BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Cyril Mariën op 26 mei 2023, 11:59:07
-
Ik heb verschillende stukken tweedehandse H0 flexrail gekocht, om eens te kijken hoe dat werkt. Het zijn H0 flexrails van Fleischmann, Roco en GT Italia. Ze zijn nog niet binnen, maar vast een prangende vraag: zijn al die merken 'compatibel' ? Kan ik ze gewoon aan elkaar verbinden ? En zijn de raillasjes het zelfde ?
Ze komen uiteindelijk op een grote baan op zolder, waar ik nog mee moet beginnen.
-
Om te beginnen is het handig om te weten welke code het is (railhoogte) . Maar dan is het nog niet zeker dat de railverbinders goed "pakken". De voetbreedte kan nog verschillen.
Verder kan de dikte van de bielzenmat verschillen.
Maar dat hoeft allemaal gene belemmering te zijn. Bij de overgang tussen twee merken leg je een stukje karton onder de laagste om ze gelijk te krijgen. Railverbinders heb je niet per se nodig. Zorg er voor dat ze recht voor elkaar liggen. Eventueel kun je een dun draadje tegen de zijkant van de rails solderen.
Kortom: een beetje inventief denken.
-
Sporen (spoorkoppen) kunnen ook nog verschillen van breedte. De éne modelrail is 'forser' dan de andere.
-
Rails zijn binnen, het zijn tot nu toe allemaal GT Italy flexrails. Wel raar: de eerste lading buigt echt heel moeilijk, en de tweede lading heel makkelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-145506-6470c15067033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-145506-6470c15067033.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-145526-6470c156df443.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-145526-6470c156df443.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-161857-6470c1607c474.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-161857-6470c1607c474.jpg)
Dit is één soort, die heel moeilijk buigt. Het logo zegt: GT-Italy.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-145744-6470c1656487c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-145744-6470c1656487c.jpg)
Dit is de onderkant van de makkelijk buigende rails, met het logo GT.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-162244-6470c16b52548.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230526-162244-6470c16b52548.jpg)
Kan het zijn dat de sporen wat vastge'roest' zijn in de bedding, door vuil of zo ? En kan ik dat soepeler maken ?
-
Roco heeft ook 2 soorten flexrail. De ene soort is echt flexibel en is makkelijk te buigen. De andere soort is heel stug, en eigenlijk bedoeld voor rechte stukken.
Misschien is dat bij GT-Italy ook zo? Ik kende dit verschil niet.
-
Roco heeft ook 2 soorten flexrail. De ene soort is echt flexibel en is makkelijk te buigen. De andere soort is heel stug, en eigenlijk bedoeld voor rechte stukken.
Misschien is dat bij GT-Italy ook zo? Ik kende dit verschil niet.
Weer wat geleerd, het lijkt bij GT ook zo te zijn. Ik heb nu 8 stukken 'stugge' rail en 15 'soepele'. Daar moet ik een eind mee komen, met mijn andere (Fleischmann) rails.
-
De flexibele rails hebben iets dikkere/hogere railstoeltjes, waardoor oudere treinen met grote/hoge wielflensen op deze railstoeltjes kunnen rijden. Ik merkte het, toen ik een licht ratelend geluid hoorde bij mijn treinen.
Ik had ook Fleischmann en GT gecombineerd. Is al wel een aantal jaren geleden.
Mvg, Erich
-
De stugge variant kun je soepeler maken door aan de onderkant wat verbindingen weg te snijden ;)