BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: raymond erdtsieck op 22 januari 2023, 11:04:47
-
Hallo,
Ik heb dit weekend mijn 3e gele hondekop (nr 333) tweetje gekocht met het idee om ze alle 3 gekoppeld te laten rijden..
Weten jullie of dit vroeger in het echt wel eens voorkwam?
Ik heb al zitten zoeken op google en youtube maar kwam zo'n kombinatie nog niet tegen, wel tweetjes in kombinatie met viertjes..
Groet,
Raymond
-
Gewoon doen, als een viertje defect raakte, kon je er twee tweetjes voor in de plaats zetten. Een viertje en een tweetje werden dan 3 tweetjes. Niet een alledaagse ecombinatie, maar zeker niet onmogelijk.
-
Raymond,
Heb je de fotosite van Bert Stortenbeker al doorgespit?
www.stortenbeker.eu
Ik denk wel dat drie tweetjes sporadisch voor kwamen, groene, gele al dan niet met pec's.
De beneluxstellen reden ook wel met twee als Intercity bij gebrek aan hondekoppen.
Groet,
Ronald
-
Drie tweetjes kwam inderdaad wel eens voor als een manco viertje werd vervangen door twee tweetjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/JM-1994-38-23Ac-63cd175fb5c1c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/JM-1994-38-23Ac-63cd175fb5c1c.jpg)
389 + 372 + 393 te Rotterdam CS op 11-08-1994
Wel wat sporadischer, maar zelfs combinaties van 4 tweetjes kwam wel eens voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/JM-1994-38-24Ac-63cd18b9947b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/JM-1994-38-24Ac-63cd18b9947b4.jpg)
392 + 393 + 372 + 389 te Rotterdam CS op 11-08-1994 als trein 2059 naar Arnhem, en de voorste twee tweetjes door naar Zevenaar.
-
:)
Onderste foto: de drie tweetjes van de eerst plaat plus een vierde tweetje!
Mooi hé, het oude CS in Rotterdam?
Spoor 15.
Ronald
-
Super bedankt voor het delen van de informatie allemaal!!!
Gave foto's (y)
Groet,
Raymond
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0339-63cd3d6dd4f6e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0339-63cd3d6dd4f6e.jpg)
346+349+382 als trein Roosendaal-Zwolle op 08-08-1986 bij binnenkomst in Zwolle.
Als ik het mij goed herinner, de standaardsamenstelling op vrijdag.
Ben benieuwd naar je bevindingen van drie gekoppelde tweetjes op de modelspoorbaan.
-
Het was mss wel 1980 of zo, toen de stoptreinen vanuit Utrecht naar Arnhem met 4 tweetjes Mat 64 reden ,een collega en ik noemden dat de "Tweetjes trein "
Die collega was Station W ;D
Peter
-
Ook de Mat 57 benelux reed wel vaker met 3 stellen.
Soms nog met meer er achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NS-D-0032-63cd5334501e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NS-D-0032-63cd5334501e0.jpg)
Foto Rob van der Rest (www.sporen-met-rob.nl)
-
Nogmaals bedankt voor de gave foto's en informatie (y)
@ Mispoes,
Ik heb er even een filmpje van gemaakt en moet zeggen dat ze zich goed gedragen op wissels en krappe bogen en dat kort gekoppeld!
P.s.
Ik heb op 1 plek (net na het klimspiraal links boven) een aanpassing moeten doen anders duwde ze elkaar eruit maar dat gebeurde met meerdere treinen....er zat een gekke knik in de boog..
Hier de link.
https://youtu.be/rHjHMcDBIdA
Groet,
Raymond
-
Leuk filmpje! Je zou alleen nog een keer de sluitseinen van het 1e treinstel, en de frontseinen van het 3e treinstel moeten uitschakelen. Ik weet niet in hoeverre dat makkelijk in te stellen is, zonder de bedrading aan te moeten passen. je hebt i.i.g. AUX 1 t/m 3 beschikbaar, dus daar zou het mee moeten lukken.
