BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gamau op 05 juni 2008, 21:14:13

Titel: 3 of 6 blokken
Bericht door: Gamau op 05 juni 2008, 21:14:13
Ik heb mijn digitale modelbaan nu ingedeeld in 6 blokken en wil een PC aansluiten voor automatische besturing. Nu las ik dat met Koploper er steeds 2 subblokken moeten zijn binnen een blok. Dit betekent dat ik maar 3 blokken zou krijgen. Is het noodzakelijk om elk blok in twee delen te knippen om koploper te kunnen gebruiken?

En wat is het risico als ik wissels in een blok heb zitten?
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Sander op 05 juni 2008, 22:05:45
Heb je de gebruikershandleiding van Koploper gelezen? Daarin staat m.i. heel erg duidelijk hoe een en ander op te starten.

Ik zou zeggen, oefen eerst maar eens met een testovaaltje.
Daarin vind je de info die je nu eigenlijk zoekt.

mvg,
 Sander
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: santerdam op 05 juni 2008, 22:08:01
Het aantal blokken in je baan hangt helemaal af van de omvang en het aantal sporen. Of 6 blokken bij jouw baan klopt, weet ik dus niet.

Volgens de visie van Koploper heb je aan het begin van een blok een bezetmelder, die aangeeft dat je het blok bent binnengekomen - en indien de verdere route niet vrij is - moet beginnen met remmen.
Aan het einde van het blok komt weer een bezetmelder - zodra je daar binnenkomt moet je dan helemaal stoppen.

Op die manier komt Koploper tot een indeling. Maar er is meer dan alleen dat. Voor hele lange trajecten kan het best zo zijn dat je meerdere blokken maakt, om voor elkaar te krijgen dat meerdere treinen zich op die route kunnen bevinden. Hoofdregel is immers dat zich in 'n blok slechts 1 trein mag bevinden.

Zoals de handleiding beschrijft, is het niet de bedoeling  wissels in een blok te plaatsen.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: R Fongers op 05 juni 2008, 22:11:11
En ook belangrijk of je in twee richtingen op dat spoor wil rijden? Dus je heb nog een hoop te bestuderen en te overwegen
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Wim Ros op 06 juni 2008, 20:33:57
Ik heb mijn digitale modelbaan nu ingedeeld in 6 blokken en wil een PC aansluiten voor automatische besturing. Nu las ik dat met Koploper er steeds 2 subblokken moeten zijn binnen een blok. Dit betekent dat ik maar 3 blokken zou krijgen. Is het noodzakelijk om elk blok in twee delen te knippen om koploper te kunnen gebruiken?

En wat is het risico als ik wissels in een blok heb zitten?


Een blok stel je samen doormiddel van bezetmeld/trerugmeld punten, dus een blok wordt niet samengesteld door subblokken.

Een blok kan bestaan uit 1 of meerdere terugmeldpunten en bevind zich altijd voor een wissel of wisselstaat, en begint ook altijd na een wissel of wisselstraat, ander gezegd in een blok zitten nooit wissels of kruisingen.

Hoe een blok opgebouwd wordt is afhankelijk van de gebruikte besturings software, wil je weten hoe het een en ander werkt lees dan die gebruiksaanwijziing, en maak aan de hand daarvan een proefaantje in e vorm van een simpel ovaaltje met een inhaalspoor.
Zo simpel kan het zijn.


Mvg
Wim.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Gamau op 07 juni 2008, 10:48:50
Bedankt voor de reacties. Ik rijd met Twin-Center en wil het liefst dat elk blok vanuit twee richtingen bereden kan worden. De railbezetmelders worden Viessmann 5233.

Als ik het goed begrijp hoef ik alleen mijn rails te isoleren tussen de blokken en niet nog eens binnen een blok. Maar om een railbezetmelder te laten werken zal toch het stukje aan het begin en/of einde van een blok toch ook eenzijdig geïsoleerd moeten worden?

En wat is het risico als ik een blok laat starten met een wissel? Ik heb de baan namelijk al gebouwd en moet nu helaas de Dremel gaan hanteren. Nu wil ik leren hoe alles goed aangepakt moet worden zodat een volgende modelbaan meteen goed in elkaar zit.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: santerdam op 07 juni 2008, 10:58:51
Nee, je hebt het niet goed begrepen. Je schrijft "hoef ik alleen mijn rails te isoleren tussen de blokken en niet nog eens binnen een blok" - dat is onjuist. Dat constateer je zelf ook al "Maar om een railbezetmelder te laten werken zal toch (....) ook eenzijdig geïsoleerd moeten worden?".

Het risico van een blok, met daarin een wissel, is dat je het anders doet dan Koploper verwacht en waar de logica van Koploper op is gebaseerd. Wat dus zou kunnen, is dat Koploper niet gaat doen wat jij verwacht.

