BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Daan! op 07 januari 2009, 15:29:14
-
hallo,
Ik heb 2 2200. Deze wil ik in tractie laten rijden. 1lok aan de voorkant, 1 aan de achterkant. Nu wil ik deze (in welke richting de trein ook rijdt) met de cabine voorop laten rijden. Weet iemand hoe?
Ik heb een maus en de locs komen uit een startset.
alvast bedankt
-
Welke decoder zit er in? Normaal staat in de handleiding van de decoder welke CV je moet aanpassen om de rijrichting om te keren.
-
volgens roco een motorola ???
Hij kwam uit een startset 41272. dus er zat al een decoder in, maar volgens het boekje dus motorola
-
Als je materieel gaat gebruiken met kortkoppelingen, dan wordt je trein in de bogen langer, omdat de kortkoppelingmechanismen naar voren uitschuiven. Uit je verhaal begrijp ik dat je een trein wil gaan maken met een 2200 voorop, dan de rijtuigen of wagens en nog een 2200 achterop?
Zou deze trein in de bogen niet ontsporen door de achteropduwende 2200?
Jeroen
-
nou ik heb ze nu op de baan staan en het rijdt al een uurtje. Maar ik moet de locs nu nog afhankelijk van elkaar bedienen
-
cv: 29---bit/waarde: 0 of 1
mvg
-
ik heb ze nu zo gezet dat ze op 1 adres rijden. Nu moeten ze nog de goede kant op rijden
-
Daan,
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7354.msg112986#msg112986) staat beschreven hoe je het allemaal precies instelt. Dan heb je echte multitractie.
Gr. Remco.
-
Een ding begrijp ik niet geheel bij dubbeltractie:
Indien twee loc's gekoppeld zijn en voor een rood sein moeten stoppen: dan zal de achterste loc nog spanning krijgen en willen doorrijden terwijl de voorste het geïsoleerde rail reeds heeft bereikt en stil staat. ???
Conclusie: dit is alleen mogelijk als je de loc's beide via een adres aanstuurt en zelf tot stoppen brengt voor een rood sein, door terugdraaien van de spanning???
Concludeer ik dat juist?
-
Nee, doordat de locs beide hetzelfde adres hebben reageren ze beiden op het stop commando en zullen tegelijk afremmen en tot stilstand komen.
Gr. Remco.
-
ik heb ze nu zo gezet dat ze op 1 adres rijden. Nu moeten ze nog de goede kant op rijden
Vermoedelijk zit er een Lokpilot basic in. mikevl24 heeft al geschreven wat je moet veranderen.
-
Even hoe het (voor zover ik weet) in Koploper gaat:
Je definieert een master lok en en (of meerdere....) slave loks.
De slaves krijgen dezelfde commando's als de master. Rijdt het geheel op de baan en triggert een lok een bezetmelding krijgt de hele groep een eventueel rem commando.
Volgens mij werkt eea in Lenz precies gelijk met de consists. Dus met stopsecties gaat het ook goed. Ik heb de Koploper manier getest op mijn pendelbaantje en dat werkte goed. Eerste lok (ongeacht master of slave) triggert bezetmelder en de remming wordt ingezet. Enige wat mij opviel was dat de consist ander remgedrag heeft en het dus even duurt voordat het geheel helemaal netjes remt en optrekt.
-
Wie heeft het hier nu over Koploper?? Daan in ieder geval niet.
Dus wat heeft dat er mee te maken.
Daan hoeft alleen van 1 van de loks CV 29 Bit O op 1 te zetten.
In decimale waarde is dat te samen met de instellingen voor de andere bits een waarde van 3.
Mvg
Wim.
-
@Remco
Als wisselstroomrijder heeft het eerste sleepcontact bij een rood sein geen spanning meer echter de tweede loc krijgt dan wel nog een klein stuk (afstand tussen sleepcontact van beide loc's) spanning tot de overgang waar de rail is onderbroken.
De afstand tussen de slepers zal dan toch alleen loc twee (achter) van stroom worden voorzien? Misschien is dat voor gelijkstroom anders....
-
Northlander,
Het gaat hier over digitaal rijden. Dan blijft er spanning op de rails staan en schakelt de decoder de spanning naar de motor af.
