BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 08 juli 2008, 21:45:42
-
Hallo Allemaal,,
Graag zou ik een basis cursus messing solderen gaan doen.
Klein probleem, dat gaat nergens.
Bij Railz willen ze het nog wel doen maar wanneer....
Ik sta al een een jaar ingeschreven.
Nu zijn er hier een behoorlijk aantal mensen die het goed tot perfect beheersen.
Zijn er eventueel mensen die zoiets willen begeleiden?
Privehobbyleuke dag alleen voor mij is ook goed hoor ;)
Qua organisatie zou ik ook eventueel wel een duit in het zakje willen doen.
Ik ben benieuwd,
Gr,
Dennis
-
Dag Dennis, leuk dat je enthousiast bent voor het bouwen in messing. Dat kan alleen maar aangemoedigd worden.
Bouwen in messing is leuk. Het resultaat geeft mij persoonlijk meer voldoening dan de aanschaf van een confectie wagonnetje, locje of scenery. Ook als ik het niet helemaal perfect gebouwd heb.
Op dit moment ben ik bezig met een messing groentewagen van Mk. Misschien helpt het ook anderen te enthousiasmeren voor messingbouw en workshop als ik een draadje open over de bouw en mijn ervaringen met deze leuke kit.
Of ik veel kan betekenen in zo'n workshop is nog de vraag. Ik ben ook maar autodidact, heb waarschijnlijk minder ervaring dan anderen hier en leer ook elke keer weer bij. Daarnaast is het vinden van tijd voor zo'n workshop lastig.
Heb je helemaal geen ervaring met solderen of alleen geen ervaring met messing solderen?
Herman
-
De workshop bij Railz is de vorige keer door mij gegeven. Dat was een enorm succes en de bedoeling was ook om daar snel een vervolg op te geven. Om verschillende redenen is dat toen niet gebeurd.
Misschien moet er maar weer eens gekeken worden of het mogelijk is hier weer een vervolg aan te geven. Gezien dat er de huidige periode veel mensen met vakantie zijn zal de workshop denk ik toch pas na de zomer plaats gaan vinden. Misschien is het een idee om ook een workshop in het noorden van het land te houden.
Ik zit er ook aan te denken iets speciaal voor de workshop te ontwikkelen wat een iets groter draagvlak treft dan het smalspoorgoederenwagentje wat tijdens de vorige workshops gebouwd is.
Groet,
Erwin
-
Die workshop bij railz was toen idd erg leuk en leerzaam en sindsdien ben ik ook lichtelijk verslaafd geraakt aan messing, en dat nog wel in N-spoor. Het smalspoor wagentje staat bij mij nog steeds trots in de vitrine als mijn eerste messingbaksel.
-
Erwin je hebt een PM :)
-
Ik ben met solderen echt een leek.
Een draadje zal lukt wel, maar zelfs dat doe ik denk niet goed...
Vandaar dat ik heel erg graag een workshop wil volgen ;D
Ik ben benieuwd..
Grts
-
Chris...die pm is niet aangekomen. Reageer maar even via de mail. Dat werkt misschien beter.
Verder lijkt er op dit moment nog weinig intresse....
Groet,
Erwin
-
Zo'n werkwinkel solderen lijkt mij ook wel leerzaam. Ik heb altijd ruzie met de soldeerbout...
-
Hallo Erwin
Zal je even mailen.
Via Railz hebben we genoeg kandidaten voor 24 man !
-
24 man? :o
...maar even de data door gaan nemen.....
Om het noorden af te dekken kan ik nog wel een goede locatie regelen....alleen die 24 zal ik wel niet halen.
Wacht je mail wel even af..
Groet,
Erwin
-
Ik ben nu bezig met een mail richting jou. ;D
-
je PM en je mail komt niet aan.... :-|
Probeer info(at)werpsmodelbouw.nl of ewerps(at)yahoo.com eens.
Maakt de kans een stuk groter dat er ook iets aan komt. ;)
Groet,
Erwin
-
Hij is nog bezig hoor!
-
count me in (25e dus)
Kees-Jan
-
En worden er nu data`s gepland?
Ik ben erg benieuwd ;D
Gr,
Dennis
-
Erwin heeft mail (althans, dat zou ie moeten hebben)
-
count me in (25e dus)
Dito (26e dus)
Groet Jaap
-
Maar jaap jij kon toch al bakken en braden? (2000 enzo?)
-
Ja maar wie weet leer ik nog wat bij. Bovendien is een gezellige bak-en braadmiddag met een aantal BNLS-ers niet te versmaden.... :)
Groet Jaap
-
he----- messing solderen... als er nog een plekkie vrij is dan ben ik ook graag van de party !!
