BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Cyril Mariën op 03 februari 2023, 17:17:24
-
Mijn FLM 4170 stoomlocomotief is een jaar of 50 oud, en heeft tientallen jaren stilgestaan. Ik heb nu een baan liggen, gewoon plat en zonder hellingen. De lok rijdt erg moeizaam: de motor loopt prima maar de aandrijfwielen (in de tender) slippen, en zelfs zoveel dat de lok stil komt te staan met lopende motor en slippende wielen.
Wat me opvalt is dat de wielen van de lok zelf (geen aandrijving) best zwaar draaien als ik dat met de hand doe. Moeten die licht en zonder weerstand lopen ?
Wat kan ik verder doen om de lok weer soepel te laten rijden ?
(https://i.imgur.com/PjhAtGy.jpeg)
(https://i.imgur.com/TGGNMaz.jpeg)
-
Het niet aangedreven lokdeel hoort redelijk soepel te bewegen.
Er vindt wel stroomopname plaats trouwens.
Misschien even schoonmaken en smeren?
Heeft deze lok nog anti-slipbandjes?
Of zijn die in de loop van de tijd verdwenen?
groeten
Hendrik Jan
-
In het geval dat er toch nog anti-slipbandjes onder zitten moet je die echt vervangen. Het materiaal zal verhard zijn en van anti-slip isgeen sprake meer. Heb zelf ook 35 jaar oude FLM loks van zolder gehaald en daar moet je echt even tijd aan besteden. Kijk ook even naar verhard vet op de tandwielen, ook zo'n fijne weerstandsvergroter. Het liefst die schoonmaken met IPA (liefst 99%) of gedenatureerde alcohol. En daarna voorzichtig weer een klein beetje vet.
-
Dank je ! Ik heb ze meteen opgezocht, en voor de 4170 ook gevonden (nummer 648001). Voor mijn andere lokjes is dat lastiger, daar staat geen typenummer over in de beschrijvingen die ik heb. Is het gewoon een zaak van de diameter van de wieltjes meten en daar dan passende slipbandjes bij zoeken ?
-
merk nr maat opm
Fleischmann 648001 11,6x2
Fleischmann 648002 13.6x2
Fleischmann 648003 10,6x2
Fleischmann 648004 13,6x1,3
Fleischmann 648005 10,6x1,3
Fleischmann 648006 9,9x1,3
Fleischmann 648007 16,4x1,3
Fleischmann 648008 16,4x2
Fleischmann 648009 8x1,3
Fleischmann 648010 12,9-14,6
Fleischmann 648011 10,3-12,8 DC
Fleischmann 648012 10,3-12,8 AC
Fleischmann 544007 <9 1,3 breed
Opmeten is er lastig want het gaat om 10-des van mllimeter.
De documentatie van je lok biedt meestal wel uitkomst en anders de vakhandelaar.
Hier (https://www.fleischmann.de/fde/ersatzteile) kun je zoeken naar de tekeningen en
achter de gevonden loc rechtsonder klikken op de rode pijl bij Bedienungsanleitung geeft je extra documentatie; doorklikken naar de "ersatzteilliste" toont de geschikte haftreifen in de tekening .
François
-
Voor de locomotief wielen: Die horen heel vrij te draaien. Controleer of de stroomafnemers niet in de spaken hangen en of de assen niet vol met troep zitten
-
Bij de middelste drijfas zie ik al haren zitten ..... al meer dan sommigen op hun hoofd hebben .... :police:
-
Op de 4170 zitten de anti slipbandjes 544001.die heb ik liggen.
Onderdelen tekening.
https://www.fleischmann.de/static/version1673373020/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/ET/2/DE/4170_13337.pdf.
Grt. Jo
-
Bedankt allen ! Ik ben nieuw hier, en ik vind het nou al een geweldig forum !
Bij de middelste drijfas zie ik al haren zitten ..... al meer dan sommigen op hun hoofd hebben .... :police:
Ik ben zo kaal als een biljartbal !
