BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: MarijnSanders op 20 oktober 2008, 21:25:35
-
Mijn trein is reeds van de tafel gevallen.
En hij wil niet meer werken...
De draadjes zaten los, maar zijn weer op de goede plek verbonden.
Maar de loc weigerd het te doen.
Misschien komt het gewoon doordat de motor kapot is van binnen ofzo.
-
Lijkt me sterk.
Ik had een Mehano Thalys.
Die is door een verkeerde wisselstand op een doodlopend spoor gekomen terwijl die op het doorgaande spoor moest blijven.
En door de hoge snelheid en het gewicht van 10 bakken is die nog een stuk doorgeschoven en is de motorwagen van de tafel af gevallen.
Gevolg: de kap in alle gruzelementen, maar de electronica was niks mis mee, dat liep nog erg goed.
-
De ene trein is de andere niet.
Om welk model gaat het Marijn?
-
@ henk, dat is waar waar wat je zegt.
-
Ik zou niet weten welk model het is...
Hij is namelijk van marktplaats :-|
-
Zelfs dan weet je toch het merk of .................
-
Heb je anders een foto ?
-
Heb je ook wat meer informatie?
Rijd je analoog of digitaal, weet je ook een merk?
En kun je een foto maken van de loc en die hier plaatsen?
Dan kunnen we je mischien wat beter helpen.
Harm
-
Ik rijd analoog en de loc is van het merk Lima
Foto heb ik niet, wel filmpje die te zijn is op youtube:
dan moet je kijken naar de rode loc...:
http://nl.youtube.com/watch?v=7UAY2MFc4pY
-
Marijn, dit is een BR215.
-
Een Lima BR215. Als er nou één vrijwel onverwoestbare modelloc is. Moet wel weer aan de praat zijn te krijgen. Maar ja, is lastig als we het model niet kunnen zien.
Een eerste test. Hou de draadjes van de trafo eens direct op de motoraansluitingen. Op die lippen op de motor zelf dus. Draait het motortje, dan zitten de draadjes of de stroomafnemers toch niet goed. Draait het motortje niet, dan zit het probleem in het motortje.
-
Waar moet ik die draadjes precies houden?
-
Aan de (zwarte) motor van de loc zitten 2 metalen lipjes.
Op die lipjes moet jij je draden even houden. Even zien of het motortje dan draait.
mvg,
Sander
-
Ok, bedankt.
-
Dat heeft Sander goed uitgelegd.
Lipjens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/limadraaistel1_1.jpg)
-
Ok mensen,
De motor doet het dus nog WEL.
Maar hoe weet ik nu hoe de bedrading enzo moet?
Gewoon op de rails doet ik 't namelijk niet...
??? ::)
-
Zitten er ergens losse draadjes?
-
Zo te zien wel.
Groet Jaap
-
Ja, er zijn heel wat losse draadjes :-|
-
De rails geven de loc stroom door de wielen.
Zeg maar op de ene kant de plus. En andere kant de min.
Ga je loc nu bekijken en probeer te volgen hoe de stroom van de wielen aan de ene kant, naar het inmiddels bekende ene lipje van de motor kan gaan en via het andere lipje weer terug naar de wielen aan de andere kant.
De stroom gaat door staal (wielen, as) en koper (draadjes) en andere soorten metaal. Plastic isoleert, maar zover ben je ws al.
Er is niets geheimzinnigs aan de stroomgang, alles zit in t zicht.
Dus je zou moeten kunnen zien of ergens breuk of verbuiging van stroomafnemer aan wielen opgetreden is...
Succes en ik denk dat het goed komt, leuke film van een prachtige baan trouwens! (lijkt een beetje op mijn 1e plaat van ... 42 jaar geleden, toen ik ook zo oud was als jij nu.)
-
Ja, er zijn heel wat losse draadjes :-|
We gaan verder.
Zitten er nog draadjes aan die lippen op de motor gesoldeerd?
Van één lip moet een draadje naar een stroomafnemer onder het motordraaistel. Meestal steekt er een lipje van die stroomafnemer naast een wiel uit. Het draadje moet daar ook aan vastgesoldeerd zitten.