Peter
-
Wie weet kan ik het hier dan echt leren... mocht er nog een plekje over zijn doe ik graag mee!
-
Hi Erwin en Chris,
Als het goed is sta ik al op de lijst voor een 'messing workshop' bij Railz.
Zoniet wil ik er graag op (ik stuur Chris wel een PM).
Ik hoor graag wanneer ik mee kan doen!
-
Zo te zien ben ik niet de enigste.
Jammer dat ene Frits niet meer actief is op het forum...
Die kon menig mens motiveren als het om messing ging.
Ik ben benieuwd waneer het e.e.a. mag gaan plaats vinden.
Grts,
-
Ik ben hier ook in geinteresseerd. Nr. 30? Of 31? Tel kwijt...
Groeten,
Edsko
-
Jammer dat ene Frits niet meer actief is op het forum...
Die kon menig mens motiveren als het om messing ging.
Ja dat is zeker jammer!
Groet Jaap
-
Idem hiero.
Ben ook geintereseerd in de workshop.
Gr,
Bart
-
Hallo,
Ook ik ben geïnteresseerd om een workshop in het noorden te volgen.
groet Jan
-
Maar Jan, een bezoekje aan Railz combineren met een workshop aldaar? Komen wij er ook nog eens uit. ;D
Je zou met 4 man in 1 auto kunnen gaan en de kosten delen.
Ik heb - hoe dan ook - ook serieuze belangstelling.
Mocht er ook in het noorden een workshop gehouden worden, dan wil ik graag op die lijst!
-
Als de datum en de exacte kosten bekend zijn, meld ik me ook aan. Ik heb er belangstelling voor!
-
Ik ben ook geïnteresseerd.
-
Ik heb ook belangstelling voor de workshop solderen, Het liefst bij Railz maar in het noorden kan ook, het is voor mij even ver.
Ed
-
Ben reeds bezig met een messing rongenwagen van MK Modelbouwstudios!! Nog nooit eerder met messing gewerkt, maar zo leuk om te doen!!
Om het te leren wil ik graag ook een workshop bij wonen om de techniek beter onder de knie te krijgen.
Groetjes Martijn Tiebie
(net nieuw op dit forum)
-
Ook ik ben mijn eerste stapjes in messing al aan het maken met een Plan E van MK Modelbouwstudio. Een workshop zou wel goed zijn om de techniek echt goed te leren.
Groeten, Marnix
-
De workshop bij Railz is de vorige keer door mij gegeven. Dat was een enorm succes en de bedoeling was ook om daar snel een vervolg op te geven. Om verschillende redenen is dat toen niet gebeurd.
Misschien moet er maar weer eens gekeken worden of het mogelijk is hier weer een vervolg aan te geven. Gezien dat er de huidige periode veel mensen met vakantie zijn zal de workshop denk ik toch pas na de zomer plaats gaan vinden. Misschien is het een idee om ook een workshop in het noorden van het land te houden.
Ik zit er ook aan te denken iets speciaal voor de workshop te ontwikkelen wat een iets groter draagvlak treft dan het smalspoorgoederenwagentje wat tijdens de vorige workshops gebouwd is.
Groet,
Erwin
Dit draadje maar eens uit zijn sluimer gehaald....
Is er nog belangstelling voor een workshop in het noorden, zeker nu Erwin ook de noordelijke trammaatschappijen niet vergeet wat betreft bouwsetjes.
Groet Marco
-
Messing solderen is niet zo moeilijk en kan ook geleerd worden zonder workschop, gewoon een goed vloeimiddel, de geschikte bout. ik beschik over een soldeerbout 25W, 65W en 150W, hiermede kan alles gesoldeerd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00002_3_2.jpg)
Hier is een te lichte soldeerbout gebruikt vandaar de ruwe zijkanten, had ik mijn bout van 65W gebruikt dan had dit een vloeiend geheel geweest.
Messing solderen kan heel makkelijk zelf geleerd worden zonder onnodige verplaatsingskosten, koop gewoon een paar messing stukken van verschillende diktes en experimenteer eens een avondje, noteer wat u ondervind met de verschillende diktes en vertrokken bent u.
Er is wel een verschil als u een lokomotief gaat bouwen met wit metaal en messing, wit metaal kan veel minder warmte hebben als messing, hiervoor dient u low flued tin aan te schaffen om te beletten dat het wit metaal gewoon wegsmeld.
Matheus.
Tenzij het weerstand solderen betreft, daar doe ik geen moeite voor om dit te leren.