;D
-
Op de 4170 zitten de anti slipbandjes 544001.die heb ik liggen.
Onderdelen tekening.
https://www.fleischmann.de/static/version1673373020/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/ET/2/DE/4170_13337.pdf.
Grt. Jo
Gevonden ! Ze heten nu: 648001 ! Dank je !
https://www.huider.nl/fleischmann-648001-h0-antislipbanden-breed-binnend-10mm-10-stuks-was-544001
-
Dank voor alle tips ! Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ik heb de lok schoongemaakt en er nieuwe bandjes opgezet. De wielen van het voorste stuk (geen aandrijving) stonden eerst gewoon bijna stil als de trein reed, en ze draaien nu weer prima mee, na schoonmaak en een klein drupje naaimachine-olie.
Filmpje:
https://youtu.be/21lOng7hJT4
(https://i.imgur.com/XVAthEV.jpeg)
(https://i.imgur.com/NpAe4uJ.jpeg)
(https://i.imgur.com/8BunCw9.jpeg)
(https://i.imgur.com/mLHURBf.jpeg)
Ik heb ook de kapotte koppeling vervangen.
(https://i.imgur.com/h9ngTq1.jpeg)
(https://i.imgur.com/rUFSNIl.jpeg)
De lok piept nog bij volle snelheid; ik moet de koolborstels nog vervangen. Verder doen beide lampjes het niet. Art. nr. is 6530, maar is overal uitverkocht. Zijn er alternatieven ? Het is een 14V lampje met een schroefdraad.
-
Is een lampje met E5/5.5 schroefdraad (E staat voor Edison)
Zijn wel te vinden voor 14V, ook in led variant.
-
Led versie bijvoorbeeld hier
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Accessories/Lamps/Sch%C3%B6nwitz-01-03-13-06/gb/modell_275830.html
Viessmann heeft ze ook maar die hebben een ander soort bulb
-
Is het motortje ook uit elkaar geweest, en het asje gesmeerd Cyril
-
@Eric B en @ArjanB : Dank je !
-
@Carl : jazeker !
-
Ik las dat het goed smeren van het motorasje dat piepen kan verhelpen. Ik heb nu nog een paar keer een druppie olie aan twee kanten op het asje gelegd (heel weinig) en daarna de motor steeds even op volle snelheid laten draaien. Na 3 x smeren en lopen was het piepen verdwenen.
Er zijn nou 2 ouwe lokjes die weer als nieuw rijden !
(https://i.imgur.com/iSY5f3o.jpeg)
-
Mooi dat de locomotieven weer rijden, het is een mooi stel zo (y)
-
Ik heb koolborstels en deze lampjes besteld:
https://www.huider.nl/viessmann-6019-h0-led-lampje-met-schroefdraad-5-stuks (https://www.huider.nl/viessmann-6019-h0-led-lampje-met-schroefdraad-5-stuks)
-
Mooi dat de locomotieven weer rijden, het is een mooi stel zo (y)
Nog twee te gaan.
-
Je bent flink aan de slag gegaan!
Deze Fleischmann Rundmotor kun je redelijk eenvoudig demonteren en
schoonmaken, zoals je ook gedaan hebt. (y)
Let erop dat op de motoras aan de collectorkant een klein doorzichtig plastic
folie-ringetje hoort te zitten.
Dat voorkomt juist piepen, omdat het de minuscule foliedikte afstand tussen
motorschild en rotor bewerkstelligt. Op de derde foto kun je het ook zien zitten op de as,
je bent het dus gelukkig niet kwijtgeraakt.
Op de as kun je nog een minimale hoeveelheid smeervet aanbrengen.
En is een van de koolborstelveertjes op de jamdeksel nu echt uit model geraakt.....?
François
-
En is een van de koolborstelveertjes op de jamdeksel nu echt uit model geraakt.....?
Dat veertje kwam zo uit de koolborstelhuls van de grote lok. Daar moet ik in mijn jeugd iets raars mee gedaan hebben, sindsdien is de lok nooit meer open geweest. Gelukkig had ik nog een oud veertje ! Maar ik heb voor alle lokjes nu nieuwe koolborstels besteld.