Van de andere lip moet er een draad naar de stroomafnemer van het andere draaistel. Van dat draaistel steekt een staafje door de bodem en om dat staafje zit alweer een lip geklemd. Aan die lip moet de draad ook vastgesoldeerd zitten. Die lip kan ook los liggen en dan moet je hem er weer omheen klemmen.
Zit alles goed, dan moet de boel rijden.
-
Heel wat lijkt me veel.
Dat zwarte draadje komt waarschijnlijk van de 2 wielen aan één zijde en moet je solderen aan één van de twee messing lipjes.
Als het goed komt er van de andere kant van de wielen ook een draadje( ik zie iets geels op de foto) en die zit aan het andere messing lipje gesoldeerd.
Groet Jaap
-
Hallo,
Ik heb nog wel een foto in mijn emmer staan:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/S6000456.jpg)
Hier is echter wel verlichting ingebouwd dus er zitten wat meer draadjes dan bij jou, maar het gaat om de zwarte draad die rechts aan het lipje gesoldeerd zit wat om het messing draaipuntasje zit.
Dit draadje loopt naar een van de lipjes op de motor.
Het andere draadje (op de foto links en koperkleurig) zit op het andere lipje en loopt dan naar onderen in het draaistel naar de stroomafname slepertjes.
Groet Stephan.
-
Henk weet precies hoe het eruit ziet....
ff kijken, ja.... daie lipje onder de wielen bij de motor zit los
waarschijnlijk is dat 't, maar ff kijken of die het zo doet..
-
ik verbind die draadjes dus... tussen die stroomafnemer en dat lipje, maar er gebeurd niks: alles is aangesloten....
ook de stroom
-
Loop dan met de 2 draadjes die aan de trafo zitten alle punten bijlangs totdat hij het niet meer doet dan weet je waar het zit.
Begin vanaf de motor met testen.
-
die snap ik ff niet :S
-
Marijn,
de draadjes op de lipjes houdend doet de motor het.
Volg nu de draadjes die aan die lipjes vast zitten. Waar eindigen die?
Op die 2 punten hou je nu weer de draadjes van je trafo, doet de motor het nog?
Mocht je naar Eurospoor komen dit weekend, neem dan je loc mee en zoek even de stand van Beneluxspoor op.
Dan zullen we er samen even naar kijken.
mvg,
Sander
-
Ja, hou om te beginnen eens de draadjes van je trafo tegen het kleine lipje op het motordraaistel en de grote lip op het andere draaistel.
-
Sanders,
Als ik de draden op die twee plekken weer hou dan doet ie het ook...
wat nu ;D
-
Waar eindigen die draadjes? Die horen dus aan de genoemde lippen te zijn gesoldeerd.
-
ja, maar 1 draadje is niet gesoldeerd... eigenlijk beide niet, maar die andere zit wel vast.
1 zit er dan dus niet vast....
-
Hoe zit die andere dan vast?
-
die zit in dat gaatje achter dat lipje wel vast... met wat koperdraad enzo... dat zit volgens mij wel goed,
maar van de stroomafnemer naar andere lipje niet...
-
Zorg er in ieder geval eerst even voor dat alles netjes is aangesloten.
Als je de trafo dan op de lippen van de stroomafname aansluit, moet het motortje draaien. Als je zover bent, dan gaan we verder met de stroomafname van de wielen. ;D
Kan het trouwens zijn dat het loopdraaistel (draaistel zonder motor) omgedraaid is geraakt?
-
nee kan niet, want er zit zo'n ja... connectieding aan waardoor die met een wagon kan verbinden en die zit gewoon aan de buitenkant....
-
Dan zijn de wielen er ws ook niet uit geweest en moet dat wel goed zitten.
-
Ik snap 't niet, de draadjes zijn nu goed verbonden (denk ik)
Maar hij DOET HET NOG STEEDS NIET :( :'(
Wat moet ik doen? ??? ;D
-
Ok, ik heb nog wat ontdekt....
Als ik de travo op de rails aansluit doet ie 't niet.....
Sluit ik de travo aan op de WIELEN dan doet ie 't wel......
Wat betekend dat?
