BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: VAM65 op 29 januari 2023, 19:43:19
-
Wie o wie kan mij aan het elektrische schema van deze regelaar helpen? Als ik hem aan de voeding koppel, schiet hij namelijk meteen in de kortsluitstand. Naar verluidt heeft dat met het stuurstroomcircuit te maken.
De handleiding heb ik wel gevonden (http://www.nsesoftware.nl/mtdb/manuals/roco-n/pdf/roco_10713_handleiding.pdf), maar daar heb ik in dit geval niets aan.
Dank en groeten, Marco
-
Als ik hem aan de voeding koppel
Voeding of trafo ?
-
Trafo, een Roco 0950 S.
-
En aan welke uitgang van dit apparaat ? De regelaar = gelijkstroom ? Of aan het trafo-deel = wisselstroom ?
-
Ik heb er wel eens eentje gerepareerd. Een schema heb ik helaas nooit gevonden, ook niet in Duitse fora, ook niet bij Roco zelf. Maar het apparaat is niet zo gecompliceerd.
Schiet de ASC-2000 in de kortsluitstand of de trafo? In het laatste geval: probeer eens eentje die iets zwaarder is. 14 volt wisselstroom, 35 watt zijn aanbevolen. Als dat niet helpt, de bruggelijkrichter en de grote condensator in de ASC-2000 vervangen.
In het eerste geval (ASC blijft weigeren): check de print op kortsluiting (logisch) en vervang alle tantaal-elco's in het apparaat (kies 25V-versies). Die geven nog wel eens de geest, namelijk.
Overigens werken de ASC-1000 en 2000 niet goed samen met sommige nieuwe locs, al helemaal niet als daar klokankermotoren in zitten. Ik heb zelf nog een 1000 liggen, die ik om die reden niet meer gebruik.
-
Dank voor de reacties zover. Ik stel de vragen namens een kennis van mij. Ik zal binnenkort zijn antwoorden op jullie vragen hier plaatsen.
-
Hierbij de antwoorden:
- De ASC 2000 wordt aangesloten op de 14 Volt wisselspanning met het bijgeleverde snoertje.
- De ASC 2000 schiet in de kortsluitstand, niet de voedingstrafo.
- De grote condensator heeft hij al een keer vervangen door een zwaardere, helaas geen effect.
De bruggelijkrichter en de andere condensatoren gaat hij nu nog proberen. Nog steeds is een elektronisch schema van harte welkom!
-
Ik heb er wel eens eentje gerepareerd. Een schema heb ik helaas nooit gevonden, ook niet in Duitse fora, ook niet bij Roco zelf. Maar het apparaat is niet zo gecompliceerd.
Als het niet zo gecompliceerd is, dan is het schema toch wel terug te ritselen door de print uit te pluizen?
Overigens werken de ASC-1000 en 2000 niet goed samen met sommige nieuwe locs, al helemaal niet als daar klokankermotoren in zitten.
Oorzaak?
-
Oorzaak is de pulssturing denk ik. Op mijn ASC-1000 reageerden diverse Fleischmann N modellen met een ongezond knorrend geluid. Dat zal bij klokankermotoren niet anders zijn.
-
Ik vermoed ook dat de ACS-1000 en 2000 met pulssturing werken, hoewel daar in de handleiding niks over staat.
Maar zou dat een probleem zijn? Ik werk al jaren met de Weistra regelaar, dat is ook pulssturing. Ik heb 1 loc met een klokankermotor en die reageert daar uitstekend op. Die knort inderdaad bij lage snelheid, maar dat is gratis dieselgeluid.
-
Oorzaak?
Beide apparaten hebben een soort lastregeling die op de één of andere manier niet goed werkt bij zo'n loc. Die is dan totaal niet soepel te regelen, blijft bij de kleinste stroomonderbreking staan. Ik vermoed dat er een terugkoppeling in de combinatie van ASC en loc ontstaat, waardoor de regelaar zich verslikt in spanningspieken.
Sluit je vervolgens een gewone trafo of een Weistra aan (zelfde loc, zelfde spoor, niet eens iets gereinigd) dan is er niets aan de hand. De Weistra werkt zelfs fantastisch met klokankermotoren als je de spanning verlaagt tot bijvoorbeeld 6 volt.
Best jammer, want oudere locomotieven rijden juist weer prachtig met die ASC's (die overigens inderdaad met PWM werken).