-
Messing solderen is niet zo moeilijk en kan ook geleerd worden zonder workschop,
Dat kan inderdaad maar er zijn mensen die wilen weten of wat ze geleerd hebben ook daadwerkelijk goed doen.
En als ze goed gelezen hebben, maar het gaat niet zoals het moet, willen mensen gelijk een vraag stellen aan een fysiek iemand die er verstand van heeft, en kan bekijken waarom het niet gaat zoals het moet gaan.
Buiten dat, het is rete gezellig , en 100 maal leerzamer dan naar een suf PC scherm te staren. En je komt nog eens van je zolder af, dus goed voor je beweeg en lach spieren.............tenzij je hier geen enkele behoefte aan hebt natuurlijk.
Maar ik weet uit ervaring ( ik heb toen met Erwin de eerste WS georganiseerd) dat het echt zeer leerzaam is, en je juist de vele handigheidjes leert, en direct antwoord heb op je vraag.
Ook handig dat de Meester zelf kan zien of je uberhaupt wel het het juiste gereedschap werkt, en of de bout uberhaupt de temperatuur bereikt die de wattage vermoed te geven :)
Ps, weerstand solderen is misschien nog tig keer makkelijk dan gewoon solderen, zeker met wagen en lok bouw, en als het echt zo makkelijk was geweest als je stelt, had je dat ook geweten ;)
-
ik ken het weerstand solderen, alsook hoe een koolstift uit een lege battery(pil) te halen,maar heb helepaal geen behoefte om met dit systeem te werken, ik bouw niet zo veel met messing en naar mijn behoefte is het werken met een soldeerbout meer als voldoende.
Ik wens niet het leuke van het leren in groepsverband te vermijden, dit was enkel de bedoeling om duidelijk te maken dat met wat oefening dit best zelf kan geleerd worden, ieder zijn manier van werken zou ik zo zeggen.
Matheus.
-
Een workshop kan een middel zijn om je over een drempel heen te helpen waar je in je uppie voor blijft liggen. En als je al heel goed solderen kan, ja dan kan mij voorstellen dat je even wat minder behoefte aan een dergelijke workshop. Alhoewel.... daarover later.
Maar goed, de bouwsetjes van Erwin zijn heel bijzonder. Het zijn vaak (niet altijd) stoomtramsetjes. En had ik al gezegd dat stoomtram voor mij het modelbouwthema is? Het is een verdwenen wereld en via modelbouw is het weer tastbaar te maken. Krappe bogen? Geen probleem, want dat is bij de modeltrammaatschappijen heel realistisch. Bovendien vond je bij deze maatschappijen vaak oplossingen waarvoor een zichzelf respecterend spoorwegingenieur zou schamen, maar ja het was het niet duur en dat telde vaak bij deze maatschappijen, die soms niet al te kapitaalkrachtig waren. Mooie stationnetjes met redelijk wat emplacement en toch weinig ruimtebeslag. Veel afwisseling in de te rijden trams. Een fenomenale kleinschaligheid uit de tijd van toen geluk nog heel gewoon was. En ja! Werps heeft verschillende DSM-locs in zijn assortiment! Niet als lijdend voorwerp voor zo'n workshop, daarvoor wordt een eenvoudiger wagonnetje genomen.
Maar waar blijven die aanmeldingen nou? ;D Goed, het noorden is iets minder dicht bevolkt dan het westen, maar hier wonen toch ook wel mensen? En bovendien we houden hier toch ook van geschiedenis? En wat is er nu mooier dan geschiedenis en modelspoor combineren? En je legt gelijk een persoonlijk contact met een heuse leverancier van modeltreinmodellen die terecht het stempel uniek dragen. Ook leuk als je stiekem wel kan solderen, maar dat doet hoeft Erwin niet te weten toch?
Groet,
Marco
-
Maar waar blijven die aanmeldingen nou?
Bij deze.
Lijkt me leuk. Heb hier al een tijdje (7 jaar ofzo :P) een pakketje van van MK Modelbouwstudio's in huis liggen. Vanwege koudwaterfrees eigelijk nooit aan begonnen. Zo'n workshop is dus zeer welkom.
Leon
-
Heren,
Voor wie intresse heeft:
http://werpsmodelbouw.blogspot.co.uk/2017/12/workshop-3-maart-hilversum.html
mvg,
Erwin Werps
-
Ik heb me zojuist opgegeven, heb al wat ervaring opgedaan maar mis nog de finesses van deze mooie tak van modelbouwen.