Een dremel zal echt wel nodig zijn. Als dat de reden is om het anders te willen doen, denk ik dat je beter het echte probleem kunt oplossen.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Gamau op 08 juni 2008, 17:58:13
Het valt me niet mee om door te krijgen wat ik nu precies moet doen. Ik heb op mijn modelbaan nu 6 blokken die elk niet bijzonder lang zijn. Is het ook mogelijk in koploper elk blok tevens de stopsectie te maken? Voor mij maakt het namelijk niet uit waar de trein stopt in het blok.

Ik hoop nu dat ik 2 (of wellicht 3) treinen kan laten rijden in één richting zonder het risico dat ze tegen elkaar botsen.

Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Marcel (BR643 Talent) op 08 juni 2008, 19:04:10
Nog een keer dan:

Blokken liggen altijd tussen wisselstraten, dus wissels liggen nooit in een blok. Een blok is dan gewoon een stuk spoor waarop zich maximaal één trein mag bevinden. In dit blok moet je (minimaal) twee bezetmelders hebben. Deze maak je door een stukje van één spoorstaaf te isoleren van de rest van de spoorstaaf (bijvoorbeeld door de spoorstaaf voor en achter dit stukje door te slijpen met een Dremel) en dit stukje spoorstaaf dan aan te sluiten via een schakeling voor stroomdetectie. Je moet zo'n bezetmelder hebben waar de trein het blok binnen komt, en eentje waar de trein moet stoppen. Dit staat allemaal heel duidelijk uitgelegd in de handleiding van Koploper, en verder kun je daar op de site nog een aantal documenten vinden over beginnen met koploper, waarin het nog een keer wordt uitgelegd.

De zes 'blokken' die jij nu hebt, zijn waarschijnlijk stukken spoor die geïsoleerd zijn van de rest. Als die zes 'blokken' gewoon achter elkaar liggen (dus zonder wissels daar tussen), dan zou je er telkens twee samen kunnen nemen als één blok voor Koploper. Het ene stuk is dan de binnenkomstmelder, en het tweede stuk de stopmelder. Je houdt dan drie blokken over, en kunt dan met twee treinen rijden. Als er wel wissels tussen liggen (zoals in jouw geval), dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik denk dat je het beste met de Dremel je blokken kunt onderverdelen in verschillende stukken voor de bezetmelding. Met 6 blokken kun je dan in principe maximaal 5 treinen laten rijden.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: spoorjack op 27 juni 2008, 19:40:33
Citaat
Blokken liggen altijd tussen wisselstraten, dus wissels liggen nooit in een blok. Een blok is dan gewoon een stuk spoor waarop zich maximaal één trein mag bevinden. In dit blok moet je (minimaal) twee bezetmelders hebben. Deze maak je door een stukje van één spoorstaaf te isoleren van de rest van de spoorstaaf

Mag ik u daar nog even 1 vraag over stellen
Hoe lang dient de minimale lengte van zo'n bezetsectie te zijn ?

thxs, vrgr, Jack
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Wim Ros op 27 juni 2008, 19:51:42
Net zo lang als dat het stukje spoorstaaf op de spoorbiels blijft vast zitten en waar je een draadje aan kunt bevestigen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: santerdam op 27 juni 2008, 19:56:34
Jack, in theorie moet de bezetsectie alleen maar opmerken dat een trein (bij stroomdetectie) daadwerkelijk stroom verbruikt. Dat is immers voldoende om het signaal "Ik ben nu hier" te geven.

Minimaal heb je dus een stukje nodig om 'n enkel (stroomafnemend-) wiel te huisvesten.  Zo krap wil je natuurlijk niet gaan werken.

Als algemene stelregel kun je aanhouden dat een stuk rails, overeenkomend met de lengte van de stroomafnemer (=bijvoorbeeld loc) voldoende is om zeker te zijn dat je 'altijd gezien wordt'.

Bij N-spoor kun je 10 cm aanhouden, bij H0 neem je gewoon wat meer. En dan heb je voldoende marge ingebouwd, dus het is niet nodig deze getallen nog een keer naar boven af te ronden.

Sander
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: ReesCees op 27 juni 2008, 20:42:19
Even gezellig inhaken.

Koploper is een leuk programma en ik ben druk bezig mijn baantje ook te voorzien van de nodige hardware om mbv Koploper te kunnen gaan rijden in de toekomst.

Wat eerder in dit draadje aan de orde kwam:

Proef ovaal maken, zeer nuttig zie dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=i1f3_VFr730

Bij het filmpje de volgende opmerkingen:

Het zijn 6 blokken. De blokken zijn verdeeld in 2 delen waarvan één stop sectie van ongeveer 35 cm.
Op dit baantje kunnen dus theoretisch 5 locomotieven rijden! Als je naar het filmpje kijkt zie je dat met minder dan 5 gereden wordt en de locomotieven veel stil staan. Mijn mening is dan ook ruim onder het aantal blokken te gaan zitten anders staat om de haverklap van alles stil.

