BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: J Friederich op 05 november 2008, 19:55:43
-
ik wil enkele fleischmann wagons van verlichting voorzien, doch er zitten geen stroomafnemers op.
Ik wil deze zelf maken omdat fleischmann volgens mij alleen volledige verlichtingssets verkoopt, en ik al mooie LED verlichting heb aangeschaft.
Mijn vraag: kan ik deze het beste van messing maken? Hoe dik moet de plaat zijn?
flico
-
Ik denk dat je je vraag wat precieser moet formuleren. Ik begrijp wel dat je geen stroomafnemers heb, maar ik neem aan dat Fl zelf wel iets heeft om de stroom van de wielen te tappen
-
Voor het maken van stroomafnemers gebruik ik fosforbronsdraad. Werkt prima.
Dit is o.a. te koop bij GM&S.
Ton
-
Om welke rijtuigen gaat het?
Ik heb nog een zwik stroomafnemers liggen voor de 1:93 rijtuigen van Fleischmann.
-
Via de firma Digirails (http://www.digirails.nl/) kun je slepers bestellen. Per 10 kosten ze 9,95 Euro. Kijkeven bij "accessoires". Je bent dus niet afhankelijk van een treinenmerk. Ook mooie verlichtingssetjes zijn hier te koop voor niet te veel geld. Het is maar een suggestie.
-
Helaas zijn de slepers van digirails wel erg stug en geven erg veel weerstand (heb een setje in een Artitec Plan L zitten, die rolt niet meer door)
Ik ben voor Roco Plan D rijtuigen zelf een serie slepers aan het maken met zoals Ton al zegt fosforbronsdraad. Alle assen nemen straks beide kanten stroom af, voor een knippervrije verlichting. Zal waarschijnlijk ook nog goedkoper worden.... zal er van de week een draadje voor openen.
-
Leuk! ik hou het in de gaten!
groet, jaap
-
slepers kun je afstellen he... tis altijd een evenwicht zoeken tussen genoeg druk voor betrouwbaar contact en toch soepel lopen, wat voor stroomafnemertjes je ook gebruikt.
-
Ik ben voor Roco Plan D rijtuigen zelf een serie slepers aan het maken met zoals Ton al zegt fosforbronsdraad.
Waar kun je dat kopen?
SanThe.
-
Voor het maken van stroomafnemers gebruik ik fosforbronsdraad. Werkt prima.
Dit is o.a. te koop bij GM&S.
Ton
-
Ik had beloofd terug te komen op mijn zelfgemaakte stroomafnemers voor Roco Plan D (ook passend op andere draaistellen van Roco met soortgelijke pin bevestiging): bij deze!
(http://www.665-667.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1655&g2_serialNumber=3&g2_GALLERYSID=57486f597aec6c103806a6b17ae7b78f)
Wat je nodig hebt :
- Stukje experimenteerprint. Mag baantjes zijn, eilandjes, whatever, als je maar zorgt dat links en rechts geen sluiting maken :P Stukje ter grootte van 3*5 gaatjes is perfect.
- Verder een tweetal stukjes fosforbrons draad, ik heb 0.45mm gebruikt, misschien dat heel iets dunner (.35???) nog beter zou zijn, minder rolweerstand.
- Soldeerbout, klein punttangetje en kniptang, zaagje om de printplaat op maat te maken, boortje 1.5mm om gaatjes print op te ruimen.
Als eerste boren we een gaatje iets op, aan de korte kant middelste gaatje aan de rand. Als je dit goed doet "clipt" het lege printje nu strak op het draaistel zoals op de foto te zien is.
Knip nu 2 stukjes fosforbrons draad af, 40mm, beter te lang dan te kort.... Vertin dit in het midden.
Vertin op de print twee buitenste rijen eilandjes, over de lange kant gezien, soldeer vervolgens de draad er goed parallel met de print op, netjes beide einden even lang houdend.