Groeten, Richard Klijn
-
Ik heb me ook opgegeven. Van zo'n vakman wil ik graag veel leren.
-
Dan zijn we iig al twee man sterk (y)
-
Ook opgegeven, dus al met 3 :)
Hilversum is voor mij nog wel te berijden met de auto.
Ik mis wel wat info op de website, welke schaal gaan we solderen, en wat is het verschil tussen de ns en de hsm versie :-[
-
Ik heb me ook opgeven, heb nog wat B&K
modellen te fixen :P
-
Ach waarom is Hilversum niet bij Zürich...
-
Even de afsluitdijk over en dan nog een eindje naar het zuiden.😁
Carel
-
Joke komt van uit het zuiden ;)
-
Beste mensen,
Ik heb ook wel belangstelling voor zo'n soldeersessie. Ik neem aan dat er geen weerstandsoldeer apparaat wordt gebruikt?
vr gr Andre
-
Da's waar in Zwitserland ligt geloof ik ook nog een Zürich. ;D ;)
Carel
-
Beste mensen,
Ik heb ook wel belangstelling voor zo'n soldeersessie. Ik neem aan dat er geen weerstandsoldeer apparaat wordt gebruikt?
vr gr Andre
Tijdens de workshop zullen verschillende technieken met de voor- en nadelen besproken worden.
Er zal in ieder geval één WSA aanwezig zijn zodat deelnemers van de workshop ook kunnen ervaren wat het precies inhoud. Dat zelfde geldt uiteraard ook voor het solderen met een vlam, een 'gewone' soldeerbout en soldeerbout met een regelbare temperatuur.
Aangezien H0 nog steeds de meest gangbare schaal is, zal het model wat we bouwen ook in die schaal zijn. Het verschil tussen de HSM en NS versie betreft hoofdzakelijk de opschriften en kleur van de wagen.
Mvg,
Erwin
-
Op dit moment zijn er nog slechts een paar plaatsen over. Omdat ik iedereen wel genoeg aandacht wil geven wil ik de groep niet te groot laten worden.
Mvg,
Erwin
-
Mensen,
De workshop op 3 maart zit inmiddels vol. Hoewel ik graag meer mensen help met het maken van de eerste stappen bij het solderen van modellen moet ik op een bepaald moment wel stoppen omdat ik anders ook niet genoeg tijd en aandacht kan geven aan de deelnemers van de workshop.
Groet,
Erwin
-
Top,
Leuk dat er voldoende deelnemers zijn (y)
-
Er zijn nog een aantal deelnemers die op het laatst af hebben moeten zeggen, waardoor er wat plaatsen vrij zijn gekomen. Als er nog iemand intresse heeft, stuur dan even een berichtje.
Groet,
Erwin
-
Zucht...... Op die dag is nou net mijn eigen verjaardagsfeest :-\ Toch ben ik benieuwd of het via weerstandsolderen mogelijk is om dunne messingdraad van 0,5mm en 0,8mm via zilver te solderen.
Dit omdat ik bovenleidingportalen in schaal N nog moet maken. Het gaat dan vooral om, om de trekdraad van 0,5mm aan de 0,8mm steundraad te solderen (op de foto is dat de onderste horizontale draad).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingmast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenleidingmast.jpg)
Met tin is die verbinding te zwak en breekt vrij snel weer af.
Groet, J. Moors.
-
Johan, een weerstandssoldeerapparaat soldeert technisch anders, maar niet sterker of beter. Dat zal geen verschil maken.
-
Nou..... Misschien doordat je heel kort een hoge temperatuur kunt halen zonder de messing zelf te smelten, dacht ik zo.
Met een vlammetje is het zo niet echt te doen en met een bout sta je te lang te stoken.
Het om het solderen met zilver, vandaar.
-
WS werkt het best met soldeerpasta. Met massief soldeer lukt mij het niet goed. Die dunne draadjes moet je met een WS juist op laag vermogen doen, anders brand je ze op. Poef!
-
@Johan, als je taart meebrengt mag je er in Hilversum best een feestje van maken...
Bij het solderen van twee draden van 0.5 mm en 0,8 mm aan lijkt mij het vermogen van een soldeerbout niet meteen het grootste probleem. Ik zou eerder gaan kijken of je met een ander vloeimiddel een beter resultaat kan krijgen. Mogelijk heb je een wat aggresiever vloeimiddel nodig. (daarna wel goed schoonmaken!)