Het viel me trouwens wel mee hoe vervuild de loks waren. Ik heb er, buiten soms smeren, vroeger nooit onderhoud aan gedaan. En zo te zien heb ik de 4170 destijds uit nieuwsgierigheid wel eens opengemaakt. Zelfs de koolborstels zijn nog nooit vervangen. Prachtig om te zien dat die ouwe locomotieven het na 50 jaar na een beetje TLC nog gewoon doen !
Van de week mijn andere twee loks schoonmaken, en de grote lok eens op de baan met wagons testen. Een tijd geleden trok ie niet eens drie wagons, maar hij reed door de vastgelopen wielen ook zelf bijna niet.
-
Ik heb de 4170 over de grote testbaan laten lopen met 3 lange wagons. Dat trok ie eerst niet, maar hij loopt nu prachtig en zonder horten en stoten over de hele baan, ook op lage snelheid.
Kijk, daar word ik nou blij van.
Morgen komen de koolborstels en de lampjes binnen, en dan is deze weer zo goed als nieuw, met een beetje karakter.
-
Goed bezig Cyril (y)
-
Ik heb koolborstels en deze lampjes besteld:
https://www.huider.nl/viessmann-6019-h0-led-lampje-met-schroefdraad-5-stuks (https://www.huider.nl/viessmann-6019-h0-led-lampje-met-schroefdraad-5-stuks)
Interessant, Eric B en ArjanB. Voor het eerst dat ik dit zie. De link heb ik bij de favorieten geplaatst, voor als dit draadje naar de achtergrond verdwijnt.
Let op de bijgeleverde printplaat, je moet de bedrading zeker aanpassen?
Net gezien dat de print zich in de lampvoet bevindt! ;)
Dit even voor mezelf, ik heb ook van die oude locs liggen, waarvan sommige ook met stukke lampen.
Leuke bezigheid Cyril, met mooi resultaat. (y)
-
Let op de bijgeleverde printplaat, je moet de bedrading zeker aanpassen?
Net gezien dat de print zich in de lampvoet bevindt! ;)
Dit even voor mezelf, ik heb ook van die oude locs liggen, waarvan sommige ook met stukke lampen.
Ik.ga ervan uit dat ik de ouwe lampjes gewoon door deze ledjes kan vervangen ?
-
Ja, ik las het de eerste keer niet goed, je kunt er wel vanuit gaan dat dat zo is.
Bij die van Viesmann staat niets bij over elektronica aan boord, bij die van Schönwitz wel.
Misschien even nader informeren?
-
Nieuwe koolborstels in de 4170, en het Viessmann led lampje geplaatst. Dat brandt !
Het volgende probleem: de verlichting brandt verkeerd om. Bij achteruit rijden brandt de verlichting voor, en vice versa. Dat was oorspronkelijk gewoon goed. Ik ben niet aan de bedrading geweest, en volgens mij heb ik alles teruggezet hoe het was; wat zit er verkeerd om ??
Zie hier !
https://youtu.be/Z6oPvGMQo48
-
Dat zal door de diodes komen die er voor zorgen dat bij een bepaalde rijrichting aan de juiste zijde de verlichting brandt.
Door de lampjes te vervangen door leds zijn er 2 diodes bij gekomen, leds zijn licht uitstralende diodes.
De simpelste oplossing lijkt me, zo op afstand, om de draden die naar de lampjes/leds lopen, qua aansluitingen van plek te wisselen.
-
Er is natuurlijk een simpelere oplossing: ik haal een gloeilampje uit een ander lokje en zet dat in de 4170, en dan zet ik een ledje in de donorlokomotief (met alleen frontverlichting). En dan maar hopen dat dat in twee richtingen brandt !
-
Nog simpeler
Haal de oorsprronkelijke diodes eruit(lijken op een plaatje metaal)
-
De FLM 4170 heeft nu weer verlichting aan twee kanten, in de goeie richting, met gewone gloeilampjes. Ik heb een gloeilampje uit mijn kleine FLM 1304 lokje gebruikt. Daar zit nu een ledlampje, maar dat brandt nu weer 'verkeerd om', dus alleen als het lokje achteruit rijdt.
