BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: 1op160 op 20 maart 2023, 17:05:06

Titel: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 20 maart 2023, 17:05:06
Ik ben bezig met het opbouwen van een modelbaan in schaal N.
De ondergrond is een multiplex plaat 12mm.
Mijn plan is om tussen het multiplex en de Peco rails, rubberkurk te leggen.
https://www.kurk24.nl/rubberkurk-onderlaag-op-rol-3mm-dik-100cm-92828710.html

Ik heb al een aantal discussies gezien en de meningen lopen behoorlijk uiteen.

Toch heb ik bedacht rubberkurk te gebruiken... 3mm (ja, dikker is beter).
Nu ben ik opzoek naar de beste manier om de kurk op de multiplex te krijgen.
Waterkit is waar ik nu aan denk... als het goed is blijft dit flexibel?
En hoe leggen jullie je rails vast op kurk?
Ook dit moet met iets dat flexibel blijft.

Of is alles niet de moeite waard?
Extra kosten aan kurk, lijm, etc...  en voor hoeveel verschil in geluid ?
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 maart 2023, 17:18:18
Waterkit ken ik niet, nooit mee gewerkt.
Zelf ben ik bezig met het leggen van kurk 2mm dik. Dat lijm ik met boekbinderslijm. En de rails daar bovenop met dezelfde lijm.
Van de geluidsdemping verwacht ik niet veel, het belangrijkste doel is om een iets hoger ballastbed te krijgen.

De rol die je laat zien is 10 m2, heb je echt zo veel nodig? Het is nogal prijzig spul, misschien hebben ze kleinere rollen.
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 20 maart 2023, 19:05:23
Van de geluidsdemping verwacht ik niet veel
Daar was ik al een beetje bang voor... Dat het niet veel zin heeft.

De rol die je laat zien is 10 m2, heb je echt zo veel nodig? Het is nogal prijzig spul, misschien hebben ze kleinere rollen.
Je kan het ook per meter bestellen bij deze winkel.
Maar mijn baan is 5,20 x 0,8 m, en dan schaduw station plus een zichtbare laag en 2 klimspiralen. Dus 10m zit ik snel aan als je ruim snijd.  ::)
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Martin Domburg op 20 maart 2023, 19:23:22
Ik gebruik ook altijd rubberkurk, niet speciaal voor de demping hoor. Maar bij gebruik van goede flexlijm dempt het wel

In het zicht voor een realistisch ballastbed, de bielzen liggen nooit evenzoo als de rest eromheen....
Met de combinatie ballast en ballastlijm die we gebruiken verliezen we overigens weinig tot geen demping.

En uit het zicht omdat het een mooie afwerking geeft en een beetje voor de demping.

Voor schaal N hanteren we 2mm
3mm is voor TT en H0
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 20 maart 2023, 19:43:00
Maar bij gebruik van goede flexlijm dempt het wel
flexlijm om de kurk op de multiplex te plakken en...

Met de combinatie ballast en ballastlijm die we gebruiken verliezen we overigens weinig tot geen demping.
ballastlijm om rails op kurk te plakken...

Begrijp ik dat goed?
En welke merk lijm gebruik je? (of raad je aan).
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 20 maart 2023, 20:11:53
Iemand misschien ook al eens ontdreuningsplaten geprobeerd?
Is eigenlijk voor het bijvoorbeeld auto's.
https://www.akoestiekwinkel.nl/ontdreuning-vibraflex-uf?sqr=K1397

Dit kan misschien gewoon onder het hout plaat van de modelbaan.
Door het absorberen van de trillingen zou het klankkast effect misschien minder kunnen zijn.
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Martin Domburg op 20 maart 2023, 20:17:24
Wat ik zelf doe is:

1. Ik teken de hartlijn van de rails af op het hout
2. Ik snij van een rol stroken van 20 mm breed en lijm deze over de hartlijn heen. Op schaduwstations bedek ik gewoon de hele plaat voor de mooi
3. Ik leg de flexrails (soldeer altijd alle raillassen vast) en niet deze vast met 8mm nietjes.
4. Als alles goed ligt verlijm ik de rails op het kurk met flexlijm. In het zicht mag je hier ook mee wachten tot je ballast aanbrengt.
5. Ik soldeer alle draden
6. Ik slijp alle scheidingen van secties en blokken
7. Testrijden
8. De zichtdelen in de ballast

Het grote voordeel van Peco code 55 is dat je het niet persee hoeft vast te lijmen. De nietjes zijn voldoende om te testrijden en als alles naar wens is verlijm je het pas.

Ik gebruik als Flexlijm heel veel, dus heb industriƫle Flexlijm welke geleverd word in 14 KG emmers. Je kunt deze lijm genaamd Decorol flexlijm aanschaffen bij de firma Neverlak in Amsterdam.
Als ballast gebruik ik echtsteen ballast van Spurenwelten en ook hun eigen ballastlijm. Deze lijm zorgt voor weinig tot geen verlies van demoing na het ballasten.

