BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Han Zijlstra op 31 mei 2008, 16:19:29
-
Onlangs aangeschaft: Proto 2000 ALCO FA1 en FB1 Union Pacific
Analoog rijdt de FA1 met twee headlights:
Nr 1 is standaard aan
Nr 2 bestaat uit twee gloeidraden die beurtelings aan/uitgaan
Lok is digitaal voorbereid ( 8 pins )
Bij gebuik van een decoder ( lenz silver 10331) of ESU gaat Headlight 1 keurig aan of uit.
Lampset nr 2 weigert ook maar iets te doen.Ben al aan het kuntselen geweest met CV 60,61,en 62 maar geen resultaat.
Wie helpt?
-
De vraag is maar of knutselen met CV's wel helpt. De eerste vraag is natuurlijk hoe het fysiek aangesloten is. Dat beurtelings aan en uit gaan van 2 gloeidraden, moet de decoder dat regelen, of zit er een stukje elektronica in de loc die daar voor zorgt? En hoe zit dat dan op de NEM interface aangesloten?
-
Een paar keer heb ik op amerikaanse websites zitten neuzen naar Alco Pa's om evt te gebruiken voor een 1200 ombouw. Het viel me op dat bij sommige merken knipperlichtfuncties bij de decoder werden gedefinieerd. Dat beurtelings aan/uit gaan zou analoog ook nog wel eens kunnen werken.Ik heb geen idee over de correcte verlichting bij dit soort locs in de USA, wellicht kunnen amerikaanse rijders hun licht laten schijnen.
Mvrgr
Koopmans
-
In de proto locs met een marslight, zit er een printje in met een elco en wat diodes en een weerstand. Han, als je nu eens de twee lampen loskoppelt van elkaar en de headlight op functie 1 zet en de marslight op functie 2. Je zou ook de hele ramsam eruit kunnen gooien en twee normale gloeilampje installeren (16V) en op aparte functies zetten, op de marslight programmeer je dan als uitgang "marslight" (goh wat handig). ;D
-
wellicht kunnen amerikaanse rijders hun licht laten schijnen.
Ik zou graag willen schijnen, maar bezit deze loc's niet.... Dat tijdperk is me te oud.
Helaas.
Heb even gegoogled voor je, en loystoys belicht elke proto2000 lok wel, maar de jouwe heeft "no recommedations":
- http://www.loystoys.com/info/ll-ho-diesel-dec-sel.html
Denk toch dat het hardware-matig (aansluitingen) niet goed zit. Mijn advies; alles er uit en verlichting rechtstreeks op de decoder aansluiten met 16V Viesmann lampjes of vergelijkbaar van jou keuze (LED's b.v.). Dan kun je alle soorten en maten van instellen van de verlichting voor elkaar maken.
De juiste Lenz zal je loc van alle speciale US lichtfunctie's kunnen voorzien.
Grtz, 8) Ronald 8)
EDIT; Stig was me voor, maar geeft de gelijke oplossing!
-
thx all voor de antwoorden. Normaal regelt het printje in de lok alle verlichting incl mars light.
Ik denk dat idd alles loskoppelen en opnieuw aan een dec aansluiten de oplossing wordt, Maar waarom zetten ze er dan een 8 pins plug in? Dan verwacht je toch dat alles kan werken?
Ik wacht nog even een antwoordje van Mr w k walthers af.
zodra t werkt meld ik me
-
Alhoewel ? dit komt van de liystoys link:
Mars Light: If the model you have has a Life-Like Mars light, and also has an NMRA plug, then pin 3 of that plug usually controls the Mars light. If you have a decoder with FN1, you can solder the green wire into pin 3 of the NMRA plug that came on the decoder and control the Mars light with FN1.
FN1 zal wel FunctioN 1 zijn?
-
Ja, de groene draad is f1 volgens de DCC kleurennorm. Bij veel decoders zit die al aan het stekkertje vast. Dus dan zou je eenvoudigweg met f1 dat Mars light printje in moeten kunnen schakelen.
-
Mars Light: If the model you have has a Life-Like Mars light, and also has an NMRA plug, then pin 3 of that plug usually controls the Mars light.
Als dat zo is, dan staat dat in de handleiding van de loc. Tenminste, RP-9.1.1 van de NMRA zegt dat de fabrikant het moet documenteren als er iets aan bus 3 van de interface is aangesloten.
-
Leuk hoor geen groene draad te vinden in de lok.