Nog simpeler
Haal de oorsprronkelijke diodes eruit(lijken op een plaatje metaal)
Geen idee waar dat zit ... ik ben een leek met elektriciteit.
-
Is dat deze diode ? Die zit in de 4170. Kan die er gewoon uit ??
https://webshop.pijplines.nl/Fleischmann-644001-Verlichting-diode-voor-analoge-modeltreinen
-
Nog simpeler
Haal de oorsprronkelijke diodes eruit(lijken op een plaatje metaal)
Die zitten niet in dit soort locs
-
Cyril, de groene "diode" die je gevonden hebt, is inderdaad dezelfde als die in je lok zit. Hij zorgt ervoor dat het lampje alleen brandt als de lok achteruit rijdt. Als je de diode weghaalt, brandt een gewoon lampje zowel voor- als achteruit.
Het LED-lampje is zelf ook een diode. Dan bepaalt de manier waarop dat lampje is aangesloten of hij vooruit of achteruit brandt. Andersom aansluiten zou dan de oplossing zijn. Alleen: bij jouw lok (en vele anderen) loopt een van de aansluitingen via de metalen behuizing - het boutje waarmee de fitting is vastgeschroefd. Dan is het wat ingewikkelder om de LED-lamp andersom aan te sluiten.
PS: ik heb ook zo'n lok en er is een clubje liefhebbers op het forum aanwezig (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70890.0).
-
PS: ik heb ook zo'n lok en er is een clubje liefhebbers op het forum aanwezig (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70890.0).
Gaaf !
-
Nog maar eentje dan: in mijn 4170 zit een hele ouwe en kapotte rookgenerator in de schoorsteen. Die zit muurvast. Weten jullie hoe ik die er veilig uit kan krijgen ?
(https://i.imgur.com/f3Ln55j.jpeg)
En op deze plaats horen nog rode leidingen te lopen. Ik kan nergens vinden of die los te krijgen zijn, of wat het artikelnummer is.
(https://i.imgur.com/NPcOaAr.jpeg)
-
Ik hou het maar weer bij 'gewone' gloeilampjes. In de 4170 wordt het wel heel ingewikkeld om alles om te gooien zodat de leds alleen in de goeie rijrichting branden. En in de lokjes met alleen frontverlichting werken de ledlampjes maar in één richting; gloeilampjes gewoon in twee richtingen. Ik heb een stapeltje E5,5 14V lampjes gekocht.
Ik begrijp ook dat het met analoge loks niet mogelijk is om de lampen te laten branden als de trein niet rijdt.
-
Het kan wel, maar daar is dan naast de rijstroom een een aparte stroomkring met een wisselspanning met een flinke frequentie bijv. 20kHz voor nodig en scheiding tussen de beide kringen d.m.v. condensatoren en smoorspoelen.
Weer een ander systeem staat onder de kop PERMALOOG bij forumgenoot Klaas Zondervan op zijn website (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/index.html).
-
Kleine correctie: bij Permaloog heb je juist geen condensatoren en smoorspoelen nodig om stroomkringen te scheiden.
Wel een schakeling aan boord van loc of treinstel om de front- en sluitseinen te laten meeschakelen met de rijrichting.
-
Nou, hehe. Alles rijdt soepel en met werkende (gloeilampjes)verlichting. Nou nog even de buitenkant schoonmaken.
4170:
(https://i.imgur.com/iNZr86U.jpeg)
(https://i.imgur.com/JUENAYc.jpeg)
(https://i.imgur.com/pZYD1Gh.jpeg)
1350:
(https://i.imgur.com/hj5np8G.jpeg)
(https://i.imgur.com/pC7OMFI.jpeg)
1304:
(https://i.imgur.com/MM9OHBa.jpeg)
(https://i.imgur.com/rARk9HM.jpeg)