???
-
Op welke wielen?
-
de wielen van de trein
-
Sluiting?
Zet eens de loc samen met een andere loc op dezelfde rails en draai de trafo open, als ze beiden niet meer rijden heb je een sluiting in je loc.
Waarschijnlijk bij een wiel, en dan moet je uitzoeken waar het precies mis gaat.
-
wat is een sluiting?
-
Kortsluiting, de plus en de min hebben ergens een rechtstreekse verbinding.
-
dat komt dan door de wielen ofzo?
Het probleem zit hem nu denk ik in de wielen ofzoiets./..
-
kan iemand me nog helpen?? :'(
-
Je hebt er toch geen wielen na de val terugin moeten zetten?
-
Marijn,
Waar woon je? Misschien is er een modelspoorder in jouw buurt woonachtig die het samen met jou kan oplossen.
Gr,
Bart
-
nee, ik moest de wielen er niet weer bij in zetten.
Bart: Ik woon in Haaksbergen.......
-
Ik weet niet of je liever plaatjes kijkt dan dat je leest.
Als je alle tips in dit draadje goed leest en opvolgt, zou het toch een keer moeten lukken.
Kijk je wel een beetje uit met je adres en uitnodigingen via internet? 8)
-
Ik woon helaas niet in de buurt.
Maar heb je hem nou al tegelijk met een andere loc op hetzelfde spoor geprobeerd?
Als de andere nog wel rijdt dan is er geen sluiting.
-
nope, maar voordat er ook iemand wil langkomen of wat dan ook: NIET DOEN :P
En ik heb alles opgevolgd maar hij doet 't nog niet....
-
Nou, schiet mij dan maar lek.
Misschien dit draadje nog eens rustig doorlezen en blijven proberen/zoeken.
Groet Stephan.
-
@ Marijn.
Ik woon wel niet in de buurt van Haaksbergen.
Maar ik wil de loc graag voor je nakijken.
Jos.
-
tja.... liever hoeft het niet......
Maar ik wil graag help via internet hier.....
ik maak wel wat foto's
-
In dit draadje gaat het over dezelfde loc. Misschien heb je wat aan de foto's?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14048.msg218280#new (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14048.msg218280#new)
Groeten,
Patrick
-
foto:
SORRY BEETJE GROOT
(http://img530.imageshack.us/img530/9153/dsc05322vu4.jpg)
filmpje volgt nog
-
Volgens mij zie ik het probleem al.
Aan het linkse lipje op de motor hoort ook nog een dunne kale koperdraad, die verbonden is met de stroomafnemer in het aangedreven draaistel.
Die kan ik nergens zien.
Maar ik zal je even een tekening maken hoe alles aangesloten hoort te zijn.
-
http://nl.youtube.com/watch?v=bMCrCCGzcTc
voor filmpje van het probleem...
-
dat draadje zit er ook, maar dat zie je niet
-
iemand?
-
Als die draad er zit. Maakt deze ook contact met het wielstel?
Verder even geduld. Jos is aan het tekenen.
Ondertussen gewoon verder zelf proberen?
Groeten,
Patrick
-
Alles maakt volgens mij contact....... Alles....
-
Ik zie losse onderstellen en draden. Als je stroom op de wielen zet doet die het, als je hem op de rails zet niet.
Klinkt idd als sluiting. Als je het niet aangedreven onderstel nu een omdraait doet die het dan?
-
Ik denk dat ik 't probleem misschien heb...
. als ik dat klemmetje op die as doe.... doet ie het niet
als ik dat klemmetje op de rails hou dan doet ie het wel,
dat betekent dus dat die wielen met die raaias niet geleiden, toch....
-
Nu niet, en als je die klem er af hebt, zit dan het wielstel los? Draai hem dan eens 180°niet op de kop zetten maar wat nu voorwiel is..... En sluit hem dan weer eens aan?
-
En zit dat klemmetje er goed op?
Je moet het metalen staafje van het draaistel een beetje omhoog trekken en dan moet het klemmetje in een groef vallen. Daarmee wordt volgens mij ook de stroomafnemer in het draaistel tegen de assen gedrukt.