-
@ VAM65,
Ik kan het niet wijzigen in de decoder...
Ik heb bij de andere 2 hondekoppen de ledjes afgeplakt bij die andere (nieuwste) moet dit nog gebeuren :)
Groet,
Raymond
-
Idd mooie filmpjes! (y) Rijdend geeft deze 6-bakstrein de indruk van een mooie IC. Als ik al niet overtuigd was om twee gekoppelde tweetjes te laten rijden i.p.v. een zelfbouwvier, werd ik dit nu zeker. Voor drie tweetjes heb ik helaas geen ruimte... :-\
Welke radius heeft de binnenboog van de klimspiraal?
-
Hoi Frank,
De binnenboog heeft radius 3 en de buitenboog 4
Groet,
Raymond
-
Maar over welk merk rails heb je het dan? R3 en R4 zijn zowat voor elk merk weer anders.
-
Minitrix flexrails ;)
Groet,
Raymond
-
Hier (https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/52661320899/in/photolist-2oev31B-2mADkwg-2kPBmk4-JWjnRx-7UaSs2-2nqh1B2-2jAV4GD-2nfgPJa-2myYmxz-2nnCoKP-2mNK3DJ-2n8bC9h-2onw8Yt-aodjbK-Xo6rBF-2iPbMPw-2kUHPwd-2igN7iA-2hFHuMx-KeCvBu-2nnqb76-2kqFXrQ-F9o1fy-2nQidpc-2mFjm1E-2jSugmt-2nnvVtp-2nniB86-2kUH128-2nnpgf4-QX68Hz-8VURWk-dDGFRV-2nS4dBA-2jJUyRd-6HyinA-6Hufmt-8mMw1r-2kUCARp-6HueJ8-2mTWLqu-2mhfAAX-2niT3HA-2nsqVPw-2nS1oDD-2kUGVaf-VXm3Md-2mz7yaM-gpNZk-2e9zKv9) een trein met maar liefst vijf tweetjes... Gezien de reizigers in de 2e klas van het vooroplopende rijtuig lijkt het om een reguliere reizigerstrein te gaan.
-
Het bijschrift vermeldt dat het om een IC Vlissingen - Amsterdam gaat. Het is een apart gezicht met vijf tweetjes achter elkaar, helaas heeft Piko nog niet zoveel nummervarianten uitgebracht. :)
-
Gave foto Frank (y)
Maar zo'n lange hondekoptrein ga ik niet maken ;D
Dat past niet eens in mijn station, 3 stellen past net :D
@ Rick,
Ik heb 3x het nummer 333 en dat zie je echt niet :P
Ja als van heel dichtbij kijkt misschien?
Groet,
Raymond
-
Volgens mij red ik dat ook nog niet eens, 2½ tweetje is bij mij het maximum... :-\
Naast de huidige 333 is er ook nog een 351 en 321 uitgebracht. Die laatste heb ik gemist. Ik houd het bij 2 losse tweetjes (333 en 351) en een combi van twee tweetjes die ik ga vernummeren, waarschijnlijk naar 350 en 359.
Het bijschrift vermeldt dat het om een IC Vlissingen - Amsterdam gaat. Het is een apart gezicht met vijf tweetjes achter elkaar, helaas heeft Piko nog niet zoveel nummervarianten uitgebracht. :)
Dat bijschrift had ik gemist, het betreft inderdaad een treinserie 2100. Wel jammer van die laffe tags...
-
Ik heb eerder al eens gemerkt dat twee Piko hondkoppen, die gekoppeld reden, met eenzelfde decoder,
in bogen toch problemen hadden: bij één liepen de bandenrubbers eraf.
Blijkbaar wringt een en ander op sommige plekken.
Ik heb dat ondervangen door bij één stel de as met de bandjes te vervangen door een met geheel gladde metalen wielen, mét aandrijftandwiel.
Dat biedt dan gecombineerd rijdend, de mogelijkheid voor slip bij snelheidsverschillen.
Nadeel: dat stel heeft, solo rijdend, dan weer moeite met op gang komen , i.v.m. wielslip.....
François