BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: nscargo op 12 september 2006, 18:44:24
-
Hallo
Dit is wellicht een gekke vraag, maar mischien dat iemand het antwoord weet.
Het gaat over stootblokken. Op diverse modelbanen staan die dingen, zo ook bij mij. Alleen zijn het bij die banen elke keer weer andere modellen en kleuren.Maar welke kleur moeten ze eigenlijk hebben. Als ik naar het station van Leeuwarden ga dan zie ik daar verschillende modellen en kleuren. De stootblokken met een houten balk zijn bruin met hier en daar nog wat rood, maar ze zijn er ook in metaal en dan zijn ze geel.Maar ik heb op andere stations ook wel oranjeachtige exemplaren gezien. Ik heb zelf hier nog een paar grijze stootblokken (in model) met buffers er op. Maar komt dat in werkelijkheid wel voor?
Harm
-
Harm,
Voor zover ik weet worden er tegenwoordig geen stootblokken met buffers gebruikt, ik kan het mis hebben hoor, in het verleden mischien wel, maar dat weet ik niet, in Duitsland in ieder geval wel.
Dat metalen stootblokken een andere kleur hebben komt wellicht doordat deze gewoon in een fabriek gemaakt worden en die zijn kleur kiest? Ik heb ze in ieder geval al gezien met diverse opschriften zoals 'FIX-STOP', dat was weer een oranje.
Groet, Arjan
-
(http://i78.photobucket.com/albums/j82/robbykonijn/Utrecht020.jpg)
Dat soort bijvoorbeeld. Worden bij Utrecht geplaatst
Als je via Den Haag Laan van nieuw oost indie komt zul je aan je rechter had ook speciale stootblokken voor Irm's, sprinters en hondekoppen vinden, een soort piramide vormig!
Groetjes,
Robbert
-
Bij ons in Antwerpen zijn ze het station helemaal aan het renoveren en ze heben daar ook stootblokken geplaats , helaas heb ik daar geen foto van .
Maar goed even over die stootblokken die hebben ook nog buffers maar het zijn moderne stookblokken er zit een hydraulische systeem in.
Of deze stootblokken elders al gebruikt is weet ik niet .
Erik-Jan
Ps ik zal zo snel mogelijk een foto hier plaatsen over deze stootblokken.
-
Ps ik zal zo snel mogelijk een foto hier plaatsen over deze stootblokken.
(http://i78.photobucket.com/albums/j82/robbykonijn/20050630_0292.jpg)
Bron: Nico Spilt
Groetjes,
Robbert
-
Bij ons in Antwerpen zijn ze het station helemaal aan het renoveren en ze heben daar ook stootblokken geplaats , helaas heb ik daar geen foto van .
Maar goed even over die stootblokken die hebben ook nog buffers maar het zijn moderne stookblokken er zit een hydraulische systeem in.
Of deze stootblokken elders al gebruikt is weet ik niet .
Erik-Jan
Ps ik zal zo snel mogelijk een foto hier plaatsen over deze stootblokken.
Volgens mij heeft gare du nord in parijs ook iets dergelijks, kan best prettig zijn met treinen zonder buffers ;D (thalys, tgv, eurostar enz)
-
:-[ :-[ sorry ik dacht echt dat die nieuwe stootblokken ook buffers hadden maar nu Robbert al een foto heeft geplaatst zie ik opeens dat ze toch geen buffers hebben .
Maar het ging inderdaad over deze stootblokken.
Erik-Jan
-
Even Offtopic: De Stootblokken in Antwerpen zijn zo geplaats omdat er te veel treinen door de hal in Vlogen die er achter stond;D. Net als die ene keer in Den Haag Centraal en in Leeuwarden.
Groetjes,
Robbert
-
Ik denk dat je die grijze stootblokken met buffer nog moet schilderen ;) Ik heb die als bouwpakketje van Roco in schaal N en heb ze ook geschilderd (zwarte onderkant, rode balk en eventueel zwarte buffers erop).
-
Die van Antwerpen zijn monumentaal! Net als de rest van het prachtige gebouw.
Ze waren dus al aanwezig ruim voordat de Thalys (die overigens 3 etages lager aankomt/gaat komen) er was. ;)
Verder heb ik die "hydraulische soort" nog niet in Nederland gezien.
De volgende buffer heb ik in Den Bosch geknipt.
Om precies te zijn tussen het hoofdstation en het inmiddels verlaten Post station.