-
Ja dat klopt, warm! Alles maakt contact, behalve de wielen.
Maar er zit plastic omheen? Dat wordt lastig zeker?
Misschien is ie op die wielen terecht gekomen. Wielen goed? Geleiders goed?
-
@ Marijn, hier komt de tekening, ik hoop dat je hier wat mee kunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitschema_lima_locs_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluitschema_lima_locs_2.jpg)
Jos.
-
@ Jos fraaie tekening duidelijker kan bijna niet zou ik zeggen.
-
@ Rail4Marcel
Kan beter met autoCad,
Maar om het snel te doen met paint is dit wel acceptabel vind ik.
-
Patrick, je bent top! Ik heb het gevonden
ik moest de wielen 180 graden draaien!
Probleem hierbij opgelost!
Bedankt iedereen!!
-
Hee, dat is vlot gegaan achteraf! ;D
En nog vele rondjes rijplezier.
-
Marijn, als alles goed is heb je nu alles zo als het dus op de tekening staat.
Klopt dat?
Jos.
-
Maar hoe weet ik welk wiel geisoleerd is?
-
Dat is heel makkelijk te zien.
Bij het motordraaistel zijn de wielen waar het tandwiel aan de binnenzijde zit geisoleert.
Bij het loopdraaistel kun je dat goed zien als je het van onderaf bekijkt, zit daar op de as een rubbertje waar het wiel omheen zit.
Dit kun je ook aan de zijkant van het wiel zien
Dus:
Niet geisoleert = wiel rechtstreeks op de as
Geisoleert = Tussen wiel en as een rubberen ringetje
-
Kan het trouwens zijn dat het loopdraaistel (draaistel zonder motor) omgedraaid is geraakt?
Dat bedoelde ik dus.
Maar leg het maar eens uit zonder tekening. ;D
-
@ Henk
Bedoelde je dat je moest weten hoe je kan zien hoe het wiel geisoleert is?
-
Nee, ik suggereerde met de geciteerde zin eerder al de oplossing, maar wat ongelukkig uitgelegd. Wilde dat toch wel even laten weten. ;D
Waar de geïsoleerde wielen zitten is gemakkelijk te zien en als je het niet ziet maar weer de draadjes tegen de wielen houden. Als het motortje gaat draaien, dan is dat duidelijk niet de geïsoleerde kant.
-
Prima Henk,
Ik heb je alleen een beetje aangevuld ;D
Marijn, succes er mee.
Groeten,
Patrick
-
;D
Best leuk, met zijn allen op afstand een trein weer aan de praat krijgen.
-
Moest eigenlijk veel vaker voorkomen, zo crëeer je een band, en natuurlijk ook begrip onder elkaar.
-
Nou begrijp ik het niet meer, als hij het loopdraaistel 180 gr. draait zit de koppeling onder de loc.
Zijn toch de wielen eruit geweest en verkeerdom teruggezet of niet soms ???
-
ja prutser dat zou je wel zeggen.
Haaksbergen was overigens in de buurt geweest. Ik had er even langs kunnen gaan.
Hoeft niet meer, prima opgelost!
complimenten voor een ieder met zoveel geduld! TOP!!!
mvg,
Sander
-
Yep, bedankt iedereen! :D
Hij doet het weer ;D ;D ;D ;)
-
ik heb mijn irm tussenrijtuig laten vallen, nu is er een streepje blauw weg, met welke kleur blauw kan je dit weer bijwerken?
-
Goeje vraag.
Voor het blauw wat Lima op de IRM heeft gespoten, is niet echt een vervangende kleur.
Want er zijn kleuren Blauw genoeg, maar die zijn weer te donker of te licht.
Ik heb het zelfde probleem gehad.
Jos.
-
mijn ICE viel ongeveer 75 cm naar beneden. op het 1ste gezicht alleen wat assen uit de kom maar er was meer schade. bij 2 bakken assen uit de draaistellen. en bij de motorbak ook maar meteen alle assen schoongemaakt. toen ik dacht dat ik hem gemaakt had gaf maar 1 draaistel tractie. daar kom je niet ver mee. uit eindelijk waren er aan de binnenkant bij de motorruimte 2 draadjes los (iets teveel geworstelt met omhulsel) en cardanas uit de motor. verder geen schade.