-
De asc gaat meteen in kortsluiting als hij aan de trafo wordt gekoppeld. Er is dan nog geen verbinding met rails, laat staan een locomotief.
-
Beide apparaten hebben een soort lastregeling die op de één of andere manier niet goed werkt bij zo'n loc.
Ah, op die fiets. Zo'n lastregeling ken ik. Die meet in de pauzes tussen de pulsen hoeveel spanning er van de motor terugkomt. Dat is een maat voor de snelheid en op grond van die informatie weet de regelaar of hij meer of minder "gas" moet geven.
Decoders in digitale locs doen hetzelfde. Maar bij analoge sturing is er een ding wat roet in het eten gooit, en dat is de verlichting van de loc of treinstel. Die vertroebelt het spanningsbeeld, waardoor de regelaar verkeerde beslissingen neemt.
Ik wist overigens niet dat de ASC's met een lastregeling werken, in de handleiding en de produktbeschrijving zie ik er niks over.
-
Kortsluit detectie/beveiliging werkt vaak met een weerstand met een lage waarde in serie met de de uitgang, waarover dan de spanningsval gemeten wordt.
Je zou eens kunnen kijken of je die weerstand ergens kunt vinden in het apparaat.
Géén garantie dat hij er echt in zit, enkel een suggestie ...
-
Ah, op die fiets. Zo'n lastregeling ken ik. Die meet in de pauzes tussen de pulsen hoeveel spanning er van de motor terugkomt. Dat is een maat voor de snelheid en op grond van die informatie weet de regelaar of hij meer of minder "gas" moet geven.
Decoders in digitale locs doen hetzelfde. Maar bij analoge sturing is er een ding wat roet in het eten gooit, en dat is de verlichting van de loc of treinstel. Die vertroebelt het spanningsbeeld, waardoor de regelaar verkeerde beslissingen neemt.
Ik wist overigens niet dat de ASC's met een lastregeling werken, in de handleiding en de produktbeschrijving zie ik er niks over.
Ja, het staat wat verstopt in de handleiding. Hier op de laatste pagina (Geschwindigkeitsstabilität):
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,120017,8380052
Onder die handleiding merkt iemand ook op dat hij met klokankermotoren en nieuwere Roco-locs problemen heeft.
Ik heb twee oude locs van Philotrain, waar eigenlijk niets in zit. Geen elektronica, niet eens verlichting, alleen een klokankermotortje. Die willen gewoon niet fatsoenlijk rijden op een ASC-1000. Nieuw spul van Artitec: idem. Maar een Lima van 40 jaar oud rijdt er ongelooflijk soepel mee.
-
Ah, op die fiets. Zo'n lastregeling ken ik. Die meet in de pauzes tussen de pulsen hoeveel spanning er van de motor terugkomt. Dat is een maat voor de snelheid en op grond van die informatie weet de regelaar of hij meer of minder "gas" moet geven.
Decoders in digitale locs doen hetzelfde. Maar bij analoge sturing is er een ding wat roet in het eten gooit, en dat is de verlichting van de loc of treinstel. Die vertroebelt het spanningsbeeld, waardoor de regelaar verkeerde beslissingen neemt.
Ik wist overigens niet dat de ASC's met een lastregeling werken, in de handleiding en de produktbeschrijving zie ik er niks over.
Ik rijd analoog ook met een ASC-2000, maar ik had het idee dat (sommige) loks veel te snel rijden; de draaiknop van de V-max staat op 30%, en dan nog kan ik de grote knoop nog niet half open zetten. Net een multimeter gepakt en 5V mobiel oplader; als ik (DC) de ASC afstel op 5V, dan rijdt een nieuwe Roco lok veel langzamer op de oplader dan op de ASC... Is dit wat ik hier boven lees? Wellicht ook een verband met LED's?
Als ik de V-max en draairegelaar beide op max zet geeft de ASC ca 20V (DC). Lijkt mij ook wat veel..? Kan het zijn dat er iets op de print gesneuveld is? Opengemaakt en het ziet er allemaal nog goed uit; niets opgeblazen.
-
Zou kunnen. Omdat de leds stroom in de pauzes stroom afnemen van de motor meet de regeling een lagere spanning dan wanneer de leds er niet zouden zijn.
Of er iets gesneuveld is kun je alleen maar vaststellen als het schema bekend is, maar dat is hier nog niet opgedoken.