Wissels wel of niet voorzien van detectie? Ja of Nee?
Wel aan een blok hangen Ja of Nee?

In mijn geval (en ook op het proefbaantje) 2x Ja.

Bij aftakkingen of kruisingen is het o zo handig om wissels en kruisingen in het blok en de bezetmelding mee te nemen omdat zolang de wissel(straat) of kruising bezet is er nooit een andere trein over zal gaan rijden.

Bij bovenstaande verhaal wel even in het achterhoofd houden dat je alles moet kunnen detecteren op je baan. Overal dus een verbruiker op maken (bijv. in de vorm van een weerstandje op een asje). Zie mijn site daarvoor.

(http://www.rees-cees.nl/asje.jpg)

Resumeeoverflakee:

Ga eerst testen met een simpel baantje ( maar dat zijn zes blokken mi), lees de koploper help file en meld je aan op het koploper forum bij vragen.

Succes

Kees-Jan
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Lvdwerf op 27 juni 2008, 20:46:56
Maar das een groot karwei als je al je asjes moet voorzien van weerstandjes, kan je beter een andere zot vinden om het voor je te doen :D:D
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Wim Ros op 27 juni 2008, 20:48:25
Citaat
In mijn geval (en ook op het proefbaantje) 2x Ja.

Bij aftakkingen of kruisingen is het o zo handig om wissels en kruisingen in het blok en de bezetmelding mee te nemen omdat zolang de wissel(straat) of kruising bezet is er nooit een andere trein over zal gaan rijden.

Dit had dus 2x NEE moeten zijn.

Want zolang een wisselstraat gereserveerd is dus gezet is om van het ene blok naar het andere blok te kunnen rijden, zal een tweede rijweg deze zelfde wissels nooit kunnen reserveren. Dus zal die nooit van start gaan, omdat de wisselstraat softwarematig bezet is. In mijn ogen dus de verkeerde benadering Kees.

Mvg
Wim.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Patrick Pontier op 27 juni 2008, 21:16:07
Jullie hebben allebei gelijk.
 Maar als de eerste loc gepasseerd is en je hebt de vrijgave van de wisselstraat ingesteld zal de tweede loc wel vertrekken en gebruik kunnen maken van de wissel

Fysiek op je testbaan kun je de wissel in veel gevallen heel goed bij een blok betrekken.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Dirk op 28 juni 2008, 18:29:52
Ik dacht dat je bij de wisselstraat kon ingeven wanneer de wissels weer vrij gegeven worden, dus bij welke bezetmelder. Als je dat bij de laatste doet is de straat bezet tot de laatste stopmelder gemeld wordt. En de regel "in het kortste blok moet de langste trein passen" zorgt er dan voor dat straat niet te vroeg vrij gegeven wordt.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Patrick Pontier op 28 juni 2008, 18:50:40
Dat klopt Dirk,

Maar om de treinenloop iets mooier / sneller te laten verlopen zou ik niet wachten tot de laatste bezetmelder. Er zit nog een startvertraging/ optrekvertraging in koploper. Dus je kan een loc laten vertrekken terwijl de andere nog aan het afremmen is.
Jek unt er een beetje mee spelen. Het ligt uiteraard ook aan je eigen voorkeuren.

Groeten,
Patrick
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Wim Ros op 28 juni 2008, 19:01:12
Patrick, alleen zou ik nooit een wisselstraat vrijgeven als de trein er nog over heen rijd. Kan hele nare gevolgen veroorzaken. Stel je voor dat je de wisselstraat vrijgeeft en de lok valt stil op een vuil stukje rails, en een andere trein mag vertrekken over de wisselstraat, wat denk je wat dat voor rommel geeft?

Mvg
Wim.
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Dirk op 28 juni 2008, 19:09:53
Patrick, alleen zou ik nooit een wisselstraat vrijgeven als de trein er nog over heen rijd. Kan hele nare gevolgen veroorzaken. Stel je voor dat je de wisselstraat vrijgeeft en de lok valt stil op een vuil stukje rails, en een andere trein mag vertrekken over de wisselstraat, wat denk je wat dat voor rommel geeft?

Mvg
Wim.


Ja dat was ook mijn gedachtengang

Dirk
Titel: Re: 3 of 6 blokken
Bericht door: Patrick Pontier op 28 juni 2008, 19:17:19
Ook daar hebben jullie gelijk in.
Zie ook mijn toevoeging, je kunt er mee spelen.

Groeten,
Patrick