MvG
-
Hallo
Waarom vallen er toch zo vaak treinen op de grond?
Jay Jay
-
omdat de sporen iets te dicht op de rand van de tafel liggen of omdat er mensen onvoorzichtig zijn.
-
En niet te vergeten de zwaartekracht.
-
;D Waarschijnlijk door de zwaartekracht, treinen kunnen nu eenmaal niet vliegen :D
Sommigen geven zo een extra dimensie aan de hobby ;)
Tino
-
Ik bedoelde meer:
Waarom willen treinen nou persé op de grond vallen?
Blijf toch lekker op de rails!!
Jay Jay
-
Op schaduwniveau heb ik kunstof strips gemonteerd aan beide zijden van het spoortraject als een soort goot.
De strips zijn halve kunstoflamellen in de lengte gehalveerd. Lekker buigzaam en voorkomt "het denken te kunnen vliegen" van de treintjes ;D
Ferry
-
Hallo
Dat heb ik ook gedaan. Maar ik kan er nu erg moeilijk bij met de stofzuigslang om het stof weg te kunnen zuigen.
Hoe los jij dit op? Jay Jay
-
Ik heb nog niet gestofzuigd, zit er pas 4 dagen op ::)
Maar je hebt wel een punt.... Ik denk dat ik maar van pvc een "u-tje "maak voor op de stofzuiger. Heb nog wel het een en ander aan pvc spul van de vijver liggen.
De strip is ongeveer 5 cm hoog, heb dan nog een vrije ruimte van ongeveer 7 cm over, dat moet wel lukken...
Groeten
Ferry
-
Dat heb ik niet nodig Ferry.
het gaat bij mij maar op een plek mis.
En dat is op het wissel waar nog een zijspoor moet worden aangesloten.
Rechtdoor is geen probleem.
Maar als door een stom abuis de wissel verkeert staat richting het rangeerterein, en het volgende wissel op het doodlopende stuk staat, dan heb ik het plakken.
Maar waarschijnlijk na Eurospoor is dat opgelost, want dan kan ik verder aan dat stuk.
Daar komt een afrit om weer vanaf het rangeerspoor naar het doorlopend spoor te gaan.
Ik zal het de volgende keer eens nader toelichten.
-
Dit is even een snelle schets van de tafel om aan te geven waar het fout gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schets__tafel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schets__tafel.jpg)
Zwarte lijn = Doorgaand spoor & rangeerterein.
Rode lijn = Nog aan te leggen spoor
Blauwe lijn = Perron
Bruin oppervlak = Tafel
Het rode cirkeltje geeft de plek aan waar het fout gaat bij een verkeerde wisselstand.
dus om det de tafelrand daar nog geen c3entimeter van het spoor af ligt heeft de trein vlug de neiging om er vanaf te vallen.
-
Zou je de wissel niet kunnen blokkeren zodat is niet "fout "kan staan ?
-
Hoe kan die wissel nu fout gaan staan, er is zo te zien geen enkele reden waarom hij om zou gaan?
Gr. Remco.
-
Dat was geen gek idee Ferry.
dat wissel staat meteen aangesloten op het eerste wissel van het rangeerterein.
Als dit laatste wissel in de stand staat zodat er een trein naar het opstelspoor kan rijden en er komt daarna een trein van de andere kant langs het perron, en ik vergeet het wissel terug te zetten.
dan flikkert die trein in plaats van terug te gaan naar het hoofdspoor zo de berm af en dan van tafel op de grond.
Dus ik ga nu morgen eerst de draden van dat wissel losmaken en dan het wissel in de goede vaste stand laten staan, totdat de aanbouw gereed is.
zo ver had ik nog niet nagedacht.
-
Verstandig, het is wel erg zonde als je materiaal gaat "vliegen "
Ongeluk zit in een klein hoekje en "murphey" is vaak in de buurt !
Ik ga pitten, morgen een lange en dure dag in Utrecht ;D
Groeten
Ferry
-
Ik ga zaterdag.