De buffer heeft niet echt een actieve dienst meer.
Achterkant (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020055.jpg)
Voorkant (http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/S2020054.jpg)
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Dus als ik het goed begrijp dan kan ik de stootblokken in elke kleur spuiten die ik wil.
De buffers die ik op mijn stootblokken heb zijn dezelfde (lijken er veel op) als die op treinen zitten. Die haal ik er af, maar hoe ik zelf dan dat hydraulische systeem moet namaken zou ik op dit moment niet weten, mischien begin ik er niet eens aan.
Harm
-
Die van Antwerpen zijn monumentaal! Net als de rest van het prachtige gebouw.
Ja, echt mooi, die stootblokken in Antwerpen.
Doet me een beetje denken aan stijl van de toestellen uit de Jules Verne verhalen uit het begin van de vorige eeuw.
-
Bij RDC, Versteijnen transport, Nedtrain hebben ze vorig jaar ook zo'n rood stootblok.....
(http://i78.photobucket.com/albums/j82/robbykonijn/Utrecht020.jpg)
.... op de rails, langs de Zuiderkruisweg, geplaatst vlak voor de kruising met de Siriusstraat. Hier is het spoor dat in het wegdek lag opgebroken. de rest, inclusief de wissel naar het spoor in de Siriusstraat hebben ze laten liggen.
-
De rode exemplaren zie je steeds meer, tegenwoordig wordt een blok ook vaak een stukje voor het echte einde van de rails geplaatst om te voorkomen dat door het juk heenschieten meteen resulteert in een ontsporing.
Naast de exemplaren met buffers bestaan er overigens ook exemplaren die een soort opvangbak voor de AK hebben, zodat bij een lichte aanrijding wordt voorkomen dat die meteen geheel vernield wordt.
Groet,
Julius
-
Op het station in Alkmaar heb je stootblokken met en zonder buffers. Een deel van de buffers zijn zo te zien gewoon verwijderd. Er zit een gat/zwarte plek. Grappig, ik was net van plan een vergelijkbare vraag op het forum te plaatsen. Ik ging ervan dat alle stootblokken buffers hadden. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik geloof dat men met name vroeger (rond 1950 en eerder) vanalles gebruikte. In ieder geval zie je op foto's van modelspoorbanen dat er bijna nooit buffers worden toegepast (voor zover ik nu kan nagaan). Dat ik dat nooit eerder heb gezien!
-
Mijn baan is gelegd met Fleishmann Profi rails en ik gebruik de standaard stootblokken van Fleischmann.
Gewoon het mes er in zetten en aanpassen voor gebruik op een Nederlandse baan, in de goede kleur verven en klaar !
Ik heb ze zowel met als zonder stootbuffer op de baan staan.
Gideon
-
Precies Gideon!
Zo heb ik het ook gedaan.
Vroeger werden de stootblokken gebouwd van alles wat er zo voor handen was. Spoor 6 in Mt heeft een stootjuk gemaakt van 3(!) met de rug naar boven geplaatste spoorstaven; dit omdat het perron erachter ligt. Alles is gebout.
Ik Rm staan nog enkele stootjukken mét ronde buffers. Die zijn vorig jaar nog helemaal in de verf gezet. Misschien met het oog op de reactivering van de IJzeren Rijn? De dwarsbalk is helemaal rood, er zijn echter ook jukken aanwezig met een wit middenstuk. Sommige zijn voorzien van het bekende sluitbord, andere hebben weer gewone sluitseinborden zoals op goederentreinen gebruikt.
De verbouwde Fleischmann blokken geven na het verwijderen van de nodige versterkingskruisen en een verfje een heel realistisch resultaat. In Houten zijn die jukken voor een prikkie te koop!
Succes!
Grt,
Ger.
-
Kijk ook eens in de Railhobby Raccordementen special. Daar staat een heel hoofdstuk in over Stootheuvels en stootjukken!
Groet SK
-
Hier zijn ook een paar foto's van stootblokken te vinden: http://www.nicospilt.com/index2.html
Links op de pagina is een link naar "stootblokken".
Groeten
Hans
-
Hier zijn ook een paar foto's van stootblokken te vinden: http://www.nicospilt.com/index2.html
Links op de pagina is een link naar "stootblokken".
Groeten
Hans
Oftewel: http://www.nicospilt.com/stootblokken.htm (http://www.nicospilt.com/stootblokken.htm) ;)
/Emiel