Wanneer je ‘normale’ tin gebruikt kunnen twee draden echt wel stevig genoeg aan elkaar gesoldeerd worden. Mijn ervaring is dat ‘normaal’ soldeer bij een wat lagere temperatuur ook ook veel beter vloeit dan soldeer waar zilver in zit. De boel onnodig heet maken werkt alleen maar nadelig op de sterkte van de draden. Zodra je op de temperatuur zit waar het zilver gaat smelten ben je inmiddels ook bezig om de draden zacht te gloeien..
-
Hoop dat er nog n vrijgekomen plaats beschikbaar is, heb ik me aangemeld.
Heb nog n aantal philo bouwpakketten liggen. (zo in de doos heb je er ook niets aan)
Caspar
-
voor mij is dat solderen ook een dingetje.
Op de een of andere manier lukt het mij niet om een draad aan mijn railstaaf te krijgen - dan wel netjes uiteraard. Ik merk dat ik de tin niet aan het vloeien krijg. Uiteraard wacht ik geduldig tot dat ding heet is.
Draad is 0,75 - ik heb S39, uiteraard tin en de railstaaf is Peco code 200 nikkelzilver, soldeerbout is 30W
Voor diegene die mij kan helpen, graag.
gr. Ad
-
Hoi Ad,
Ik had hetzelfde probleem op de workshop.
Het probleem is je bout. Die heeft niet genoeg vermogen en wordt dus niet heet genoeg.
Je hebt er eigenlijk een nodig van 60 W.
S39 is niet zo’n goeie keuze, het is nl erg corrosief.
Verdund fosforzuur is beter.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes ermee!
Groet,
René
-
Draad solderen doe ik met een 25W bout en electronica soldeer met harskern. Of dat de "juiste" wijze is, weet ik niet, maar het werkt al jaren prima. Als je zuur als vloeimiddel gaat gebruiken, moet je alles weer schoonspoelen. Lijkt me met rails in een modelbaan toch wat lastig.
-
Naast het Wat van je bout is de punt ook belangrijk, voorvertinnen, poetsen, goed contact.... enz.
-
Ad,
S39 is voor loodgieters. Niet voor modelbouwers ::) :D
Afhankelijk van het railmateriaal kan je hooguit S39-RVS gebruiken maar daarna ook gelijk goed schoonmaken om doorwerken te voorkomen.
Over het solderen aan rails zijn al zoveel draadjes gewijd. Om daar weer een draadje over te gaan beginnen, wat overigens niets in dit draadje te zoeken heeft ::)
Even zoeken en je vindt alle info die je nodig hebt.
Om specifiek op BNLS te zoeken gebruiken je deze zoekopdracht in google site:forum.beneluxspoor.net rails solderen
Krijg je alle draadjes waar het al eens aan de orde is geweest.
-
Ook met veel rollende oogjes blijft S39 verboden voor drinkwatertoepassingen, niet echt handig voor een loodgieter.
Stephan.
-
Ok, professioneel zal dat misschien inmiddels ook al verboden zijn.
Maar als je zelf je waterleiding in elkaar prutst komt er over het algemeen het potje S39 nog aan te pas ;D
Maar desalniettemin totaal ongeschikt voor modelbouw :angel:
-
bedankt voor jullie bijdrage, heb de link al geopend. Moet daar wel uitkomen.
Het gebruik van S39 was me al een keer ontraden, maar als het maar niet wil lukken probeer je wat. Deze week ga ik met wat restanten oefenen.
gr. Ad
-
S65, is zuurvrij, werkt prima. ALTIJD je werkstuk en gereedschap afspoelen met water, maar dat geldt voor alle soldeervloeistoffen. Nooit uitslag of andere ellende mee gehad, ook niet als het werkstuk een aantal jaren ongepoten opgeborgen is geweest. Sterker nog: alle materiaal, ook het tin, glimt je nog steeds tegemoet.
-
Zoals al eerder genoemd : soldeerplek goed schoon schuren , geen S 39 , maar iets als fosforzuur wel nodig - maar wat ik nog niet gelezen heb is wat voor soldeer je gebruikt . Electronica soldeer met harskern is prima maar geen loodvrije soldeer (Dat heeft een veel hoger smeltpunt en mooi uitvloeien ho maar)
Soldeerplek naderhand goed schoon spoelen met water (droogt wel weer op)
Bout 40 watt of hoger .
-
Echte S39 is al meer dan 20 jaar niet meer te krijgen wat nu als S39 wordt verkocht is niet te vergelijken met die oude sh*t.
Ik zou het bij het solderen van waterleidingen gewoon gebruiken als ik het nog had gewoon goed spoelen na de tijd.
Verder was het super spul je smeerde het op het koper brander erop en het was brandschoon.