheid in eigen hand. ::)
Mvg
Wim.
-
Paul, gisteren sprak je over plexiglas. Kun je kontroleren of je Perspex of Lexaan hebt ? (staat vaak op de beschermingsfolie) Vroeger kocht je bijna altijd Perspex, tegenwoordig heeft de bouwmarkt alleen maar Lexaan. De methode met het krasmes werkt wel bij Perspex, maar niet met Lexaan. Lexaan zal niet breken op de kras maar buigen en wordt op die plaats melkwit van kleur.
Testen op 'n proefstukje lijkt me het beste.
Sander
-
Of gewoon zagen met de handzaag, heb je de snelheid in eigen hand. ::)
Mvg
Wim.
Zo heb ik het een tijdje geleden ook gedaan. Voorzichtig met de hand zagen, goede ondersteuning voor het materiaal. En na afloop met een tooltje in de dremel de zijkanten mooi bijwerken.
-
Peter en David kunnen zich morgen uitleven! ;D ;D
Dank voor alle input. (y) Inmiddels de bovenste rangeersporen gelegd, gespijkerd en de touwtjes voor
de terugmelders erop gesoldeerd. Deze worden aangesloten op de door Wim Ros gedoneerde terugmelders. (http://people.zeelandnet.nl/rosoft)
Morgen verder met het plexiglas, de boog op het laagste niveau en waar verder nog tijd voor is.
Om 15:00 stopt de bouw. Het buurmeisje geeft nl. een examenfeestje.... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0704Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0704Image0001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0704Image0002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0704Image0002_1.jpg)
Greetz, Paul
-
Ik wist eerst niet of dit idee wel goed zal gaan komen, maar ik verbaas me er over!
Het ziet er echt allemaal super strak uit! Ga zo door mannen.
Ik wil me weer met het project bezig gaan houden als de baan weer bij erwin staat...!
Gr Peter H
-
Hebben jullie nog gebouwen nodig? Ik heb nog een Faller 1109 overdekt perron nieuw in doos. Ik bouw heel wat anders, dus als jullie die kunnen gebruiken, laat me het dan weten.
-
Hallo Sven, Peter,
Dank voor jullie aanbod & complimenten. Overleg e.e.a. svp even met Peter vd L. Ik weet nl. maar beperkt wat Erwin's wensen zijn op dit gebied. Peter zoekt als ik goed geïnformeerd ben, nog steeds iemand die in overleg met Erwin de kar wil trekken voor wat betreft landschap en scenery als de baan straks weer bij Erwin staat.
Greetz, Paul
-
Het bouwverslag van vandaag:
Om de hoeveelheid door te verbinden delen en de bedrading tussen onder en boven terug te brengen,
hebben Peter, David en ondergetekende vandaag een terugmelder S88SD16 en 2 wisseldecoders (dank Hans Keulen (y))
aan de onderkant van de linkerplaat geplaatst/ verplaatst. Vandaag hoefde ik dus zelf niet veel te doen ;)
Ipv een 25 polige Sub D zorgt straks alleen een netwerkkabel en 2x een dcc aansluiting (2 draden + netwerkkabel) voor de verbinding van de afzonderlijke componenten. Zo is er een stuk minder kans op eventuele storingen. Ook zijn op enkele plaatsen de valbeveiligingen al aangebracht. Daarnaast is op het laagste niveau een l. gebogen wissel geplaatst zodat de knik er nu uit is. Voordeel: een meer vloeiende bocht waar rijtuigen die van de haak hebben losgelaten op de helling naar boven niet meer ontsporen. In ieder geval is de kans veel kleiner. Ook levert het gebruik van deze wissel nog 2mm extra ruimte op tussen module overgangen en de bovenkant van de rijtuigen.
David brengt de valbeveiligingen aan: (gezaagd met de handzaag...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0001.jpg)
Terugmelders en wisseldecoders opnieuw aangesloten (eerder):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0004a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0004a.jpg)
Nu: (En met gebogen wissel)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0004.jpg)
Onderzijde eerder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0001a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0001a.jpg)
Nu:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0007.jpg)
Morgen verder!
Greetz, Paul
-
Dat ziet er goed uit jongens jullie hebben al veel werk geleverd voor Erwin ga zo door zal ik zeggen toppie gewoon (y)
Erik-Jan
-
Dank voor je complimenten Erik-Jan! De bouw update van maandag:
Op maandag de boog r. nog wat netter en vloeiender neergelegd.
Het stuk flexrail vervangen door 2x een R4 en 2x een R3. Nog div. bedrading
voor de terugmelders gesoldeerd en aan de onderzijde van de plaat
de terugmeldunits + wisseldecoder.
Zo liep de boog van de week nog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0002.jpg)
Nu loopt deze net wat geleidelijker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0005_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0005_1.jpg)
En de onderzijde met een herhaling van de andere kant: terugmelders en wisseldecoders + de aansluiting
voor de verbinding met het lagere niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0002a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0705Image0002a.jpg)
Woensdag komt Wim weer en kunnen wij verder met (hopelijk) de draaischijf, afbouwen en tunen/testen.
Het testen hopen wij dan donderdag af te kunnen ronden. Hopen dat Erwin dan weer helemaal fit is.
Duimen jullie mee?
Greetz, Paul
-
Die boog ziet er een stuk beter uit zo! :)
-
Hopen dat Erwin dan weer helemaal fit is.
Duimen jullie mee?
Greetz, Paul
Dat doen we zeker.
Erik-Jan