Nadat we dit hebben gedaan de uitstekende einden zodanig buigen dat als je het printje boven het draaistel hangt, de uitstekende draad net voor waar de as loopt al over binnenkant wiel heen gaat.
Buig nu met een klein punttangetje (liefst met afgeronde bekjes) de draad steeds net terug NA waar hij de binnenkant van het wiel snijd, en knip de teruggaande draad af op een mm of 2. De reden voor deze boog is dat die minder in de binnenkant van het wiel "vreet" dan een scherp afgeknipte draad. Ook beter voor de rolweerstand!
Nu net zolang met de druk van de draden spelen tegen binnenkant flens totdat ze net contact blijven maken tegen beide binnenzijden, terwijl de wielen wel redelijk soepel kunnen draaien (rijtuig mag straks niet met slepende wielen over de baan gaan!) Soldeer aan beide contacten in het midden op de print een draad die het rijtuig ingaat voor de stroomvoorziening (lengte afhankelijk van rijtuig type, verlichting type etc, in het werk inmeten) In Plan D zitten al fraaie doorvoeren, past perfect icm dun decoderdraad!
Als je dit doet voor beide draaistellen, heb je maximale stroomafname, eventueel gecombineerd met een hele kleine condensator (zoals oa digirails het op de nieuwe strips doet) geeft dit een perfecte flikkervrije verlichting. Bovendien worden deze wagons dan altijd goed gedetecteerd door het detectiesysteem, alle wielen nemen immers stroom af!
Totale kosten : Nog geen euro per rijtuig.
Er hoeft aan de rijtuigen (in elk geval in geval Plan D van Roco) NIETS gezaagd of gelijmd te worden, dus geen blijvende schade. Kans op misgaan dus ook nihil (maar ik sta niet garant bla bla bla) Bij een Plan D is de stroomafnemer niet meer te zien, maar bij verder opengewerkte draaistellen kan het geen kwaad naderhand alles, behalve de eindknikken in de draad, zwart te verven.
Veel plezier!
-
Als je een Fleischmann wagon van Fleischmann interieurverlichting voorziet krijg je bij de interieurverlichting de slepertjes erbij.
Edit, de vraag niet goed gelezen :-X
-
Hierbij nog een verbeteringsvoorstel op de constructie van van Ree:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel_compleet2.jpg)
Als je de veerdraden vanaf het verre eind laat komen zijn ze langer en drukken met minder kracht tegen de wielen. Bovendien zou ik het raakpunt op het wiel zo dicht mogelijk bij de as leggen, dat vermindert de wrijving.
-
Klopt helemaal.... ik had het nog beter kunnen doen (en ga ik ook doen voor de rest, dit was het "proof of concept" zogezegd) Helaas overigens bij deze wielen niet heel veel winst te halen, achterzijde van deze Roco assen is niet vlak en met een te groot kunststof hart :(
-
Beste Klaas,
Ik was even op zoek naar een topic over het aansluiten van ledverlichting in wagons. De door jou geplaatste foto en techniek spreekt mij wel aan.
Echter blijf ik moet de vraag zitten hoe dit dan werkt wanneer de wagons fysiek omgedraaid worden. De plus worden dan een min en omgekeerd.
In het geval van leds gaat dit m.i. niet werken.
Is hier een oplossing voor of moet je de wagons altijd in een bepaalde richting plaatsen?
Alvast bedankt voor je reactie.
Hans
-
Hans, wel bijzonder dat je zo'n oud topic nog weet te vinden.
Als ik je onderschrift goed begrijp rij je digitaal, dan staat er een soort wisselspanning op de baan. Dan zou het niet uitmaken hoe een rijtuig op de baan staat. Maar het netste is om in het rijtuig de spanning gelijk te richten met een bruggelijkrichter.
-
Hans, wel bijzonder dat je zo'n oud topic nog weet te vinden.
Ja, dat is het mooie van zo'n forum. even zoeken en je vind van alles (y)
Bedankt voor je advies! Ik heb kleine gelijkrichters dus ik ga dit zeker proberen!
Groeten,
Hans