Die laatste heeft de laatste tijd wat meer mijn voorkeur
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 maart 2023, 20:44:21
Daar was ik al een beetje bang voor... Dat het niet veel zin heeft.
Ach, helpt het niet, dan geeft het toch moed. ;D

Citaat
Maar mijn baan is 5,20 x 0,8 m, en dan schaduw station plus een zichtbare laag en 2 klimspiralen. Dus 10m zit ik snel aan als je ruim snijd.  ::)
Ben je dan van plan om de hele oppervlakte vol te plempen met dat spul? Ik leg het alleen onder de sporen. Onder rechte stukken stroken van 4 cm breed, onder de bogen twee stroken van 2 cm breed. De ene 2 cm strook buig je gewoon mee met de boog, langs de hartlijn van het spoor. De tweede strook leg je daar tegenaan. De scheiding tussen de stroken laat dan weer de hartlijn zien die je kunt gebruiken bij het leggen van de rail.
Maten gelden uiteraard voor H0, voor N wordt het iets smaller
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Martin Domburg op 20 maart 2023, 20:50:33
De ene 2 cm strook buig je gewoon mee met de boog, langs de hartlijn van het spoor. De tweede strook leg je daar tegenaan. De scheiding tussen de stroken laat dan weer de hartlijn zien die je kunt gebruiken bij het leggen van de rail.
Maten gelden uiteraard voor H0, voor N wordt het iets smaller

Dat zijn inderdaad H0 maten. In 1:87 gebruiken we 2x 15-20 mm stroken. De meesten zijn volgens mij 15 mm breed als ik me niet vergis.
In N kan je 2x 10mm gebruiken, maar dat is onzin. Hier pakken we 1 strook van 20 mm
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 20 maart 2023, 20:51:26
Martin, bedankt voor je heldere stappen.
Goed omschreven  (y)

Klaas, je hebt gelijk, ik ga niet overal kurk leggen.
10m2 is wel ruim...  ;D
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 maart 2023, 21:13:51
In N kan je 2x 10mm gebruiken, maar dat is onzin. Hier pakken we 1 strook van 20 mm
Je hebt gelijk. Ik ging te veel uit van de H0 praktijk. Het is nu voor het eerst dat ik kurkstroken zo plak, ik kende de werkwijze alleen van plaatjes op forums en zo. Aanvankelijk was ik sceptisch over deze manier, maar toen ik het ging doen bleken stroken van 2 cm heel makkelijk de bocht om te gaan en ze blijven ook goed liggen. Met 4 cm lukt het niet meer.
Het voordeel is dat je alleen maar rechte stroken hoeft te snijden, daardoor blijft er weinig afval over.
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 21 maart 2023, 10:50:18
Ik gebruik met water verdunde vloeibare latex met een druppeltje afwasmiddel om de ballast en de rails vast te zetten.. Die is te verkrijgen bij een hobby winkel. (Ik heb tien jaar lang een M-track module onderste boven in de auto naar open rijdagen in het hele land vervoert en er is geen korreltje ballast los gekomen.)
De rubberkurk kan je vast zetten met hobby lijm uit de supermarkt.

Als je de stroken van 10 mm. snijdt, hou dan je snij mes op een hoek van 45 graden.
De volgende snee hou je het mes recht op 90 graden.

De rails kan je tijdelijk vast zetten met punaises.

Groetjes
Wil
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 21 maart 2023, 13:58:26
Ik heb vanmiddag even een testje gedaan.
https://1op160.nl/geluidsisolatie-testje/

Niet bepaald wetenschappelijk...  ;D
Maar het resultaat is beter dan ik had verwacht.
Toch 8 a 9 dB verschil.  :o
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 maart 2023, 14:09:21
Als je de rails zo los op kurktegels legt zal het best stil worden. Vooral de zwevende stukken tussen de onderzetters.
Op mijn baan "Uit en Thuis" (pas afgebroken) had ik een brug die van styreenprofielen was gebouwd. Als de trein daar overheen reed werd het zo stil dat het leek alsof hij was stopgevallen.

Je hebt het over lijm die keihard wordt. Dat moet je dus niet hebben. Je moet een lijm gebruiken die flexibel blijft, bijvoorbeeld boekbinderslijm. Maar Bisontix gaat waarschijnlijk ook.
Verder mag de lijm niet te waterig zijn, dan dringt die te ver in de poriƫn van het kurk.
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: Raicho op 21 maart 2023, 19:06:25
Ik heb goede ervaring met latex. Eerst een laagje op het kurk, laten drogen. Dit vormt een waterdichte laag zodat het kurk niet verder uitzet. Dan ballasten, en het ballast lijmen met verdunde latex. Textiellijm op basis van latex kan ook, alleen iets meer verdunnen. Het leuke is dat de gelijmde ballast eleastisch blijft. Ik heb op die manier verbindngsstukjes tussen modules gemaakt van een stukje Roco rail (vaste lengte 104,2 mm) met een stukje Woodland Scenics neopreen roadbed er onder.

Suc6!

Mark V.
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 02 april 2023, 21:29:45
Ik heb rubberkurk besteld en inmiddels binnen.
Komende tijd mee aan de slag.  ;D
https://1op160.nl/rubberkurk/
Titel: Re: Rubberkurk met Peco rails (schaal N)
Bericht door: 1op160 op 13 april 2023, 11:51:49
Het eerste stuk rubberkurk zit vast.  (y)
https://1op160.nl/rubberkurk-onder-de-wisselstraat/

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/04/PXL_20230413_074013555-1024x771.jpg)