Wel inmiddels gezien dat het mars light in feite twee lampen zijn met 1 gezamelijke draad .
Deze even met de een van de andere draden van het andere headlight verbonden et voila het marslight brandt. ( echter nog niet bestuurbaar (:
-
Han, ik heb een Proto E7 met hetzelfde verhaal. Omdat ik al moeilijkheden vermoedde, heb ik de plug en prey TCS decoder gekocht en deze werkt prima.
http://www.gatewaynmra.org/dcc/engines/p2k-e7.htm
Dit zou ook voor de Alco FA1 moeten gelden.
http://www.gatewaynmra.org/dcc/engines/p2k-fa1.htm
-
Leuk hoor geen groene draad te vinden in de lok.
Die zit ook niet in de loc, maar aan de decoder. Bij de Lenz silver 10331 is hij zelfs al bedraad naar pin 3 van de stekker. En via de default instellingen van de CV's is die gekoppeld aan functie 1. Dus als je functie 1 aan zet, dan zou er iets moeten gebeuren.
-
ja dat gebeurt ook het normale headlight gaat aan . ( en nu dus ook de twee lampjes in het marslight)
-
lijkt verdacht veel op een Silver direct maar zal wel anders zijn.
Waar te verkrijgen?( in nl?)
-
ja dat gebeurt ook het normale headlight gaat aan . ( en nu dus ook de twee lampjes in het marslight)
??? Je zou verwachten dat het normale headlight op f0 (de gewone verlichtingknop) en niet op f1 zou reageren.
-
Han, aan die decoder zit ook nog een violette draad. Dat is een losse draad, loopt niet via de stekker omdat die al vol zit. Die wordt default geschakeld met F2. Moet je die dan niet aansluiten aan het marslight?
-
Leuk hoor geen groene draad te vinden in de lok.
Wel inmiddels gezien dat het mars light in feite twee lampen zijn met 1 gezamelijke draad .
Deze even met de een van de andere draden van het andere headlight verbonden et voila het marslight brandt. ( echter nog niet bestuurbaar (:
Heb je nou eerst geprobeerd om het Mars light met functietoets 1 te bedienen zoals het bij de Proto E7 van Stig kennelijk werkt?
-
Han, ik heb een Proto E7 met hetzelfde verhaal. Omdat ik al moeilijkheden vermoedde, heb ik de plug en prey TCS decoder gekocht en deze werkt prima.
Ik heb op aanraden van een bevriend Luxemburgs winkelier eens een TCS gekocht voor een SD70 van Athearn. Werkt grandioos. Zelfs 2 spanningen door elkaar werkt, d.w.z. verlichting en op 1,5 en op 16V werkt door elkaar. Je kunt voor de afzonderlijke spanningen aparte massa's nemen.
Gemakkelijk als je microbulbs en normale lampjes gebruikt. Dit vooral bij Amerikaanse loc's die de zgn "ditch-lights" voor op de pilot hebben.
Wat de verdere kwaliteit en duurzaamheid van die decoders is weet ik niet. Ik rij er immers amper mee. Maar volgens zeggen moeten ze goed zijn en kennen ze een uitstekende garantie.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Han, gaat nou niet met die draden zitten prutsen! Dat wordt: :'( !
Kijk eens hier: http://www.tcsdcc.com/decoderpics/llfb.html Prikprak er een DP5X in en jij happy zijn. Ik heb hem zelf ook! ;D (bol.com)
Kijk maar: http://www.tcsdcc.com/decoderpics/lle7.html ('t staat er zelfs bij)
En hier nog eens voor de E8 toen die ook een 8 polige socket kreeg: http://www.tcsdcc.com/decoderpics/LifeLike%20P2K%20E8_9/lifelike_p2k_e8_9.htm
Ik heb de voorloper, dus de TH150DP en een fijne decoder. Ik hoefde niks in te stellen om meteen fijn weg te rijden.
Filmpje!
http://www.belderok.net/benelux/E7-mars_5826.MPG
Nee, het is geen soundloc het geluid wordt door de tafel flink versterkt. Nee, je hoort geen lucht aflaten aan het eind, dat is mijn moeder die persé op dat moment de kraan moet gebruiken... ;D
Het werkt dus ook in analoge modus. Als je de rijrichting omkeert, gaat de headlight (de onderste) uit, de mars-light blijft aan (dat hoort niet, maar kan niet anders, alleen de F0 is richting afhankelijk, mars-light zit op F1) In DCC zet je hem handmatig uit.