Met de controller op de MM, Intellibox, MS, CS of whatever stuur je de commando's naar de decoder. Die regelt het verder. Niks geen spanningsloze stukken.
Gr.
Eric
-
Even hoe het (voor zover ik weet) in Koploper gaat:
Je definieert een master lok en en (of meerdere....) slave loks.
De slaves krijgen dezelfde commando's als de master. Rijdt het geheel op de baan en triggert een lok een bezetmelding krijgt de hele groep een eventueel rem commando.
Hoi,
Het even niets met het draadje te maken, maar als je iets beweert doe het dan wel juist, want wat hier staat klopt maar voor een heel erg klein beetje :(
Mvg,
Paul.
-
hallo,
Ik heb 2 2200. Deze wil ik in tractie laten rijden. 1lok aan de voorkant, 1 aan de achterkant. Nu wil ik deze (in welke richting de trein ook rijdt) met de cabine voorop laten rijden. Weet iemand hoe?
Ik heb een maus en de locs komen uit een startset.
alvast bedankt
Ik neem aan dat je bedoelt dat de trein dan tussen de 2 loc's staat?
Ik vrees dat je dan problemen gaat krijgen bij bogen. De koppelingen duwen de trein dan iets uit elkaar (in feite wordt de trein dan iets langer), terwijl er achterin de trein een loc diezelfde trein juist vooruit (en daardoor in elkaar) duwt. Het gevolg zal zijn dat de trein ontspoort, zeker in scherpe bogen.
-
@Remunj
Dat is me uiteraard ook geheel duidelijk. Echter we hebben het sein nog volgens het oude principe aangesloten, spanning van de rail onderbreken.
Vandaar ook mijn opmerking omtrent dubbeltractie niet mogelijk is, mits de sleepstukken zijn verbonden tot een.
-
Als we ons nu eens met de eigenlijke vraag bezighouden, en niet allemaal een zijspoor nemen, dan is de vraag dus allang beantwoord. En hoeft Daan het alleen nog maar uit te voeren.
Mvg
Wim.
-
Northlander,
Waar haal jij dat sein opeens vandaan. Dat wordt in het hele draadje niet genoemd. Jij gaat nu vragen en problemen oproepen die er helemaal niet zijn.
Daan heeft zijn antwoord en moet even doen wat er geschreven is. IS er niets aan de hand.
gr.
Eric
-
Wilde alleen duidelijk maken dat voor de wisselstroomrijders die ook dubbeltractie willen rijden bovenstaande niet van toepassing is indien ze seinen gebruiken waarbij de spanning op de rails wordt onderbroken.
Twee vliegen in een draadje. ;D
-
Daan,
Haal ook zeker van 1 2200 de antislip bandjes af, dan kan eventueel verschil in boog of tractie makkelijk wegslippen.
Spreek uit ervaring, heb meerder duo's rondrijden zonder problemen.
Bij digitaal kun je met CV5 ook mooi de max snelheid afregelen zodat er zo weinig mogelijk verschil is.
Als het ompolen via de decoder niet lukt kun je ook van 1 2200 de draadjes op de motor omwisselen.
groet, Albert.
-
Ik snap het probleem helemaal niet.
Stel ik heb lok 1 met de cabine voorop voor de trein staan, en de lok staat ook op vooruit. Stel dat dit voor de decoder ook vooruit is. Stel dat de tweede lok met de cabine voorop ook als vooruit geldt (dus hetzelfde als lok 1).
Dan komt lok 2 dus als het ware achteruit rijdend tegen de trein, maar wel in de goede richting.
Zet ik ze dan in multitractie rijden beide loks dezelfde kant op, dus lok1 vooruit (decoder) en lok 2 achteruit (decoder).
Ik hoef helemaal geen cv's aan te passen. Zelfs niet bij 5 of 10 loks in tractie. De laatste rijstand is bepalend. Ook bij wisseling van richting gaan ze allemaal de andere kant op.
Maar ja, ik rij ook Zimo DCC, misschien ligt het daar aan.....
Maarten.
(ik gebruik dit principe ook voor trekwedstrijden tussen 2 loks, maar dan staan ze natuurlijk tegengesteld: wie het eerste doorslipt heeft verloren) ;D